• Dasha

Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.

Kom på en liten parallel/jämförelse efter att ha läst så många trådar om barn som inte är redo at ta bort blöjan vid 3-4 år.

föreställ er att i framtiden har man uppfunnit en liten manick som man kan sätta på en bebis. Manicken skickar alla nödvändiga näringsämnen/vitaminer direkt i barnets blodomloppet/magsäcken, utan att barnet behöver tränas på att äta själv. Manicken är avsedd främst för barn 4 månader-1,5 år, men det finns även för större barn.

Föräldrarna jublar!

SkålInget mer kladd vid matbordet!

SkålFöräldrarna får äntligen äta i lugn och ro, utan att behöva mata en 5-15 månaders med ena handen!

SkålInget mer gnäll vid matbordet, inget lagande av smakportioner!!!!!!!

SkålInget oro om barnet får i sig tillräckligt med järn, B2, fibrer, kalorier, D-vitamin osv.

Föräldrarna tänker medd avsky på sina grymma föräldrar som TVINGADE dem att äta gröt och mosad palsternacka när de var små. Visst gjorde alla så på den tiden, men lite empati borde de ju haft!!!!!!!!???????????Obestämd (och försök nu inte och säg att deras barn kanske ville äta riktig mat. Det står på 1177 att barn inte är redo att äta riktig mat tills de är tillräckligt stora för att använda kniv och gaffel!)  

{#emotions_dlg.flower}Barnet får bestämma själv när hen är redo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Tänk, alla barn utvecklas i sin egen takt!!!!!!!!!!!! det är gammaldags att tvinga en stackars bebis i en hård matstol, där han sitter onaturligt (för hens ålder) stilla under en så lång period, och utvecklar ohälsosam attitud till maten för hela framtiden!!!!!

Föreställ er: det har gått 10 år till, manicken har blivit en självklarhet för alla föräldrar.

Vilka trådar dyker upp dagligen på familjeliv, under rubricken manicken/matträning?

Några exempel:

Min nyblivna treåring vägrar att äta. Och det är som att det inte bekommer henne. Hon säger inte till eller någonting.

Säger jag åt henne att sätta sig vid bordet gör hon det men inte alltid hon får i något  i munnen och sen kan det gå 5 min och hon är hungrig igen.

Dricka gör hon nästa alltid med hjälp av manicken..

Är det så att hon faktiskt inte är mogen än?

Det tre äldre barnen började äta själva vid 3 års ålder..

Någon med tips?

Behöver lite pepp och råd. Har en son (2 år, 5 mån) som inte haft mat-manicken en enda gång dagtid sedan den 25 juni.Nu säger dagiset att han är ledsen och hungrig, vill inte sitta vid bordet. Ska jag sätta på honom mat-manicken igen?

Jag har en son på tre år som vägrar att äta. Jag vet att han känner när han är hungrig. Så fort jag tar av honom mat-manicken så skriker han att han vill ha en ny, så "nakentricket" fungerar inte. Har även försökt med "belöning" i form av klistermärken mm men inget biter. Vad ska jag göra!? Någon med bra tips?

• Svar på tråden Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.
  • Ellie

Dasha skrev 2015-11-14 15:47:36 följande:

jag blir faktiskt orolig. det är inte nyttigt att sitta på toa längre stunder. Instraabdominella trycket ökar när man sitter på toaletten, detta ökar blodflödet till området kring analöpningen, och långvarig ökning kan leda till hemorrojdutveckling. Ännu värre om barnen krystar på toa, längre stunder, utan resultat.

Du behöver inte oroa dig. Här krystas inte på toa. Det är inte heller farligare att sitta länge på toa än att sitta och läsa en bok på en stol, om inget händer.

I övrigt kanske du har bra tips om man sätter ett litet barn (kring 1 år eller så) på toa ofta, men inget händer. Inget händer heller när barnet blir 2 år. Eller 3 år. Du kunde ju ge tips om man börjar tidigt, så hur skulle du göra när det aldrig kommer något för 1-åringen?
  • Dasha
    Ellie skrev 2015-11-14 17:29:04 följande:

I övrigt kanske du har bra tips om man sätter ett litet barn (kring 1 år eller så) på toa ofta, men inget händer. Inget händer heller när barnet blir 2 år.
    massa tips, t.ex:
    sätta ettåringen på pottan direkt efter sömn, men man  får helst fortsätta hålla barnet när han är på pottan första ggn, inte släppa kontakten.
    sätta på pottan direkt efter maten, då är det lättast att bajsa.
    ge en leksak i barnets hand så han slappnar av, då blir det lättare i fortsättning
  • Dasha
    Ellie skrev 2015-11-14 17:29:04 följande:

Det är inte heller farligare att sitta länge på toa än att sitta och läsa en bok på en stol,
    ser du ingen skillnad?
  • Dasha
    Dasha skrev 2015-11-14 18:31:00 följande:
    massa tips, t.ex:
    sätta ettåringen på pottan direkt efter sömn, men man  får helst fortsätta hålla barnet när han är på pottan första ggn, inte släppa kontakten.
    sätta på pottan direkt efter maten, då är det lättast att bajsa.
    ge en leksak i barnets hand så han slappnar av, då blir det lättare i fortsättning
    blåsa lite lätt på huvudet.

prova kissa ute i buskarna på sommaren, brukar gå bättre eftersom det är lite kyligare än hemma
  • Ellie
    Dasha skrev 2015-11-14 18:31:00 följande:
    massa tips, t.ex:
    sätta ettåringen på pottan direkt efter sömn, men man  får helst fortsätta hålla barnet när han är på pottan första ggn, inte släppa kontakten. sätta på pottan direkt efter maten, då är det lättast att bajsa. ge en leksak i barnets hand så han slappnar av, då blir det lättare i fortsättning
    Dasha skrev 2015-11-14 18:35:36 följande:

prova kissa ute i buskarna på sommaren, brukar gå bättre eftersom det är lite kyligare än hemma

Mm... och om inget händer ändå? Du tror inte vi provat massor av saker utöver det du nämnt, som spola i vattenkranen, ha fötterna i fotbad, kissa i duschen mm? Det har aldrig kommit något utomhus heller, trots långa nakenheter i trädgården sommartid. Vad gör man då?
  • Ellie
    Dasha skrev 2015-11-14 18:32:12 följande:
    ser du ingen skillnad?
    Nja. En skillnad finns väl om barnet faktiskt sitter och krystar mm, men sitter det som på en vanlig stol med bra stöd under fötterna och inget annat händer än att barnet sitter där så kommer det inte orsaka några som helst hemorrojder eller annat.
  • Rani
    Dasha skrev 2015-11-14 15:29:49 följande:

du borde ha bjudit mig hem till dig när din son var nyfödd. Men du kanske ska få ett syskon till sonen? Då kan jag gärna komma.

jag själv vet inte hur man bäst gör när man börjat så sent.

det var ju det som var poängen med trådstarten. Att inte vänta för länge.

Hur vet du att jag började sent? HON har haft potta sedan hon var ett, bajsade och kissade fint där på dagtid när hon var 1,5. Sedan kom en backlash och nu vägran.

Antar du har haft barn som gått över till toa smidigt? Vet du, min dotter slutade med napp över en natt. Från en dag till en annan. Tror jag att det är så lätt för alla? Nej.
  • Dasha
    Ellie skrev 2015-11-14 18:53:49 följande:
    Dasha skrev 2015-11-14 18:35:36 följande:

Mm... och om inget händer ändå? Du tror inte vi provat massor av saker utöver det du nämnt, som spola i vattenkranen, ha fötterna i fotbad, kissa i duschen mm? Det har aldrig kommit något utomhus heller, trots långa nakenheter i trädgården sommartid. Vad gör man då?
    harni provat det med en ETTÅRING?
  • Ellie
    Dasha skrev 2015-11-15 14:49:57 följande:
    harni provat det med en ETTÅRING?
    Jadå. Det har vi. Tyvärr fick hon då panik om hon kände att hon var på väg att kissa eller bajsa. Började skrika, sprattla och försöka ta sig därifrån. Inte hjälpte det att hålla om henne lugnande, sjunga sånger, eller liknande. Hon skulle bara bort från pottan.

Nu när hon är 3 år sitter hon där utan panik, men vägrar/kan inte släppa ut något kiss eller bajs där det skall vara. Allt sådant gör hon ståendes, i blöja. Det är inte lätt ens för vuxna att tex kissa i liggande ställning om man inte är van vid det. Har man hela sitt liv kissat ståendes är det inte så enkelt att släppa ut kisset när man sitter ner. Särskilt inte om man lägger till lite rädsla för att kissa i en toalett. Senast igår sade hon att hon är rädd för att kissa där, men att hon tänker göra det när hon är 4 år. Det är något hon upprepar då och då. Antagligen för att skjuta det på framtiden, men jag kan ändå inte tvinga henne att slappna av i rätt muskler när hon sitter på toaletten. Det måste vara hennes beslut. Det jag kan göra är att fortsätta sätta henne där, prata med henne om det och vänta in att hon själv klarar av detta.
  • Rani
    Ellie skrev 2015-11-15 19:07:55 följande:

Jadå. Det har vi. Tyvärr fick hon då panik om hon kände att hon var på väg att kissa eller bajsa. Började skrika, sprattla och försöka ta sig därifrån. Inte hjälpte det att hålla om henne lugnande, sjunga sånger, eller liknande. Hon skulle bara bort från pottan.

Nu när hon är 3 år sitter hon där utan panik, men vägrar/kan inte släppa ut något kiss eller bajs där det skall vara. Allt sådant gör hon ståendes, i blöja. Det är inte lätt ens för vuxna att tex kissa i liggande ställning om man inte är van vid det. Har man hela sitt liv kissat ståendes är det inte så enkelt att släppa ut kisset när man sitter ner. Särskilt inte om man lägger till lite rädsla för att kissa i en toalett. Senast igår sade hon att hon är rädd för att kissa där, men att hon tänker göra det när hon är 4 år. Det är något hon upprepar då och då. Antagligen för att skjuta det på framtiden, men jag kan ändå inte tvinga henne att slappna av i rätt muskler när hon sitter på toaletten. Det måste vara hennes beslut. Det jag kan göra är att fortsätta sätta henne där, prata med henne om det och vänta in att hon själv klarar av detta.

Precis som vår flicka.
Svar på tråden Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.