• Dasha

Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.

Kom på en liten parallel/jämförelse efter att ha läst så många trådar om barn som inte är redo at ta bort blöjan vid 3-4 år.

föreställ er att i framtiden har man uppfunnit en liten manick som man kan sätta på en bebis. Manicken skickar alla nödvändiga näringsämnen/vitaminer direkt i barnets blodomloppet/magsäcken, utan att barnet behöver tränas på att äta själv. Manicken är avsedd främst för barn 4 månader-1,5 år, men det finns även för större barn.

Föräldrarna jublar!

SkålInget mer kladd vid matbordet!

SkålFöräldrarna får äntligen äta i lugn och ro, utan att behöva mata en 5-15 månaders med ena handen!

SkålInget mer gnäll vid matbordet, inget lagande av smakportioner!!!!!!!

SkålInget oro om barnet får i sig tillräckligt med järn, B2, fibrer, kalorier, D-vitamin osv.

Föräldrarna tänker medd avsky på sina grymma föräldrar som TVINGADE dem att äta gröt och mosad palsternacka när de var små. Visst gjorde alla så på den tiden, men lite empati borde de ju haft!!!!!!!!???????????Obestämd (och försök nu inte och säg att deras barn kanske ville äta riktig mat. Det står på 1177 att barn inte är redo att äta riktig mat tills de är tillräckligt stora för att använda kniv och gaffel!)  

{#emotions_dlg.flower}Barnet får bestämma själv när hen är redo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Tänk, alla barn utvecklas i sin egen takt!!!!!!!!!!!! det är gammaldags att tvinga en stackars bebis i en hård matstol, där han sitter onaturligt (för hens ålder) stilla under en så lång period, och utvecklar ohälsosam attitud till maten för hela framtiden!!!!!

Föreställ er: det har gått 10 år till, manicken har blivit en självklarhet för alla föräldrar.

Vilka trådar dyker upp dagligen på familjeliv, under rubricken manicken/matträning?

Några exempel:

Min nyblivna treåring vägrar att äta. Och det är som att det inte bekommer henne. Hon säger inte till eller någonting.

Säger jag åt henne att sätta sig vid bordet gör hon det men inte alltid hon får i något  i munnen och sen kan det gå 5 min och hon är hungrig igen.

Dricka gör hon nästa alltid med hjälp av manicken..

Är det så att hon faktiskt inte är mogen än?

Det tre äldre barnen började äta själva vid 3 års ålder..

Någon med tips?

Behöver lite pepp och råd. Har en son (2 år, 5 mån) som inte haft mat-manicken en enda gång dagtid sedan den 25 juni.Nu säger dagiset att han är ledsen och hungrig, vill inte sitta vid bordet. Ska jag sätta på honom mat-manicken igen?

Jag har en son på tre år som vägrar att äta. Jag vet att han känner när han är hungrig. Så fort jag tar av honom mat-manicken så skriker han att han vill ha en ny, så "nakentricket" fungerar inte. Har även försökt med "belöning" i form av klistermärken mm men inget biter. Vad ska jag göra!? Någon med bra tips?

• Svar på tråden Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.
  • sextiotalist

Jag ser inga som helst likheter.
    I ditt fiktiva exempel så är det inte ens frågan om att lyssna på barnets signaler, när det gäller blöjor så är det så att man lyssnar på barnets signaler. Min grabb var sen med blöjor (men tidig på andra saker).
    Jag har en gammal kompis vars son vägrade ha blöjor strax efter det han var strax efter ett (nästa dröjde tills han var tre), ingen av dessa pottränades, det kom av sig själv.

• Dasha
    sextiotalist skrev 2015-10-09 10:44:07 följande:

Jag ser inga som helst likheter.
    I ditt fiktiva exempel så är det inte ens frågan om att lyssna på barnets signaler, när det gäller blöjor så är det så att man lyssnar på barnets signaler.

Jo det är klart!

Min 3åring erbjuds att sitta med oss vid matbordet om hon vill sedan hon var 2 år!

min 3åring visar tyvärr inga signaler!

Ibland mattränar vi under lovet, tar av mat-manicken under några timmar. Men hon blir liksom aldrig sugen på att äta. Hon blir bara ledsen och hungrig, till och med gråter. Hon är nog inte redo än. 

• sextiotalist
    Dasha skrev 2015-10-09 11:12:30 följande:
    Jo det är klart!

Min 3åring erbjuds att sitta med oss vid matbordet om hon vill sedan hon var 2 år!

min 3åring visar tyvärr inga signaler!

Ibland mattränar vi under lovet, tar av mat-manicken under några timmar. Men hon blir liksom aldrig sugen på att äta. Hon blir bara ledsen och hungrig, till och med gråter. Hon är nog inte redo än. 
    Fortfarande inga likheter. Vi har aldrig, då menar jag aldrig, pottränat, utan det har kommit av sig själv (vi har inte mattränat heller)
    Jag gissar att du anser att barn som är sena med blöjan har inte drillats tillräckligt hårt av sina föräldrar och att föräldrarna är lata och tycker det är bekvämt med blöjbarn, vilket vi kan intyga, däremot så satt vi inte en skrikande unge på pottan, det kändes rätt meningslöst eftersom det inte skulle bli rätt resultat. Och att du drar likheter med att hantera avföring och matkladd.
    Allvarligt, de flesta barn har sin ätreflex från start, att kontrollera tarm och urinblåsa är en mognadsfråga och inget annat. 

Mina föräldrar ansåg att jag var torr vid knappa två år, vilket jag kan intyga att jag inte var. Möjligtvis blöjfri, men det hände olyckor upp till jag var 4-5 år.
    Min grabb var helt torr när vi släppte blöjan (sedan kunde det hända olyckor för att han glömde av att kissa).
  • Anonym (Självklart)

Klart det finns likheter.

Dagens blöjor är så bekväma och känns inte blöta.

För mig har det varigt en självklarhet att mina barn skulle vara blöjfria och gå på toa innan de är 3.

Visst finns det barn som inte är mogna att släppa blöjan men det finns betydligt fler föräldrar som inte kan hantera sina barn.

• Dasha
    sextiotalist skrev 2015-10-09 11:42:43 följande:
    Jag gissar att du anser att barn som är sena med blöjan har inte drillats tillräckligt hårt av sina föräldrar
    nej jag tycker att många barn har tvingats att förtränga sina instinkter.

förtränga sina instinkter  till den grad att de känner inte av när de kissar eller bajsar!

jag pratar inte om att vara helt "torr" vid 3 år. Jag menar att om ett barn har hela sitt liv haf supertorra blöjor, då har många av barnets instinkter avprogrammerats.

En del barn har blivit jätteduktiga av denna blöjträning, så duktiga att det knappt går att träna bort detta blöjberoende.
    , däremot så satt vi inte en skrikande unge på pottan,

Det var faktiskt ironi, med "skrikande barn vid matbordet".

Självklart är det ingen som sätter skrikande barn på pottan!!!!!!!!!!!!!!!! Varför i hela friden skulle någon göra det? Framföralt är det meningslöst, som du säger själv.

Däremot verkar det vara ett vanligt missförstånd bland de som har blöja på sina 3åringar, att "alla andra" som tog av blöjan tidigare sätter sina skrikande/gråtande barn på pottan och drillar dem.

• sextiotalist
    Dasha skrev 2015-10-09 14:54:11 följande:

förtränga sina instinkter  till den grad att de känner inte av när de kissar eller bajsar!

jag pratar inte om att vara helt "torr" vid 3 år. Jag menar att om ett barn har hela sitt liv haf supertorra blöjor, då har många av barnets instinkter avprogrammerats.

En del barn har blivit jätteduktiga av denna blöjträning, så duktiga att det knappt går att träna bort detta blöjberoende.
    , däremot så satt vi inte en skrikande unge på pottan,

Självklart är det ingen som sätter skrikande barn på pottan!!!!!!!!!!!!!!!! Varför i hela friden skulle någon göra det? Framföralt är det meningslöst, som du säger själv.

Däremot verkar det vara ett vanligt missförstånd bland de som har blöja på sina 3åringar, att "alla andra" som tog av blöjan tidigare sätter sina skrikande/gråtande barn på pottan och drillar dem.
    Min bror har två småttingar och inte är de blöjorna så bra att de avprogrammeras. Den äldste blev blöjfri utan några större problem. Den yngste är bara året än så länge, men hon säger till när det är dags att byta blöja.

Jag undrar om det inte är lite myt detta, att barnen avprogrammeras, om man läst svaren i andra blöjtrådar, så är de flesta barnen torra vid tre, några behöver längre tid på sig, men ytterst få ha blöja efter fyra.

Om det skulle vara så att de har fått ett blöjberoende (var ett nytt ord) så hade många 6-åringar haft blöjor idag.
    Barn blir inte blöjberoende, barns utveckling av att styra blåsa och tarm har inte avprogrammerats.
    Däremot kan blöja många gånger för barn vara en trygghet, sedan finns det några saker som barnen kan kontrollera, det är maten och avföring, så jag tror det snarare sagt är tvärtom, barn som vägrar släppa blöjan eller trasslar vid maten har full koll på detta. Du kan tvinga ett barn i säng, tvinga barn på kläder, men du kan aldrig, aldrig tvinga ett barn att bajsa.

Jag menar inte att det är ett missförstånd, utan däremot har man fått höra, bara för att ens barn släppte blöjan sent, att man var en lat och bekväm förälder. Men mitt barn vägrade pottan, det var först när han var så stor att han kunde sitta på toaletten som det blev aktuellt att släppa blöjan helt. Styra blåsan var han sen med.
  • gbgumman

Mina barn har utan problem släppt blöjan utan träning. Men äta vill de inte. Vill ha ät manicken. Menar allvar! De är 11 och 8 och inte funkar maten än.

• Sous

Mitt barn fick själv signalera när han ville börja äta riktig mat, och han får själv signalera när han vill vara utan blöja. Det jag gjort är att *erbjuda* mat och potta/toalett, jag har visat på möjligheten, men han får själv avgöra om han ska äta/gå på pottan. Andra saker bestämmer vi, men mat och toalettvanor är det bäst om han får sköta själv.

Jag har alltså vare sig tränat barnet att äta (med puréer och skedmatning) eller att gå på pottan. Det går bra ändå, barn är rätt kompetenta.

• Ellie
    Dasha skrev 2015-10-09 14:54:11 följande:

Jag förstår inte riktigt vad du vill med denna tråd. Tror du inte att de allra flesta föräldrar försöker avveckla blöjorna så snart de kan? Är det verkligen så bekvämt för föräldrarna att hålla på med blöjor? Inte minst är det dyrt.

Jag önskar att mitt barn ville/kunde sluta med blöjor, men jag har insett att jag inte har så mycket talan där. Hon är den som måste bestämma detta själv.
    Ja, hon är över 3 år gammal. Hon både kissar och bajsar i blöja. Aldrig någon annanstans. Aldrig. För att jag är lat?
    Nja, jag uppmuntrar henne, sätter henne på toaletten, talar om att sluta med blöja osv. Det jag inte gör är att tvinga henne.
    Vi började med potta redan strax efter att hon var 1, men hon fick panik. Gallskrek och mådde riktigt dåligt av att sitta där. Inte optimalt för resultat, så vi avbröt efter ett tag försöken.
    Hon vägrar sitta ner när hon gör sina behov. Vill inte ens böja på knäna med blöjan på, utan skall absolut stå upp. Du får gärna komma med tips om hur vi skall övertala henne till att börja sitta ner.
    När hon sitter på toaletten nuförtiden så funkar det bra. Förutom att inget händer. Det kommer inte en droppe. Hur skall vi manipulera fram detta?
    Hon har trosor på sig nästan jämt, och är torr nattetid sedan ca 1 år tillbaka, men när hon behöver gå på toa så ber hon om en blöja. Instinkterna finns där, och hon är mycket väl medveten om när hon behöver kissa eller bajsa och hon kan hålla sig om hon inte får blöja direkt. Tvingas hon sitta på toa så blir det gallskrik, inget resultat, förstoppning, och hon håller även inne urinen ett dygn om hon måste.
    Hon säger att hon skall sluta med blöja när hon är 4 år. Jag hoppas på tidigare, men vet inte riktigt hur vi skall nå dit. Hon har ett mycket stort kontrollbehov och är sannolikt "rädd att misslyckas på toa".
    I övrigt är hon tidig på ganska många områden. Räknar till 100, kan lite plus och minus, kan alfabetet och läser några ord, skriver några ord, kan planeter, veckodagar, månader, hur kroppens flesta organ fungerar mm. Men vill inte vara utan blöja.
    Vad är din poäng?

• Lilla W

Alltså varför denna besatthet och hets kring blöjor och potträning. Vad spelar det för roll för dig när nån annans barn slutar med blöja? Och vad gör det om barnet har blöja lite längre, ser verkligen inte faran i detta. Det är ju inte farligt ;) Alla barn blir ju torra såsmåningom på sitt vis. Min son blev torr vid 2.5 hans kusin i samma ålder tog ett år till på sig, vem bryr sig om det nu ett år senare? Lika intressant som vem som kryper, går, står först.. I slutändan kommer vi alla dit. Sen finns det såååå mkt myter kring detta. "Att barn blir torra så mkt senare idag" - alla jag frågat i den äldre generationen säger att set var runt 2-3år även då, nästa favvis är "att i tredje världen är dom minsann torra" Nej barnen kissar och bajsar där dom står, inte i en blöja iofs. Men det är ju samma sak.

@ellie Vet hur frustrerande det är, våran son ville bara bajsa i blöja lääääänge, vi provade allt och lite till. Han kunde oxå hålla sig i många dagar :( Till sist släppte det, vi var hemma några dagar på ett jullov, gav honom inte en blöja och förklarade att han kunde bajsa vart han ville inne på toan, ståendes över pottan etc men nån blöja blev det inte. Till sist gick det sen har det aldrig varit ngt problem. Kändes hårt men vi hade provat allt innan och nu ville han detta själv. Vi la upp en gameplan och stannade hemma för att lösa det lixom.

Svar på tråden Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.