• apburen

Först skulle vi öppna våra hjärtan, nu vill vissa att vi även ska öppna våra hem. Skulle du kunna tänka dig att inkvartera flyktingar hemma?

Som sagt, skulle du kunna tänka dig att låta en flykting/flyktingfamilj flytta hem till dig?

Du kan inte kräva hyra, de kan eventuellt få bostadsbidrag från mig.verket. Annars anser tomtegruppen att man ju alltid kan skramla till hyran bland vänner och bekanta.

Jo tjena, i mitt hem flyttar ingen utom familjen in.
    Inte heller tänker jag lägga en enda krona på att sponsra fortsättningen på vansinnet.

Om någon tänker skrika rasist eller dra den gamla klan-valsen så bemöter jag inet inlägget. Bara så ni vet.
    I övrigt, kom med din åsikt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-16 11:33
    refugees-welcome.se/

www.expressen.se/debatt/lat-oss-nu-aven-oppna-upp-vara-hem/

Gömde länkarna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-17 10:12
    Vill bara tillägga då det uppstått missförtånd om min ts.

Detta handlar inte om ensamkommande flyktingbarn utan om vuxna människor/famljer.

• Svar på tråden Först skulle vi öppna våra hjärtan, nu vill vissa att vi även ska öppna våra hem. Skulle du kunna tänka dig att inkvartera flyktingar hemma?
  • Ego Lovers
    Anonym (Solidarisk) skrev 2015-10-17 09:02:35 följande:
    Det har alltid varit trendigt att vara ett osolidariskt rövhål. Alla har, precis som du, en ursäkt för att inte just de själva skall behöva göra en insats om det drabbar dem på det personliga planet. Som till exempel att ta in ett par ensamkommande manliga flyktingbarn i sitt eget hem.
    Förlåt men Sverige är ett extremt solidariskt land och det tas genom skattesedeln.
  • M A F H H

Hursomhelst, som svar på frågan:
    Kan tänka mig göra det om det är kvinnor och barn (under 13 år om det är killar). Inga män eller barn (killar) över 13.

Och självklart bo i mitt hem tillfälligt och inte föralltid, det skulle jag inte gå med på.

• apburen
    Anonym (agda) skrev 2015-10-17 08:36:59 följande:
    Jo visst är det så. Här i stan så var det över 700 personer som gjorde intresseanmälan när en relativt central lägenhet inom allmännyttan var ledig. Det byggs just nu men bara dyra, exklusiva bostadsrätter centralt och VEM ska bygga alla billiga bostäder till folk i framtiden när ingen velat bygga dem hittills? Kommer att bli dyrt för oss skattebetalare känner jag ..........i stortån (och som en klump i magen)
    Min äldsta fick lägenhet vid 22 men då hade vi inte så mycket flyktingar här... det är ca tio år sedan. Nu står yngsta i kö och där lär han få stå länge om han ska hyra av det kommunala. 

Samma här, det byggs fint och lyxigt. Lika med svindyrt.
    Fast det kanske flyktingarna har råd med? Med hjälp av bidrag, lika med våra skattepengar. Medan svenskarna får hålla till godo med det som passar deras plånböcker.

Jag blir så förbannad när jag tänker på det!!!
  • Världsmedborgare
    apburen skrev 2015-10-16 22:02:18 följande:
    Fast detta handlar inte om familjehem.
    Det handlar inte om de sk ensamkommande flyktingbarnen utan om att upplåta sitt hem till en flykting, alltså vuxen människa. 
    Som jag skrev, kolla med din kommun vad som gäller där, det finns info på din kummuns hemsida vem/vilka du ska vända dig till.

• HenryIronstead
    Anonym (...) skrev 2015-10-17 08:26:38 följande:
    Skulle inte öppna mitt hem för främmande människor och tycker inte det är klokt att ta in så mkt flyktingar som vi nu gör. Vad händer sen då? Hur ska Sverige finansiera sjukvård, boenden, skolgång osv? Ta gärna hit ett rimligt antal som vi kan hjälpa ordentligt utan att för den skull rasera den välfärd Sverige byggt upp. Som det är nu tycks Löve'n och gänget tävla om att vara bäst i klassen- med skattebetalarnas pengar!

Du har sett sanningen . Precis så jävla är det. Vem kan tappa de kommunala bolagen på pengar fort nog? Vem kan övertrassera kommunernas kontn fortast? Vem kan tillse att den sociala välfärden försvinner snabbt som en fjärils vingslag??

Om ladorna och borden var tomma/avskrapade när sossarna tog över från moderaterna, så kommer det till nästa val vara tomt även i jordkällarna, potatisländerna, rökskafferierna, vedstugorna och åkrarna kommer vara rotvälta.
  • HenryIronstead
    Ego Lovers skrev 2015-10-17 09:07:43 följande:
    Förlåt men Sverige är ett extremt solidariskt land och det tas genom skattesedeln.

Sverige är många saker. Ett lamm på Offerbänken, ett socialt experiment, fd stormakt, fd utfattigt, fd rikt......
  • Världsmedborgare
    apburen skrev 2015-10-16 22:02:18 följande:
    Fast detta handlar inte om familjehem.
    Det handlar inte om de sk ensamkommande flyktingbarnen utan om att upplåta sitt hem till en flykting, alltså vuxen människa. 
    Forts. Läs vad som står i trådstarten, jag lägger in det nedan här. Det kan knappast bli tydligare än så, att det inte handlar om enbart barn, när TS uttryckligen skriver flykting/flyktingfamilj
    ------------------------------------------------------------------------------------------
    Klippt och klistrat från TS.

Som sagt, skulle du kunna tänka dig att låta en flykting/flyktingfamilj flytta hem till dig?
  • Daniel12
    apburen skrev 2015-10-17 09:16:22 följande:
    Min äldsta fick lägenhet vid 22 men då hade vi inte så mycket flyktingar här... det är ca tio år sedan. Nu står yngsta i kö och där lär han få stå länge om han ska hyra av det kommunala. 

Samma här, det byggs fint och lyxigt. Lika med svindyrt.
    Fast det kanske flyktingarna har råd med? Med hjälp av bidrag, lika med våra skattepengar. Medan svenskarna får hålla till godo med det som passar deras plånböcker.

Jag blir så förbannad när jag tänker på det!!!
    Du är inte ensam. Jag är så uppretad och förbannad på våra totalt ansvarslösa politiker så det kokar i mig. De skiter fullkomligt i oss svenskar så länge de får visa vilka goda och hjälpsamma människor de är när det gäller flyktingar. Men de är ju också bundna av "internationella avtal", så det är väl i grunden inte de som bestämmer över vårt flyktingmottagande, utan EU.

Den dagen vi gick med i EU var den dagen vi skrev under för vår undergång.

• Världsmedborgare
    Ego Lovers skrev 2015-10-17 09:07:43 följande:
    Ok, så du vill alltså höja skatterna?
  • Anonym (men skärp er för fan rasistpack!)
    Anonym (agda) skrev 2015-10-17 08:10:10 följande:

Du verkar vara en "partiell humanist" (mitt uttryck). Finns många sådana i vårt land idag chockerande nog (tycker jag). Människor vars hjärtan blöder för tiggare och invandrare men som i samma stund kan visa enormt hat och förakt till sina medmänniskor. Skrämmande.

Men va? Mitt hjärta "blöder" för de som dragit nitlotten i vår orättvisa värld.

Hur gör det mig till partiell humanist att det inte blöder för välbeställda ( ja det är man om man har ett hem, mat och socialt skyddsnät) bittra svin som uppmanar till osolidaritet?
Svar på tråden Först skulle vi öppna våra hjärtan, nu vill vissa att vi även ska öppna våra hem. Skulle du kunna tänka dig att inkvartera flyktingar hemma?