Daniel12 skrev 2015-10-17 09:47:20 följande:
Du är inte ensam. Jag är så uppretad och förbannad på våra totalt ansvarslösa politiker så det kokar i mig. De skiter fullkomligt i oss svenskar så länge de får visa vilka goda och hjälpsamma människor de är när det gäller flyktingar. Men de är ju också bundna av "internationella avtal", så det är väl i grunden inte de som bestämmer över vårt flyktingmottagande, utan EU.
Den dagen vi gick med i EU var den dagen vi skrev under för vår undergång.
Felet är att Grekland inte följer Dublin-förordningen och det är ju inte bara Dublin förordningen de struntar i utan de struntar i att hålla sin ekonomi i balans så som alla länder åtagit sig när de gick med i EU och eftersom Grekland skiter i Eu:s regler där en av reglerna är att en människa som söker asyl i EU ska göra det i det första EU land de kommer till och hela flyktingströmmen går via Grekland till största del idag. Det är en omöjlighet att syriska, afghanska, irakier och somaliska flyktingar att sätta sin fot i Sverige och påstå att det var det första EU land de besökte. När inte Grekland följer Eu:s direktiv borde de uteslutas omgående. Vi kan inte ha länder som inte ser efter EU:S gränser och registrerar utomeuropeiska medborgare även om dessa utomeuropéer inte vill bli registrerade. Precis som vi inte kan åka utomlands hur som helst utan att säga vad vi har för syfte med att besöka landet. Tex i USA får du semestra i tre månader men vill du arbeta ska du ha fixat det innan du åker dit. Man kan inte bara sätta sig på ett plan och åka till USA och säga vid gränskontrollen att nu tänker jag bo här. Då blir man deporterad illa kvickt och har man tur får man inte besöka landet på fem år. Har man otur får man aldrig någonsin besöka landet igen, inte ens som turist.
Felet är tafatta länder som Grekland som inte gör sitt jobb utan låter icke europeiska medborgare åka vidare utan korrekta resehandlingar genom hela Europa. De har ingen aning om vem de släpper in och Europa är rena paradiset för kriminella människor som enkelt säger, jag är syrier och flyr från krig än att Grekland tar sitt ansvar och registrerar alla och de utan resehandlingar skickas tillbaka omgående.