• Dasha

Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.

Kom på en liten parallel/jämförelse efter att ha läst så många trådar om barn som inte är redo at ta bort blöjan vid 3-4 år.

föreställ er att i framtiden har man uppfunnit en liten manick som man kan sätta på en bebis. Manicken skickar alla nödvändiga näringsämnen/vitaminer direkt i barnets blodomloppet/magsäcken, utan att barnet behöver tränas på att äta själv. Manicken är avsedd främst för barn 4 månader-1,5 år, men det finns även för större barn.

Föräldrarna jublar!

SkålInget mer kladd vid matbordet!

SkålFöräldrarna får äntligen äta i lugn och ro, utan att behöva mata en 5-15 månaders med ena handen!

SkålInget mer gnäll vid matbordet, inget lagande av smakportioner!!!!!!!

SkålInget oro om barnet får i sig tillräckligt med järn, B2, fibrer, kalorier, D-vitamin osv.

Föräldrarna tänker medd avsky på sina grymma föräldrar som TVINGADE dem att äta gröt och mosad palsternacka när de var små. Visst gjorde alla så på den tiden, men lite empati borde de ju haft!!!!!!!!???????????Obestämd (och försök nu inte och säg att deras barn kanske ville äta riktig mat. Det står på 1177 att barn inte är redo att äta riktig mat tills de är tillräckligt stora för att använda kniv och gaffel!)  

{#emotions_dlg.flower}Barnet får bestämma själv när hen är redo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Tänk, alla barn utvecklas i sin egen takt!!!!!!!!!!!! det är gammaldags att tvinga en stackars bebis i en hård matstol, där han sitter onaturligt (för hens ålder) stilla under en så lång period, och utvecklar ohälsosam attitud till maten för hela framtiden!!!!!

Föreställ er: det har gått 10 år till, manicken har blivit en självklarhet för alla föräldrar.

Vilka trådar dyker upp dagligen på familjeliv, under rubricken manicken/matträning?

Några exempel:

Min nyblivna treåring vägrar att äta. Och det är som att det inte bekommer henne. Hon säger inte till eller någonting.

Säger jag åt henne att sätta sig vid bordet gör hon det men inte alltid hon får i något  i munnen och sen kan det gå 5 min och hon är hungrig igen.

Dricka gör hon nästa alltid med hjälp av manicken..

Är det så att hon faktiskt inte är mogen än?

Det tre äldre barnen började äta själva vid 3 års ålder..

Någon med tips?

Behöver lite pepp och råd. Har en son (2 år, 5 mån) som inte haft mat-manicken en enda gång dagtid sedan den 25 juni.Nu säger dagiset att han är ledsen och hungrig, vill inte sitta vid bordet. Ska jag sätta på honom mat-manicken igen?

Jag har en son på tre år som vägrar att äta. Jag vet att han känner när han är hungrig. Så fort jag tar av honom mat-manicken så skriker han att han vill ha en ny, så "nakentricket" fungerar inte. Har även försökt med "belöning" i form av klistermärken mm men inget biter. Vad ska jag göra!? Någon med bra tips?

• Svar på tråden Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.
  • sextiotalist
    Dasha skrev 2015-10-12 11:00:06 följande:
    skulle det inte vara konstigare om jag tipsade om ec utan att ha använt den själv???
    Du får gärna tipsa om det, men respektera att alla inte gillar det och framför allt, det du gör genom din fiktiva uppfinning är att försöka håna de som inte köper ditt sätt att hantera avföringen i ert liv.
    De som tycker EC fungerar i sitt liv, använder det, de andra är helt enkelt inte intresserade och bli bara trötta på att du försöker göra blöjan till något som hämmar barnets utveckling.
    Det gör det inte, även vi som har barn som haft blöja länge, har barn som blev torra innan fyra. För oss har det inte varit en stor grej att få barnen torra så fort som möjligt, utan vi har tagit en sak i taget.
    Och en fråga, som jag ännu inte fått svar på.
    Vad är det som stör dig med att folk använder blöjor lite längre än vad du tycker är rätt tid?
    Sedan är jag ganska säker på att en sådan "uppfinning" skulle falla platt. Det finns redan idag sk knappbarn. Dvs funktionen finns. Problemet är väl snarare det motsatta, de allra flesta föräldrar blir oroliga om barnet inte äter.

• Dasha
    sextiotalist skrev 2015-10-12 11:10:41 följande:
    Och en fråga, som jag ännu inte fått svar på.
    Vad är det som stör dig med att folk använder blöjor lite längre än vad du tycker är rätt tid?
    Det stör mig inte att folk använder blöjor på sina barn efter 3 år.

det som stör mig är att de vill (enligt alla trådstartar) att deras barn ska sluta med blöja, men samtidigt gör inget åt det och resonerar så konstigt (enligt mig iaf, jag ser ingen logik här):

typ:

Mitt barn har aldrig varit utan blöja. Nu är barnet 2,5 år. Vi provade en gång och det kom inget i pottan. Då är barnet tydligen inte redo. Jag ska nog vänta. En dag kommer nog mitt barn från förskolan och säger: "Hej mamma! Jag har nu slutat med blöjan!" Och sedan den dagen kommer mitt barn vara helt torr.

De liksom skriker om hjälp och lider, och samtidigt fattar inte vilka handlingar som för vilken konsekvens. Det stör mig lite att läsa sånt.

Ett annat exempel av det är strör mig på är trådar av typen "mjölken sinat" (trots att bebisen går upp i vikt som han ska) och "få bebisen att sova ensam" (trots att bebisen skriker och gråter ensam nätterna igenom, men somnar perfekt på en sekund vid mammas bröst).

Det ä faktiskt synd om dessa bebisar.

Jag läser då och då i tidningar och facebook, att folk anmäler personalen på ålderdomshem, när personalen inte orkar att leda gamlingar till toaletten och tar på dem blöja istället. Gamlingarna håller sig då i flera dagar, bara för att slippa bajsa i blöja.

Då blir ju alla läsare rasande! Det är grov misskötsel! Anmäla och avskeda! Mera pengar till äldreboende, anställa fler personal!det är OMÄNSKLIGT att gamlingarna måste kissa och bajsa på sig när de klarar av att göra det på toaletten, bara om någon bär/kör/leder dem till toaletten.

Däremot när det gäller bebisar så är allt som det ska vara. De är inte mogna än att gå på toa.

Men ingen säger att de äldre inte är mogna längre att gå på toa.

Folk, var är er kritiska tänkande?

Sedan måste erkänna att det är också en tidsförsdriv för mig, såklart. Jag är ju mitt inne i det nu: bebisar, potta, toa, matträning. Så varför inte ventilera dett med andra?

• sextiotalist
    Dasha skrev 2015-10-12 15:27:07 följande:

Det stör mig inte att folk använder blöjor på sina barn efter 3 år.

det som stör mig är att de vill (enligt alla trådstartar) att deras barn ska sluta med blöja, men samtidigt gör inget åt det och resonerar så konstigt (enligt mig iaf, jag ser ingen logik här):

typ:

Mitt barn har aldrig varit utan blöja. Nu är barnet 2,5 år. Vi provade en gång och det kom inget i pottan. Då är barnet tydligen inte redo. Jag ska nog vänta. En dag kommer nog mitt barn från förskolan och säger: "Hej mamma! Jag har nu slutat med blöjan!" Och sedan den dagen kommer mitt barn vara helt torr.

De liksom skriker om hjälp och lider, och samtidigt fattar inte vilka handlingar som för vilken konsekvens. Det stör mig lite att läsa sånt.

Ett annat exempel av det är strör mig på är trådar av typen "mjölken sinat" (trots att bebisen går upp i vikt som han ska) och "få bebisen att sova ensam" (trots att bebisen skriker och gråter ensam nätterna igenom, men somnar perfekt på en sekund vid mammas bröst).

Det ä faktiskt synd om dessa bebisar.

Jag läser då och då i tidningar och facebook, att folk anmäler personalen på ålderdomshem, när personalen inte orkar att leda gamlingar till toaletten och tar på dem blöja istället. Gamlingarna håller sig då i flera dagar, bara för att slippa bajsa i blöja.

Då blir ju alla läsare rasande! Det är grov misskötsel! Anmäla och avskeda! Mera pengar till äldreboende, anställa fler personal!det är OMÄNSKLIGT att gamlingarna måste kissa och bajsa på sig när de klarar av att göra det på toaletten, bara om någon bär/kör/leder dem till toaletten.

Däremot när det gäller bebisar så är allt som det ska vara. De är inte mogna än att gå på toa.

Men ingen säger att de äldre inte är mogna längre att gå på toa.

Folk, var är er kritiska tänkande?

Sedan måste erkänna att det är också en tidsförsdriv för mig, såklart. Jag är ju mitt inne i det nu: bebisar, potta, toa, matträning. Så varför inte ventilera dett med andra?

Det var så vår son blev torr, en dag så sa han att han ville prova och vara utan blöja. Vet fler som hoppat potträning och fixat det direkt. Sedan har det varierat från dryfa ett till dryga tre.
  • Dasha
    sextiotalist skrev 2015-10-12 15:34:39 följande:
    Det var så vår son blev torr, en dag så sa han att han ville prova och vara utan blöja. Vet fler som hoppat potträning och fixat det direkt. Sedan har det varierat från dryfa ett till dryga tre.
    nu säger DU det här.

Tänk att någon läser dig och förstår dig BOKSTAVLIGEN?

du glömmer VÄLDIGT VIKTIGA detaljer i din solskenshistoria:
    sextiotalist skrev 2015-10-12 10:18:03 följande:
    Min grabb var ofta blöjfri, speciellt under sommaren, så länge det gick.

när han blev omkring två. Han fick ha kalsonger på sig

så din son gick väldigt länge både naken och i kalsonger.

tycker du inte att det helt annat än
    Dasha skrev 2015-10-12 15:27:07 följande:

• Anonym (mamma H)
    Ellie skrev 2015-10-09 21:18:26 följande:
    Jag förstår inte riktigt vad du vill med denna tråd. Tror du inte att de allra flesta föräldrar försöker avveckla blöjorna så snart de kan? Är det verkligen så bekvämt för föräldrarna att hålla på med blöjor? Inte minst är det dyrt.

Jag önskar att mitt barn ville/kunde sluta med blöjor, men jag har insett att jag inte har så mycket talan där. Hon är den som måste bestämma detta själv.
    Ja, hon är över 3 år gammal. Hon både kissar och bajsar i blöja. Aldrig någon annanstans. Aldrig. För att jag är lat?
    Nja, jag uppmuntrar henne, sätter henne på toaletten, talar om att sluta med blöja osv. Det jag inte gör är att tvinga henne.
    Vi började med potta redan strax efter att hon var 1, men hon fick panik. Gallskrek och mådde riktigt dåligt av att sitta där. Inte optimalt för resultat, så vi avbröt efter ett tag försöken.
    Hon vägrar sitta ner när hon gör sina behov. Vill inte ens böja på knäna med blöjan på, utan skall absolut stå upp. Du får gärna komma med tips om hur vi skall övertala henne till att börja sitta ner.
    När hon sitter på toaletten nuförtiden så funkar det bra. Förutom att inget händer. Det kommer inte en droppe. Hur skall vi manipulera fram detta?
    Hon har trosor på sig nästan jämt, och är torr nattetid sedan ca 1 år tillbaka, men när hon behöver gå på toa så ber hon om en blöja. Instinkterna finns där, och hon är mycket väl medveten om när hon behöver kissa eller bajsa och hon kan hålla sig om hon inte får blöja direkt. Tvingas hon sitta på toa så blir det gallskrik, inget resultat, förstoppning, och hon håller även inne urinen ett dygn om hon måste.
    Hon säger att hon skall sluta med blöja när hon är 4 år. Jag hoppas på tidigare, men vet inte riktigt hur vi skall nå dit. Hon har ett mycket stort kontrollbehov och är sannolikt "rädd att misslyckas på toa".
    I övrigt är hon tidig på ganska många områden. Räknar till 100, kan lite plus och minus, kan alfabetet och läser några ord, skriver några ord, kan planeter, veckodagar, månader, hur kroppens flesta organ fungerar mm. Men vill inte vara utan blöja.
    Vad är din poäng?
    Hon hinner alltså få av trosorna och på med en blöja innan kiss och bajs kommer. Då har hon ju ändå kommit en bra bit på väg. 

Min treåring hinner aldrig känna något förrän det kommit. Blöja, trosa eller naken spelar ingen roll - kiss och bajs kommer som en överraskning.
  • Ellie
    Anonym (mamma H) skrev 2015-11-09 01:54:53 följande:
    Hon hinner alltså få av trosorna och på med en blöja innan kiss och bajs kommer. Då har hon ju ändå kommit en bra bit på väg. 

Min treåring hinner aldrig känna något förrän det kommit. Blöja, trosa eller naken spelar ingen roll - kiss och bajs kommer som en överraskning.
    Ja, då har vi olika typer av problem. Min dotter känner när hon behöver gå, och kan hålla sig i evigheter tills hon får en blöja. Kan tex hålla sig korta stunder som från affären och hem, men även hela dagen (går mellan 9-14) på förskolan om hon inte har lust att ta på en blöja där.

För din 3-åring kommer det säkert lossna helt plötsligt och det blir allt mindre överraskning. Det verkar vara mer fysiologiskt, medan vårt problem är mentalt.
  • suziz

Ok, jag hade min son naken ofta från dag 1, försökte se signaler och la mycket energi på den delen. Såg aldrig minsta lilla signal på att kiss var på väg, aldrig. Han hade inga tydliga rutiner när han kissade heller så det var ju extra knepigt.

När han var 6 månader så satt han regelbundet på potta, det blev dock aldrig (eller väldigt sällen) något i pottan, vi satt och läste där och hade en mysig stund men nix.

Testade förstås med att vara utan blöja vid lämpliga tillfällen, han sa aldrig till att han var kissnödig, han sa inte till när han hade kissat, och det var inte små pölar som kom när han kissade. 

Han var precis tre år fyllda när det plötsligt fungerade på dagtid, hux flux. Fungerade dock lite sisådär, kissiga kläder från förskolan var det flera gånger i veckan. Det var alltid panik till toan, alltid i sista sekund och ofta lite, lite försent. Man frågade om han var kissnödig och nej det var han absolut inte men någon minut efter kom han rusande till toan.

Lillasyster lät jag det bara vara, hon var snabbt torr, nattetid vid 1 år och dagtid innan hon fyllt 2...

Däremot, med maten så gick det bättre med sonen, han åt i princip allt med god aptit, började med smakportioner vid 4 månader. Aldrig några problem det maten medan lillasyster var extremt kräsen, och vi har fortfarande problem med att få henne att äta varierat. Med henne så följde vi de nya rekommendationerna att börja ge smakportioner från 6 månader...

• Dasha
    suziz skrev 2015-11-09 10:27:02 följande:

Ok, jag hade min son naken ofta från dag 1, försökte se signaler och la mycket energi på den delen. Såg aldrig minsta lilla signal på att kiss var på väg, aldrig. Han hade inga tydliga rutiner när han kissade heller så det var ju extra knepigt.

När han var 6 månader så satt han regelbundet på potta, det blev dock aldrig (eller väldigt sällen) något i pottan, vi satt och läste där och hade en mysig stund men nix.

Testade förstås med att vara utan blöja vid lämpliga tillfällen, han sa aldrig till att han var kissnödig, han sa inte till när han hade kissat, och det var inte små pölar som kom när han kissade. 

Han var precis tre år fyllda när det plötsligt fungerade på dagtid, hux flux. Fungerade dock lite sisådär, kissiga kläder från förskolan var det flera gånger i veckan. Det var alltid panik till toan, alltid i sista sekund och ofta lite, lite försent. Man frågade om han var kissnödig och nej det var han absolut inte men någon minut efter kom han rusande till toan.

Lillasyster lät jag det bara vara, hon var snabbt torr, nattetid vid 1 år och dagtid innan hon fyllt 2...

Däremot, med maten så gick det bättre med sonen, han åt i princip allt med god aptit, började med smakportioner vid 4 månader. Aldrig några problem det maten medan lillasyster var extremt kräsen, och vi har fortfarande problem med att få henne att äta varierat. Med henne så följde vi de nya rekommendationerna att börja ge smakportioner från 6 månader...

mycket intressent erfarenhet!

du säger att du "lät det vara" med lillasyster.

hur blev hon torr nattetid? ni hade blöja jämnt och ständigt dag och natt, pottade henne aldrig, och vid 1 år plötsligt slutade hon kissa på natten?

tog ni av blöjan då?

eller fortsatte ni ha blöjan på dag och natt jämnt och ständigt, och vid 2 år började hon säga till innan hon ville kissa?
  • sextiotalist
    Dasha skrev 2015-11-11 16:25:24 följande:

hur blev hon torr nattetid? ni hade blöja jämnt och ständigt dag och natt, pottade henne aldrig, och vid 1 år plötsligt slutade hon kissa på natten?

tog ni av blöjan då?

eller fortsatte ni ha blöjan på dag och natt jämnt och ständigt, och vid 2 år började hon säga till innan hon ville kissa?

Så var det för en kompis. Hennes äldsta blev natttorr över en natt och vägrade blöjor. Barnet var dryga ett och potta hade de inte ens köpt. Det andra barnet var som mitt, dvs blöjfri och torr vid 3,5
  • Ellie
    Dasha skrev 2015-11-11 16:25:24 följande:

tog ni av blöjan då?

Hur blir man annars torr nattetid?
    Vi hade blöja jämt, men helt plötsligt var blöjorna torra på morgonen = torr nattetid. Då tog vi av blöjan på natten.
Svar på tråden Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.