• Dasha

Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.

Kom på en liten parallel/jämförelse efter att ha läst så många trådar om barn som inte är redo at ta bort blöjan vid 3-4 år.

föreställ er att i framtiden har man uppfunnit en liten manick som man kan sätta på en bebis. Manicken skickar alla nödvändiga näringsämnen/vitaminer direkt i barnets blodomloppet/magsäcken, utan att barnet behöver tränas på att äta själv. Manicken är avsedd främst för barn 4 månader-1,5 år, men det finns även för större barn.

Föräldrarna jublar!

SkålInget mer kladd vid matbordet!

SkålFöräldrarna får äntligen äta i lugn och ro, utan att behöva mata en 5-15 månaders med ena handen!

SkålInget mer gnäll vid matbordet, inget lagande av smakportioner!!!!!!!

SkålInget oro om barnet får i sig tillräckligt med järn, B2, fibrer, kalorier, D-vitamin osv.

Föräldrarna tänker medd avsky på sina grymma föräldrar som TVINGADE dem att äta gröt och mosad palsternacka när de var små. Visst gjorde alla så på den tiden, men lite empati borde de ju haft!!!!!!!!???????????Obestämd (och försök nu inte och säg att deras barn kanske ville äta riktig mat. Det står på 1177 att barn inte är redo att äta riktig mat tills de är tillräckligt stora för att använda kniv och gaffel!)  

{#emotions_dlg.flower}Barnet får bestämma själv när hen är redo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Tänk, alla barn utvecklas i sin egen takt!!!!!!!!!!!! det är gammaldags att tvinga en stackars bebis i en hård matstol, där han sitter onaturligt (för hens ålder) stilla under en så lång period, och utvecklar ohälsosam attitud till maten för hela framtiden!!!!!

Föreställ er: det har gått 10 år till, manicken har blivit en självklarhet för alla föräldrar.

Vilka trådar dyker upp dagligen på familjeliv, under rubricken manicken/matträning?

Några exempel:

Min nyblivna treåring vägrar att äta. Och det är som att det inte bekommer henne. Hon säger inte till eller någonting.

Säger jag åt henne att sätta sig vid bordet gör hon det men inte alltid hon får i något  i munnen och sen kan det gå 5 min och hon är hungrig igen.

Dricka gör hon nästa alltid med hjälp av manicken..

Är det så att hon faktiskt inte är mogen än?

Det tre äldre barnen började äta själva vid 3 års ålder..

Någon med tips?

Behöver lite pepp och råd. Har en son (2 år, 5 mån) som inte haft mat-manicken en enda gång dagtid sedan den 25 juni.Nu säger dagiset att han är ledsen och hungrig, vill inte sitta vid bordet. Ska jag sätta på honom mat-manicken igen?

Jag har en son på tre år som vägrar att äta. Jag vet att han känner när han är hungrig. Så fort jag tar av honom mat-manicken så skriker han att han vill ha en ny, så "nakentricket" fungerar inte. Har även försökt med "belöning" i form av klistermärken mm men inget biter. Vad ska jag göra!? Någon med bra tips?

• Svar på tråden Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.
  • Rani
    Rani skrev 2015-11-16 19:38:57 följande:

Ja, jag menar att barnet ska kunna säga till själv eller gå själv till tia/potta och vilja bli upplyft. Jag tänker inte springa efter mitt barn varje sekund och spana efter subtila ansiktsuttryck. Jag har ärligt talat annat att göra. Passa syskon, hushållsarbete, umgås med vänner.Kan inte kräva det av barnets dagmamma heller.

Tillägg: alternativt att barnet ska kunna hålla sig tillräckligt för att kunna gå på toa på "schema". Alltså att jag sätter det på toa med jämna mellanrum och det gör sina behov där. Alltså att barnet ska vara medveten om hur det känns att vara kissnödig/bajsnödig och kunna styra det.
  • Ellie
    Dasha skrev 2015-11-16 09:52:13 följande:
    ellie, ammadu du henne då när hon var 1år och började prova pottan? för att nästan alla bebisar kissar/bajsar när de ammas, de slappnar av vid amning, och en del som ec-ar ammar samtidigt som de sätter bebisen på pottan.
    jag själv gjorde det fyra-fem gånger när sonen vaknade på jättedålig humör, ville inte sitta på pottan, men han var ju redan van att kissa/bajsa där efter sömn. så jag satt ju ändå på pallen framför pottan, då ammade jag samtidigt och han slappnade av.

vet inte om det funkar likadant med flaska, men skulle faktiskt tro det (ersättning eller välling).

provade ni också att spola pottan med varmt vatten och sedan torka av? då är pottan varm och torr, behaglig att sitta på.

Ja, jag ammade henne, men provade aldrig att amma på pottan. Visst skulle det eventuellt ha kunnat hjälpa, men jag är tveksam. Dessutom tycker jag det känns fel att amma i den situationen. Inte heller brukar mina barn bajsa under amning, utan vid andra tillfällen.

Som sagt, vi provade många saker. Givetvis inte allt som finns, och nu är det "försent" att börja behandla henne som en 1-åring. Hon är 3,5 år med stark vilja och integritet. Vi får ta det i hennes takt. Förr eller senare kommer det lossna för henne. Däremot tar jag gärna emot tips från andra i samma situation som vi, som har kunnat hjälpa barnet till en lösning på detta.
  • Rani
    Ellie skrev 2015-11-16 19:49:00 följande:

Ja, jag ammade henne, men provade aldrig att amma på pottan. Visst skulle det eventuellt ha kunnat hjälpa, men jag är tveksam. Dessutom tycker jag det känns fel att amma i den situationen. Inte heller brukar mina barn bajsa under amning, utan vid andra tillfällen.

Som sagt, vi provade många saker. Givetvis inte allt som finns, och nu är det "försent" att börja behandla henne som en 1-åring. Hon är 3,5 år med stark vilja och integritet. Vi får ta det i hennes takt. Förr eller senare kommer det lossna för henne. Däremot tar jag gärna emot tips från andra i samma situation som vi, som har kunnat hjälpa barnet till en lösning på detta.

Amma på pottan var faktiskt en dum idé. Inget djur skiter där det äter som man brukar säga.
  • Dasha
    Rani skrev 2015-11-16 21:39:45 följande:
    Amma på pottan var faktiskt en dum idé. Inget djur skiter där det äter som man brukar säga.
    bebisar brukar oftast bajsa eller kissa när de ammas!

Amma på pottan. Man kan ocksåamma på pottan genom att använda insatsen till en potta eller en bunke i knät. Annapassa efter åldern på barnet och vad vad som känns bekvämt för er. Att amma sammtidigt som man pottar kan hjälpa barnet att slappna av och kissa.
    www.blojfribebis.se/ec-wiki/ec-positioner-0

alltså inte VARJE gång, men nån gång i början, särskillt om barnet är ledset.

som sagt, jag gjorde det 4-5 ggr.

forum.ecsweden.se/viewtopic.php

Min 6 veckors pojke bajsar nästan alltid bara när han ammas

Min Rasmus bajsar nästan alltid när jag ammar eller precis efter
    Lisa är 2 månader och bajsar under amningen eller vid slutet..
  • Dasha
    Rani skrev 2015-11-16 19:38:57 följan
    Jag tänker inte springa efter mitt barn varje sekund och spana efter subtila ansiktsuttryck. Jag har ärligt talat annat att göra. Passa syskon, hushållsarbete, umgås med vänner.Kan inte kräva det av barnets dagmamma heller.
    då kan man behålla blöjan och potta på rutin:
    efter somn
    efter mat (som du pottade efter luch, men varför inte efter frukost och middag också?

ooch ta av blöjan när man HAR tid, typ ett par timmar i veckan, plus låta barnet leka ute i gräset på sommaren utan blöja.
    Rani skrev 2015-11-16 19:46:43 följande:
    Tillägg: alternativt att barnet ska kunna hålla sig tillräckligt för att kunna gå på toa på "schema". Alltså att jag sätter det på toa med jämna mellanrum och det gör sina behov där. Alltså att barnet ska vara medveten om hur det känns att vara kissnödig/bajsnödig och kunna styra det.
    just det här händer ofta lätt och snabbt, om man börjar potta en BEBIS på rutin, inte en utan kanske 5 ggr/dagen, som sagt, efter mat och efter sömn.

• sextiotalist
    Dasha skrev 2015-11-17 11:58:52 följande:
    bebisar brukar oftast bajsa eller kissa när de ammas!

Amma på pottan. Man kan ocksåamma på pottan genom att använda insatsen till en potta eller en bunke i knät. Annapassa efter åldern på barnet och vad vad som känns bekvämt för er. Att amma sammtidigt som man pottar kan hjälpa barnet att slappna av och kissa.
    www.blojfribebis.se/ec-wiki/ec-positioner-0

alltså inte VARJE gång, men nån gång i början, särskillt om barnet är ledset.

som sagt, jag gjorde det 4-5 ggr.

forum.ecsweden.se/viewtopic.php

Min 6 veckors pojke bajsar nästan alltid bara när han ammas

Min Rasmus bajsar nästan alltid när jag ammar eller precis efter
    Lisa är 2 månader och bajsar under amningen eller vid slutet..
    Men du, fortfarande är det för de som är intresserade av EC, vi som inte är intresserade sköter och har skött den biten.
    För övrigt ammade jag inte och mitt barn och han gjorde nr två varannan till var tredje dag (inget konstigt enligt BVC)
    Jag har även hört att de som ammar kan ha barn som gör nr två en gång i veckan och de som gör det 5 ggr per dag.

Jag anser fortfarande att din parallell är det samma som att ha stomipåse. För fortfarande så är det hela vägen allt går, tarmar och urinblåsa fungerar som vanligt, det är inget som hindrar barnet att sköta sina tarmar och blåsa med blöja.

Och de som har smått av mina kolleger (frågat runt lite), deras barn säger till när de har fått något i blöjan, även om de inte fullt ut behärskar att styra.

Så så bekväma är nog inte blöjorna ändå
  • Rani

Haha, ja det är tur vi har olika intressen. En del vill vara ute i friska luften, leka och umgås. Andra vill potta bebis fem gånger om dagen och amma när hen skiter. Nej, det finns en gräns för naturligheten för mig. Den är passerad för länge sedan vid amma på pottan.

Verkar som man aldrig kan gå hemifrån när man sysslar med EC. Alternativt alltid ha med en potta. Inte så smidigt på vintern. Men folk skulle allt titta om jag började amma min bebis på pottan i lekparken eller på öppna förskolan. Verkar vara något för föräldrar utan större barn eller egna fritidsintressen. Nä, jag tror jag skippar det faktiskt.

• Ellie
    Dasha skrev 2015-11-17 12:44:51 följande:
    då kan man behålla blöjan och potta på rutin:
    efter somn
    efter mat (som du pottade efter luch, men varför inte efter frukost och middag också?

ooch ta av blöjan när man HAR tid, typ ett par timmar i veckan, plus låta barnet leka ute i gräset på sommaren utan blöja.

just det här händer ofta lätt och snabbt, om man börjar potta en BEBIS på rutin, inte en utan kanske 5 ggr/dagen, som sagt, efter mat och efter sömn.

Samtidigt är allt detta med att potta en bebis 5 ggr/dagen när man även har storasyskon mm att ta hand om kanske inte det som prioriteras. Barnet blir av med sina blöjor så småningom, med eller utan att sitta på pottan ofta redan innan 1 års ålder. Ibland är det helt enkelt bäst för hela familjen att man inte lägger fokus på onödiga saker.
  • Ellie
    Rani skrev 2015-11-17 18:59:05 följande:
    Haha, ja det är tur vi har olika intressen. En del vill vara ute i friska luften, leka och umgås. Andra vill potta bebis fem gånger om dagen och amma när hen skiter. Nej, det finns en gräns för naturligheten för mig. Den är passerad för länge sedan vid amma på pottan.

Verkar som man aldrig kan gå hemifrån när man sysslar med EC. Alternativt alltid ha med en potta. Inte så smidigt på vintern. Men folk skulle allt titta om jag började amma min bebis på pottan i lekparken eller på öppna förskolan. Verkar vara något för föräldrar utan större barn eller egna fritidsintressen. Nä, jag tror jag skippar det faktiskt.
    Ungefär så jag menade Glad
  • Dasha
    Ellie skrev 2015-11-17 18:59:30 följande:
    Samtidigt är allt detta med att potta en bebis 5 ggr/dagen när man även har storasyskon mm att ta hand om kanske inte det som prioriteras. Barnet blir av med sina blöjor så småningom, med eller utan att sitta på pottan ofta redan innan 1 års ålder. Ibland är det helt enkelt bäst för hela familjen att man inte lägger fokus på onödiga saker.
    det tar MINDRE tid att potta + torka av  relativt ren rumpa, än torka av en nerbajsad rumpa med kletig bajs.

4-5åringar behöver ändå assistans ute att gå på offentlig toa. eller hur gör ni?
Svar på tråden Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.