• apburen

Först skulle vi öppna våra hjärtan, nu vill vissa att vi även ska öppna våra hem. Skulle du kunna tänka dig att inkvartera flyktingar hemma?

Som sagt, skulle du kunna tänka dig att låta en flykting/flyktingfamilj flytta hem till dig?

Du kan inte kräva hyra, de kan eventuellt få bostadsbidrag från mig.verket. Annars anser tomtegruppen att man ju alltid kan skramla till hyran bland vänner och bekanta.

Jo tjena, i mitt hem flyttar ingen utom familjen in.
    Inte heller tänker jag lägga en enda krona på att sponsra fortsättningen på vansinnet.

Om någon tänker skrika rasist eller dra den gamla klan-valsen så bemöter jag inet inlägget. Bara så ni vet.
    I övrigt, kom med din åsikt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-16 11:33
    refugees-welcome.se/

www.expressen.se/debatt/lat-oss-nu-aven-oppna-upp-vara-hem/

Gömde länkarna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-17 10:12
    Vill bara tillägga då det uppstått missförtånd om min ts.

Detta handlar inte om ensamkommande flyktingbarn utan om vuxna människor/famljer.

• Svar på tråden Först skulle vi öppna våra hjärtan, nu vill vissa att vi även ska öppna våra hem. Skulle du kunna tänka dig att inkvartera flyktingar hemma?
  • Anonym (K)
    Världsmedborgare skrev 2015-10-18 13:20:00 följande:

Svenskar kan aldrig bli i minoritet i Sverige, då alla som blivit svenska medborgare är svenskar.

Vad deras ursprung är, är inget jag bryr mig det minsta om, trots att jag själv är så ursvensk det bara går att vara i Sverige, borträknat Samerna då.

Exakt så. Tycker för övrigt det är synd hur överbelamrat familjeliv har blivit av främlingsfientliga och ibland rasistiska skribenter. Önskar att de kunde hålla sig till Flashback eller någon annan sida. Men det är skönt att se att det finns kloka människor här <3
  • apburen
    Anonym (K) skrev 2015-10-18 13:36:39 följande:
    Exakt så. Tycker för övrigt det är synd hur överbelamrat familjeliv har blivit av främlingsfientliga och ibland rasistiska skribenter. Önskar att de kunde hålla sig till Flashback eller någon annan sida. Men det är skönt att se att det finns kloka människor här <3
    Kul också att du Anonym (K) vågar stå för vem du är. Skål
  • Yellow Cross
    nihka skrev 2015-10-18 12:41:23 följande:
    Ja, naturligtvis. De söker sig dit de är välkomna.
    Problemet är alltså att vi är för välkomnande.
    nihka skrev 2015-10-18 12:41:23 följande:
     Sedan blir de inte färre totalt om fler avisar dem.
    På sikt så blir de absolut färre ifall de inser att de kommer och bli avvisade.
    Det är inte en slump att Sverige tar emot oproportionerligt många migranter,framför med hänsyn till vår geografiska avlägsenhet från problemområderna,utan det beror på att Sverige under en längre tid fört en signalpolitik som lockat hit hit diverse problemfall från tredje världen.

Tror du verkligen inte att Danmarks chocksänkning utav invandrarbidragen i kombination med annonskampanjen i MENA-media ledde till att färre söker sig till Danmark utan istället satt siktet på Sverige?

• Anonym (Trötter)
    Världsmedborgare skrev 2015-10-18 12:52:25 följande:
    Tids nog så hoppas jag nå dit, och tillsammans så kommer vi Sverige-vänner att nå långt fler.
    Vad är det som gör dig till Sverige vän? När jag läser dina inlägg så får jag snarare intrycket att du bryr dig om allt annat än Sverige och de människor som bor här. Ditt fokus verkar vara att ta hand om alla människor som inte bor i just Sverige.

Att det skulle vara någon slags välgärning att ösa in människor i en takt där vi omöjligt kan ta hand om dem och dränera vår välfärd tills dess att vi når en så låg nivå att de inte längre vill komma hit. På vilket sätt är det något positivt?

• Anonym (Olika)
    nihka skrev 2015-10-18 13:28:20 följande:
    Vilken lista? Jag har inte pratat om någon lista. Jag pratar om skolan som brändes ner igår. Händelsen är rubricerad som grov mordbrand av polisen. Sedan återstår att se vad utredningen ger.
    Listan nihka, listan...

TA: BRÄNDER PÅ ASYLBOENDEN

Bränder på befintliga och tilltänkta flyktingboenden, samt försök till brandattentat, under 2015:

18 oktober: En gammal skolbyggnad i Onsala i Kungsbacka, tänkt som asylboende, brinner ner.

17 oktober: En skola i Kånna utanför Ljungby, iordningställd som flyktingboende, brinner ner till grunden. Polisen misstänker att branden är anlagd.

13 oktober: Brand utbryter i en barack i Arlöv i Skåne. Lokalen skulle dagen efter ha tagits i bruk som boende för ensamkommande flyktingbarn.

29 september: En kraftig brand utbryter i en lagerlokal på en camping under Tjörnbron vid Stenungsund som delvis används som flyktingförläggning. Branden misstänks vara anlagd.

15 september: En lägenhet i ett boende för ensamkommande flyktingbarn i Boden eldhärjas. Händelsen rubriceras som misstänkt mordbrand.

16 augusti: Samtliga boende på en flyktingförläggning i Arboga, där den så kallade Ikea-mördaren bodde, flyttas till andra boenden efter att två sopsäcksliknande föremål med brandfarlig vätska hittats vid boendet.

16 augusti: Någon sätter upp ett brinnande träkors vid ett asylboende i Malung.

14 augusti: Brand utbryter på ett boende för ensamkommande flyktingbarn i Värnamo. Den tros vara anlagd.

20 juli: Misstänkt anlagd brand i källaren på ett asylboende i Bengtsfors.

19 juni: Två brandbomber kastas in på ett blivande asylboende i Filipstad. En mindre brand utbryter.

17 juni: En balkong på ett asylboende i Vilhelmina eldhärjas och boendets buss får däcken avskurna.

22 maj: Ett flyktingboende i Gusum utanför Valdemarsvik med tio lägenheter eldhärjas. Lokalerna blir obrukbara. Inget tyder på att den är anlagd, enligt polisen.

1 maj: 130 personer utryms från ett asylboende i Filipstad efter att en brand uppstått i en av boendets lokaler.

23 mars: En brand utbryter på ett boende för ensamkommande flyktingbarn i Kolbäck utanför Hallstahammar. Branden startade i ett elskåp, men brandorsaken är okänd.

• Världsmedborgare
    Anonym (Trötter) skrev 2015-10-18 13:38:12 följande:
    Vad är det som gör dig till Sverige vän? När jag läser dina inlägg så får jag snarare intrycket att du bryr dig om allt annat än Sverige och de människor som bor här. Ditt fokus verkar vara att ta hand om alla människor som inte bor i just Sverige.

Att det skulle vara någon slags välgärning att ösa in människor i en takt där vi omöjligt kan ta hand om dem och dränera vår välfärd tills dess att vi når en så låg nivå att de inte längre vill komma hit. På vilket sätt är det något positivt?

Att hjälpa är alltid possitivt, och då kommer pengar alltid att vara sekundärt.
  • Anonym (Olika)
    Världsmedborgare skrev 2015-10-18 13:50:42 följande:
    Tills man står utan...
  • HenryIronstead
    Världsmedborgare skrev 2015-10-18 13:50:42 följande:

Säger igen: kom inte hit och klaga sen!
  • Anonym (K)
    apburen skrev 2015-10-18 13:37:53 följande:

Kul också att du Anonym (K) vågar stå för vem du är. 

Du är lika anonym. Eller menar du på allvar att jag skulle veta vem du är irl? Nej just det.
  • Anonym (K)
    HenryIronstead skrev 2015-10-18 14:01:44 följande:

Säger igen: kom inte hit och klaga sen!

ingen bryr sig vad du tycker.
Svar på tråden Först skulle vi öppna våra hjärtan, nu vill vissa att vi även ska öppna våra hem. Skulle du kunna tänka dig att inkvartera flyktingar hemma?