TwinkyIVF skrev 2016-02-05 07:50:14 följande:
Vi gick också privat på Sophia. Jag klarar inte Heller av sjukhus pga personliga skäl och Sophia hemmet blev allt annat än en sjukhus vistelse tycker jag. Dom är underbara allihop! Det är värt varenda krona kände vi att känna oss trygga.
"Märker" skillnad nu på en väninna som fått komplikationer med sin IVF och hennes mottagning inte väljer att ta in henne själv och hjälpa till utan bad henne vända dig till akuten och den inte göra ett besök hos dom. Detta är landstinget.
Vi under vår IVF så fick jag komplikationer och åkte in akut för att jag inte trodde det var med ivfen att göra men jag ringde min mottagning Sophia också efter akuten och dom ville ha in mig och titta på mig. Dom sa och såg helt andra saker än sös och helt plötsligt så var det inte så farligt som sös trodde.
Då kan jag berätta om en av mina komplikationer. Det var med första barnet och jag blev överstimulerade, allt hände på en söndag vilket var då Sophiahemmet var stängt så jag åkte in till sös och bara grät av smärta. Jag fick då på gynakuten en praktikant som först inte gjorde ett ultraljud. Det han gjorde istället var att han kollade i sin läkarbok och googlade fram att det kunde röra sig om ett pseudoutomkvedesskap (?). Till sist gjordes ett ultraljud efter lång väntan då en mer erfaren läkare kommit på plats. Då säger de att de inte ser något utomkvedsskap men att det kan ses senare och att de inte heller ser hjärtslag så att det antagligen kan bli tal om att ta abortpiller. Jag känner här instinktivt att något är fel så jag informerar läkarna om att det enligt ivf-kliniken sagts att det är alldeles för tidigt att se hjärtslag, men det diskuteras och allt som sägs är väldigt negativt. Jag åker hem, det var risk för att bli inlagd. På måndagen åker jag in till Sophiahemmet som är kolugna och professionella och direkt gör ett ul och konstaterar översimulering och säger att allt ser bra ut, det kan tvärtom tyda på en graviditet eftersom man då lättare får översimulering, de säger också att det är alldeles för tidigt för hjärtslag och kom tillbaka om en vecka. En vecka senare ser vi ett pickande hjärta och efter 8,5 månad föds vår dotter. Man blir ju lätt mörkrädd att gynakuten har så dålig koll på ivf. Nu kan tilläggas att detta var 2009, mycket kan ju ha hänt sedan dess.
När jag ändå håller på kan jag tillägga nästa komplikation som kom vid vårt andra försök. Vid uttaget gick någonting snett. Jag såg på läkaren att något var fel, hon satte sig i väntrummet och bara stirrade och jag började få väldigt ont mot ändtarmen. Skickades hem och det slutade med akuten igen. Ambulans. Det tog så tills mitt i natten innan en kompetent läkare direkt kände igen symptomen, en inre blödning som irriterade bukhinnan. Här gjordes heller inget ul på sös innan den natten. Jag förklarade ju att jag gjort ägguttag, men de verkade inte förstå ingreppets natur. Vid ett ul hade de ju direkt kunnat se att jag blödde invärtes. Jag led i många veckor efter det, fick äggen insatta en dag senare men det misslyckades. Den läkaren var på Sophiahemmet men jobbar inte kvar. Jag ångrar faktiskt att jag inte anmälde för jag såg att hon visste att något gått fel, men hon sade inget.