• Dasha

Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.

Kom på en liten parallel/jämförelse efter att ha läst så många trådar om barn som inte är redo at ta bort blöjan vid 3-4 år.

föreställ er att i framtiden har man uppfunnit en liten manick som man kan sätta på en bebis. Manicken skickar alla nödvändiga näringsämnen/vitaminer direkt i barnets blodomloppet/magsäcken, utan att barnet behöver tränas på att äta själv. Manicken är avsedd främst för barn 4 månader-1,5 år, men det finns även för större barn.

Föräldrarna jublar!

SkålInget mer kladd vid matbordet!

SkålFöräldrarna får äntligen äta i lugn och ro, utan att behöva mata en 5-15 månaders med ena handen!

SkålInget mer gnäll vid matbordet, inget lagande av smakportioner!!!!!!!

SkålInget oro om barnet får i sig tillräckligt med järn, B2, fibrer, kalorier, D-vitamin osv.

Föräldrarna tänker medd avsky på sina grymma föräldrar som TVINGADE dem att äta gröt och mosad palsternacka när de var små. Visst gjorde alla så på den tiden, men lite empati borde de ju haft!!!!!!!!???????????Obestämd (och försök nu inte och säg att deras barn kanske ville äta riktig mat. Det står på 1177 att barn inte är redo att äta riktig mat tills de är tillräckligt stora för att använda kniv och gaffel!)  

{#emotions_dlg.flower}Barnet får bestämma själv när hen är redo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Tänk, alla barn utvecklas i sin egen takt!!!!!!!!!!!! det är gammaldags att tvinga en stackars bebis i en hård matstol, där han sitter onaturligt (för hens ålder) stilla under en så lång period, och utvecklar ohälsosam attitud till maten för hela framtiden!!!!!

Föreställ er: det har gått 10 år till, manicken har blivit en självklarhet för alla föräldrar.

Vilka trådar dyker upp dagligen på familjeliv, under rubricken manicken/matträning?

Några exempel:

Min nyblivna treåring vägrar att äta. Och det är som att det inte bekommer henne. Hon säger inte till eller någonting.

Säger jag åt henne att sätta sig vid bordet gör hon det men inte alltid hon får i något  i munnen och sen kan det gå 5 min och hon är hungrig igen.

Dricka gör hon nästa alltid med hjälp av manicken..

Är det så att hon faktiskt inte är mogen än?

Det tre äldre barnen började äta själva vid 3 års ålder..

Någon med tips?

Behöver lite pepp och råd. Har en son (2 år, 5 mån) som inte haft mat-manicken en enda gång dagtid sedan den 25 juni.Nu säger dagiset att han är ledsen och hungrig, vill inte sitta vid bordet. Ska jag sätta på honom mat-manicken igen?

Jag har en son på tre år som vägrar att äta. Jag vet att han känner när han är hungrig. Så fort jag tar av honom mat-manicken så skriker han att han vill ha en ny, så "nakentricket" fungerar inte. Har även försökt med "belöning" i form av klistermärken mm men inget biter. Vad ska jag göra!? Någon med bra tips?

• Svar på tråden Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.
  • Dasha
    Rani skrev 2015-11-15 22:42:07 följande:
    Precis som vår flicka.
    vadå "precis som vår flicka"? er flicka kissade och bajsade ju fint på pottan vid 1,5 år!
    Ellies flicka gjorde aldrig det, utan fick panik på pottan som ettåring.
    Ellie skrev 2015-11-15 19:07:55 följande:
    Jadå. Det har vi. Tyvärr fick hon då panik om hon kände att hon var på väg att kissa eller bajsa. Började skrika, sprattla och försöka ta sig därifrån. Inte hjälpte det att hålla om henne lugnande, sjunga sånger, eller liknande. Hon skulle bara bort från pottan.

ellie, ammadu du henne då när hon var 1år och började prova pottan? för att nästan alla bebisar kissar/bajsar när de ammas, de slappnar av vid amning, och en del som ec-ar ammar samtidigt som de sätter bebisen på pottan.
    jag själv gjorde det fyra-fem gånger när sonen vaknade på jättedålig humör, ville inte sitta på pottan, men han var ju redan van att kissa/bajsa där efter sömn. så jag satt ju ändå på pallen framför pottan, då ammade jag samtidigt och han slappnade av.

vet inte om det funkar likadant med flaska, men skulle faktiskt tro det (ersättning eller välling).

provade ni också att spola pottan med varmt vatten och sedan torka av? då är pottan varm och torr, behaglig att sitta på.

• Dasha
    Rani skrev 2015-11-14 21:35:19 följande:
    Antar du har haft barn som gått över till toa smidigt?
    vad betyder "gå över till toa"?

min 14-månaders kissar/bajsar på toa med barnsits, för att jag tycker att pottan som vi har är för liten för honom (blir inte ergonomiskt, låren ska vara ungefär 90 grader mot golvet, knäna ska inte peka uppåt). han har fötterna på pallen.

räknas det att han "har gått över till toa"?

eller menar du att barnert ska kunna säga till själv när han behöver gå på toa?
  • Dasha
    Dasha skrev 2015-11-16 09:52:13 följande:
    vet inte om det funkar likadant med flaska, men skulle faktiskt tro det (ersättning eller välling).
    jag menar självklart inte varje gång, utan första en-två ggr, för att bryta mönster.

tänk om det skulle förresten funka även med en 3-åring? ge nån keks eller välling i mugg medan han sitter på toa?
  • annananos
    Dasha skrev 2015-11-16 10:00:20 följande:
    jag menar självklart inte varje gång, utan första en-två ggr, för att bryta mönster.

tänk om det skulle förresten funka även med en 3-åring? ge nån keks eller välling i mugg medan han sitter på toa?
    Har följt denna tråd, men har inte brytt mig om att skriva för att jag tycker själva grunden starten med matmanick va en lite rolig tanken men inte relevant efter som jag har svårt att tänka att det skulle ha ett sammanhang mellan mat å blöjor.
    men nu har det ju gått över helt till att vara en tråd om hur och när man skall potträna sitt barn. och TS du har mycket tankar å ider men tyvärr det funkar inte så i verkligheten. vissa barn klarar inte toaletten vist det har inte alltid varit så förr va det sämre blöjor och innan dess fanns det inga blöjor. men nu har vi blöjor som är bra och det har gjort att visa barn är rädda för toaletten och använder blöja långt upp i åren. 
    om det hade funnit ett sätt som funkade på ALLA barn så hade man troligtvis fått med sig det från BB. alla barn är inte lika alla föräldrar är inte lika. det som är viktigt är att föräldrar och barnen är överens. funkar det med EC bra för dom funkar det att använda toan från 1, 2 eller 3 år så bra om alla är nöjda. vill barnet bajsa i blöjan tills det är 4 år så vad gör det. jag har hittills aldrig sett eller hört om en sjuåring med blöja på skolan för att föräldrarna har varit "lata"
    lyssna på barnen och ta det i deras takt alla friska barn blir blöjfria.
  • Dasha
    det här med napp är egentligen för stor tema för att diskutera här ingående, det kan leda tråden för mycket offtop.

men, bara för att du sa det.

jag tycker att det är lite annorlunda än potträning.

napp är ju egentligen ersättning för bröst i munnen. Jag är övertygad att bebisar har instinkt att tutta väldigt mycket, på sådant sätt försäkrar de sig att mamman är nära och kan skydda de från faror. Den instinkten (som de flesta andra instinkter vi har) är kvar från stenålder, då bebisarna överlevde inte om de lämnades ensamma i grottan. Alltså, bebisarna som sov gott själva i grottan, blev uppättna av vilda djur, eller bortrövade av andra stenåldersmänniskor, eller dog av kylan, eller glömska stenåldersmamman råkade gå för långt bort och de dog av uttorkning/hunger, eller något annat (de flesta i alla fall). Så deras gener gick inte vidare till följande generationer.

därför är det jättenaturligt med napp (=tutte i munnen), i alla fall för barn som låter sig luras med den som bröstersättning Skrattande

däremot är det ONATURLIGT med absorberande blöjor, att bebisar aldrig kan SE och HÖRA sig kissa/bajsa, aldrig kan se en pöl på golvet och koppla det till vad de har gjort. Jag pratar nu om spädbarn. De gör det inte medvetet, men sådant säkert triggar igång dras instinkter. Jag pratar också om äldre bebisar. För de blandas detta med halvmedvetet.

Så när vi pratar om stenåldersmänniskor, så är halva jobbet av potträning redan gjort, när barnet är runt ett år.

jag menar självklart inte att de hade pottor på stenålder, men jag är ganska säker att stenåldersfolk ville inte ha massa kiss/bajs i sina grottor och på sig själva, så de höll väl barnen "över buskarna" .

så när barnen var såpass motoroskt utvecklade att de kunde gå ut själva, så gjorde de säkert det även för att kissa/bajsa utanför grottan.

återigen till napp. När och hur, tror du, stenåldersmammor slutade låta sinabarn ha bröst i munnen jämnt? Jag är i alla fall väldigt säker att deras bebisar inte pratade med mammas bröst i munnen. Nu ser jag ju en massa moderna barn, som kan prata, men ändå har napp, de till och med pratar samtidigt som de har napp.

Jag tycker att det är logisk gissning, att stenåldersbebisar slutade tutta JÄMNT när mammor slutade bära dem JÄMNT. det vill säga, det blev mindre tuttande när barnen lärde sig krypa. De tuttade ju inte när de kröp!
    Ännu mindre tuttande - när de började gå själva. Det började också bli svårt för mammorna att bära sina större barn i onödan (förutom när de behövde gå långt eller springa fort). Men då fick säkert deras bar tutta vid inomnandet, eller när de behövde tröstas, eller när det inte fanns annan mat.

Så, om moderna mammor följer ungefär samma mönster (inte låter krypande/gående barn ha napp JÄMNT OCH STÄNDIGT), då blir det säkert lättare att sluta med napp (förutsatt att barnet är tryggt).

om mammor däremot missbrukar napp (ungefär som blöjor!), då blir det onaturligt, övergår till vana och blir jättesvårt att sluta med (ochså, som med blöjor eller min mat-manick).
  • Dasha
    annananos skrev 2015-11-16 10:14:41 följande:
    men nu har det ju gått över helt till att vara en tråd om hur och när man skall potträna sitt barn.
    det var ju för att flera bad mig om konkreta tips, så jag var tvungen att svara.
    . det som är viktigt är att föräldrar och barnen är överens.

jag misstänker att nästan alla 3åringar VILL vara pottränade och blöjfria, tror till och med att många 3åringar lider av att behöva kissa/bajsa i blöjan, men det är svårt för dem att bli blöjfria/toatränade. Just därför att:
    vist det har inte alltid varit så förr va det sämre blöjor och innan dess fanns det inga blöjor. men nu har vi blöjor som är bra och det har gjort att visa barn är rädda för toaletten och använder blöja långt upp i åren.

om det hade funnit ett sätt som funkade på ALLA barn

nej inte alla, men de allra flesta, det är min gissning!
     om alla är nöjda.

jag pratar inte alls om dem som är helt nöjda!

för det första, märker jag att många föräldrar tycker det är jobbigt att deras 3-4 åring har blöja, de vet inte vad/hur de ska göra.
    för det andra, som jag har precis skrivit här, tror jag att barnen som är 3-4år och kissar/bajsar endast i blöjan, är inte heller nöjda med det.
     jag har svårt att tänka att det skulle ha ett sammanhang mellan mat å blöjor.

sammahanget var:

om man tar en sak (t.ex. mat-manicken eller absorberande blöjor) och använder det på bebisen och lilla barnet hela tiden, månad efter månad,

och den här saken (t.ex. mat-manicken eller moderna blöjan) gör att barnet inte använder sin kropp på ett naturligt sätt,

att barnet knappt ens märker hur hans naturliga behöv blir uppfyllda (t.ex. mat-manicken skickar näringsämnen i blodomloppet, och blöjorna gör det möjligt att kissa/bajsa utan att det märks, att det är möjligt att gå och småbajsa halva dagen utan att det märks)

DÅ lär sig barnet att förtränga sina naturliga instinkter.

då blir det inte alls konstigt att det blir så svårt med mat-träning efter mat-manicken, eller toaträning efter moderna blöjor under så lång tid.

min andra poäng var, att föräldrarna blir jättebekväma och håller sig fast vid manickar som gör det praktiska lättare för dem. Därför börjar de snacka om "barnet inte är redo", trots att barnet var redo för länge sedan

• suziz
    Dasha skrev 2015-11-14 15:40:16 följande:
    vänta nu lite!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

har hon slutat kissa och bajsa helt och hållet vid 2 år!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!????????????????

varför sprang ni inte till läkaren direkt!!!???? visste inte att barn kan överleva utan att kissa och  bajsa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

förlåt att jag larvar mig lite.

jag ser ju bara, att du har antagligen pottat henne, eller satte henne på toa flera gånger om dagen? hur annars skulle blöjan vara TORR DYGNET RUNT i flera månader???

det är det jag menar med hela tråden: du gjorde väl en del? du kanske hade inte henne utan blöja längre stunden, men du i alla fall satte henne på pottan flera gånger om dagen?  hur menar du annars, att hon hade blöja tills hon blivit torr både dagtid och nattid?

alltså, om man går tillbaka till min parallel med mat-manicken:

du brukade inte ta av mat-manicken från din dotter,

men hon fick sitta vid matbordet med familjen, och blev serverad passande mat vid regelbundna tider.

Så du väntade tills hon började äta själv tillräckligt mycket varje gång,

sedan tog du av mat-manicken.

Det är inte samma sak som att ha mat-manicken på i 2 år, barnet aldrig äter själv, knappt ens fått sitta vid matbordet, och vid 2 år plötsligt kommer sätter sig vid matbordet, äter frukost, sedan mellis. sedan lunch, sedan mellis, sedan middag, och då fattar mamman att det är nog dags att ta av mat-manicken. Sånt ha jag svårt att tro på!
    Min poäng var ju att barn är olika och min son, där jag ju aktivt jobbade med detta sen han föddes, aldrig inte fick in någon rutin förrän han var tre. Medan med min dotter, där jag inte gjorde mer än att låta vara utan blöja då och då, inte alls så ofta, och visa på att pottan fanns, hittade fungerande rutiner tidigare och hon blev alltså snabbare torr.

Att hon var torr på morgonen betydde ju att vi satte henne på toan på morgonen de dagar som hon ville. Hon hade dessutom så tydliga signaler på att hon behövde bajsa så vi erbjöd potta/toa då också.

Men, nej hon var inte helt torr när vi plockade bort blöjan, jag var nog lite otydlig där, utan det hände fortfarande olyckor.
  • sextiotalist

Dascha.
    Napp har använts i över 3000 år, blöjor har använts länge, indianerna använde blöjor likaså inuiterna (dvs det var det enda man kunde få fram via googling)
    Jag skulle tippa på (gick inte att googla fram något om detta) att blöjorna har kommit med att människan gick framåt i utvecklingen, dvs i och med att man började ha redskap etc, så hittade man även på andra lösningar, skydd så att avföringen hamnade på andra ställen än på grottgolvet. För jag är ganska säker på att den tidens kvinnor inte hade tid att lyssna av signaler, barnen fick hänga med och anpassas efter vad de vuxna gjorde.

• Dasha
    suziz skrev 2015-11-16 10:57:33 följande:
    min dotter, där jag inte gjorde mer än att låta vara utan blöja då och då, inte alls så ofta

, och visa på att pottan fanns, hittade fungerande rutiner tidigare

Att hon var torr på morgonen betydde ju att vi satte henne på toan på morgonen de dagar som hon ville.
    Hon hade dessutom så tydliga signaler på att hon behövde bajsa så vi erbjöd potta/toa då också.
    där ser du Tungan ute
    du gjorde en massa, och säger att du inte gjorde nåt.

tänk att en mamma som VERKLIGEN INTE GJORDE NÅT läser och tror på dig? hur skulle hon då gissa att du både hade dottern utan blöja och till och med pottade henne, kollade hennes signaler och såg till att hon satte sig på toa för att bajsa på morgonen, när hon ville det?

angående att det tog lång tid för sonen, min gissning är att det skulle ta ännu MYCKET längre tid just för honom, ifall du inte gjorde det du gjorde.

kanske han hade liten urinvägsinfektion en tid, eller vad som helst.

kanske du var extremt påstridigt med pottandet, spänd och han kände att det var var för att visa sig självständigt, att bestämma själv. tror inte det, men jag känner ju inte dig.

klart jag vet att barn är olika.
  • Dasha
    sextiotalist skrev 2015-11-16 11:03:57 följande:

Dascha.
    Napp har använts i över 3000 år, blöjor har använts länge, indianerna använde blöjor likaså inuiterna (dvs det var det enda man kunde få fram via googling)
    Jag skulle tippa på (gick inte att googla fram något om detta) att blöjorna har kommit med att människan gick framåt i utvecklingen, dvs i och med att man började ha redskap etc, så hittade man även på andra lösningar, skydd så att avföringen hamnade på andra ställen än på grottgolvet. För jag är ganska säker på att den tidens kvinnor inte hade tid att lyssna av signaler, barnen fick hänga med och anpassas efter vad de vuxna gjorde.

jag pratar om tiotusentals, även miljoner år sedan.

sedan är det mycket enkelt att läsa av barnets signaler när barnet är PÅ mamman ich "hänger med", mammor som har bebisar i bärsjal och ec-ar behöver knappast använda blöja när barnet är i sjalen. Bebisar, även nyfödda, brukar signalera tydligast när de r PÅ mamman, och då väntar de också i det sista för att låta bli kissa/bajsa på mamman.

senare hade de blöjor, men inte absorberande.

Svar på tråden Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.