Inlägg från: Anonym (Olga) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Olga)

Biomammor på vem ligger ansvaret!

Anonym (Why) skrev 2015-11-17 20:10:31 följande:

TS varför skriver du biomamman?

Sist jag kollade hette det mamma eller mor kort och gott?

Håller med, det heter bara mamma.
    Och "bonusmamma" heter styvmor, enkelt och utrett.
  • Anonym (Olga)
    Brumma skrev 2015-11-18 06:10:55 följande:
    För mig har styvmor en negativ klang. Jag lägger ingen värdering i hur andra använder ordet men för mig innebär det ngt negativt. Eftersom jag inte ser min mans dotter som ett negativt inslag skulle jag aldrig använda det ordet i förhållande till min roll till henne.

Däremot har jag alltid sett henne som ngt positivt, något "extra" - en bonus ;)

Alltså passar bonusmamma och bonusdotter alldeles utmärkt :D

Måste vara oerhört jobbigt att gå runt och "veta bäst" hela tiden...
    Dagens pytt-i-pannafamiljer är ett vansinne.
    Vid vilken ålder anser du att man kan börja kalla sig för bonusmamma?
    Hur ska barnet, om det är litet, förstå att den ena mamma är riktig och den andra mamman är pappans nya fjälla?

Kanske skulle kallas "pytt-i-mamma"? (Dåligt skämt)

Skulle någon kallat sig bonusmamma till mina ungar så vetefan vad jag skulle göra.
    Nu är den risken lika med noll då deras far är avliden men jag vågar lova att inte han hade godkänt det heller.
  • Anonym (Olga)
    terfje skrev 2015-11-18 11:43:23 följande:

Det gör inget att ni skriver här. Tycker det är intressant.

Någon menade här att varför ska vi spä på konflikten som finns mellan mammor och bonus mammor. Jag vet ärligt talat inte. Det jag vet att min bonus kallar mig vid namn eller bonus mamma när hon presenterar mig för någon. Inget konstigt med det förutom att de flesta mammor tar illa upp för att ingen annan kan kallas mamma.

Mycket intressant diskussion.

Förstår att du inte menar något ont när du skriver bio och bonus.
    Saken är bara den att ett barn har EN mamma och EN pappa, resterande är extra vuxna i barnens liv.
    Dessa extra vuxna kan säkert föra mycket gott med sig!
  • Anonym (Olga)
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-18 11:45:58 följande:
    Det är inte alls ett tydligt eller korrekt ord ens då ordet är en förkortning av biologisk mamma men syftar på den egentliga mamman. Den egentliga mamman är i det moderna sverige i stort sett det samma som den juridiska mamman. En adoptivmamma kan vara en egentlig mamma och juridisk mamma trots att hon inte är en biologisk mamma. Dessutom behöver en biologisk mamma inte vara den egentliga/juridiska mamman.

Biologisk mamma är en term för en kvinna som fött ett barn. Ofta är hon också den genetiska mamman men behöver nödvändigtvis inte vara det. Biologisk mamma är mer än fackterm och saknar den känslomässiga infärgningen som ordet mamma har. Ordet mamma förknippas med kärlek, omsorger, oro etc.

Att kalla en mamma för biomamma ser jag som ett försök att nedtona den känslomässiga aspekten och ett försök göra en annan kvinnas roll mindre viktig än vad den är. Varför? På grund av egen osäkerhet? För termen är ju egentligen varken beskrivande eller korrekt.
    Precis, plus att nu görs det ibland också skillnad på genetisk och biologisk mamma.
    I de fall barnen blivit till genom äggdonation/embryodonation.
Svar på tråden Biomammor på vem ligger ansvaret!