• apburen

Först skulle vi öppna våra hjärtan, nu vill vissa att vi även ska öppna våra hem. Skulle du kunna tänka dig att inkvartera flyktingar hemma?

Som sagt, skulle du kunna tänka dig att låta en flykting/flyktingfamilj flytta hem till dig?

Du kan inte kräva hyra, de kan eventuellt få bostadsbidrag från mig.verket. Annars anser tomtegruppen att man ju alltid kan skramla till hyran bland vänner och bekanta.

Jo tjena, i mitt hem flyttar ingen utom familjen in.
    Inte heller tänker jag lägga en enda krona på att sponsra fortsättningen på vansinnet.

Om någon tänker skrika rasist eller dra den gamla klan-valsen så bemöter jag inet inlägget. Bara så ni vet.
    I övrigt, kom med din åsikt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-16 11:33
    refugees-welcome.se/

www.expressen.se/debatt/lat-oss-nu-aven-oppna-upp-vara-hem/

Gömde länkarna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-17 10:12
    Vill bara tillägga då det uppstått missförtånd om min ts.

Detta handlar inte om ensamkommande flyktingbarn utan om vuxna människor/famljer.

• Svar på tråden Först skulle vi öppna våra hjärtan, nu vill vissa att vi även ska öppna våra hem. Skulle du kunna tänka dig att inkvartera flyktingar hemma?
  • nihka
    Ego Lovers skrev 2015-10-17 22:49:34 följande:
    Och regeringen ska smälla upp lgh på några veckor eller hur hade du tänkt dig?
    Ja, så får det bli när mordbrännare sätter eld på gamla skolor som var tänkta att inhysa flyktingar.
  • nihka
    Anonym (bubblan spricker) skrev 2015-10-18 01:16:07 följande:
    Detta efter endast 3 månader av flyktingkaos.
    Jag förstår att du skulle vilja har en flyktingkris som var lite mindre krisartad, med det är så här kriser ser ut.

• HenryIronstead
    CinnamonGirl skrev 2015-10-18 10:35:05 följande:
    Aldrig att jag skulle släppa in nån i mitt hem. Bor redan trångt i en 2:a på 50 kvm, var skulle de bo? Jag behöver lite privatliv när jag är hemma!
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...

Ja men hade du ens släppt in dem i ditt hem om det var 20 rum på 500 kvm? Jag har en tomt på +250 kvm och de skulle inte ens få tälta på min gräsmatta!
    Mitt hem - min borg!
  • enånittitre
    nihka skrev 2015-10-18 12:08:48 följande:
    Ja, så får det bli när mordbrännare sätter eld på gamla skolor som var tänkta att inhysa flyktingar.
    www.svt.se/nyheter/inrikes/brand-i-skola-i-onsala

Några börjar bli så frustrerade att de utövar den brända jordens taktik för att hålla ytterligare asylanter från sina samhällen. Inget jag förespråkar men jag kan till viss del förstå dem!
  • HenryIronstead
    nihka skrev 2015-10-18 12:11:23 följande:
    Jag förstår att du skulle vilja har en flyktingkris som var lite mindre krisartad, med det är så här kriser ser ut.

Buhuhuwahahahahahahahaahahahahahahahaha

Danmark : 4000 krisflyktingar (på en månad) .
    Norge: 4000 krisflyktingar. (på en månad)
    England: ca 4000 krisflyktingar (på en månad).

SVERIGE: under samma period - fler än 6 gånger så många!!!!! "Det är såhär kriser ser ut" MY ASS. VI KUNDE OCKSÅ HA STOPPAT EFTER FYRA TUSEN MÄNNISKOR. MEN ISTÄLLET KOMMER FOLK FRYSA IHJÄL I VINTER.
  • nihka
    Yellow Cross skrev 2015-10-18 02:08:40 följande:
    Tror du att politiker skulle föra en sådan politik som ledde till att 1000 PUT per dag beviljades samtidigt som det inte fanns några bostäder?

Sverige är ett smått bisarrt land,ty för 5 år sedan så hade väl inget trott att vi år 2015 skulle börja upprätta regelrätta tältläger åt migranter då det inte fanns andra bostäder,men nu befinner vi oss i denna situation.

Never say never i den "humanitära stormakten".
    nihka skrev 2015-10-17 22:12:40 följande:
    "Allvarliga problem om man vädjar till allmänheten". Eller hur! Precis som varje välgörenhetsorganisation gör.
    Saken är ju den att den svenska staten knappast är en välgörenhetsorganisation som behöver tigga pengar,utan faktiskt har rätt att med tvång ta pengar i from av skatt vilket den redan gör.
    Du ombeds alltså att utöver arbeta under en av världens högsta skattetryck även kavla upp armarna för att göra det du redan (under tvång) betalat staten för att utföra,och då talar jag inte om att vaccinera barn i Afrika utan att upprätta nödvändiga samhällsfunktioner som ett fungerade mottagarsystem för migranter.
    Jag tror att några av de som kommer nu kommer att reagera på att bo i tält men att de flesta kommer att acceptera det i ljuset av situationen. Om de inte gör det är det fritt fram att ordna egen bostad precis som det alltid varit eller att lämna landet.

Jo, bistånd är en typ av välgörenhet, men asylrätten är en rättighet reglerad i lag och undertecknad konvention. Att ta emot flyktingar i privata hem är naturligtvis något staten/kommunen kan fråga medborgarna om om de vill göra. Det är bara att låta bli om man inte vill, precis som med familjehem.
  • Världsmedborgare
    HenryIronstead skrev 2015-10-18 12:19:29 följande:

Buhuhuwahahahahahahahaahahahahahahahaha

Danmark : 4000 krisflyktingar (på en månad) .
    Norge: 4000 krisflyktingar. (på en månad)
    England: ca 4000 krisflyktingar (på en månad).

SVERIGE: under samma period - fler än 6 gånger så många!!!!! "Det är såhär kriser ser ut" MY ASS. VI KUNDE OCKSÅ HA STOPPAT EFTER FYRA TUSEN MÄNNISKOR. MEN ISTÄLLET KOMMER FOLK FRYSA IHJÄL I VINTER.
    Tar de länder du räknar upp emot fler krisflyktingar, så slipper färre av dom frysa.
  • Världsmedborgare

Jag hann hjälpa 9 flyktingar till ett boende i privata hem igår.., det verkar finnas hur många Sverige-vänner som helst, som är villiga att öppna sina hem. 
    Ännu en anledning för oss Sverige-vänner, att känna oss stolta över vårt öppna Sverige.

• nihka
    Tribute skrev 2015-10-18 11:50:52 följande:
    Jodå. När jag är på "mitt" flyktingboende så har jag fått höra hur "nöjda" de som ens fått tak över huvudet är. Det du inte fattar är att de flesta som kommer hit har varit ovanligt välbärgade i det landet de kommer ifrån. De blir chockade då det visar sig att de ska dela boende, inte får välja vilken mat de ska äta och stt de hamnar här i norrland där de tycker att det är tråkigt.

Anledningen till att de reser som de gör är EU:s regler. De hade behövt spendera betydligt mindre pengar på en flygbiljett men de får inte komma den vägen för att söka asyl.
    Jag håller inte med dig om att de flesta som kommer hit är ovanligt välbärgade i det landet de kommer ifrån. Av det jag har sett är det väldigt blandat. Eller du kanske har statistik att luta dina påståenden på?

Tidiga dagar. Klart det är en omställning, skulle jag med tycka, men det är ju inte så det förblir.

Sedan handlar det om vilken syn man har på landet dessa människor kommer ifrån. Om man tror att befolkningen i Syriens städer levde på att valla getter före kriget så är det naturligtvis lätt att tro att den som kommer med en rejäl jacka och Iphone hör till något slags övre skikt.

• HenryIronstead
    Världsmedborgare skrev 2015-10-18 12:29:16 följande:
    Tar de länder du räknar upp emot fler krisflyktingar, så slipper färre av dom frysa.

Hur tänker du? Kan du ens tänka? Var löper man större risk att fryss ihjäl? I Libanon? I Grekland? Eller i Sverige? Om du aldrig varit utomlands kan du få några sär-poäng men annars är din kommentar bara penibel!
Svar på tråden Först skulle vi öppna våra hjärtan, nu vill vissa att vi även ska öppna våra hem. Skulle du kunna tänka dig att inkvartera flyktingar hemma?