• Dasha

Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.

Kom på en liten parallel/jämförelse efter att ha läst så många trådar om barn som inte är redo at ta bort blöjan vid 3-4 år.

föreställ er att i framtiden har man uppfunnit en liten manick som man kan sätta på en bebis. Manicken skickar alla nödvändiga näringsämnen/vitaminer direkt i barnets blodomloppet/magsäcken, utan att barnet behöver tränas på att äta själv. Manicken är avsedd främst för barn 4 månader-1,5 år, men det finns även för större barn.

Föräldrarna jublar!

SkålInget mer kladd vid matbordet!

SkålFöräldrarna får äntligen äta i lugn och ro, utan att behöva mata en 5-15 månaders med ena handen!

SkålInget mer gnäll vid matbordet, inget lagande av smakportioner!!!!!!!

SkålInget oro om barnet får i sig tillräckligt med järn, B2, fibrer, kalorier, D-vitamin osv.

Föräldrarna tänker medd avsky på sina grymma föräldrar som TVINGADE dem att äta gröt och mosad palsternacka när de var små. Visst gjorde alla så på den tiden, men lite empati borde de ju haft!!!!!!!!???????????Obestämd (och försök nu inte och säg att deras barn kanske ville äta riktig mat. Det står på 1177 att barn inte är redo att äta riktig mat tills de är tillräckligt stora för att använda kniv och gaffel!)  

{#emotions_dlg.flower}Barnet får bestämma själv när hen är redo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Tänk, alla barn utvecklas i sin egen takt!!!!!!!!!!!! det är gammaldags att tvinga en stackars bebis i en hård matstol, där han sitter onaturligt (för hens ålder) stilla under en så lång period, och utvecklar ohälsosam attitud till maten för hela framtiden!!!!!

Föreställ er: det har gått 10 år till, manicken har blivit en självklarhet för alla föräldrar.

Vilka trådar dyker upp dagligen på familjeliv, under rubricken manicken/matträning?

Några exempel:

Min nyblivna treåring vägrar att äta. Och det är som att det inte bekommer henne. Hon säger inte till eller någonting.

Säger jag åt henne att sätta sig vid bordet gör hon det men inte alltid hon får i något  i munnen och sen kan det gå 5 min och hon är hungrig igen.

Dricka gör hon nästa alltid med hjälp av manicken..

Är det så att hon faktiskt inte är mogen än?

Det tre äldre barnen började äta själva vid 3 års ålder..

Någon med tips?

Behöver lite pepp och råd. Har en son (2 år, 5 mån) som inte haft mat-manicken en enda gång dagtid sedan den 25 juni.Nu säger dagiset att han är ledsen och hungrig, vill inte sitta vid bordet. Ska jag sätta på honom mat-manicken igen?

Jag har en son på tre år som vägrar att äta. Jag vet att han känner när han är hungrig. Så fort jag tar av honom mat-manicken så skriker han att han vill ha en ny, så "nakentricket" fungerar inte. Har även försökt med "belöning" i form av klistermärken mm men inget biter. Vad ska jag göra!? Någon med bra tips?

• Svar på tråden Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.
  • sextiotalist
    Dasha skrev 2015-11-16 11:12:31 följande:
    jag pratar om tiotusentals, även miljoner år sedan.

sedan är det mycket enkelt att läsa av barnets signaler när barnet är PÅ mamman ich "hänger med", mammor som har bebisar i bärsjal och ec-ar behöver knappast använda blöja när barnet är i sjalen. Bebisar, även nyfödda, brukar signalera tydligast när de r PÅ mamman, och då väntar de också i det sista för att låta bli kissa/bajsa på mamman.

senare hade de blöjor, men inte absorberande.

Kineserna och asiaterna hade ett hål där barnet gjorde sina behov genom, och jag tror inte att de var de enda som använde den lösningen.

Men du kanske har samma inställning till att utveckling. Varför använda hjulet, folk fixade att ta sig fram utan hjul för miljoner år sedan. Yxa, när det finns flintastenar, lyxigt.

Till saken hör att de enda som mår dåligt av att barnen inte bli torra vid ett års ålder är din grupp, dvs EC-föräldrar och jag vill fortfarande ha svar på frågan.
    Vad är det som stör dig så mycket att min son slutade med blöjor efter tre års ålder? Påverkar det din vardag?

De som är intresserade av EC de letar rätt på informationen, vi andra vi löser detta med tiden, varken EC-barn eller barn med blöja länge tror jag inte påverkas av detta beslut som vuxen. Blöjan hindrar inte barn att kissa och bajsa, däremot din sk uppfinning skulle hindra barn att äta. Det är en väldigt stor skillnad.
    Den uppfinningen hindrar maten att komma in i magen den naturliga vägen, blöjor hindrar inte avföringen att komma ut den naturliga vägen. Det motsvarande hade varit en stomipåse.
    Så likheten med din knapplösning är en stomipåse, inte blöjor
  • annananos
    Dasha skrev 2015-11-16 10:55:56 följande:
    det var ju för att flera bad mig om konkreta tips, så jag var tvungen att svara.
    annananos skrev 2015-11-16 10:14:41 följande:
    . det som är viktigt är att föräldrar och barnen är överens.

jag misstänker att nästan alla 3åringar VILL vara pottränade och blöjfria, tror till och med att många 3åringar lider av att behöva kissa/bajsa i blöjan, men det är svårt för dem att bli blöjfria/toatränade. Just därför att:
    annananos skrev 2015-11-16 10:14:41 följande:
    om det hade funnit ett sätt som funkade på ALLA barn

nej inte alla, men de allra flesta, det är min gissning!
    jag pratar inte alls om dem som är helt nöjda!

för det första, märker jag att många föräldrar tycker det är jobbigt att deras 3-4 åring har blöja, de vet inte vad/hur de ska göra.
    för det andra, som jag har precis skrivit här, tror jag att barnen som är 3-4år och kissar/bajsar endast i blöjan, är inte heller nöjda med det.
    Vad jobbar du med? hur vet du att 3-4 åringar med blöja är missnöjda? 
    jag vet inte men jag har svårt att veta vad andras 3 åringar tycker. inte så att jag frågar barnen direkt om dom tycker det är jobbigt md blöja eller inte. det finns ju många i den åldern som faktiskt själva väljer att bajsa i blöjan i stället för toaletten fast dom inte har blöja egentligen. utan helt enkelt säger till eller ber om en blöja när dom skall bajsa. kan man inte se dom barnen som pottränade? 
    jag ser att vårat barn blev gladare och mer tillfreds när vi började med blöja igen istället för att varje dag känna att han misslyckas. med andra ord jag tror att man med barn som är såpass stora som 3 år kan föra en dialog så dom barnen får vara med att bestämma om dom vill ha blöja eller inte. 
    som någon skrev. att deras dotter sagt själv att hon skall kissa på toalleten när hon är fyra år. ja låt hon ha blöja tills hon är fyra då.
  • annananos
    sextiotalist skrev 2015-11-16 11:20:19 följande:

Kineserna och asiaterna hade ett hål där barnet gjorde sina behov genom, och jag tror inte att de var de enda som använde den lösningen.

Men du kanske har samma inställning till att utveckling. Varför använda hjulet, folk fixade att ta sig fram utan hjul för miljoner år sedan. Yxa, när det finns flintastenar, lyxigt.

Till saken hör att de enda som mår dåligt av att barnen inte bli torra vid ett års ålder är din grupp, dvs EC-föräldrar och jag vill fortfarande ha svar på frågan.
    Vad är det som stör dig så mycket att min son slutade med blöjor efter tre års ålder? Påverkar det din vardag?

De som är intresserade av EC de letar rätt på informationen, vi andra vi löser detta med tiden, varken EC-barn eller barn med blöja länge tror jag inte påverkas av detta beslut som vuxen. Blöjan hindrar inte barn att kissa och bajsa, däremot din sk uppfinning skulle hindra barn att äta. Det är en väldigt stor skillnad.
    Den uppfinningen hindrar maten att komma in i magen den naturliga vägen, blöjor hindrar inte avföringen att komma ut den naturliga vägen. Det motsvarande hade varit en stomipåse.
     Väl skrivet, som du skriver det är ju inga vuxna som använder blöja. och jag tror inte man kan se någon klass skillnad mellan dom barnen som haft blöja länge 3-4 år eller dom kom blev blöjfri vid 1 år.

se det bara så hur många barn har blöja efter 4 år? antalet blöjbarn minskar nog fort efter 3 år och är nog mer eller mindre noll vid 5 år
  • Ac187

Vad gör det om barn har blöja? skadar det någon? är det för jobbigt för personalen på dagis? jag vet inte jag bryr mig inte om ifall andras barn har blöja eller inte. vist kan det vara av intresse att höra hur folk har gjort eller gör men att hävda att något är rätt eller fel är att ta i. mitt barn kommer att ha blöja så länge det behövs om det så är 10 år till.

• Dasha

ja, och? det är väl en ganska smidig lösning?

Men du kanske har samma inställning till att utveckling.

nej, bara till sånt som påverkar våra basala instinkter. och dessutom skapar problem även för moderna människan.

De som är intresserade av EC de letar rätt på informationen,

man kan bli PLÖTSLIGT intresserad av ec när  man råkar läsa nån fl-tråd.

annars läser man väl bara på fl, att "han slutar själv med blöjan när han är redo för det" och "jag ALDRIG gjorde NÅGOT och plötsligt slutade mitt barn med blöjan på en dag". sedan kommer det fram att dessa människor haft sina barn med rumpan bar varje sommar, och satte dem på pottan varje mårgon sedan de var 10 månader Drömmer

Blöjan hindrar inte barn att kissa och bajsa, däremot din sk uppfinning skulle hindra barn att äta. Det är en väldigt stor skillnad.

nej, inte stomipåse.

mat-manicken hindrar barn att äta själva/lära sig äta själva.

blöjor hindrar barn att lära sign att kissa/bajsa på pottan/toan. Det är DET vi pratar om. 
    med andra ord, blöjan hindrar barn att kunna lära sig kissa och bajsa utan blöja, på särskillda platser som är avsedda för det, och hålla sig tills man har kommit till den platsen. Den hindrar även många barn att känna av sina signaler. sedan kommer plötsligt en överraskning vid 2,5 år, att man ska göra på ett annat sätt.

• Dasha
    Ac187 skrev 2015-11-16 14:57:28 följande:

Vad gör det om barn har blöja? skadar det någon?

det är många föräldrar som får det svårare. framförallt är det många barn som tycker det är jobbigt och skäms.

sedaan är det inte nyttigt med bajsbakterier i slidan och urinröret, vilket är resultat av att en flicka bajsar i blöja.
    annananos skrev 2015-11-16 11:29:44 följande:
    Vad jobbar du med? hur vet du att 3-4 åringar med blöja är missnöjda? 
    jag vet inte men jag har svårt att veta vad andras 3 åringar tycker. inte så att jag frågar

till exempel många föräldrar berättar om det här på fl.
    annananos skrev 2015-11-16 11:29:44 följande:
    jag ser att vårat barn blev gladare och mer tillfreds när vi började med blöja igen istället för att varje dag känna att han misslyckas.

ja precis, det är jobbigt för barnet att känna sig misslyckas, när kompisar går på toaleten.
  • annananos
    Dasha skrev 2015-11-16 15:14:07 följande:
    till exempel många föräldrar berättar om det här på fl.
    ja precis, det är jobbigt för barnet att känna sig misslyckas, när kompisar går på toaleten.
    Men om det är föräldrarna som tycker det är jobbigt att deras barn fortfarande har blöja så är det väl egentligen inget problem? jag ser till mitt barns bästa i alla lägen vist kan det vara jobbigt för mig som förälder eller pinsamt. men om mitt barn vill ha blöja och jag märker att barnet mår bättre och är gladare för det så får min fina sida om en världsbäst förälder stå förbi. jag är inte världsbäst på att vara förälder men jag är ta mig fan bäst på att vara förälder till mina barn. sedan gör jag inte allt rätt och jag får backa ibland å det gjorde vi med blöjan. det funkade inte utan fast månader med försök utan tvättmaskinen gick varm. å ja skall man gå på din tes så började vi försent vi startade första försöken vid ca 2 år. men efter som JAG inte tror/orkar/vill kämpa med en ettåring om att den måste säga till när den skall kissa eller bajsa så väntade vi. rätt eller fel kan ingen veta men att VI tycker det är 100 gånger bättre med blöja nu än utan är ett som är säkert.
  • Dasha

jag vill fortfarande ha svar på frågan.

förut har du frågat mig:

Vad bekommer det dig om barnen har blöja lite längre.Påverkas din vardag och ditt liv av detta. Är det ett stort samhällsproblem eller. Förklara är du snäll

Och en fråga, som jag ännu inte fått svar på.
    Vad är det som stör dig med att folk använder blöjor lite längre än vad du tycker är rätt tid?
    och då SVARADE jag, väldigt utförligt:

Dasha skrev 2015-11-16 15:14:07 följande:
    Det stör mig inte att folk använderblöjor på sina barn efter 3 år.

det som stör mig är att de vill(enligt alla trådstartar) att deras barn ska sluta med blöja, men samtidigt gör inget åt det och resonerar så konstigt(enligt mig iaf, jag ser ingen logik här):

typ:

Mitt barn har aldrig varit utan blöja. Nu är barnet 2,5 år. Vi provade en gång och det kom inget i pottan. Då är barnet tydligen inte redo. Jag ska nog vänta. En dag kommer nog mitt barn från förskolan och säger: "Hej mamma! Jag har nu slutat med blöjan!" Och sedan den dagen kommer mitt barn vara helt torr.

De liksom skriker om hjälp och lider, och samtidigt fattar inte vilka handlingar som för vilken konsekvens. Det stör mig lite att läsa sånt.

Ett annat exempel av det är strör mig på är trådar av typen "mjölken sinat" (trots att bebisen går upp i vikt som han ska) och "få bebisen att sova ensam" (trots att bebisen skriker och gråter ensam nätterna igenom, men somnar perfekt på en sekund vid mammas bröst).

Det ä faktiskt synd om dessa bebisar.

Jag läser då och då i tidningar och facebook, att folk anmäler personalen på ålderdomshem, när personalen inte orkar att leda gamlingar till toaletten och tar på dem blöja istället. Gamlingarna håller sig då i flera dagar, bara för att slippa bajsa i blöja.

Då blir ju alla läsare rasande! Det är grov misskötsel! Anmäla och avskeda! Mera pengar till äldreboende, anställa fler personal!det är OMÄNSKLIGT att gamlingarna måste kissa och bajsa på sig när de klarar av att göra det på toaletten, bara om någon bär/kör/leder dem till toaletten.

Däremot när det gäller bebisar så är allt som det ska vara. De är inte mogna än att gå på toa.

Men ingen säger att de äldre inte är mogna längre att gå på toa.

Folk, var är er kritiska tänkande?

Sedan måste erkänna att det är också en tidsförsdriv för mig, såklart. Jag är ju mitt inne i det nu: bebisar, potta, toa, matträning. Så varför inte ventilera dett med andra?

nu ändrar du din fråga, och undrar istället varför jag stör mig på att DIN SON slutade med blöjan efter 3 år.

jag kan svara såhär:

jag stör mig inte alls på det att din son slutade med blöjan efter 3 år Kyss
    särskillt med tanke på att du hade honom naken på dagen typ flera somrar, och sedan med kalsonger, utan blöja, väldgigt ofta, när han blev större och inte ville vara naken.

Skulle du däremot INTE haft honom utan blöja SÅ OFTA - då gissar jag att han skulle bli torr MYCKET senare, och skulle vara mycket svårare för er båda att toaträna honom. det är just därför det gick så lätt för er/honom, att du hjälpte honom inte förtränga sina instinkter.

faktu
    met att han inte blev torr tidigare inte har med min tråd att göra.
    Kanske var det på grund av att han ofta var jättehård i magen, du skrev ju om det. kanske av någon annan anledning. Alla barn är olika, vet du Tungan ute
  • Rani
    Dasha skrev 2015-11-16 09:58:00 följande:

vad betyder "gå över till toa"?

min 14-månaders kissar/bajsar på toa med barnsits, för att jag tycker att pottan som vi har är för liten för honom (blir inte ergonomiskt, låren ska vara ungefär 90 grader mot golvet, knäna ska inte peka uppåt). han har fötterna på pallen.

räknas det att han "har gått över till toa"?

eller menar du att barnert ska kunna säga till själv när han behöver gå på toa?

Ja, jag menar att barnet ska kunna säga till själv eller gå själv till tia/potta och vilja bli upplyft. Jag tänker inte springa efter mitt barn varje sekund och spana efter subtila ansiktsuttryck. Jag har ärligt talat annat att göra. Passa syskon, hushållsarbete, umgås med vänner.Kan inte kräva det av barnets dagmamma heller.
  • Rani
    Dasha skrev 2015-11-16 09:52:13 följande:

vadå "precis som vår flicka"? er flicka kissade och bajsade ju fint på pottan vid 1,5 år!

Ellies flicka gjorde aldrig det, utan fick panik på pottan som ettåring.

ellie, ammadu du henne då när hon var 1år och började prova pottan? för att nästan alla bebisar kissar/bajsar när de ammas, de slappnar av vid amning, och en del som ec-ar ammar samtidigt som de sätter bebisen på pottan.

jag själv gjorde det fyra-fem gånger när sonen vaknade på jättedålig humör, ville inte sitta på pottan, men han var ju redan van att kissa/bajsa där efter sömn. så jag satt ju ändå på pallen framför pottan, då ammade jag samtidigt och han slappnade av.

vet inte om det funkar likadant med flaska, men skulle faktiskt tro det (ersättning eller välling).

provade ni också att spola pottan med varmt vatten och sedan torka av? då är pottan varm och torr, behaglig att sitta på.

Jag menar att mitt barn också får panik/blir skitsur så fort vi nämner toa nu. För att hon blir ledsen för att det inte kommer något. Vissa dagar sätter hon sig på toa frivilligt. Ibland kommer kiss eller bajs. Men hon kan lika gärna bli sittande där jättelänge utan att något händer, just för att hon inte kan styra det själv. När hon var mindre bajsade hon alltid efter lunch så då var det enkelt att bara sätta henne på potta då. Men så är det inte nu.
Svar på tråden Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.