• Dasha

Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.

Kom på en liten parallel/jämförelse efter att ha läst så många trådar om barn som inte är redo at ta bort blöjan vid 3-4 år.

föreställ er att i framtiden har man uppfunnit en liten manick som man kan sätta på en bebis. Manicken skickar alla nödvändiga näringsämnen/vitaminer direkt i barnets blodomloppet/magsäcken, utan att barnet behöver tränas på att äta själv. Manicken är avsedd främst för barn 4 månader-1,5 år, men det finns även för större barn.

Föräldrarna jublar!

SkålInget mer kladd vid matbordet!

SkålFöräldrarna får äntligen äta i lugn och ro, utan att behöva mata en 5-15 månaders med ena handen!

SkålInget mer gnäll vid matbordet, inget lagande av smakportioner!!!!!!!

SkålInget oro om barnet får i sig tillräckligt med järn, B2, fibrer, kalorier, D-vitamin osv.

Föräldrarna tänker medd avsky på sina grymma föräldrar som TVINGADE dem att äta gröt och mosad palsternacka när de var små. Visst gjorde alla så på den tiden, men lite empati borde de ju haft!!!!!!!!???????????Obestämd (och försök nu inte och säg att deras barn kanske ville äta riktig mat. Det står på 1177 att barn inte är redo att äta riktig mat tills de är tillräckligt stora för att använda kniv och gaffel!)  

{#emotions_dlg.flower}Barnet får bestämma själv när hen är redo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Tänk, alla barn utvecklas i sin egen takt!!!!!!!!!!!! det är gammaldags att tvinga en stackars bebis i en hård matstol, där han sitter onaturligt (för hens ålder) stilla under en så lång period, och utvecklar ohälsosam attitud till maten för hela framtiden!!!!!

Föreställ er: det har gått 10 år till, manicken har blivit en självklarhet för alla föräldrar.

Vilka trådar dyker upp dagligen på familjeliv, under rubricken manicken/matträning?

Några exempel:

Min nyblivna treåring vägrar att äta. Och det är som att det inte bekommer henne. Hon säger inte till eller någonting.

Säger jag åt henne att sätta sig vid bordet gör hon det men inte alltid hon får i något  i munnen och sen kan det gå 5 min och hon är hungrig igen.

Dricka gör hon nästa alltid med hjälp av manicken..

Är det så att hon faktiskt inte är mogen än?

Det tre äldre barnen började äta själva vid 3 års ålder..

Någon med tips?

Behöver lite pepp och råd. Har en son (2 år, 5 mån) som inte haft mat-manicken en enda gång dagtid sedan den 25 juni.Nu säger dagiset att han är ledsen och hungrig, vill inte sitta vid bordet. Ska jag sätta på honom mat-manicken igen?

Jag har en son på tre år som vägrar att äta. Jag vet att han känner när han är hungrig. Så fort jag tar av honom mat-manicken så skriker han att han vill ha en ny, så "nakentricket" fungerar inte. Har även försökt med "belöning" i form av klistermärken mm men inget biter. Vad ska jag göra!? Någon med bra tips?

• Svar på tråden Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.
  • Ellie
    Lilla W skrev 2015-10-09 21:57:14 följande:
    @ellie Vet hur frustrerande det är, våran son ville bara bajsa i blöja lääääänge, vi provade allt och lite till. Han kunde oxå hålla sig i många dagar :( Till sist släppte det, vi var hemma några dagar på ett jullov, gav honom inte en blöja och förklarade att han kunde bajsa vart han ville inne på toan, ståendes över pottan etc men nån blöja blev det inte. Till sist gick det sen har det aldrig varit ngt problem. Kändes hårt men vi hade provat allt innan och nu ville han detta själv. Vi la upp en gameplan och stannade hemma för att lösa det lixom.
    Ja, det kanske kan vara en idé att testa... att hon får bajsa och kissa hur och var hon vill, bara inte i blöjan. Skall jobba lite med att försöka vilja få henne att gå in på toaletten med blöja först. Hon ställer sig gärna i ett hörn av vardagsrummet, eller inne på sitt eget rum, men vill inte ens vistas i badrummet när hon har blöjan på. Som sagt, viktigt att få henne själv att vilja, för med tvång kommer vi nog ingen vart där (inte intresserad av att tvinga henne heller).
  • Dasha

1177

Att sluta med mat-manicken

Det är väldigt olika vid vilken ålder barn slutar med mat-manicken. Barn i ettårsåldern brukar vara intresserade av att härma, och därför kan det vara en bra ålder för att börja matträna. En del barn slutar med mat-manicken först i fyraårsåldern.

Du kan till exempel märka att barnet är redo att sluta med mat-manicken när hen börjar sitta vid matbordet på regelbundna tider, om barnet tycker illa om att ha mat-manicken på magen, och om barnet drar i mat-manicken eller sätter sig i matstolen.

1                                      Hur vänjer jag barnet att vara utan mat-manicken?

Det finns många olika sätt att uppmuntra ditt barn att börja äta riktig mat.

Börja helst när situationen hemma är som vanligt och det samtidigt inte sker stora förändringar i barnets liv.
    Det kan underlätta att sluta med mat-manicken under semester, när barnet inte går på förskolan. Andra provar att ge barnet brödbitar, mjuka kokta grönsaker, frukt eller så kallad matträningsgodis, så att barnet lättare känner när hen vill tugga och svälja.
    Låt barnet gå utan mat-manicken en stund varje dag så att hen vänjer sig vid att inte ha maten levererad i magen hela tiden.. Erbjud matbitar/skedar med gröt då och då, till exempel genom att säga ?Kom, vi går och äter lite!? Utöka stunderna utan mat-manicken undan för undan om det går. 
    Försök att göra matstunderna behagliga och roliga, till exempel kan du läsa en bok eller sjunga en sång för barnet. Tvinga aldrig barnet att sitta vid matbordet.
    Låt barnet styra när det är dags att äta.
    Passa på att erbjuda matbitar eller skedar med gröt precis när barnet har vaknat eller promenerat. Om det kommer något i munnen kan du till exempel bekräfta barnet med att ?vad skönt att du slipper mat-manicken på magen?. Ibland kommer det ingenting och då kan du säga att ?vi gör ett nytt försök om en stund?. Precis som med allt annat som barn lär sig, kommer ditt barn i sin egen takt öva på att äta och dricka riktig mat i stället för mat-manicken.
    En del barn vill fortsätta dricka med mat-manicken

En del barn vill äta vid matbordet, men fortsätta att dricka med mat-manicken. Barnet kan uppleva mat-manicken som en del av sig själv och kanske tycker att det är skrämmande att släppa ifrån sig det. Försök att successivt erbjuda drickan men stressa inte. Ha tålamod, alla barn är olika.

En del barn har svårt att dricka när de står upp. Barn som sitter vid matbordet kan lättare hålla muggen. Låt barnet fortsätta dricka med mat-manicken om hen vill, men förklara att det är bäst att dricka riktig vatten/mjölk. Lossa gärna lite på mat-manicken.

Var med ditt barn vid matbordet så att hen känner sig trygg. Visa gärna hur man dricker.

2                                      Ha tålamod

Barn som precis har lärt sig att äta riktig mat kan ibland glömma hur man gör, känner inte alltid hunger och törst, får inget saliv i munnen, sätter i halsen och sväljer luft. Ha tålamod och uppmuntra barnet i stället för att bli arg och skuldbelägga. En del barn lär sig att äta och dricka över en natt eller på en vecka, för andra tar det veckor eller månader.

3                                       Om lite äldre barn inte klarar av att äta

Det händer också att barn som har ätit riktig mat länge börjar sätta i halsen eller får inget saliv igen. Det kan till exempel bero på att barnet har en infektion eller att det har hänt något särskilt på förskolan eller i familjen. Efter ett tag brukar det gå över. Prata i första hand med en barnavårdscentral, BVC, om du är orolig.

• sextiotalist
    Dasha skrev 2015-10-10 11:26:05 följande:

1177

Att sluta med mat-manicken

Det är väldigt olika vid vilken ålder barn slutar med mat-manicken. Barn i ettårsåldern brukar vara intresserade av att härma, och därför kan det vara en bra ålder för att börja matträna. En del barn slutar med mat-manicken först i fyraårsåldern.

Du kan till exempel märka att barnet är redo att sluta med mat-manicken när hen börjar sitta vid matbordet på regelbundna tider, om barnet tycker illa om att ha mat-manicken på magen, och om barnet drar i mat-manicken eller sätter sig i matstolen.

1                                      Hur vänjer jag barnet att vara utan mat-manicken?

Det finns många olika sätt att uppmuntra ditt barn att börja äta riktig mat.

Börja helst när situationen hemma är som vanligt och det samtidigt inte sker stora förändringar i barnets liv.

Det kan underlätta att sluta med mat-manicken under semester, när barnet inte går på förskolan. Andra provar att ge barnet brödbitar, mjuka kokta grönsaker, frukt eller så kallad matträningsgodis, så att barnet lättare känner när hen vill tugga och svälja.

Låt barnet gå utan mat-manicken en stund varje dag så att hen vänjer sig vid att inte ha maten levererad i magen hela tiden.. Erbjud matbitar/skedar med gröt då och då, till exempel genom att säga ?Kom, vi går och äter lite!? Utöka stunderna utan mat-manicken undan för undan om det går. 

Försök att göra matstunderna behagliga och roliga, till exempel kan du läsa en bok eller sjunga en sång för barnet. Tvinga aldrig barnet att sitta vid matbordet.

Låt barnet styra när det är dags att äta.

Passa på att erbjuda matbitar eller skedar med gröt precis när barnet har vaknat eller promenerat. Om det kommer något i munnen kan du till exempel bekräfta barnet med att ?vad skönt att du slipper mat-manicken på magen?. Ibland kommer det ingenting och då kan du säga att ?vi gör ett nytt försök om en stund?. Precis som med allt annat som barn lär sig, kommer ditt barn i sin egen takt öva på att äta och dricka riktig mat i stället för mat-manicken.

En del barn vill fortsätta dricka med mat-manicken

En del barn vill äta vid matbordet, men fortsätta att dricka med mat-manicken. Barnet kan uppleva mat-manicken som en del av sig själv och kanske tycker att det är skrämmande att släppa ifrån sig det. Försök att successivt erbjuda drickan men stressa inte. Ha tålamod, alla barn är olika.

En del barn har svårt att dricka när de står upp. Barn som sitter vid matbordet kan lättare hålla muggen. Låt barnet fortsätta dricka med mat-manicken om hen vill, men förklara att det är bäst att dricka riktig vatten/mjölk. Lossa gärna lite på mat-manicken.

Var med ditt barn vid matbordet så att hen känner sig trygg. Visa gärna hur man dricker.

2                                      Ha tålamod

Barn som precis har lärt sig att äta riktig mat kan ibland glömma hur man gör, känner inte alltid hunger och törst, får inget saliv i munnen, sätter i halsen och sväljer luft. Ha tålamod och uppmuntra barnet i stället för att bli arg och skuldbelägga. En del barn lär sig att äta och dricka över en natt eller på en vecka, för andra tar det veckor eller månader.

3                                       Om lite äldre barn inte klarar av att äta

Det händer också att barn som har ätit riktig mat länge börjar sätta i halsen eller får inget saliv igen. Det kan till exempel bero på att barnet har en infektion eller att det har hänt något särskilt på förskolan eller i familjen. Efter ett tag brukar det gå över. Prata i första hand med en barnavårdscentral, BVC, om du är orolig.

För i h-vete ge dig.

Instämmer med lilla w. Varför denna besatthet. Vad bekommer det dig om barnen har blöja lite längre. Är det för att klappa dig själv på axeln för att du är så duktig eller för att uppfostra andra föräldrar som inte tycker som du. Påverkas din vardag och ditt liv av detta. Är det ett stort samhällsproblem eller. Förklara är du snäll
  • Ellie
    Dasha skrev 2015-10-10 11:26:05 följande:

1177

Att sluta med mat-manicken.....

Men....? Vad vill du?
    Du försöker på ett "komiskt" sätt visa att mat-manicken är en fånig idé som inte behövs och att barnen naturligt lär sig äta bäst utan den. Eller?
    Hur jämför du det med blöjorna?
    Behövs de inte alls enl dig? Är det kanske bäst att vi låter även 2-månaders bebisar bajsa och kissa fritt i soffan så att de verkligen kan känna av sina signaler? Eller är det kanske vid 9 månader vi skall skippa blöjorna? Vid 1,5 år? Eller.... vad är din poäng?
    Du fick denna "idé" efter att ha läst många trådar om barn som inte är redo att sluta med blöjan.
    Klarar du att föra en vettig diskussion istället för att hitta på trams som inte har med verkligheten att göra?
    Menar du att de barn där det frågas efter råd i trådarna egentligen är redo och det är bara att ta bort blöjan? Eller menar du att de hade varit redo om man bara tagit bort blöjan vid 1 års ålder? Eller...?
  • Dasha
    Ellie skrev 2015-10-10 14:44:01 följande:
    Klarar du att föra en vettig diskussion
    i mån av tid mer än gärna

lite svårt med det idag
    Du försöker på ett "komiskt" sätt visa att mat-manicken är en fånig idé som inte behövs och att barnen naturligt lär sig äta bäst utan den. Eller?

ja men precis!

dessutom är mat-manicken (precis som blöjor) en BEKVÄM grej för föräldrarna
    vilket resulterar i flera problem som växer som en snöboll:

1. barn vänjer sig att använda den ISTÄLLET FÖR att klara av enkla naturliga saker själva
    2. kroppen förändras på grund av manicken, hormoner uteblir. det blir EXTRA svårt att lära sig hantera sin egen kropp.
    3. barnen VÄNJER SIG vid manicken-blöjorna.

en annan parallel: om föräldrarna skulle ALLTID köra barnet i vagnen, och sedan förvåna sig över att barnet inte springer jättebra vid 3 års ålder.

som tur är, är sånt omöjligt: barnet kommer inte tolerera att ALDRIG få rulla-krypaspringa fritt före 2,5 år.

däremot klagar de inte mot blöjor: det är en sån listig manick, bebisar märker den inte, den sitter bekvämt, med ressår osv
     Är det kanske bäst att vi låter även 2-månaders bebisar bajsa och kissa fritt i soffan så att de verkligen kan känna av sina signaler?

även det skulle vara bättre.

annars har du läst om babypottning/blöjfri bebis? Googla! även 1177 tipsar om det från och med förra månaden

• sextiotalist
    Dasha skrev 2015-10-10 15:10:46 följande:

i mån av tid mer än gärna

lite svårt med det idag ja men precis!

1. barn vänjer sig att använda den ISTÄLLET FÖR att klara av enkla naturliga saker själva

2. kroppen förändras på grund av manicken, hormoner uteblir. det blir EXTRA svårt att lära sig hantera sin egen kropp.

en annan parallel: om föräldrarna skulle ALLTID köra barnet i vagnen, och sedan förvåna sig över att barnet inte springer jättebra vid 3 års ålder.

som tur är, är sånt omöjligt: barnet kommer inte tolerera att ALDRIG få rulla-krypaspringa fritt före 2,5 år.

däremot klagar de inte mot blöjor: det är en sån listig manick, bebisar märker den inte, den sitter bekvämt, med ressår osv

även det skulle vara bättre.

annars har du läst om babypottning/blöjfri bebis? Googla! även 1177 tipsar om det från och med förra månaden

Du har glömt en viktig aspekt. Barnet, tro det eller ej, det krävs mer arbete för att hindra ett barns utveckling (eller grym vanskötsel). Sedan en annan sak. Vissa saker som man använder på småbarn och spädbarn är inte pga bekvämlighet utan av hygienska orsaker.

Jag ser inget egenvärde med EC. Barn i norden har haft lindor för att ta hand om avföring och är ganska säker på att enuiter, samer och andra som inte kan gå nakna året runt har haft liknande plagg.

En sak är säkert. Ingen får låta någon bebis bajsa eller kissa i mitt handfat
  • Sous

Har du samma åsikter om barn som fortfarande ammas vid säg ett år? Det måste ju vara ren lathet att barnet inte äter fast föda? Alla barn kan ju skedmatas vid fyra månader och då äter de ju enbart riktig mat vid ett år och att man inte börjat i tid är ju oerhört slappt. Enklare att bara slänga fram bröstet. Klart barnet vänjer sig vid att bara svälja mjölk och då tappar förmågan att tugga. Eller? Det kanske är en rimligare analogi än din påhittade matmanick? Hör du inte hur bisarrt det låter?

Herregud vad folk stör sig på andra...

• Ellie
    Dasha skrev 2015-10-10 15:10:46 följande:

Blöjor är mer än en bekväm grej.

Det fungerar inte i vårt samhälle att låta bebisar från att de är nyfödda vara utan blöja dygnet runt. En nyfödd bebis bajsar efter nästan varje mål mat. Det är ganska länge som de kissar en eller flera gånger i timman. Detta är reflexmässigt och det är inte förrän vid ungefär 1 års ålder de ens börjar bli medvetna om vad som händer. Jag hade inte velat plasta in hela hemmet tills de kan krypa till pottan, och har inget intresse av att köpa ny soffa en gång i veckan. Inte heller vill jag ha bilen eller sängen full med kiss och bajs, och jag är ganska säker på att mina vänner tycker detsamma när jag besöker dem.

När bebisen får krypa runt utan blöja händer det att det plötsligt blir en pöl på golvet helt utan förvarning (och då är jag noga med att ha bebisen just där kiss är lätt att tvätta bort). Jag väntar mig inte att min 7-månaders bebis skall klara av dessa "naturliga saker" själv och jag hade aldrig klarat att förutsäga när min bebis skall kissa/bajsa.

EC i all ära, men alla barns signaler är inte lätta att läsa av, samt det blir något svårt med de minsta barnen så fort man skall tex storhandla, innan de klarar att hålla sig.
    Vi har aktivt valt bort EC även med tanke på förskolan. Jag tror inte att pedagogerna skulle vara överlyckliga att ha tex 12 ettåringar som alla har olika signaler för när de omedelbart behöver sättas på pottan. Jag skulle inte vilja att mitt barn visade att det behövde gå på toa, men ingen hade tid att lyssna, eller förstod vad hon sade.

Det är ingen som är förvånad över att "bebisen inte springer (klarar sig utan blöja) jättebra" vid 3 års ålder, utan det är en del av barnets växande. De som söker hjälp i forum har oftast inte trott att det skulle funka problemfritt, men man kan vilja ha tips och råd ändå. De som klagar mest på att barn har blöja länge verkar vara de som själva avvecklat sina barns blöjor tidigt (eller de utan barn), men är det pga att de inte är "lata" eller pga att just deras barn tillhörde de som lättare blir torra?

I övrigt är det inte så att kroppens hormoner ändras pga blöjorna. Det har du fått om bakfoten.

Jag undrar fortfarande, liksom flera andra, varför du egentligen stör dig på att vissa barn använder blöjor länge. Tror du verkligen att det enbart är pga lata föräldrar? Tror du att alla dessa barn skulle skött toalettbesöken problemfritt om man helt enkelt plockat bort blöjan vid tex 1,5 års ålder? Och hur skulle vägen dit sett ut? 1-2 år med kiss och bajs överallt för vissa av barnen är kanske ok för dig? Tror du det är bättre för barnen?

(Lite av nyfikenhet undrar jag över vid vilken ålder dina barn var blöjfria dag och natt, samt hur du gjorde för att de skulle vara fria just då).
  • Dasha
    Sous skrev 2015-10-10 17:36:02 följande:

Enklare att bara slänga fram bröstet. 

ja, det är klart att det är enklare! håller med dig! Tungan ute

Har du samma åsikter om barn som fortfarande ammas vid säg ett år?

skillnaden är väl den att det ingår i våra instinkter att bli ammade mycket längre än ett år. Det är naturligt, människan är "gjord" så.
    Om vi tänker på flera miljoner år sedan, då under en väldigt lång period formades människors instinkter. Hur gjorde mammor och bebisar då? De samsov (såklart), ammade länge (det är bevisat), hade ingen TORR blöja. Möjligen användes något, men inte en absorberande blöja, och inte på samma sätt.

Människan formades på den tiden. Vissa saker är djupt rotade i oss. Civilisationen i all ära, men ibland går det fel.

Dessutom så var ju tanken bra från början! Absorberande blöjor var avsedda för barn 0-1,5, max 2 år. Men klart att tillverkare är glada att barn slutar så sent med blöjor!

Som min mat-manick, jag skrev ju att den var avsedd för barn upp till 1,5 år (en rimlig maxgräns, som 2 år med blöjor). Det kan finnas barn som av medicinska anledningar eller på grund av sen utveckling kan behöva använda den längre. Men manicken var så bekväm att det användes av de flesta 2-3 åringar. Så är det även med blöjor.

Herregud vad folk stör sig på andra...

vill bara att folk ska titta på det från ett annat perspektiv. Blöjor är så vanliga, en del i vardagen. Men HUR har det blivit så? Varför blir det så svårt att sluta med blöja? Varför helt vanliga normala smarta treåringar har svårt med det? Är det verkligen "alla utvecklas i sin egen takt" och "hen är inte redo än"? den sista frasen är något jag stör mig på. såååå lätt att säga det! men det är kanske tvärtom? kanske just det här barnet som enligt mamman är lite sen med potträningen, är egentligen mycket TIDIGT.
    Tidigt på att vänja sig vid blöjan, tidigt på att förtränga sina instinkter.

Hen, stackaren, fattade redan som 4månaders att det gäller att småskvätta (då blir det som torrast i blöjan)  istället för att tömma hela blåsan, att man inte ska visa sin mamma med gnäll och andra signaler att hen vill kissa/bajsa. För att det är bevisat att alla BEBISAR signalerar ttill föräldrarna när de sks kissa/bajsa. Så den här lilla stackaren jobbade stenhårt på att förtränga denna signaleringsinstinkt, för att mamman blir missnöjd och ledsen när har gnäller, och ALDRIG försöker ta av honom blöja och låta kissa/bajsa normallt.

när de flesta andra bebisar fattade nadad och körde sitt race, så anpassade sig detta tidiga barnet till moderna krav.

Så denna stackare är tidigt. Men när han blir 3 år och har tränat uppp sin blöjförmåga till perfektion - då blir mamma ledsen igen och tycker att han är nog lite sen med toaträning, alla utvecklas ju i sin takt Skrikandes
  • Dasha
    sextiotalist skrev 2015-10-10 15:35:09 följande:
    Jag ser inget egenvärde med EC.
    bara några exempel

-inte ignorera bebisen som visar så tydligt när han vill bajsa/kissa. För att väldigt många bebisar visar det, utan att föräldrarna märker det. Andra bebisar visar också, fast mindre tydligt.

-det är lättare att bajsa och kissa utan blöja.

-det minskar risk för urinvägsinfektioner och förstoppning (säger 1177!)
    www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Barn-och-foraldrar/Mat-somn-och-praktiska-rad/Praktiska-rad/Att-sluta-med-bloja/

-Att tidigt introducera pottan minskar risken att barnet upplver rädsla för att sluta bajsa i blöja.

BVCs nya riktlinjer är att gärna introducera pottan innan barnet lärt sig gå.

Svar på tråden Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.