• apburen

Först skulle vi öppna våra hjärtan, nu vill vissa att vi även ska öppna våra hem. Skulle du kunna tänka dig att inkvartera flyktingar hemma?

Som sagt, skulle du kunna tänka dig att låta en flykting/flyktingfamilj flytta hem till dig?

Du kan inte kräva hyra, de kan eventuellt få bostadsbidrag från mig.verket. Annars anser tomtegruppen att man ju alltid kan skramla till hyran bland vänner och bekanta.

Jo tjena, i mitt hem flyttar ingen utom familjen in.
    Inte heller tänker jag lägga en enda krona på att sponsra fortsättningen på vansinnet.

Om någon tänker skrika rasist eller dra den gamla klan-valsen så bemöter jag inet inlägget. Bara så ni vet.
    I övrigt, kom med din åsikt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-16 11:33
    refugees-welcome.se/

www.expressen.se/debatt/lat-oss-nu-aven-oppna-upp-vara-hem/

Gömde länkarna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-17 10:12
    Vill bara tillägga då det uppstått missförtånd om min ts.

Detta handlar inte om ensamkommande flyktingbarn utan om vuxna människor/famljer.

• Svar på tråden Först skulle vi öppna våra hjärtan, nu vill vissa att vi även ska öppna våra hem. Skulle du kunna tänka dig att inkvartera flyktingar hemma?
  • Butterscotch

Nej, jag skulle inte inhysa flyktingar eller helsvenska hemlösa heller för den delen i mitt hem. Vänner är välkomna om de skulle bli korttidsbostadslösa. Om jag bodde i hus och hade en gäststuga skulle jag kanske kunna hyra ut den, men inte gratis utan garantier för återställning om den skulle bli förstörd.

• Tribute
    Anonym (men skärp er för fan rasistpack!) skrev 2015-10-17 12:51:12 följande:

Ursäkta, "skärp er och via solidaritet i ett läge som är ett faktum och inte går att förhandla bort, alla främlingsfientliga medmänniskor i tråden "

Denna, precis som hälften av alla trådar som inte rör typ förlossningar, på detta forum osar fördold, eller öppen rasism. Jag Är Bara Så Äcklad.

Du borde, precis som fler godhetsknarkare, sluta slänga runt ordet rasist så att betydelsen förstörs. Ingen i tråden har, mig veterligen, skrivit att de inte gillar mörkhyade människor eller dylikt. Som du säkert vet så är rasism att man tycker illa om människor enbart baserat på deras hudfärg eller religion. Jag tycker att den extrema invandringen är totalt utspårad och att det är sjukt att vi för det första betalar skatt för det och även förväntas ta in vilt okända människor i vårat hem gratis. Detta medan Bert Karlsson får flers tusen per månad för varje flykting som ens får en sängplats i ett modulhem.

Jag skyller inte det på invandrarna och jag ogillar framför allt inte människor baserat på varken hudfärg eller religiös tillhörighet. Klart man tar chansen till ett bättre liv om man får den. Det är regeringen och sådana som du som orsakar rådande kaos. Du borde skämmas som slänger runt ordet rasist för att försöka tysta en viktig debatt.

Och gällande hycklande Sverigedemokrater: Jag jobbar ideellt med att hjälpa till på ett flyktingboende. Jag är Sverigedemokrat. Jag vill dock inte ha hem någon runt min bebis och hund. Jag hatar verkligen inte flyktingar, jag anser dock att de som kommer nu får en odräglig tillvaro. Det är inte humant att vi skiter i biståndet till de som inte kunnat fly, det är inte heller humant att sätta dem i tält här. Vi förstör landet, vi förstör flyktingarnas framtid här och vi förstör för de som är kvar i närområdet.
  • Daniel12
    Tribute skrev 2015-10-17 15:15:48 följande:
    Du borde, precis som fler godhetsknarkare, sluta slänga runt ordet rasist så att betydelsen förstörs. Ingen i tråden har, mig veterligen, skrivit att de inte gillar mörkhyade människor eller dylikt. Som du säkert vet så är rasism att man tycker illa om människor enbart baserat på deras hudfärg eller religion. Jag tycker att den extrema invandringen är totalt utspårad och att det är sjukt att vi för det första betalar skatt för det och även förväntas ta in vilt okända människor i vårat hem gratis. Detta medan Bert Karlsson får flers tusen per månad för varje flykting som ens får en sängplats i ett modulhem.

Jag skyller inte det på invandrarna och jag ogillar framför allt inte människor baserat på varken hudfärg eller religiös tillhörighet. Klart man tar chansen till ett bättre liv om man får den. Det är regeringen och sådana som du som orsakar rådande kaos. Du borde skämmas som slänger runt ordet rasist för att försöka tysta en viktig debatt.

Och gällande hycklande Sverigedemokrater: Jag jobbar ideellt med att hjälpa till på ett flyktingboende. Jag är Sverigedemokrat. Jag vill dock inte ha hem någon runt min bebis och hund. Jag hatar verkligen inte flyktingar, jag anser dock att de som kommer nu får en odräglig tillvaro. Det är inte humant att vi skiter i biståndet till de som inte kunnat fly, det är inte heller humant att sätta dem i tält här. Vi förstör landet, vi förstör flyktingarnas framtid här och vi förstör för de som är kvar i närområdet.
    Precis. De rödgröna sympatisörerna är inte så medmänskliga som de tror, när de tycker att flyktingar ska bo i tält, gymnastiksalar eller gamla försvarsanläggningar. När gränsen är nådd och flyktingar tvingas bo på gatan, när inga tillfälliga boplatser/förvaringsplatser längre finns att tillgå, hur ska de då kunna försvara sin retorik? När samhället kollapsar och inga resurser eller pengar finns för att hjälpa den aldrig sinande strömmen av flyktingar, hur har de rödgröna tänkt sig att vi ska visa vår solidaritet och medmänsklighet då?
  • Lars E

Visst som nyskild vore väl en av dessa söta töser som väller in kanon. Men allvarligt läster i en annan tråd att hund är inte att tänka på och inte heller en dotter i familjen, 

• Anonym (Absolut!)

Jag har låtit en familj som kom hit där jag bor och blev hemlösa flytta in i mitt lilla gårdshus. Är bara ett sovrum, kök o litet badrum. Där bor dom 4 personer och är så tacksamma! Har även varit med och satt upp min husvagn på en camping åt massa andra familjer.

• Anonym (Solidarisk)
    Anonym (agda) skrev 2015-10-17 12:12:44 följande:
    Ursäkta att jag lägger mig i men du behöver väl INTE försvara dig! Strunta i sådana dumma inlägg. Du fattar väl att det är ngn som mår dåligt och vil provocera till max.
    Jepp, strunta i inlägg som pekar på er dubbelmoral. Det blir nog bäst så.
  • ulfsas

Är det verkligen rasism att ogilla en religion?

Jude/judendom tenderar att sammanfalla förvisso men kristendom och islam har väl flera raser inlemmade?

Mina barn säger att det inte finns mer än en mänsklig ras, homosapiens, så hur blir det med rasism då?
    De säger att Chuck Norris är tuff. Jag vet inte ens vem hon är?!
  • nihka
     jag anser dock att de som kommer nu får en odräglig tillvaro. Det är inte humant att vi skiter i biståndet till de som inte kunnat fly, det är inte heller humant att sätta dem i tält här. Vi förstör landet, vi förstör flyktingarnas framtid här och vi förstör för de som är kvar i närområdet.
    Du anser. Är det inte bättre att de som kommer får avgöra om hur de ska se på sin tillvaro här?

Tält är en tillfällig lösning. Har man sovit på marken på vägen hit fixar man ett par veckor i ett uppvärmt tält med servicebyggnader i området. Det är inga vanliga tält utan dubbelisolerade med fönster och full ståhöjd för fem personer utrustade med sängar, bord och takbelysning.
  • Atena

Aldrig i helvete. Jag släpper inte ens in folk jag känner i mitt hem så knappast jag skulle jag släppa in någon jag inte känner.

• nihka
    MMM01 skrev 2015-10-17 13:48:28 följande:

Aldrig i livet. Skulle totalvägra, byta lås om det skulle komma till ett stadie då politikerna försöker tvinga in dem i våra hem. Allvarliga problem om man vädjar till allmänheten. Det är inte sjysst heller mot flyktingarna att sätta dem i små städers föreningslokaler, det är klart folk blir irriterade. Vad tror man?

Tror du politiker kommer försöker tvinga in någon i ditt hem?

"Allvarliga problem om man vädjar till allmänheten". Eller hur! Precis som varje välgörenhetsorganisation gör.
Svar på tråden Först skulle vi öppna våra hjärtan, nu vill vissa att vi även ska öppna våra hem. Skulle du kunna tänka dig att inkvartera flyktingar hemma?