• terfje

Biomammor på vem ligger ansvaret!

Hej!
    Märker redan att många är trötta på hur jag skriver och vad jag skriver.

Dock ännu en allmän fråga:
    Scenario Du är biomamma och ditt ex har träffat en ny efter 6 år isär och presenterat för ditt barn.
    Har du som biomamma något intresse av att lära känna denna nya kvinna och vad hon står för och hur hon är som person?
    Ligger ansvaret på den nya att presentera sig för dig eller ligger det ansvaret på dig?

• Svar på tråden Biomammor på vem ligger ansvaret!
  • smulpaj01

Ansvaret ligger inte på någon, det är helt valfritt om man vill träffas eller ej.

• Anonym (mamma)
    BioBonus skrev 2015-11-18 10:25:07 följande:

Jag lägger ingen som helst vikt vid om andra kallar mig mamma eller biomamma. Det är väl skillnaden mellan oss två. Jag är inte så lättkränkt kanske.

Nej inte jag heller. Är säker i min mammaroll.

Däremot känner jag att det är onödigt att använda sig av begrepp som både är otydliga och nedvärderande, särskilt med tanke på den polemiken som redan råder mellan mammor och bonusmammor. Varför skulle man som bonusförälder vilja spä på konflikterna ännu mer? Bättre att alla inblandade beter sig respektfullt mot varandra.
  • Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-18 10:16:29 följande:

Ordet "biomamma" är en tautologi. Det innebär att prefixet -bio är kaka på kaka. Varför skulle man vilja lägga till ett onödigt prefix till ett ord. Jag ser inte någon annan vettig anledning till det än ett försök till en devalveringen av ordet mamma.

Dock visar det väldigt tydligt på vad man syftar på. Vilket gör att man undviker missförstånd.

Mycket bra härinne där man tydligen måste vara övertydlig till max.
  • terfje

Det gör inget att ni skriver här. Tycker det är intressant.

Någon menade här att varför ska vi spä på konflikten som finns mellan mammor och bonus mammor. Jag vet ärligt talat inte. Det jag vet att min bonus kallar mig vid namn eller bonus mamma när hon presenterar mig för någon. Inget konstigt med det förutom att de flesta mammor tar illa upp för att ingen annan kan kallas mamma.

Mycket intressant diskussion.

• Anonym (mamma)
    Brumma skrev 2015-11-18 11:33:18 följande:

Dock visar det väldigt tydligt på vad man syftar på. Vilket gör att man undviker missförstånd.

Mycket bra härinne där man tydligen måste vara övertydlig till max.

Det är inte alls ett tydligt eller korrekt ord ens då ordet är en förkortning av biologisk mamma men syftar på den egentliga mamman. Den egentliga mamman är i det moderna sverige i stort sett det samma som den juridiska mamman. En adoptivmamma kan vara en egentlig mamma och juridisk mamma trots att hon inte är en biologisk mamma. Dessutom behöver en biologisk mamma inte vara den egentliga/juridiska mamman.

Biologisk mamma är en term för en kvinna som fött ett barn. Ofta är hon också den genetiska mamman men behöver nödvändigtvis inte vara det. Biologisk mamma är mer än fackterm och saknar den känslomässiga infärgningen som ordet mamma har. Ordet mamma förknippas med kärlek, omsorger, oro etc.

Att kalla en mamma för biomamma ser jag som ett försök att nedtona den känslomässiga aspekten och ett försök göra en annan kvinnas roll mindre viktig än vad den är. Varför? På grund av egen osäkerhet? För termen är ju egentligen varken beskrivande eller korrekt.
  • Anonym (Olga)
    terfje skrev 2015-11-18 11:43:23 följande:

Det gör inget att ni skriver här. Tycker det är intressant.

Någon menade här att varför ska vi spä på konflikten som finns mellan mammor och bonus mammor. Jag vet ärligt talat inte. Det jag vet att min bonus kallar mig vid namn eller bonus mamma när hon presenterar mig för någon. Inget konstigt med det förutom att de flesta mammor tar illa upp för att ingen annan kan kallas mamma.

Mycket intressant diskussion.

Förstår att du inte menar något ont när du skriver bio och bonus.
    Saken är bara den att ett barn har EN mamma och EN pappa, resterande är extra vuxna i barnens liv.
    Dessa extra vuxna kan säkert föra mycket gott med sig!
  • Anonym (Olga)
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-18 11:45:58 följande:
    Det är inte alls ett tydligt eller korrekt ord ens då ordet är en förkortning av biologisk mamma men syftar på den egentliga mamman. Den egentliga mamman är i det moderna sverige i stort sett det samma som den juridiska mamman. En adoptivmamma kan vara en egentlig mamma och juridisk mamma trots att hon inte är en biologisk mamma. Dessutom behöver en biologisk mamma inte vara den egentliga/juridiska mamman.

Biologisk mamma är en term för en kvinna som fött ett barn. Ofta är hon också den genetiska mamman men behöver nödvändigtvis inte vara det. Biologisk mamma är mer än fackterm och saknar den känslomässiga infärgningen som ordet mamma har. Ordet mamma förknippas med kärlek, omsorger, oro etc.

Att kalla en mamma för biomamma ser jag som ett försök att nedtona den känslomässiga aspekten och ett försök göra en annan kvinnas roll mindre viktig än vad den är. Varför? På grund av egen osäkerhet? För termen är ju egentligen varken beskrivande eller korrekt.
    Precis, plus att nu görs det ibland också skillnad på genetisk och biologisk mamma.
    I de fall barnen blivit till genom äggdonation/embryodonation.
  • BioBonus
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-18 11:45:58 följande:

På forumet för styvföräldrar används helt enkelt termen biomamma för att enkelt belysa de inbörders relationerna till barnet man pratar om. Det är inte mer komplicerat än så här inne i den här lilla lilla världen som det här forumet är. Så för oss som skriver här, så är termen högst beskrivande. Helt utan värdering bakom för de flesta. Tror, som sagts tidigare, att ingen egentligen använder det ordet ute i sitt dagliga liv.

Det är dessutom väldigt få på styvföräldersforumet som diskuterar problem eller annat runt ett adoptivbarn, så de missförstånden är försvinnande få.

Om ni är inne i andra specilaforum (för tex ornitologer, hästfolk eller liknande) som också har ett "internt" språk som kan innehålla termer som i er värld betyder något annat, går ni in där också och berättar för dem att de minsann använder ordet felaktigt? På många forum använder man ju samma ord för olika saker menar jag. 

Jag tror ingen kallar mig biomamma här inne för att förminska mig och skulle de göra det så skulle det gå mig helt obemärkt förbi, det är därför jag blir så förvånad över hur starkt en del av ni andra mammor tar åt er av ordet.

• Anonym (mamma)
    BioBonus skrev 2015-11-18 12:15:55 följande:

På forumet för styvföräldrar används helt enkelt termen biomamma för att enkelt belysa de inbörders relationerna till barnet man pratar om. Det är inte mer komplicerat än så här inne i den här lilla lilla världen som det här forumet är. Så för oss som skriver här, så är termen högst beskrivande. Helt utan värdering bakom för de flesta. Tror, som sagts tidigare, att ingen egentligen använder det ordet ute i sitt dagliga liv.

Det är dessutom väldigt få på styvföräldersforumet som diskuterar problem eller annat runt ett adoptivbarn, så de missförstånden är försvinnande få.

Om ni är inne i andra specilaforum (för tex ornitologer, hästfolk eller liknande) som också har ett "internt" språk som kan innehålla termer som i er värld betyder något annat, går ni in där också och berättar för dem att de minsann använder ordet felaktigt? På många forum använder man ju samma ord för olika saker menar jag. 

Jag tror ingen kallar mig biomamma här inne för att förminska mig och skulle de göra det så skulle det gå mig helt obemärkt förbi, det är därför jag blir så förvånad över hur starkt en del av ni andra mammor tar åt er av ordet.

Det finns många problem med ordet "biomamma" men ett av dem hänger ihop med att ordet är en förkortning av biologisk mamman men definitionsmässigt syftar på den egentliga mamman.

Problemet blir tydligt när man exempelvis talar om adoptivmammor. De kan ju definitionsmässigt vara "biomammor" (eftersom de är egentliga mammor) trots att de inte är biologiska mammor. I det adoptivmammeexemplet märker man hur otydligt och missvisande ordet "biomamma" är. Skulle vara intressant att veta vad adoptivmammor tycker om ordet "biomamma" såsom det används i styvfamiljssammanhang. Inte alls säkert att det skulle vara uppskattat. Det skulle ju kunns uppfattas som ett rätt exkluderande ord för adoptivmammor.
  • BioBonus
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-18 12:42:20 följande:
    Det finns många problem med ordet "biomamma" men ett av dem hänger ihop med att ordet är en förkortning av biologisk mamman men definitionsmässigt syftar på den egentliga mamman.

Problemet blir tydligt när man exempelvis talar om adoptivmammor. De kan ju definitionsmässigt vara "biomammor" (eftersom de är egentliga mammor) trots att de inte är biologiska mammor. I det adoptivmammeexemplet märker man hur otydligt och missvisande ordet "biomamma" är. Skulle vara intressant att veta vad adoptivmammor tycker om ordet "biomamma" såsom det används i styvfamiljssammanhang. Inte alls säkert att det skulle vara uppskattat. Det skulle ju kunns uppfattas som ett rätt exkluderande ord för adoptivmammor.

Jag tror förvisso att om en adoptivmamma skulle benämnas som biomamma här inne på just det här forumet, så skulle hon nog kunna se att det är ett internt ord, utan fördömande innebörd, som används för att belysa skillnaden mellan de olika roller biomamman vs bonusmamman har runt barnet. Att det inte har ett dyft att göra med om hon har fött fram barnet eller inte. 

Men jag har kanske för höga tanker om de flestas förmåga att ta saker för vad det är istället för vad man tror att det är :)

Svar på tråden Biomammor på vem ligger ansvaret!