terfje skrev 2015-11-17 08:54:37 följande:
När mamman ringer på helgerna vill dottern inte prata med henne 3 av 4 gångerna. Det kan mycket väl vara så som ni säger också.
Mamman har förutom dottern en större pojk och en mindre plus en på väg till.
Ja, mamman får nog information om mig genom dottern. Tolkar det som att mamman känner sig hotad av mig då hon tidigt inte ville att bonus skulle kalla mig bonus mamma.
Ett råd i all välmening från en som varit i bonusfamiljssvängen i en herrans massa år: Släpp fokus på vad mamman gör eller inte gör, vad mamman säger eller inte säger. Lägg fokus på din familj och vardag i stället.
En del föräldrar ringer på födelsedagar, andra inte. En del vill lära känna bonusföräldrarna, en del inte. Ja, hon klippte henne kortare än hon vill, men håret växer ut. Ja, hon kanske är svartsjuk/avundsjuk på att du får leva med hennes dotter mer än vad hon får - en fullkomligt naturlig känsla skulle jag vilja säga när man inte valt det själv - men det är inget du kan påverka. Däremot verkar det som om du är på gränsen till besatt av henne. Alla dina trådar handlar om henne.
Stötta din man i hur ni kan minimera konfliktytorna dem emellan (UTAN att du direkt blandar dig i konflikten genom att tala med mamman - det kommer inte hjälpa, snarare stjälpa.). Hitta en strategi för att mammans missnöje med hur pappan sköter barnet inte ska komma in i er vardag. Ha all kontakt via mail, lägg på luren om hon börjar gorma om saker han inte kan/gör/vill och informera lugnt och sansat om att all kommunikation runt dottern skall handla om rent praktiska saker.
Hälsa vänligt och artig när ni träffas, men alla behöver inte vara bästisar och bundisar för att ett samarbete ska fungera hyfsat komplikationsfritt.
Jag tror säkert du vill väl, men ta det lugnt.