• terfje

Biomammor på vem ligger ansvaret!

Hej!
    Märker redan att många är trötta på hur jag skriver och vad jag skriver.

Dock ännu en allmän fråga:
    Scenario Du är biomamma och ditt ex har träffat en ny efter 6 år isär och presenterat för ditt barn.
    Har du som biomamma något intresse av att lära känna denna nya kvinna och vad hon står för och hur hon är som person?
    Ligger ansvaret på den nya att presentera sig för dig eller ligger det ansvaret på dig?

• Svar på tråden Biomammor på vem ligger ansvaret!
  • terfje
    FuckGoggleAskMe skrev 2015-11-16 14:54:20 följande:

Sonen är hos pappan varannan helg ungefär, och sedan ett antal månader har samma kollega alltid varit där pa helgen, enligt sonen. Jag har berättat för sonen att det är nog ingen kollega utan en flickvän (jag är 100% säker). Eftersom jag aldrig sett röken av henne, tänker jag bjuda in henne på fika någon gång, bara för att konstatera om hon är mer eller mindre normal. Det vill jag veta, eftersom min son tillbringar en hel del tid med henne, fast han säger i alla fall att hon är snäll, när jag frågat. Pappan är det ingen mening med att bjuda in, han pratar inte med mig nuförtiden, eftersom jag stämmer honom för underhåll. (Jag är säker på att flickvännen inte känner till det alls, han framställer sig säkert som generös). Det kan nog vara bra för henne också att upptäcka att jag är hyfsat normal, om hon skulle vilja fråga mig något någongång.

Mycket bra tänkt och även om min bonus pappa och mamma inte samarbetar så vill jag kunna ha någon form av samarbete kring bonus med hennes mamma för bonus skull.
  • annananonym
    terfje skrev 2015-11-16 13:19:07 följande:

Jag menar väl egentligen att det borde finnasett intresse att i alla fall lära känna den nya.

Nej varför då? Det räcker med att ha kontakt med den andra vårdnadshavaren. Utomstående personer är just UTOMSTÅENDE!

Självklart ska man vara artig och trevlig om man stöter på varandra någonstans, men mer kontakt än så finns det ingen anledning till alls anser jag!
  • annananonym
    terfje skrev 2015-11-16 14:47:23 följande:
    Hej!
    Jag kan mycket väl förstå ditt synsätt men då det inte finns ett samarbete. vad man nu kallar samarbete.
    Pappan sätter aldrig ner foten mot mamman när hon mest kommer med klagomål i hur han är som pappa och han gör inga stora fel. Kan kanske vara lite strängare med att sätta ner foten när hon inte gör som hon blir tillsagd ibland.

De pratar knappt med varandra. Och vad pappan än gör så gör han fel enligt mamman.

Men va? Om Du som är utomstående går in och ska läxa upp mamman så kommer relationen mellan föräldarna bli ÄNNU VÄRRE såklart.
    Förstår du inte det själv?

Tycker synd om din bonus mamma som har fått dig på halsen.
  • Anonym (mamma)
    terfje skrev 2015-11-16 14:30:46 följande:

[quorn ,09928][quote-nick]Anonym (mamma) skrev 2015-11-16 14:09:33 följande:[/quote-nick]Känner du dig störd över att exet inte bryr sig om dig? Känner du dig oviktig?

Jag känner mig inte oviktig men om jag hade haft egna barn hade jag varit lite nyfiken på vem den nya är. Kanske mycket på grund av att jag är med bonus mer än vad hon själv är.[/quote]

Vet du av vilken anledning hon inte visar öppet intresse för dig?
  • FuckGoggleAskMe
    terfje skrev 2015-11-16 15:00:53 följande:
    Mycket bra tänkt och även om min bonus pappa och mamma inte samarbetar så vill jag kunna ha någon form av samarbete kring bonus med hennes mamma för bonus skull.

Jag vill inte ha något samarbete med pappans flickvän, behövs inte. Jag mejlar, smsar eller någon gång ringer pappan med absolut nödvändig info. Jag har bett honom bekräfta viktiga meddelanden, så nu svarar han ett enstavigt ok. Inte brilliant, men detta funkar också. Ser ingen anledning att prata med flickvännen i stället om min son, kan inte se vad han skulle vinna på detta. Jag har inget intresse av att lära känna henne, vill bara se om hon verkar halvnormal, samt se hur hon ser ut, så jag vet vem det är om jag råkar på henne på stan.
  • terfje

Annananonym tror inte du att jag kan hålla isär vad jag själv tycker och inte i samtal med mamman. Har aldrig läxat upp henne och kommer aldrig att göra. Skulle vilja lära känna varandra så att åtminstone jag och mamman kan oprata som två vuxna om det som berör dottern. Pappans och mammans relation struntar jag i så länge det inte skadarbonus.

• annananonym
    terfje skrev 2015-11-16 16:16:34 följande:

Annananonym tror inte du att jag kan hålla isär vad jag själv tycker och inte i samtal med mamman. Har aldrig läxat upp henne och kommer aldrig att göra. Skulle vilja lära känna varandra så att åtminstone jag och mamman kan oprata som två vuxna om det som berör dottern. Pappans och mammans relation struntar jag i så länge det inte skadarbonus.

Du skrev:

"Pappan sätter aldrig ner foten mot mamman när hon mest kommer med klagomål i hur han är som pappa och han gör inga stora fel. Kan kanske vara lite strängare med att sätta ner foten när hon inte gör som hon blir tillsagd ibland."

Det tolkar jag som att DU vill "sätta ner foten och vara lite strängare" mot mamman när hon inte gör som hon blir tillsagd. Vad nu det betyder? Obestämd

Nej, jag tror inte många biomammor vill lära känna sina ex nya kvinnor. Tror inte många ser någon mening med den saken. Att ha bra kontakt med pappan till barnen är viktigt, men nya kvinnor som kommer och går i barnens liv är sekundärt och ointressant.

Jag tycker fortfarande att du fokuserar osunt mycket på den där mamman. Om du la ner ens hälften av all denna energi på din nya kille och kanske även på hans barn så skulle ni alla må mycket bättre tror jag.
  • terfje

Nu pratade jag om att pappan kunde sätta ner foten till sin dotter när hon inte gör som han säger.

Och jag kommer stanna i det här förhållandet så jag är inte en sekundär person som kommer och går.

Jag vill bara veta om det är normalt att vilja lära känna den nya hemska person i alla fall ytligt eller inte. En allmän undran då jag tänker på annat sätt än de flesta. Jag lägger ner mycket tid och kraft på både förhållandet och min bbonus. Kanske lite för mycket tid och engagemang enligt vad en hel del tycker är lämpligt.

• annananonym
    terfje skrev 2015-11-16 16:44:45 följande:

Nu pratade jag om att pappan kunde sätta ner foten till sin dotter när hon inte gör som han säger.

Och jag kommer stanna i det här förhållandet så jag är inte en sekundär person som kommer och går.

Jag vill bara veta om det är normalt att vilja lära känna den nya hemska person i alla fall ytligt eller inte. En allmän undran då jag tänker på annat sätt än de flesta. Jag lägger ner mycket tid och kraft på både förhållandet och min bbonus. Kanske lite för mycket tid och engagemang enligt vad en hel del tycker är lämpligt.

Ja, du lägger ner alldeles för mycket engagemang i mamman! Jag vet inte om det är svartsjuka eller vad det egentligen beror på?

Jag har själv varit bonusmamma i tidigare förhållanden och jag är det även i det nuvarande. Jag har dock ALDRIG engagerat mig så mycket i mina partners EX så som du gör. Det är verkligen inte ett sunt beteende. Vad säger din pojkvän om detta? Han borde rimligtvis tycka det är jättekonstigt, det hade min sambo tyckt om jag ens brytt mig en 100 del så mycket om hans ex som du gör.

Varför inte bry dig om din kille och kanske lite om hans barn och lämna exet i fred? Hon vill helt uppenbart inte ha med dig att göra.

Jo, du är en sekundär person så till vida att du är utbytbar i mammans (och din killes) ögon, det är dock aldrig barnet och din kille!
  • terfje

Att vara frågvis och vilja veta mer om just hur man ska hantera relationer i just bonus bio bitar är helt uteslutet märker jag. Jag säger inte nu att mamman gjort fel bara undrar vad som är normalt. Jag blir så trött på att jag jämt är skurken för er.

Svar på tråden Biomammor på vem ligger ansvaret!