• apburen

Först skulle vi öppna våra hjärtan, nu vill vissa att vi även ska öppna våra hem. Skulle du kunna tänka dig att inkvartera flyktingar hemma?

Som sagt, skulle du kunna tänka dig att låta en flykting/flyktingfamilj flytta hem till dig?

Du kan inte kräva hyra, de kan eventuellt få bostadsbidrag från mig.verket. Annars anser tomtegruppen att man ju alltid kan skramla till hyran bland vänner och bekanta.

Jo tjena, i mitt hem flyttar ingen utom familjen in.
    Inte heller tänker jag lägga en enda krona på att sponsra fortsättningen på vansinnet.

Om någon tänker skrika rasist eller dra den gamla klan-valsen så bemöter jag inet inlägget. Bara så ni vet.
    I övrigt, kom med din åsikt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-16 11:33
    refugees-welcome.se/

www.expressen.se/debatt/lat-oss-nu-aven-oppna-upp-vara-hem/

Gömde länkarna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-17 10:12
    Vill bara tillägga då det uppstått missförtånd om min ts.

Detta handlar inte om ensamkommande flyktingbarn utan om vuxna människor/famljer.

• Svar på tråden Först skulle vi öppna våra hjärtan, nu vill vissa att vi även ska öppna våra hem. Skulle du kunna tänka dig att inkvartera flyktingar hemma?
  • HenryIronstead
    Världsmedborgare skrev 2015-10-18 12:33:42 följande:
    Jag hann hjälpa 9 flyktingar till ett boende i privata hem igår.., det verkar finnas hur många Sverige-vänner som helst, som är villiga att öppna sina hem.  Ännu en anledning för oss Sverige-vänner, att känna oss stolta över vårt öppna Sverige.

Dra till med 90 eller 900 eller 9000 när du ändå håller på. Då det inte finns någon möjlighet att kontrollera detta så är det fullständigt egalt.
  • nihka
    HenryIronstead skrev 2015-10-18 12:19:29 följande:

Danmark : 4000 krisflyktingar (på en månad) .
    Norge: 4000 krisflyktingar. (på en månad)
    England: ca 4000 krisflyktingar (på en månad).

SVERIGE: under samma period - fler än 6 gånger så många!!!!! "Det är såhär kriser ser ut" MY ASS. VI KUNDE OCKSÅ HA STOPPAT EFTER FYRA TUSEN MÄNNISKOR. MEN ISTÄLLET KOMMER FOLK FRYSA IHJÄL I VINTER.
    Ja, naturligtvis. De söker sig dit de är välkomna. Sedan blir de inte färre totalt om fler avisar dem.
  • apburen
    enånittitre skrev 2015-10-18 12:18:06 följande:
    www.svt.se/nyheter/inrikes/brand-i-skola-i-onsala

Några börjar bli så frustrerade att de utövar den brända jordens taktik för att hålla ytterligare asylanter från sina samhällen. Inget jag förespråkar men jag kan till viss del förstå dem!
    Jag håller med, det är totalt vansinne att sätta eld på boenden men någonstan förstår jag dem som gör det.
    Jag vill inte heller bo granne med ett asylboende men skulle inte sätta eld på det för den skull.

Sedan tänker jag också att om det sätts eld på innan det satts i bruk.. tja det är illa men ingen kom till skada och asylgrannhuset är borta.
    Bor det däremot folk där så nej, nej, nej då låter man det vara. Man kan alltid demonstrera eller på andra sätt protestera.

Som tur är bor jag inte i närheten av något byggnad som skulle kunna fungera som boende. 
  • HenryIronstead
    nihka skrev 2015-10-18 12:38:12 följande:
    Om man tror att befolkningen i Syriens städer levde på att valla getter före kriget så är det naturligtvis lätt att tro att den som kommer med en rejäl jacka och Iphone hör till något slags övre skikt.

Naturligtvis tillhör iphonebärare ett övre skikt, skojar du? En sådan telefon kostar 5000 - 7000 kr! Naturligtvis tillhör märkesklädbärare ett övre skikt. Är det här ditt dåliga försök till ett skämt?
  • nihka
    enånittitre skrev 2015-10-18 12:18:06 följande:
    www.svt.se/nyheter/inrikes/brand-i-skola-i-onsala

Några börjar bli så frustrerade att de utövar den brända jordens taktik för att hålla ytterligare asylanter från sina samhällen. Inget jag förespråkar men jag kan till viss del förstå dem!
    Du kan till viss del förstå mordbrand som metod att hålla ytterligare asylanter från sina samhällen. Och du röstar på...?
  • HenryIronstead
    nihka skrev 2015-10-18 12:44:27 följande:
    Du kan till viss del förstå mordbrand som metod att hålla ytterligare asylanter från sina samhällen. Och du röstar på...?

Det var bara tre på den listan som kan klassas som försök till mordbrand. De övriga har hänt inomhus, ett i något slags elställverk inomhus och andra i anslutning till kök... De tre senaste är de som verkligen kan klassas som försök. Att de ens har tagit med att de hittade "en sopsäck med brännbart material" utanför IKEAmördarens asylboende är larv. Alla sopsäckar innehåller brännbara material.
  • apburen
    Världsmedborgare skrev 2015-10-18 12:33:42 följande:

Jag hann hjälpa 9 flyktingar till ett boende i privata hem igår.., det verkar finnas hur många Sverige-vänner som helst, som är villiga att öppna sina hem. 
    Ännu en anledning för oss Sverige-vänner, att känna oss stolta över vårt öppna Sverige.

Det där missbrukandet av ordet Sverigevän hos någon som du klingar falskt i mina öron.
    Vad är en Sverigevän enligt dig, exakt?
  • Daniel12
    HenryIronstead skrev 2015-10-18 12:44:26 följande:

Naturligtvis tillhör iphonebärare ett övre skikt, skojar du? En sådan telefon kostar 5000 - 7000 kr! Naturligtvis tillhör märkesklädbärare ett övre skikt. Är det här ditt dåliga försök till ett skämt?
    Var rätt komiskt när SVT:s hemsida hade ett reportage om olika flyktingar som tagit sig hit och berättade om sitt öde och sina planer för framtiden.

En kille berättade att de hade åkt flera stycken i en liten båt över medelhavet, och så tar killen fram en Iphone där han har tagit foto på båten. Om de hade råd med IPhone i hemlandet kan de knappast vara speciellt nödlidande. Eller var det en "tabbe" av SVT?

• Världsmedborgare
    HenryIronstead skrev 2015-10-18 12:40:27 följande:

Dra till med 90 eller 900 eller 9000 när du ändå håller på. Då det inte finns någon möjlighet att kontrollera detta så är det fullständigt egalt.
    Tids nog så hoppas jag nå dit, och tillsammans så kommer vi Sverige-vänner att nå långt fler.
  • nihka
    HenryIronstead skrev 2015-10-18 12:44:26 följande:

Dessa människor kommer oftast med enbart de kläder de har på kroppen och en telefon så de kan hålla kontakten med anhöriga. Ibland en liten dagrygga. När man lämnar hela det liv man byggt upp och flyr med det viktigaste tror jag man kan skrapa ihop till det.

Hur skulle du fly? Flipflops och trasor? Annars, hör du till något "övre skikt" här?
Svar på tråden Först skulle vi öppna våra hjärtan, nu vill vissa att vi även ska öppna våra hem. Skulle du kunna tänka dig att inkvartera flyktingar hemma?