Anonym (mamma) skrev 2015-11-18 11:45:58 följande:
Det är inte alls ett tydligt eller korrekt ord ens då ordet är en förkortning av biologisk mamma men syftar på den egentliga mamman. Den egentliga mamman är i det moderna sverige i stort sett det samma som den juridiska mamman. En adoptivmamma kan vara en egentlig mamma och juridisk mamma trots att hon inte är en biologisk mamma. Dessutom behöver en biologisk mamma inte vara den egentliga/juridiska mamman.
Biologisk mamma är en term för en kvinna som fött ett barn. Ofta är hon också den genetiska mamman men behöver nödvändigtvis inte vara det. Biologisk mamma är mer än fackterm och saknar den känslomässiga infärgningen som ordet mamma har. Ordet mamma förknippas med kärlek, omsorger, oro etc.
Att kalla en mamma för biomamma ser jag som ett försök att nedtona den känslomässiga aspekten och ett försök göra en annan kvinnas roll mindre viktig än vad den är. Varför? På grund av egen osäkerhet? För termen är ju egentligen varken beskrivande eller korrekt.
På forumet för styvföräldrar används helt enkelt termen biomamma för att enkelt belysa de inbörders relationerna till barnet man pratar om. Det är inte mer komplicerat än så här inne i den här lilla lilla världen som det här forumet är. Så för oss som skriver här, så är termen högst beskrivande. Helt utan värdering bakom för de flesta. Tror, som sagts tidigare, att ingen egentligen använder det ordet ute i sitt dagliga liv.
Det är dessutom väldigt få på styvföräldersforumet som diskuterar problem eller annat runt ett adoptivbarn, så de missförstånden är försvinnande få.
Om ni är inne i andra specilaforum (för tex ornitologer, hästfolk eller liknande) som också har ett "internt" språk som kan innehålla termer som i er värld betyder något annat, går ni in där också och berättar för dem att de minsann använder ordet felaktigt? På många forum använder man ju samma ord för olika saker menar jag.
Jag tror ingen kallar mig biomamma här inne för att förminska mig och skulle de göra det så skulle det gå mig helt obemärkt förbi, det är därför jag blir så förvånad över hur starkt en del av ni andra mammor tar åt er av ordet.