Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.

Jag ser inga som helst likheter.
    I ditt fiktiva exempel så är det inte ens frågan om att lyssna på barnets signaler, när det gäller blöjor så är det så att man lyssnar på barnets signaler. Min grabb var sen med blöjor (men tidig på andra saker).
    Jag har en gammal kompis vars son vägrade ha blöjor strax efter det han var strax efter ett (nästa dröjde tills han var tre), ingen av dessa pottränades, det kom av sig själv.

• sextiotalist
    Dasha skrev 2015-10-09 11:12:30 följande:
    Jo det är klart!

Min 3åring erbjuds att sitta med oss vid matbordet om hon vill sedan hon var 2 år!

min 3åring visar tyvärr inga signaler!

Ibland mattränar vi under lovet, tar av mat-manicken under några timmar. Men hon blir liksom aldrig sugen på att äta. Hon blir bara ledsen och hungrig, till och med gråter. Hon är nog inte redo än. 
    Fortfarande inga likheter. Vi har aldrig, då menar jag aldrig, pottränat, utan det har kommit av sig själv (vi har inte mattränat heller)
    Jag gissar att du anser att barn som är sena med blöjan har inte drillats tillräckligt hårt av sina föräldrar och att föräldrarna är lata och tycker det är bekvämt med blöjbarn, vilket vi kan intyga, däremot så satt vi inte en skrikande unge på pottan, det kändes rätt meningslöst eftersom det inte skulle bli rätt resultat. Och att du drar likheter med att hantera avföring och matkladd.
    Allvarligt, de flesta barn har sin ätreflex från start, att kontrollera tarm och urinblåsa är en mognadsfråga och inget annat. 

Mina föräldrar ansåg att jag var torr vid knappa två år, vilket jag kan intyga att jag inte var. Möjligtvis blöjfri, men det hände olyckor upp till jag var 4-5 år.
    Min grabb var helt torr när vi släppte blöjan (sedan kunde det hända olyckor för att han glömde av att kissa).
  • sextiotalist
    Dasha skrev 2015-10-09 14:54:11 följande:
    nej jag tycker att många barn har tvingats att förtränga sina instinkter.

förtränga sina instinkter  till den grad att de känner inte av när de kissar eller bajsar!

jag pratar inte om att vara helt "torr" vid 3 år. Jag menar att om ett barn har hela sitt liv haf supertorra blöjor, då har många av barnets instinkter avprogrammerats.

En del barn har blivit jätteduktiga av denna blöjträning, så duktiga att det knappt går att träna bort detta blöjberoende.
    sextiotalist skrev 2015-10-09 11:42:43 följande:
    , däremot så satt vi inte en skrikande unge på pottan,

Det var faktiskt ironi, med "skrikande barn vid matbordet".

Självklart är det ingen som sätter skrikande barn på pottan!!!!!!!!!!!!!!!! Varför i hela friden skulle någon göra det? Framföralt är det meningslöst, som du säger själv.

Däremot verkar det vara ett vanligt missförstånd bland de som har blöja på sina 3åringar, att "alla andra" som tog av blöjan tidigare sätter sina skrikande/gråtande barn på pottan och drillar dem.
    Min bror har två småttingar och inte är de blöjorna så bra att de avprogrammeras. Den äldste blev blöjfri utan några större problem. Den yngste är bara året än så länge, men hon säger till när det är dags att byta blöja.

Jag undrar om det inte är lite myt detta, att barnen avprogrammeras, om man läst svaren i andra blöjtrådar, så är de flesta barnen torra vid tre, några behöver längre tid på sig, men ytterst få ha blöja efter fyra.

Om det skulle vara så att de har fått ett blöjberoende (var ett nytt ord) så hade många 6-åringar haft blöjor idag.
    Barn blir inte blöjberoende, barns utveckling av att styra blåsa och tarm har inte avprogrammerats.
    Däremot kan blöja många gånger för barn vara en trygghet, sedan finns det några saker som barnen kan kontrollera, det är maten och avföring, så jag tror det snarare sagt är tvärtom, barn som vägrar släppa blöjan eller trasslar vid maten har full koll på detta. Du kan tvinga ett barn i säng, tvinga barn på kläder, men du kan aldrig, aldrig tvinga ett barn att bajsa.

Jag menar inte att det är ett missförstånd, utan däremot har man fått höra, bara för att ens barn släppte blöjan sent, att man var en lat och bekväm förälder. Men mitt barn vägrade pottan, det var först när han var så stor att han kunde sitta på toaletten som det blev aktuellt att släppa blöjan helt. Styra blåsan var han sen med.
  • sextiotalist
    Dasha skrev 2015-10-10 11:26:05 följande:

1177

Att sluta med mat-manicken

Det är väldigt olika vid vilken ålder barn slutar med mat-manicken. Barn i ettårsåldern brukar vara intresserade av att härma, och därför kan det vara en bra ålder för att börja matträna. En del barn slutar med mat-manicken först i fyraårsåldern.

Du kan till exempel märka att barnet är redo att sluta med mat-manicken när hen börjar sitta vid matbordet på regelbundna tider, om barnet tycker illa om att ha mat-manicken på magen, och om barnet drar i mat-manicken eller sätter sig i matstolen.

1                                      Hur vänjer jag barnet att vara utan mat-manicken?

Det finns många olika sätt att uppmuntra ditt barn att börja äta riktig mat.

Börja helst när situationen hemma är som vanligt och det samtidigt inte sker stora förändringar i barnets liv.

Det kan underlätta att sluta med mat-manicken under semester, när barnet inte går på förskolan. Andra provar att ge barnet brödbitar, mjuka kokta grönsaker, frukt eller så kallad matträningsgodis, så att barnet lättare känner när hen vill tugga och svälja.

Låt barnet gå utan mat-manicken en stund varje dag så att hen vänjer sig vid att inte ha maten levererad i magen hela tiden.. Erbjud matbitar/skedar med gröt då och då, till exempel genom att säga ?Kom, vi går och äter lite!? Utöka stunderna utan mat-manicken undan för undan om det går. 

Försök att göra matstunderna behagliga och roliga, till exempel kan du läsa en bok eller sjunga en sång för barnet. Tvinga aldrig barnet att sitta vid matbordet.

Låt barnet styra när det är dags att äta.

Passa på att erbjuda matbitar eller skedar med gröt precis när barnet har vaknat eller promenerat. Om det kommer något i munnen kan du till exempel bekräfta barnet med att ?vad skönt att du slipper mat-manicken på magen?. Ibland kommer det ingenting och då kan du säga att ?vi gör ett nytt försök om en stund?. Precis som med allt annat som barn lär sig, kommer ditt barn i sin egen takt öva på att äta och dricka riktig mat i stället för mat-manicken.

En del barn vill fortsätta dricka med mat-manicken

En del barn vill äta vid matbordet, men fortsätta att dricka med mat-manicken. Barnet kan uppleva mat-manicken som en del av sig själv och kanske tycker att det är skrämmande att släppa ifrån sig det. Försök att successivt erbjuda drickan men stressa inte. Ha tålamod, alla barn är olika.

En del barn har svårt att dricka när de står upp. Barn som sitter vid matbordet kan lättare hålla muggen. Låt barnet fortsätta dricka med mat-manicken om hen vill, men förklara att det är bäst att dricka riktig vatten/mjölk. Lossa gärna lite på mat-manicken.

Var med ditt barn vid matbordet så att hen känner sig trygg. Visa gärna hur man dricker.

2                                      Ha tålamod

Barn som precis har lärt sig att äta riktig mat kan ibland glömma hur man gör, känner inte alltid hunger och törst, får inget saliv i munnen, sätter i halsen och sväljer luft. Ha tålamod och uppmuntra barnet i stället för att bli arg och skuldbelägga. En del barn lär sig att äta och dricka över en natt eller på en vecka, för andra tar det veckor eller månader.

3                                       Om lite äldre barn inte klarar av att äta

Det händer också att barn som har ätit riktig mat länge börjar sätta i halsen eller får inget saliv igen. Det kan till exempel bero på att barnet har en infektion eller att det har hänt något särskilt på förskolan eller i familjen. Efter ett tag brukar det gå över. Prata i första hand med en barnavårdscentral, BVC, om du är orolig.

För i h-vete ge dig.

Instämmer med lilla w. Varför denna besatthet. Vad bekommer det dig om barnen har blöja lite längre. Är det för att klappa dig själv på axeln för att du är så duktig eller för att uppfostra andra föräldrar som inte tycker som du. Påverkas din vardag och ditt liv av detta. Är det ett stort samhällsproblem eller. Förklara är du snäll
  • sextiotalist
    Dasha skrev 2015-10-10 15:10:46 följande:

i mån av tid mer än gärna

lite svårt med det idag ja men precis!

dessutom är mat-manicken (precis som blöjor) en BEKVÄM grej för föräldrarna

vilket resulterar i flera problem som växer som en snöboll:

1. barn vänjer sig att använda den ISTÄLLET FÖR att klara av enkla naturliga saker själva

2. kroppen förändras på grund av manicken, hormoner uteblir. det blir EXTRA svårt att lära sig hantera sin egen kropp.

3. barnen VÄNJER SIG vid manicken-blöjorna.

en annan parallel: om föräldrarna skulle ALLTID köra barnet i vagnen, och sedan förvåna sig över att barnet inte springer jättebra vid 3 års ålder.

som tur är, är sånt omöjligt: barnet kommer inte tolerera att ALDRIG få rulla-krypaspringa fritt före 2,5 år.

däremot klagar de inte mot blöjor: det är en sån listig manick, bebisar märker den inte, den sitter bekvämt, med ressår osv

även det skulle vara bättre.

annars har du läst om babypottning/blöjfri bebis? Googla! även 1177 tipsar om det från och med förra månaden

Du har glömt en viktig aspekt. Barnet, tro det eller ej, det krävs mer arbete för att hindra ett barns utveckling (eller grym vanskötsel). Sedan en annan sak. Vissa saker som man använder på småbarn och spädbarn är inte pga bekvämlighet utan av hygienska orsaker.

Jag ser inget egenvärde med EC. Barn i norden har haft lindor för att ta hand om avföring och är ganska säker på att enuiter, samer och andra som inte kan gå nakna året runt har haft liknande plagg.

En sak är säkert. Ingen får låta någon bebis bajsa eller kissa i mitt handfat
  • sextiotalist
    Dasha skrev 2015-10-11 11:18:08 följande:

var exakt?

här till exempelmenar jag människor i allmänhet, ibland våra förfädrar, alltså MÄNNISKAN.

höjs inte ditt blodsocker när du har varit hungrig en lång stund och sedan ätit massa mat med högt GI-index? känner du inte glädje (sockerrus) efter det?

vi= de allra flesta av oss är lika.

Låer du din kompetenta som att bestämma själv om han vill ha godis före maten, efter maten eller istället för maten?

Nej jag har aldrig känt av något sockerrus. Vårt barn har aldrig varit förtjust i sötsaker. Vi har undvikit att styra hans sömn (vi har så gott som aldrig behövt väcka honom på morgonen). Mutor och belöningar har inte fungerat på vår grabb, jag och många andra som jag känner som har haft mer tro på det kompetenta barnet (inte till sin ytterlighet) har idag ansvarsfulla ungdomar som sköter skolan, sin hälsa, bra matvanor och vettig dygnsrytm.

När min grabb släppte blöjan var han torr (olyckor när han inte hann fram i tid), inget småskvättande. Inte flera byxbyten per dag.
  • sextiotalist
    Dasha skrev 2015-10-12 10:08:29 följande:
    Jag menar att hon var mogen vid 1år4mån just DÄRFÖR ATT vi körde så mycket blöjfritt innan:

jag ec-ade inte henne, men vädrade utan blöja flera ggr/veckan sedan hon var en vecka gammal, minst en timme åt gången, ofta 3.4 timmar. Så hon hade lite koll på vad som händer  och hur det känns redan under bebistiden, så hon förträngde inte det helt.

önskar att jag hade provat ec då istället (när dottern var nyfödd)! det är mycket enklare och smidigare än att "vädra rumpan mellan blöjbyten" vilket var rekommenderat av bvc.

sedan ser jag (läser på fl bland annat) att väldigt många föräldrar skulle inte ens PROVA ta av blöjan och använda potta vid 1år4m. Jag är extremt säker att om jag hade väntat tills hon var 2 -2,5år, då skulle jag missat tiden, dottern skulle ha vant sig att använda blöja, hon skulle börjat gilla det på ett nytt sätt: medvetet. Plus trotsåldern, plus större vana osv.
    Ellie skrev 2015-10-11 23:01:36 följande:
     Hur hade du hanterat ett läge där hon totalt låtit bli att kissa eller bajsa på pottan utan istället gjorde detta i trosorna lite när som helst utan att bry sig om det ett dugg? Hade ni fortfarande ansett att hon skulle vara utan blöja, eller hade ni haft den på ett tag till?
    det var väl ungefär det som jag hade förväntat mig när vi tog av blöjan. Därför gjorde vi det i april, och inte tidigare, då dottern hade bara två vinteroveraller.

visst gick inte hon på dagis då, det underlättade för oss. Hon behövde inte blöja när hon började på dagis i augusti, men fick ha den ändå ett tag.

om hon skulle kissat och bajsat i trosorna lite när som helst - skulle jag försöka fånga upp det i potta/toa t.ex. efter sömnen, efter maten, före promenaden. Om hon skulle ha total pott och toaskräck, skulle vi provat kissa i duschen i början, köpt en ny annorlunda potta eller något annat i den stilen.

Min grabb var ofta blöjfri, speciellt under sommaren, så länge det gick. Men han gillade inte att springa naken när han blev omkring två. Han fick ha kalsonger på sig, men det gjorde ingen skillnad, han brydde sig helt enkelt inte om kalsongerna blev blöta och bajsa, det gjorde han bara i blöjan. Eftersom han hade problem med hård mage, så var det viktigt att han bajsade, (han bajsade bara hemma t.ex, aldrig på dagis eller när vi var borta) så fanns det inte ens på världskartan att ta en fight som gjort en mage ännu hårdare än vad den var innan.

Och än en gång, det finns några saker som barn kan styra över och ge sina föräldrar ångest, det är maten och så är det när det ska bajsa och kissa.  
  • sextiotalist
    Dasha skrev 2015-10-12 10:08:29 följande:
    Jag menar att hon var mogen vid 1år4mån just DÄRFÖR ATT vi körde så mycket blöjfritt innan:

jag ec-ade inte henne, men vädrade utan blöja flera ggr/veckan sedan hon var en vecka gammal, minst en timme åt gången, ofta 3.4 timmar. Så hon hade lite koll på vad som händer  och hur det känns redan under bebistiden, så hon förträngde inte det helt.

önskar att jag hade provat ec då istället (när dottern var nyfödd)! det är mycket enklare och smidigare än att "vädra rumpan mellan blöjbyten" vilket var rekommenderat av bvc.

sedan ser jag (läser på fl bland annat) att väldigt många föräldrar skulle inte ens PROVA ta av blöjan och använda potta vid 1år4m. Jag är extremt säker att om jag hade väntat tills hon var 2 -2,5år, då skulle jag missat tiden, dottern skulle ha vant sig att använda blöja, hon skulle börjat gilla det på ett nytt sätt: medvetet. Plus trotsåldern, plus större vana osv.
    Ellie skrev 2015-10-11 23:01:36 följande:
     Hur hade du hanterat ett läge där hon totalt låtit bli att kissa eller bajsa på pottan utan istället gjorde detta i trosorna lite när som helst utan att bry sig om det ett dugg? Hade ni fortfarande ansett att hon skulle vara utan blöja, eller hade ni haft den på ett tag till?
    det var väl ungefär det som jag hade förväntat mig när vi tog av blöjan. Därför gjorde vi det i april, och inte tidigare, då dottern hade bara två vinteroveraller.

visst gick inte hon på dagis då, det underlättade för oss. Hon behövde inte blöja när hon började på dagis i augusti, men fick ha den ändå ett tag.

om hon skulle kissat och bajsat i trosorna lite när som helst - skulle jag försöka fånga upp det i potta/toa t.ex. efter sömnen, efter maten, före promenaden. Om hon skulle ha total pott och toaskräck, skulle vi provat kissa i duschen i början, köpt en ny annorlunda potta eller något annat i den stilen.

Du verkar bara ha ett barn, det är inte alls ovanligt att det första barnet så kan man lägga den tiden man behöver, inga konkurrerande syskon, all fokus på det enda barnet.
    Hur skulle du löst det med tvillingar, barnen tätt, två blöjbarn, barn i trotsåldern etc etc
  • sextiotalist
    Dasha skrev 2015-10-12 10:19:19 följande:
    Alltså akta dig med dina jämförelser med min underbara bekväma fullt absorberande och torra fantastiska mat-manicken!

Min mat-manick är jättebekväm! det senaste inom teknologi!!!
    med silkeslen insida! Mat-manicken är skapad i unika och skonsamma material som ger ditt barn den allra bekvämaste upplevelsen dygnet runt. Midjan och öppningarna för benen har en överlägsen flexibilitet som mjukt och lyhört följer ditt barns rörelser och sitter lika skönt mot den lilla kroppen som tunna underkläder. Den mjuka rörelsefriheten är extra viktig för ditt barn då det börjar gå, springa omkring och utforska världen.
    Ta och presentera den för en barnläkare och dra parallellerna, jag misstänker att den läkaren bara kommer skaka på huvudet.
    Förresten, så en väninna till mig, hennes numera döda far, var läkare (specläkare och även doktorerat), men inriktning barn som inte höll tätt. Tack vare hennes pappas (vetenskapliga baserade kunskaper) så tog hon det väldigt lugnt med att få sina barn blöjfria. Men ack, hon lyssnade på sin pappa, barnläkare, men stora kunskaper inom detta område. Men han hade nog fel, du vet ju bättre eller hur?
  • sextiotalist
    Dasha skrev 2015-10-12 10:28:25 följande:
    Jag har två, sonen är 13 månader och ec-ad sedan han var en månad. Jag var helt chockad så enkelt det gick.

Jag vet att inte alla bebisar är så tydliga med sina signaler. Men jag tycker synd om de som ÄR lika tydliga och enkla  att ec-a ssom min son, men ignoreras
    Aha, jag förstod det. Du är en som gillar EC, fine, det är nästan som en ideologi, man får nästan lite sektkänsla när man läser om detta och nu ska du frälsa världen.

• sextiotalist
    Dasha skrev 2015-10-12 11:00:06 följande:
    skulle det inte vara konstigare om jag tipsade om ec utan att ha använt den själv???
    Du får gärna tipsa om det, men respektera att alla inte gillar det och framför allt, det du gör genom din fiktiva uppfinning är att försöka håna de som inte köper ditt sätt att hantera avföringen i ert liv.
    De som tycker EC fungerar i sitt liv, använder det, de andra är helt enkelt inte intresserade och bli bara trötta på att du försöker göra blöjan till något som hämmar barnets utveckling.
    Det gör det inte, även vi som har barn som haft blöja länge, har barn som blev torra innan fyra. För oss har det inte varit en stor grej att få barnen torra så fort som möjligt, utan vi har tagit en sak i taget.
    Och en fråga, som jag ännu inte fått svar på.
    Vad är det som stör dig med att folk använder blöjor lite längre än vad du tycker är rätt tid?
    Sedan är jag ganska säker på att en sådan "uppfinning" skulle falla platt. Det finns redan idag sk knappbarn. Dvs funktionen finns. Problemet är väl snarare det motsatta, de allra flesta föräldrar blir oroliga om barnet inte äter.

• sextiotalist
    Dasha skrev 2015-10-12 15:27:07 följande:

Det stör mig inte att folk använder blöjor på sina barn efter 3 år.

det som stör mig är att de vill (enligt alla trådstartar) att deras barn ska sluta med blöja, men samtidigt gör inget åt det och resonerar så konstigt (enligt mig iaf, jag ser ingen logik här):

typ:

Mitt barn har aldrig varit utan blöja. Nu är barnet 2,5 år. Vi provade en gång och det kom inget i pottan. Då är barnet tydligen inte redo. Jag ska nog vänta. En dag kommer nog mitt barn från förskolan och säger: "Hej mamma! Jag har nu slutat med blöjan!" Och sedan den dagen kommer mitt barn vara helt torr.

De liksom skriker om hjälp och lider, och samtidigt fattar inte vilka handlingar som för vilken konsekvens. Det stör mig lite att läsa sånt.

Ett annat exempel av det är strör mig på är trådar av typen "mjölken sinat" (trots att bebisen går upp i vikt som han ska) och "få bebisen att sova ensam" (trots att bebisen skriker och gråter ensam nätterna igenom, men somnar perfekt på en sekund vid mammas bröst).

Det ä faktiskt synd om dessa bebisar.

Jag läser då och då i tidningar och facebook, att folk anmäler personalen på ålderdomshem, när personalen inte orkar att leda gamlingar till toaletten och tar på dem blöja istället. Gamlingarna håller sig då i flera dagar, bara för att slippa bajsa i blöja.

Då blir ju alla läsare rasande! Det är grov misskötsel! Anmäla och avskeda! Mera pengar till äldreboende, anställa fler personal!det är OMÄNSKLIGT att gamlingarna måste kissa och bajsa på sig när de klarar av att göra det på toaletten, bara om någon bär/kör/leder dem till toaletten.

Däremot när det gäller bebisar så är allt som det ska vara. De är inte mogna än att gå på toa.

Men ingen säger att de äldre inte är mogna längre att gå på toa.

Folk, var är er kritiska tänkande?

Sedan måste erkänna att det är också en tidsförsdriv för mig, såklart. Jag är ju mitt inne i det nu: bebisar, potta, toa, matträning. Så varför inte ventilera dett med andra?

Det var så vår son blev torr, en dag så sa han att han ville prova och vara utan blöja. Vet fler som hoppat potträning och fixat det direkt. Sedan har det varierat från dryfa ett till dryga tre.
  • sextiotalist
    Dasha skrev 2015-11-11 16:25:24 följande:

mycket intressent erfarenhet!

du säger att du "lät det vara" med lillasyster.

hur blev hon torr nattetid? ni hade blöja jämnt och ständigt dag och natt, pottade henne aldrig, och vid 1 år plötsligt slutade hon kissa på natten?

tog ni av blöjan då?

eller fortsatte ni ha blöjan på dag och natt jämnt och ständigt, och vid 2 år började hon säga till innan hon ville kissa?

Så var det för en kompis. Hennes äldsta blev natttorr över en natt och vägrade blöjor. Barnet var dryga ett och potta hade de inte ens köpt. Det andra barnet var som mitt, dvs blöjfri och torr vid 3,5
  • sextiotalist
    Dasha skrev 2015-11-11 16:25:24 följande:

mycket intressent erfarenhet!

du säger att du "lät det vara" med lillasyster.

hur blev hon torr nattetid? ni hade blöja jämnt och ständigt dag och natt, pottade henne aldrig, och vid 1 år plötsligt slutade hon kissa på natten?

tog ni av blöjan då?

eller fortsatte ni ha blöjan på dag och natt jämnt och ständigt, och vid 2 år började hon säga till innan hon ville kissa?

Tort nattetid styrs av hormoner.
  • sextiotalist

Dascha.
    Napp har använts i över 3000 år, blöjor har använts länge, indianerna använde blöjor likaså inuiterna (dvs det var det enda man kunde få fram via googling)
    Jag skulle tippa på (gick inte att googla fram något om detta) att blöjorna har kommit med att människan gick framåt i utvecklingen, dvs i och med att man började ha redskap etc, så hittade man även på andra lösningar, skydd så att avföringen hamnade på andra ställen än på grottgolvet. För jag är ganska säker på att den tidens kvinnor inte hade tid att lyssna av signaler, barnen fick hänga med och anpassas efter vad de vuxna gjorde.

• sextiotalist
    Dasha skrev 2015-11-16 11:12:31 följande:
    jag pratar om tiotusentals, även miljoner år sedan.

sedan är det mycket enkelt att läsa av barnets signaler när barnet är PÅ mamman ich "hänger med", mammor som har bebisar i bärsjal och ec-ar behöver knappast använda blöja när barnet är i sjalen. Bebisar, även nyfödda, brukar signalera tydligast när de r PÅ mamman, och då väntar de också i det sista för att låta bli kissa/bajsa på mamman.

senare hade de blöjor, men inte absorberande.

Kineserna och asiaterna hade ett hål där barnet gjorde sina behov genom, och jag tror inte att de var de enda som använde den lösningen.

Men du kanske har samma inställning till att utveckling. Varför använda hjulet, folk fixade att ta sig fram utan hjul för miljoner år sedan. Yxa, när det finns flintastenar, lyxigt.

Till saken hör att de enda som mår dåligt av att barnen inte bli torra vid ett års ålder är din grupp, dvs EC-föräldrar och jag vill fortfarande ha svar på frågan.
    Vad är det som stör dig så mycket att min son slutade med blöjor efter tre års ålder? Påverkar det din vardag?

De som är intresserade av EC de letar rätt på informationen, vi andra vi löser detta med tiden, varken EC-barn eller barn med blöja länge tror jag inte påverkas av detta beslut som vuxen. Blöjan hindrar inte barn att kissa och bajsa, däremot din sk uppfinning skulle hindra barn att äta. Det är en väldigt stor skillnad.
    Den uppfinningen hindrar maten att komma in i magen den naturliga vägen, blöjor hindrar inte avföringen att komma ut den naturliga vägen. Det motsvarande hade varit en stomipåse.
    Så likheten med din knapplösning är en stomipåse, inte blöjor
  • sextiotalist
    Dasha skrev 2015-11-17 11:58:52 följande:
    bebisar brukar oftast bajsa eller kissa när de ammas!

Amma på pottan. Man kan ocksåamma på pottan genom att använda insatsen till en potta eller en bunke i knät. Annapassa efter åldern på barnet och vad vad som känns bekvämt för er. Att amma sammtidigt som man pottar kan hjälpa barnet att slappna av och kissa.
    www.blojfribebis.se/ec-wiki/ec-positioner-0

alltså inte VARJE gång, men nån gång i början, särskillt om barnet är ledset.

som sagt, jag gjorde det 4-5 ggr.

forum.ecsweden.se/viewtopic.php

Min 6 veckors pojke bajsar nästan alltid bara när han ammas

Min Rasmus bajsar nästan alltid när jag ammar eller precis efter
    Lisa är 2 månader och bajsar under amningen eller vid slutet..
    Men du, fortfarande är det för de som är intresserade av EC, vi som inte är intresserade sköter och har skött den biten.
    För övrigt ammade jag inte och mitt barn och han gjorde nr två varannan till var tredje dag (inget konstigt enligt BVC)
    Jag har även hört att de som ammar kan ha barn som gör nr två en gång i veckan och de som gör det 5 ggr per dag.

Jag anser fortfarande att din parallell är det samma som att ha stomipåse. För fortfarande så är det hela vägen allt går, tarmar och urinblåsa fungerar som vanligt, det är inget som hindrar barnet att sköta sina tarmar och blåsa med blöja.

Och de som har smått av mina kolleger (frågat runt lite), deras barn säger till när de har fått något i blöjan, även om de inte fullt ut behärskar att styra.

Så så bekväma är nog inte blöjorna ändå
  • sextiotalist
    Dasha skrev 2015-11-18 15:10:33 följande:

Jag har enn fråga till er!!!!!

Byter ni blöja efter VARJE kiss på en 0-2 åring?

Jag minns inte faktiskt hur det var när han var nyfödd, men vid två så var det nog så, så ofta det gick i varje fall. Kissande minskade ju i frekvens ju äldre han blev då urinblåsans funktion mognade.
    Och framför allt när han var tre, då byttes den direkt efter det han hade kissat. Han sa till, men ville inte kissa på toaletten (och än mindre på pottan). Men en dag gick det bara.
  • sextiotalist
    Dasha skrev 2015-11-19 13:06:13 följande:

vet din mamma att du aldrig låter din bebis vara utan blöja, inte ens nån gång i veckan en halvtimme mellan blöjbyten? berätta det för henne.den här tråden handlar INTE om ec.

den handlar om dem som aldrig låter barn, som inte är torra, vara utan blöja.

jag tycker att man bör låta bebisar 0-6 mån vara utan blöja i alla fall en stund, några gånger i veckan. kanske mellan blöjbyten.

sedan vill man torka kisset/bajset från golvet, eller fånga det i pottan - det är detaljer. Jag tipsade bara om ec för att jag tycker det gör det enklast för föräldrar. Men det kan man inte veta förrän man har provat.

man kan också ha barn ute i gräset utan blöja på sommaren. Men nu är det november.

jag antar att du tänker inte låta ditt barn vara ute utan blöja nästa sommar heller? är det för modernt för dig, säger du?

sedan lägger du över allt ansvar på dina barn: nu är det dags för dig att börja skolan, se själv om du vill gå ditt i blöja eller inte 

ok, jag kanske överdriver lite. I de flesta fall löser barnen detta före de är 5 år. Själva. Genom hårt jobb och många misslyckanden. För att föräldrarna ville inte underlätta detta för dem, under tiden då barnen hade kvar sina naturliga instinkter.

ditt kall är att byta blöja? Vad bra att du hittat ditt kall, du med!

Du kan vara lugn. Min son låg ofta utan blöja när han var spädbarn. De gånger det hände något är lätt räknade. Någon enstaka gång kom det omtalade kisseriet vid blöjbyte på skötbordet (som vi för övrigt slutade att använda efter det han började gå vid 9 månader, då var det blöjbyte stående)

Att jag hade honom utan blöja var för att han skulle slippa få röd stjärt, det var en väldigt varm sommar, så jag lät honom sprattla naken så mycket det gick
  • sextiotalist
    Dasha skrev 2015-11-20 12:48:59 följande:

och tänk så många moderna kvinnor önskar att min underbara mat-manick funnits nu, då det hade underlättat deras liv avsevärt!

Med all sannolikhet ytterst få. De få som idag har sk knappbarn upplever det nog mer sorgligt och jobbigt än njuter på det där som du beskriver.

Egentligen är din trådstart en förolämpning för de föräldrar som idag har knappbarn och jag anser fortfarande att parellen till din ironiska beskrivning är stomipåse
Svar på tråden Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.