Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.
Kom på en liten parallel/jämförelse efter att ha läst så många trådar om barn som inte är redo at ta bort blöjan vid 3-4 år.
föreställ er att i framtiden har man uppfunnit en liten manick som man kan sätta på en bebis. Manicken skickar alla nödvändiga näringsämnen/vitaminer direkt i barnets blodomloppet/magsäcken, utan att barnet behöver tränas på att äta själv. Manicken är avsedd främst för barn 4 månader-1,5 år, men det finns även för större barn.
Föräldrarna jublar!
Inget mer kladd vid matbordet!
Föräldrarna får äntligen äta i lugn och ro, utan att behöva mata en 5-15 månaders med ena handen!
Inget mer gnäll vid matbordet, inget lagande av smakportioner!!!!!!!
Inget oro om barnet får i sig tillräckligt med järn, B2, fibrer, kalorier, D-vitamin osv.
Föräldrarna tänker medd avsky på sina grymma föräldrar som TVINGADE dem att äta gröt och mosad palsternacka när de var små. Visst gjorde alla så på den tiden, men lite empati borde de ju haft!!!!!!!!??????????? (och försök nu inte och säg att deras barn kanske ville äta riktig mat. Det står på 1177 att barn inte är redo att äta riktig mat tills de är tillräckligt stora för att använda kniv och gaffel!)
Barnet får bestämma själv när hen är redo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Tänk, alla barn utvecklas i sin egen takt!!!!!!!!!!!! det är gammaldags att tvinga en stackars bebis i en hård matstol, där han sitter onaturligt (för hens ålder) stilla under en så lång period, och utvecklar ohälsosam attitud till maten för hela framtiden!!!!!
Föreställ er: det har gått 10 år till, manicken har blivit en självklarhet för alla föräldrar.
Vilka trådar dyker upp dagligen på familjeliv, under rubricken manicken/matträning?
Några exempel:
Min nyblivna treåring vägrar att äta. Och det är som att det inte bekommer henne. Hon säger inte till eller någonting.
Säger jag åt henne att sätta sig vid bordet gör hon det men inte alltid hon får i något i munnen och sen kan det gå 5 min och hon är hungrig igen.
Dricka gör hon nästa alltid med hjälp av manicken..
Är det så att hon faktiskt inte är mogen än?
Det tre äldre barnen började äta själva vid 3 års ålder..
Någon med tips?
Behöver lite pepp och råd. Har en son (2 år, 5 mån) som inte haft mat-manicken en enda gång dagtid sedan den 25 juni.Nu säger dagiset att han är ledsen och hungrig, vill inte sitta vid bordet. Ska jag sätta på honom mat-manicken igen?
Jag har en son på tre år som vägrar att äta. Jag vet att han känner när han är hungrig. Så fort jag tar av honom mat-manicken så skriker han att han vill ha en ny, så "nakentricket" fungerar inte. Har även försökt med "belöning" i form av klistermärken mm men inget biter. Vad ska jag göra!? Någon med bra tips?