• Susodus

IVFare i Stockholm?

Jo, det borde vara stor chans för det. Jag blir klar för observation över natten. De säger att jag inte ska oroa mig. Hittar inget fel, men bättre ta det säkra före det osäkra. Känner sparkar och har inte ont. Nu känns det bara jobbigt för att resten av tiden kommer bli så orosfylld. Dessutom föds det barn runt omkring mig (förlossningsavdelningen) det är jobbigt. Tack och lov hör jag inga kvinnoskrik. Usch allt är så absurt. Man kan inget göra än att hoppas och tro att det kommer bli bra.

• Susodus
    Hey.orange skrev 2016-08-05 16:20:28 följande:
    Hej! Jag blödde också, ca 2 dl, i vecka 39+6, och det var fruktansvärt. Som tur var var allt bra med vår lilla siv. Anledningen till att jag blödde var för att det fanns en bi-placenta som lagts sig framför utgången och börjat blöda när siv tryckt på. Vi visste inte om innan att vi hade en bi-placenta, och den var väldigt svår att hitta och se på ul.
    Jag hoppas att det går bra för dig! Och jag förstår din oro!! <3
    Tack, ja det är olustigt men de försäkrar mig om att om de varit minsta oroliga hade det varit full aktivitet omkring mig. Jag är kvar för observation och det känns bra. Undrar om jag fått lika snabb vård i Stockholm, här är ganska lugnt och jag har eget rum. Jag uppskattar inte att jag blödit så mycket. Mer som en rejäl mensblödning. Först helt rött i toaletten och sedan att det kom mycket på pappret när jag torkade mig. Jag har ju ärr i livmoden efter snitt plus att jag ju faktiskt skrapades 2 ggr efter mitt förra avbrott, kanske att det kan bli känsligare då. Förra gången blödde jag ju var 4-5:e vecka, men då var ju fostret sjukt. Nu har det varit problemfritt ända fram till idag.
  • Susodus
    Hey.orange skrev 2016-08-06 11:26:32 följande:
    Ja precis. Skönt att du är kvar på observation! Har du fått några mer besked?
    Nej egentligen inte mer än att barnet mår bra det är det enda de kan se och att oftast hittar man ingen orsak. Blöder fortfarande lite vid toalettbesök.
  • Susodus
    Hey.orange skrev 2016-08-09 09:33:11 följande:
    Är du ff på observation?
    Nej, jag fick åka hem igen, med tabletter som enligt janusinfo står "fosterskador kan ej uteslutas..." Cyklokapron Suck! Men jag tänker att de kanske måste skriva så ifall tester inte gjorts på gravida. Det borde ju inte uppstå fosterskador så här sent i graviditeten. Har fått lite brunsvarta blödningar men det är ju gammalt och borde vara från samma blödning. Känner sparkar och så och de säger att jag inte ska oroa mig, så jag kör på det.
  • Susodus

Idag var jag på BB Stockholm och fick tid för kejsarsnitt den 17:e oktober. Känns så skönt. Blev dessutom grundligt undersökt och informerad angående blödningen som varit så det känns som man är i trygga händer. Hon var så bra! Sade direkt att hon inte tänkte tvinga mig till någonting eller börja försöka övertala mig till en vaginal förlossning. Det var så proffsigt och inkännande. Jag var beredd med mitt 8-sidiga pm... behövde inte säga någonting alls utan det beviljades direkt. Mycket empatisk och kompetent läkare som lyssnade till patienten. Så tacksam. Nu känns det som en stor börda lättat från mina axlar. Betyder att det är 9 veckor kvar...

• Susodus
    barn2011 skrev 2016-08-15 21:20:41 följande:
    Vad skönt att höra! Borde ju egentligen vara självklart men vi har väl inte kommit så långt... Själv ska jag in på vändningsförsök på onsdag, känns väldigt kluvet. Vill på ett sätt gå igenom en vaginal förlossning med allt vad det innebär och som jag ställt in mig på under hela graviditeten men det vore på ett sätt väldigt skönt att få ett datum för kejsarsnitt och slippa den långa väntan och alla krämpor. Vi får se helt enkel

Lycka till Susodus och alla andra!
    Jag har ju gjort båda, visserligen har jag fått stora barn närmare 5kg, men man ska inte tänka att man går miste om någonting om det blir snitt, det är också en förlossning och blir väldigt speciellt, när barnet är ute är det samma känsla. Förstår om man vill ha erfarenheten, men jag som kan jämföra tycker att snitt är att föredra speciellt om det är risk för komplikationer. Hoppas du får som du vill!
  • Susodus
    barn2011 skrev 2016-08-17 14:20:32 följande:
    Tack! Vändningen gick bra så nu ställer jag väl in mig på vaginal förlossning ändå. Men det var fint skrivet om snitt och fick mig mer avslappnad inför resultatet idag.

Hoppas allt går bra för er nu!
    Vad kul att det gick bra! Känns alltid bättre när allt är som det ska. 
  • Susodus

Grattis! Jag tror definitivt att du är gravid, överstimulering kan vara tecken på graviditet. Sprutan ska ju vara borta på 10 dagar, det är säkert att testa nu så nu håller vi tummarna!

• Susodus
    Hey.orange skrev 2016-09-15 11:48:12 följande:

Och snart är det dags att få sin bebis för några va?

Japp 17 oktober, drygt 4 veckor kvar... Eller 4 veckor på måndag.
  • Susodus
    hope88 skrev 2016-09-16 10:56:36 följande:

r idag inne på ruvardag 14 alt 15 beroende på om man räknar ET som ruvardag 1. Pluset blir starkare och tog clearblue digital imorse som visade gravid 2-3 veckor så hormonerna ökar. I söndags när jag plussade svagt visade det gravid 1-2 veckor. Så idag är jag i vecka 4+2. Hoppas så att allt ska gå vägen denna gång. På söndag är det den riktiga testdagen och på måndag har jag återbesök på ivf kliniken för att kolla upp överstimuleringen och ta nya blodprover. Var där igår och då var äggstockarna fortfarande svulla och läkaren tog hcg i blodprov vilket också visade graviditet =) Hoppas det ser bra ut på måndag! Försöker njuta men oroar mig också.

Försök att vila så mycket du kan. Om det är lindrig överstimulering är det det man får göra. Om det är kraftig överstimulering kan du behöva tappas på vatten. Det finns en risk att äggstockarna roterar kring sin axel vilket gör djävulskt ont och i värsta fall kräver operation.

Så förebygg genom att vila och hoppas att det går över. Det är i alla fall ingen fara för graviditeten men håll koll.
  • Susodus
    Iskristall skrev 2016-09-16 22:22:44 följande:
    Här har vi kommit till 33+4 idag! Full rulle i magen, tryck och stök Två veckor kvar att jobba, sen är det totalfokus på den sista vänta inför lillans ankoms, så spännande!

Hur går det för er?
    Samma här, är ju 34+4 och får snitt den 17:e oktober. Längtar. Köpte "åka-hem-i-kläder" idag, han kan ju inte ärva allt:) och nu vågar jag. Känner mig ganska otålig, har förberett allt men känner mig ändå ganska oförberedd. Håller på att bli lite galen av allt väntande. Alla säger att det går så fort... Nej, det kryyyper fram. Däremot när barnet är fött kan det helt plötsligt ha gått 6-7 veckor utan att man märkte det. Är så nyfiken på att se hur han ser ut och vem han är. Kommer han vara lika lätt att ta hand om som de andra eller blir det en riktig utmaning. Jag har en bild av en mörkhårig och stor liten kille, men vem vet, kanske blir rödhårig.
  • Susodus
    Hoppsan2016 skrev 2016-09-18 21:12:22 följande:
    Japp 33+4 och nu är hon är 4,5 månader gammal och allt går bra. Hon kommer nog ikapp andra som föddes vid rätt tid innan hon ens ett år gammal =)
    Definitivt, det ska du inte oroa dig för. Barn är så olika ändå. Jag har vänner vars tvillingar föddes v 32, de kom då 1 månad före min dotter istället för en månad efter som det var tänkt och de är av precis samma skrot och korn, nu snart 7 allihopa, att de kom för tidigt är inget som märks alls.
  • Susodus
    barn2011 skrev 2016-09-19 12:07:56 följande:

Hej allihop! Kan inte låta bli att gå in och läsa här ibland och se hur det går för alla! Känns så overkligt att vi hade hållt på med behandlingar i ett år förra hösten och allt kändes så hopplöst. Den 14/9 kom vår dotter till världen och det känns så omtumlande och underbart!

Jag vet att det kan vara jobbigt att läsa sånt här för er som kämpar men ge inte upp! Önskar alla stort lycka till!

Grattis! Vad roligt! Det är sådant man vill höra.
  • Susodus
    hope88 skrev 2016-10-01 08:36:31 följande:

Grattis till dottern barn2011 <3

Spännande för er som inväntar förlossning inom kort =) Måste vara så skönt att vara på sluttampen!

Idag är jag i vecka 7, 6+3! Veckorna går långsamt men framåt :) Igår var vi på ivf kliniken då jag fått UVI så skulle få behandling för det. Då ville läkaren också passa på att kolla överstimuleringen. Äggstockarna är fortfarande stora 10 cm resp 8 cm men har inte lika ont längre. Det bästa av allt var dock att han kunde mäta ett 5mm embryo och jag fick höra hjärtslagen! Det var magiskt <3 Vi ska tillbaka den 13 okt på ett till vul som redan är inbokat sedan jag plusade (hoppas allt ser bra ut då v 8+1) och efter det tar mvc över.

Lycka till alla :) Kram

Grattis! Vad roligt! Skönt med lite ul i början så att man ser att det är på riktigt. Jag har 16 dagar kvar. Känner mig lite blödig och så fruktansvärt stolt över mig själv. Fy fasen vad vi gått igenom mycket - och snart är vi i mål!

Ofta brukar ju män säga att vi kvinnor är utkrafter etc men jag måste säga att de har ingen aning! Till oss kvinnor: Ja det är vi! Det är ett maratonlopp och en känslomässig berg och dalbana och att vi tar oss fram är ett riktigt styrketest. Känner mig stolt och stark och vill klappa mig på axeln och säga bra jobbat! :) Till oss alla!
  • Susodus

Inatt föddes vår lilla fina son, alldeles frisk och stark. Vi är så lyckliga!

• Susodus
    Iskristall skrev 2016-10-16 10:51:54 följande:
    Stort grattis till pojken! Har allt gått bra Susodus? Kom han på utsatt tid!

Nu får ni njuta!
    Ja det gick bra, men lite dramatiskt, hade planerat snitt på måndagen, men proppen började gå i fredags och sedan fortsatte det på lördagen, tyckte att det läckte vatten, så vi åkte in på kontroll och blev som tur var inlagda. Var lite så där, ska man verkligen åka in, kanske bara nojjar... Vi kom väl in vid 15 tiden och sedan blev det mer och mer värkar. På operationsbordet var det supertätt och väldigt ont. De ville verkligen vänta till dagtid att snitta men jag hade en jättebra bm som fajtades för mig och det var nog tur för det gick undan sedan. Dock var detta snitt mycket annorlunda från lillebrors. Hans snitt var en räkmacka men den här gången gjorde det ont, bedövningen tog inte tillräckligt högt upp så de sövde ner mig efter att sonen var ute och det var tur. De trodde först att jag blött 2,5 liter men det stämmer nog inte för jag har bra värden. Är faktiskt redan på benen!

Du har väl bara två veckor kvar nu? Min kom ju en vecka tidigare (23 okt var ursprungsdatumet)
  • Susodus
    Iskristall skrev 2016-10-16 15:32:00 följande:
    Åh! Men skönt att allt gick bra!

15 dagar kvar till bf den 31/10, men jag har en känsla att vi kommer gå över lite. Men sånt vet man ju aldrig förstås!
    Hur har det gått? Bebis än?
  • Susodus
    Iskristall skrev 2016-11-10 08:17:00 följande:
    Ja, bebis har kommit. Hon kom den 6/11, alldeles underbar.

Hur mår ni och går allt bra?!
    Grattis!

Här går allt fint, han är snart 4 veckor och har gått upp ett helt kilo, det går så fort!
Svar på tråden IVFare i Stockholm?