Anonym (Olga) skrev 2015-11-18 10:54:56 följande:
Dagens pytt-i-pannafamiljer är ett vansinne.
Vid vilken ålder anser du att man kan börja kalla sig för bonusmamma?
Hur ska barnet, om det är litet, förstå att den ena mamma är riktig och den andra mamman är pappans nya fjälla?
Kanske skulle kallas "pytt-i-mamma"? (Dåligt skämt)
Skulle någon kallat sig bonusmamma till mina ungar så vetefan vad jag skulle göra.
Nu är den risken lika med noll då deras far är avliden men jag vågar lova att inte han hade godkänt det heller.
Som nämnts tidigare är bonusmamma, precis som ordet biomamma, ngt mycket få använder utanför FL. Tror det är extremt få som går runt och kallar sig bonusmamma inför barnet utan man använder det möjligtvis när en förklaring till vilken relation man har till barnet behövs.
Vet inte riktigt vad du menar med ålder? Det har väl mer med relation att göra?
Om man har problem med att barnet inte vet vem som är mamma så har man nog en del problem som man inte gärna kan skylla på bonusmamman. ..
Jag kom in i min bonus luv när hon var ett år. Efter ett tag växte vi ihop oss och hon var överlycklig över att ha fyra föräldrar istället för bara två. Det innebär ju inte att hon inte alltid varit fullt medveten om vilka av oss fyra som är mamma och pappa och vilka dom är en extra bonus. Sedan har HON valt att presentera mig som extramamma gör kompisar. HON har valt som tonåring att ange mig som mamma på Facebook. Detta är hekt hennes känslor och val och inget hon har blivit påprackad vare sig från mig eller pappan.
Jag skulle säga att föräldrar som tar sig rätten att inskränka vad barn får ha för relationer till sina föräldrars nya partner och bestämmer vilka ord barnen får använda begår ett sorts övergrepp mot barnen.