• celavie1

Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016

Hej
    Efter en relativt snabb fertilitetsutredning (beror väl på vår ålder) är vi nu uppsatta på väntelistan för IVF. Nästa möte är i dec och då ska vi påbörja behandlingen. Känns skönt, läskigt, jobbigt osv. Inombords är det ett enda kaos om jag ska vara ärlig. Jag har ännu inte orkat berätta om detta för mina närmaste eftersom jag inte hunnit landa i det hela ännu på något vis.
    Jag skulle vilja komma i kontakt med er i samma situation. Vore så skönt att utbyta tankar, erfarenhet och peppa varandra.

Önskar er en skön söndag. Här lyser solen Glad

• Svar på tråden Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016
  • mini72
    mini72 skrev 2016-02-24 19:26:24 följande:

Efter våra önskningar om att snabbt få komma igång med IVF2, har kliniken bestämt en annorlunda metod, jämfört med första gången. Jag ska starta med p-ring som ska sitta inne i 14 dagar. Tillsammans med detta ska jag använda hormonsprutor, men denna gång blir det max-dosering. Har redan fått datum för första VUL som blir 1 april.

Detta ska bli så spännande, nu vet jag ju också vad jag går till och hur sprutorna funkar - jag som egentligen hade sprutskräck och allt, men den är numera botad! :)

Jag har hängt här i bakgrunden en stund och vill bara säga att vi är igång med vårt andra ivf. Första försöket gick över förväntan med 2 ägg vid ET och en 19-dagars ruvning innan blödningen kom och allt stannade.

Första gången tog det lång tid att få äggblåsorna att växa, så jag fick lagt till några extra dagar med sprutorna. Med den erfarenheten i ryggen tar jag nu både Gonal F och Menopur, samt Orgalutran. (Dessutom AlbylE och Prednisolon i tablettform som ska hjälpa på blodcirkulationen, vilket ska hjälpa äggen att fästa sig ordentligt).

Första UL på SD5, visade 4 äggblåsor där de största var 9 och 12 mm. Andra UL har jag på onsdag SD10 och sannolikt äggplock på fredag. Efter det drar sambon på jobbresa, så vid ET blir jag ensam... Får hoppas allt går bra!

Har sjukskrivits i två veckor och ska bara stressa ned de här dagarna. :)
  • Regnbågsdröm
    mini72 skrev 2016-04-04 09:15:26 följande:
    Jag har hängt här i bakgrunden en stund och vill bara säga att vi är igång med vårt andra ivf. Första försöket gick över förväntan med 2 ägg vid ET och en 19-dagars ruvning innan blödningen kom och allt stannade.

Första gången tog det lång tid att få äggblåsorna att växa, så jag fick lagt till några extra dagar med sprutorna. Med den erfarenheten i ryggen tar jag nu både Gonal F och Menopur, samt Orgalutran. (Dessutom AlbylE och Prednisolon i tablettform som ska hjälpa på blodcirkulationen, vilket ska hjälpa äggen att fästa sig ordentligt).

Första UL på SD5, visade 4 äggblåsor där de största var 9 och 12 mm. Andra UL har jag på onsdag SD10 och sannolikt äggplock på fredag. Efter det drar sambon på jobbresa, så vid ET blir jag ensam... Får hoppas allt går bra!

Har sjukskrivits i två veckor och ska bara stressa ned de här dagarna. :)
    Är du inte redan med i gruppen "IVF mars/april" så leta upp den. Är mycket aktivitet där nu när alla är igång!
  • Minimasken
    Regnbågsdröm skrev 2016-03-30 11:37:00 följande:
    Förstår att det är tufft, vet själv hur det är. Men måste bara svara på det du skriver om att du tror att embryot lämnat kroppen. Tro mig, du märker när det gör det. Det behöver ju inte ha fäst och bli ett barn, men så länge du inte blöder så tycker jag att du ska tänka att embryot är där hos dig. Kram!
    Åh vilken fin text du skrev, det kändes direkt i hjärtat, jag har varigt smått deprimerad ända sen i söndags, gråter för minsta lilla och köpte ett gravtest igår även om jag inte skulle men idag vidare den negativt, men har ju egentligen testdag  på Torsdag, Livrädd varenda gång jag går på toaletten att det ska vara rött på pappret men än så länge ingenting, dock tjock i huvudet och känner mig sjuk. Men är förmodligen bara alla tankar om embryot. 

Får jag då fråga som du skriver att jag märker när det försvinner ut ur kroppen, har du varit med om det :(?
  • Regnbågsdröm
    Minimasken skrev 2016-04-05 16:29:06 följande:
    Åh vilken fin text du skrev, det kändes direkt i hjärtat, jag har varigt smått deprimerad ända sen i söndags, gråter för minsta lilla och köpte ett gravtest igår även om jag inte skulle men idag vidare den negativt, men har ju egentligen testdag  på Torsdag, Livrädd varenda gång jag går på toaletten att det ska vara rött på pappret men än så länge ingenting, dock tjock i huvudet och känner mig sjuk. Men är förmodligen bara alla tankar om embryot. 

Får jag då fråga som du skriver att jag märker när det försvinner ut ur kroppen, har du varit med om det :(?
    Stor kram till dig! Jag hoppas att det där negativa testet kommer att visa positivt på testdagen. Även om man kanske tappar mer och mer hopp förstås, det förstår jag att du gör. Vilken ruvardag är du på nu? För tidigt är inte bra att testa, men visst kan det visa rätt tidigt också.

Det kan förstås vara så att man inte börjar blöda förrän senare och ändå visar negativt å testdag, absolut. Men det jag menade när jag skrev innan var att om embryot "försvinner" tidigare, så märker ju det genom en blödning. Jag resonerar så i alla fall, så får man vara lite hoppfull så länge man "har sitt embryo kvar". Jag började blöda rejält ruvardag 12. Då förstod jag att mitt embryo var borta och att det var kört. Innan dess tänker jag att den var där. Den ska ju blödas ut liksom, även om den typ är liten som ett dammkorn så gills ändå blödningen som en "bortfallsblödning".

Nu är jag inne på mitt tredje IVF-försök och hoppas att jag slipper uppleva den där sorgen igen. Jag hoppas du slipper det också. Stor kram!
  • Regnbågsdröm

Vill alltså inte att du ska missförstå mig och tro att jag menar att man är gravid bara för att man inte blöder. Så behöver det förstås inte vara. Jag tänker mest på det där under ruvningen när man känner att man vill ha sitt embryo där.. Då försöker jag tänka att den är där sålänge motsatsen bevisas. Förstår du hur jag menar?

• Minimasken
    Regnbågsdröm skrev 2016-04-05 16:39:32 följande:
    Stor kram till dig! Jag hoppas att det där negativa testet kommer att visa positivt på testdagen. Även om man kanske tappar mer och mer hopp förstås, det förstår jag att du gör. Vilken ruvardag är du på nu? För tidigt är inte bra att testa, men visst kan det visa rätt tidigt också.

Det kan förstås vara så att man inte börjar blöda förrän senare och ändå visar negativt å testdag, absolut. Men det jag menade när jag skrev innan var att om embryot "försvinner" tidigare, så märker ju det genom en blödning. Jag resonerar så i alla fall, så får man vara lite hoppfull så länge man "har sitt embryo kvar". Jag började blöda rejält ruvardag 12. Då förstod jag att mitt embryo var borta och att det var kört. Innan dess tänker jag att den var där. Den ska ju blödas ut liksom, även om den typ är liten som ett dammkorn så gills ändå blödningen som en "bortfallsblödning".

Nu är jag inne på mitt tredje IVF-försök och hoppas att jag slipper uppleva den där sorgen igen. Jag hoppas du slipper det också. Stor kram!
    Tack och detsamma Regnbågsdröm! Ja det hoppas jag med absolut och det är/var så sjukt dumt av mig att testa innan det var dags bara för att jag är så sjukt nyfiken. Idag är jag på ruvardag 13 så imorgon går jag in i två veckor och det var då läkaren sa att vi skulle testa men på mitt papper står det 15 dagar efter återinföranden med tjock text.. Jag har googlat för mycket om folk som lyckats få plus tidigt osv men börjar bli trött på minus nu har aldrig fått uppleva plusset och känner att det borde vara min tur snart! 

Stort lycka till med ditt tredje försök nu, ruvar även du just nu eller är du bara under behandlingen? 
    Det konstiga om det blir neg nu kommer förmodligen vara den vanan man har nu morgon, middag och kväll med lutius vaginaltabletterna det är en inövad rutin man gjort nu i snart två veckor haha.

STOR KRAM OCH ALL LYCKÖNSKAN TILL DIG! 
  • Regnbågsdröm
    Minimasken skrev 2016-04-05 16:48:57 följande:
    Tack och detsamma Regnbågsdröm! Ja det hoppas jag med absolut och det är/var så sjukt dumt av mig att testa innan det var dags bara för att jag är så sjukt nyfiken. Idag är jag på ruvardag 13 så imorgon går jag in i två veckor och det var då läkaren sa att vi skulle testa men på mitt papper står det 15 dagar efter återinföranden med tjock text.. Jag har googlat för mycket om folk som lyckats få plus tidigt osv men börjar bli trött på minus nu har aldrig fått uppleva plusset och känner att det borde vara min tur snart! 

Stort lycka till med ditt tredje försök nu, ruvar även du just nu eller är du bara under behandlingen? 
    Det konstiga om det blir neg nu kommer förmodligen vara den vanan man har nu morgon, middag och kväll med lutius vaginaltabletterna det är en inövad rutin man gjort nu i snart två veckor haha.

STOR KRAM OCH ALL LYCKÖNSKAN TILL DIG! 
    Min klinik gav mig Google-förbud. Det låter som att du också behöver det! RD 13 är ju visserligen inte en jättetidig tjuvtestning. Men tog du med digitalt test? De är ju mest tillförlitliga. Men kanske är det så tråkigt att du nu fått ett negativt test. Väldigt ledsen för din skull. Jag önskar att du snart får uppleva ett plus. Jag hoppas att både du och jag får det. Kör du kort eller långt? Har du gjort försök tidigare eller var det här första?

Jag ruvar inte än, utan börjar med mina sprutor imorgon. Kör långt protokoll så har sprayat synarela nu i två veckor ungefär. Så nu är det dags för sprutorna snart, så är man igång igen på allvar. Man ska hoppas så länge man bara kan. Men samtidigt är jag också livrädd för att misslyckas igen. Försöker dock att inte tänka så mycket framåt, även om det är svårt.
  • Minimasken
    Regnbågsdröm skrev 2016-04-05 16:55:16 följande:
    Min klinik gav mig Google-förbud. Det låter som att du också behöver det! RD 13 är ju visserligen inte en jättetidig tjuvtestning. Men tog du med digitalt test? De är ju mest tillförlitliga. Men kanske är det så tråkigt att du nu fått ett negativt test. Väldigt ledsen för din skull. Jag önskar att du snart får uppleva ett plus. Jag hoppas att både du och jag får det. Kör du kort eller långt? Har du gjort försök tidigare eller var det här första?

Jag ruvar inte än, utan börjar med mina sprutor imorgon. Kör långt protokoll så har sprayat synarela nu i två veckor ungefär. Så nu är det dags för sprutorna snart, så är man igång igen på allvar. Man ska hoppas så länge man bara kan. Men samtidigt är jag också livrädd för att misslyckas igen. Försöker dock att inte tänka så mycket framåt, även om det är svårt.
    Nu har jag varit ute på en lång promenad för att skildra tankarna från allting och när jag kom hem nu gick jag på toa och det var geggigt i trosan :O aldrig upplevt den typen av gegga tidigare ( förlåt om det blev äckligt nu) men måste bara dela med mig då det var konstigt. 
    Så tror dessvärre nu att det blev minus ändå. 
    Ja vi båda borde få plus snart tycker jag :D Jag körde på korta protokollet och nu vet jag att det finns ett embryo i frysen som jag kan stoppa in igen innan jag ska börja om med sprutorna.  Har en kompis syster som gjorde 11 försök innan hon lyckades med sin son och 4 försök med sitt andra barn så hoppet finns där ännu även om det kan ta sjukt lång tid att uppnå. 
    Ja min sambo säger alltid att jag borde ha google förbud men kan ändå inte låta bli . Men det jobbigaste under denna tiden har ändå varit att sluta snusa.. Jag har snusat sen jag var 17 och nu är jag 28 men direkt när vi fick veta att vi skulle få komma in på "igångsättning" eller vad man ska kalla det så slutade jag direkt. Men det har varit tufft känslomässigt samtidigt som allt annat ska hända. 
  • Ingensmamma

Sänder här lite hopp till er alla!

Jag har haft de två värsta veckorna i mitt liv med start måndagen påskveckan då vi plockade ägg (fick ut 11 st varav 7 var mogna). Efter en stund kommer de in och säger att de inte hittat några spermier i makens prov! Vi fick göra biopsier samma eftermiddag, på 7 biopsier fick de fram en enda spermie med knäckt nacke. De ville skicka oss till Göteborg där man som enda klinik i Sverige går in och plockar ut spermier med öppen teknik (microtese). Den trasiga spermien injicerades dock i ett ägg och det befruktades och delade sig och hör och häpna; fick högsta poäng av embryologen. Har idag ruvat i 14 dagar, inte haft ett enda gravidsymtom och trott att mensen ska komma vilken sekund som helst. Men jag har plussat. Stor kram till er alla som kämpar. Det krävs bara ett ägg och en enda spermie.

Svar på tråden Vill ha kontakt med andra som planerar IVF i början av 2016