• terfje

Biomammor på vem ligger ansvaret!

Hej!
    Märker redan att många är trötta på hur jag skriver och vad jag skriver.

Dock ännu en allmän fråga:
    Scenario Du är biomamma och ditt ex har träffat en ny efter 6 år isär och presenterat för ditt barn.
    Har du som biomamma något intresse av att lära känna denna nya kvinna och vad hon står för och hur hon är som person?
    Ligger ansvaret på den nya att presentera sig för dig eller ligger det ansvaret på dig?

• Svar på tråden Biomammor på vem ligger ansvaret!
  • Anonym (mamma)
    BioBonus skrev 2015-11-18 12:55:12 följande:

Jag tror förvisso att om en adoptivmamma skulle benämnas som biomamma här inne på just det här forumet, så skulle hon nog kunna se att det är ett internt ord, utan fördömande innebörd, som används för att belysa skillnaden mellan de olika roller biomamman vs bonusmamman har runt barnet. Att det inte har ett dyft att göra med om hon har fött fram barnet eller inte. 

Men jag har kanske för höga tanker om de flestas förmåga att ta saker för vad det är istället för vad man tror att det är :)

Ja, kanske har du det.

Har ni som använder ordet "biomamma" bemödat er att fråga mammor (fler än några stycken) om vad mammorna själva tycker om att bli kallade för biomammor? Och är det ni styvmammor som bestämmer om mammornas känslor kring att benämnas för biomamma är rimliga?

Själv är jag mamma. Inte biomamma. Inte för att jag är lättstött men lystrar inte till ordet biomamma eftersom jag inte är någon "biomamma".
  • Brumma
    Anonym (Olga) skrev 2015-11-18 10:54:56 följande:

Dagens pytt-i-pannafamiljer är ett vansinne.

Vid vilken ålder anser du att man kan börja kalla sig för bonusmamma?

Hur ska barnet, om det är litet, förstå att den ena mamma är riktig och den andra mamman är pappans nya fjälla?

Kanske skulle kallas "pytt-i-mamma"? (Dåligt skämt)

Skulle någon kallat sig bonusmamma till mina ungar så vetefan vad jag skulle göra.

Nu är den risken lika med noll då deras far är avliden men jag vågar lova att inte han hade godkänt det heller.

Som nämnts tidigare är bonusmamma, precis som ordet biomamma, ngt mycket få använder utanför FL. Tror det är extremt få som går runt och kallar sig bonusmamma inför barnet utan man använder det möjligtvis när en förklaring till vilken relation man har till barnet behövs.

Vet inte riktigt vad du menar med ålder? Det har väl mer med relation att göra?

Om man har problem med att barnet inte vet vem som är mamma så har man nog en del problem som man inte gärna kan skylla på bonusmamman. ..

Jag kom in i min bonus luv när hon var ett år. Efter ett tag växte vi ihop oss och hon var överlycklig över att ha fyra föräldrar istället för bara två. Det innebär ju inte att hon inte alltid varit fullt medveten om vilka av oss fyra som är mamma och pappa och vilka dom är en extra bonus. Sedan har HON valt att presentera mig som extramamma gör kompisar. HON har valt som tonåring att ange mig som mamma på Facebook. Detta är hekt hennes känslor och val och inget hon har blivit påprackad vare sig från mig eller pappan.

Jag skulle säga att föräldrar som tar sig rätten att inskränka vad barn får ha för relationer till sina föräldrars nya partner och bestämmer vilka ord barnen får använda begår ett sorts övergrepp mot barnen.
  • Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-18 11:45:58 följande:

Det är inte alls ett tydligt eller korrekt ord ens då ordet är en förkortning av biologisk mamma men syftar på den egentliga mamman. Den egentliga mamman är i det moderna sverige i stort sett det samma som den juridiska mamman. En adoptivmamma kan vara en egentlig mamma och juridisk mamma trots att hon inte är en biologisk mamma. Dessutom behöver en biologisk mamma inte vara den egentliga/juridiska mamman.

Biologisk mamma är en term för en kvinna som fött ett barn. Ofta är hon också den genetiska mamman men behöver nödvändigtvis inte vara det. Biologisk mamma är mer än fackterm och saknar den känslomässiga infärgningen som ordet mamma har. Ordet mamma förknippas med kärlek, omsorger, oro etc.

Att kalla en mamma för biomamma ser jag som ett försök att nedtona den känslomässiga aspekten och ett försök göra en annan kvinnas roll mindre viktig än vad den är. Varför? På grund av egen osäkerhet? För termen är ju egentligen varken beskrivande eller korrekt.

Jag kan tyvärr inte ta på mig att du tolkar in saker som inte stämmer. Det är ju ngt du får ta ansvar för själv.

Lägg inte in betydelser i ord jag använder som du själv hittar på.
  • Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-18 12:42:20 följande:

Det finns många problem med ordet "biomamma" men ett av dem hänger ihop med att ordet är en förkortning av biologisk mamman men definitionsmässigt syftar på den egentliga mamman.

Problemet blir tydligt när man exempelvis talar om adoptivmammor. De kan ju definitionsmässigt vara "biomammor" (eftersom de är egentliga mammor) trots att de inte är biologiska mammor. I det adoptivmammeexemplet märker man hur otydligt och missvisande ordet "biomamma" är. Skulle vara intressant att veta vad adoptivmammor tycker om ordet "biomamma" såsom det används i styvfamiljssammanhang. Inte alls säkert att det skulle vara uppskattat. Det skulle ju kunns uppfattas som ett rätt exkluderande ord för adoptivmammor.

Fast det här är inte en del av forumet där merparten av mammorna är adoptivmammor. .
  • Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-18 13:25:03 följande:

Ja, kanske har du det.

Har ni som använder ordet "biomamma" bemödat er att fråga mammor (fler än några stycken) om vad mammorna själva tycker om att bli kallade för biomammor? Och är det ni styvmammor som bestämmer om mammornas känslor kring att benämnas för biomamma är rimliga?

Själv är jag mamma. Inte biomamma. Inte för att jag är lättstött men lystrar inte till ordet biomamma eftersom jag inte är någon "biomamma".

Du är medveten om att "vi styvmammor" är "biomammor" många utav oss också va?
  • Anonym (mamma)
    Brumma skrev 2015-11-18 14:07:54 följande:

Du är medveten om att "vi styvmammor" är "biomammor" många utav oss också va?

Jag är mamma och har i två omgångar tidigare varit bonusmamma så jag är inte främmande för ämnet. Jag är trygg i min föräldraroll och tror att jag skulle vara det även om mitt barn fick en bonusmorsa.

Jag lider inte av någon sorts känslighet men gillar fortfarande inte ordet "biomamma". Den känns både språkligt konstlad och missvisande men också känslomässigt fel.
  • Anonym (mamma)
    Brumma skrev 2015-11-18 14:06:25 följande:

Fast det här är inte en del av forumet där merparten av mammorna är adoptivmammor. .

Även om adoptivmammor inte tillhör majoriteten så existerar de ju dock. Och adoptivmammor genomgår också skilsmässor och lever i nyfamiljer. Vill du att de ska känna sig exkluderade och ovälkomna i styvfamiljsforumet?
  • Anonym (mamma)
    Brumma skrev 2015-11-18 14:03:37 följande:

Jag kan tyvärr inte ta på mig att du tolkar in saker som inte stämmer. Det är ju ngt du får ta ansvar för själv.

Lägg inte in betydelser i ord jag använder som du själv hittar på.

Men vilken betydelse ska jag lägga in i ordet "biomamma" om inte biologisk mamma.

Jag som mamma är mer än bara en biologisk mamma. Jag är även en genetisk, social och juridisk mamma till mitt barn. Nedvärdera inte min betydelse. Och låt mig få bestämma själv vad jag kallas för.

Eller är du en sån som skulle kunna kalla en chokladboll för en "negerboll" bara för att du själv inte menar något illa med det?
  • Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-18 15:59:18 följande:

Jag är mamma och har i två omgångar tidigare varit bonusmamma så jag är inte främmande för ämnet. Jag är trygg i min föräldraroll och tror att jag skulle vara det även om mitt barn fick en bonusmorsa.

Jag lider inte av någon sorts känslighet men gillar fortfarande inte ordet "biomamma". Den känns både språkligt konstlad och missvisande men också känslomässigt fel.

Nu svarade jag ju på frågan om "vi styvmammor" bemödat oss att fråga några mammor om vad de ansåg.

Eftersom vi är många bonusmammor som är mammor så svarar det lite på sig själv.

Skillnaden är väl att vi inte lägger in några värderingar i ordet.
  • Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-18 16:06:39 följande:

Även om adoptivmammor inte tillhör majoriteten så existerar de ju dock. Och adoptivmammor genomgår också skilsmässor och lever i nyfamiljer. Vill du att de ska känna sig exkluderade och ovälkomna i styvfamiljsforumet?

Ja. Liksom det förekommer ett otal olika kombinationer av bonusföräldrar/styvföräldrar/extra vuxna/mammas o pappas nya osv.

Anledningen till att ngn känner sig ovälkommen i det här forumet beror nog inte speciellt mycket på ett ord utan snarare hur vissa aktivt väljer att behandla dem som skriver här.
  • Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-18 16:10:31 följande:

Men vilken betydelse ska jag lägga in i ordet "biomamma" om inte biologisk mamma.

Jag som mamma är mer än bara en biologisk mamma. Jag är även en genetisk, social och juridisk mamma till mitt barn. Nedvärdera inte min betydelse. Och låt mig få bestämma själv vad jag kallas för.

Eller är du en sån som skulle kunna kalla en chokladboll för en "negerboll" bara för att du själv inte menar något illa med det?

Nu pratar ju inte jag om dig när jag använder ordet biomamma eller hur (vilket jag förövrigt gjort kanske tre gånger när personen jag pratat med inte förstått innebörden av min bonus mamma).

Självklart betyder det biologisk mamma. Men att DU läser in en negativ betydelse av den definitionen - DET får stå för dig.
  • Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-18 16:10:31 följande:

Missade det sista.

Nej. Har aldrig använt ordet negerboll. Vi använde cocosboll när jag växte upp.

Att jämföra ett ord som syftar på att ett folkslag är mindre värda än ett annat folkslag pga hudfärg med betydelsen att man är ngn biologiska mamma tycker jag är sorgligt. Du ser inte skillnaden i ett negativt skällsord och ett neutralt beskrivande ord?
  • Anonym (mamma)
    Brumma skrev 2015-11-18 16:29:08 följande:

Missade det sista.

Nej. Har aldrig använt ordet negerboll. Vi använde cocosboll när jag växte upp.

Att jämföra ett ord som syftar på att ett folkslag är mindre värda än ett annat folkslag pga hudfärg med betydelsen att man är ngn biologiska mamma tycker jag är sorgligt. Du ser inte skillnaden i ett negativt skällsord och ett neutralt beskrivande ord?

Det jag menade var att många människor använder ordet "negerboll" med motiveringen att de tycker det är ett bra ord och att de inte menar något illa med det. Många tycker till och med att svarta människor överreagerar när de inte gillar ordet eftersom ordet inte används med syftet att nedvärdera eller kränka.

Det var den parallellen jag menade.

Den allmänna uppfattningen är då att tolkningsföreträde ligger hos den drabbade. Att den som kallas för någonting har rätt till sina känslor och att denne därför har rätten att undanbe sig att bli kallad för exempelvis "neger" oavsett hur oskyldigt det ordet än må brukas av användaren.

Det brukar av den anledningen anses respektfullt att inte kalla andra för saker/namn/tillmälen/ord som de själva inte vill bli kallade för. Såklart man får använda vilka ord man vill men det anses mer respektfullt att låta bli om det finns en risk för att någon kan ta illa upp.
  • Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-18 16:36:59 följande:

Det jag menade var att många människor använder ordet "negerboll" med motiveringen att de tycker det är ett bra ord och att de inte menar något illa med det. Många tycker till och med att svarta människor överreagerar när de inte gillar ordet eftersom ordet inte används med syftet att nedvärdera eller kränka.

Den allmänna uppfattningen är då att tolkningsföreträde ligger hos den drabbade. Att den som kallas för någonting har rätt till sina känslor och att denne därför har rätten att undanbe sig att bli kallad för exempelvis "neger" oavsett hur oskyldigt det ordet än må brukas av användaren.

Det brukar av den anledningen anses respektfullt att inte kalla andra för saker/namn/tillmälen/ord som de själva inte vill bli kallade för. Såklart man får använda vilka ord man vill men det anses mer respektfullt att låta bli om det finns en risk för att någon kan ta illa upp.

Och jag skrev att jag - i de få fall jag använt ordet biomamma - gjort det för att mottagaren (en mamma) inte förstod när jag använde ordet mamma.

Självklart skall man respektera åsikter. Men det finns en väldigt massa kränkta människor på det här forumet och ärligt talat är det omöjligt att tillgodose allas önskemål.

Du vill inye att jag/vi använder ordet biomamma. Andra förstår inte vilken person man menar om man INTE gör det.

Genom att använda det slipper man iallafall att upprepa förklaringen "min bonusdotters mamma" om och om och om igen...

Kanske är det så att även du och de som inte tycker om ordet skulle fundera över om möjligheten är att ni överreagerar? Att det in finns minsta lilla förminskande bakom ordet utan att det enbart används på detta forum för att tydliggöra.
  • Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-18 16:36:59 följande:

En tanke till..

Att en mörkhyad person känner sig kränkt av ordet negerboll har substans i historien.

Att uppfatta innebörden av biomamma på ett kränkande sätt har ingen förankring utan är ett uttryck av din personliga uppfattning av ordet.

Jag tex har en negativ uppfattning av ordet styvmamma. För mig klingar det illa och jag sammankopplar det med en "ny" kvinna som avskyr sin mans barn och behandlar dem illa.

För mig är det ett skällsord om ngn skulle använda det om mig och min relation till min bonusdotter.

Men eftersom jag VET att många inte lägger samma betydelse i ordet som jag gör så blir jag varken kränkt eller upprörd. Jag tänker logiskt och utgår inte enbart från mig själv.

För inte så många inlägg sedan var det ngn som sa att man SKA använda order styvmamma. Slutdiskuterat.

Skall jag kunna kräva att denna person slutar använda ordet för att jag personligen inte uppskattar det?
Svar på tråden Biomammor på vem ligger ansvaret!