• Dasha

Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.

Kom på en liten parallel/jämförelse efter att ha läst så många trådar om barn som inte är redo at ta bort blöjan vid 3-4 år.

föreställ er att i framtiden har man uppfunnit en liten manick som man kan sätta på en bebis. Manicken skickar alla nödvändiga näringsämnen/vitaminer direkt i barnets blodomloppet/magsäcken, utan att barnet behöver tränas på att äta själv. Manicken är avsedd främst för barn 4 månader-1,5 år, men det finns även för större barn.

Föräldrarna jublar!

SkålInget mer kladd vid matbordet!

SkålFöräldrarna får äntligen äta i lugn och ro, utan att behöva mata en 5-15 månaders med ena handen!

SkålInget mer gnäll vid matbordet, inget lagande av smakportioner!!!!!!!

SkålInget oro om barnet får i sig tillräckligt med järn, B2, fibrer, kalorier, D-vitamin osv.

Föräldrarna tänker medd avsky på sina grymma föräldrar som TVINGADE dem att äta gröt och mosad palsternacka när de var små. Visst gjorde alla så på den tiden, men lite empati borde de ju haft!!!!!!!!???????????Obestämd (och försök nu inte och säg att deras barn kanske ville äta riktig mat. Det står på 1177 att barn inte är redo att äta riktig mat tills de är tillräckligt stora för att använda kniv och gaffel!)  

{#emotions_dlg.flower}Barnet får bestämma själv när hen är redo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Tänk, alla barn utvecklas i sin egen takt!!!!!!!!!!!! det är gammaldags att tvinga en stackars bebis i en hård matstol, där han sitter onaturligt (för hens ålder) stilla under en så lång period, och utvecklar ohälsosam attitud till maten för hela framtiden!!!!!

Föreställ er: det har gått 10 år till, manicken har blivit en självklarhet för alla föräldrar.

Vilka trådar dyker upp dagligen på familjeliv, under rubricken manicken/matträning?

Några exempel:

Min nyblivna treåring vägrar att äta. Och det är som att det inte bekommer henne. Hon säger inte till eller någonting.

Säger jag åt henne att sätta sig vid bordet gör hon det men inte alltid hon får i något  i munnen och sen kan det gå 5 min och hon är hungrig igen.

Dricka gör hon nästa alltid med hjälp av manicken..

Är det så att hon faktiskt inte är mogen än?

Det tre äldre barnen började äta själva vid 3 års ålder..

Någon med tips?

Behöver lite pepp och råd. Har en son (2 år, 5 mån) som inte haft mat-manicken en enda gång dagtid sedan den 25 juni.Nu säger dagiset att han är ledsen och hungrig, vill inte sitta vid bordet. Ska jag sätta på honom mat-manicken igen?

Jag har en son på tre år som vägrar att äta. Jag vet att han känner när han är hungrig. Så fort jag tar av honom mat-manicken så skriker han att han vill ha en ny, så "nakentricket" fungerar inte. Har även försökt med "belöning" i form av klistermärken mm men inget biter. Vad ska jag göra!? Någon med bra tips?

• Svar på tråden Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.
  • Dasha
    Rani skrev 2015-11-18 23:03:13 följande:

Jag pratade med min mamma, som jobbat med barn i 42 år, om det häromdagen. Hennes reaktion var "jaja, om tio år är det något annat som gäller, låt dem hålla på om de blir lyckliga av det".

vet din mamma att du aldrig låter din bebis vara utan blöja, inte ens nån gång i veckan en halvtimme mellan blöjbyten? berätta det för henne.Flört

Men jag inser nu att enda anledningen till att jag fortsätter skriva i tråden är att jag provoceras av alla dessa trendiga metoder (EC,

den här tråden handlar INTE om ec.

den handlar om dem som aldrig låter barn, som inte är torra, vara utan blöja.
    jag tycker att man bör låta bebisar 0-6 mån vara utan blöja i alla fall en stund, några gånger i veckan. kanske mellan blöjbyten.

sedan vill man torka kisset/bajset från golvet, eller fånga det i pottan - det är detaljer. Jag tipsade bara om ec för att jag tycker det gör det enklast för föräldrar. Men det kan man inte veta förrän man har provat.

man kan också ha barn ute i gräset utan blöja på sommaren. Men nu är det november.

jag antar att du tänker inte låta ditt barn vara ute utan blöja nästa sommar heller? är det för modernt för dig, säger du?

sedan lägger du över allt ansvar på dina barn: nu är det dags för dig att börja skolan, se själv om du vill gå ditt i blöja eller inte Skrattande

ok, jag kanske överdriver lite. I de flesta fall löser barnen detta före de är 5 år. Själva. Genom hårt jobb och många misslyckanden. För att föräldrarna ville inte underlätta detta för dem, under tiden då barnen hade kvar sina naturliga instinkter.

. Så ja, bra för dig om du hittat ditt kall.

ditt kall är att byta blöja? Vad bra att du hittat ditt kall, du med!{#emotions_dlg.flower}

• Dasha
    Ellie skrev 2015-11-18 19:37:46 följande:
    Men bara för att en bebis visar att den skall kissa eller bajsa betyder det inte nödvändigtvis att den vill göra det på en potta
    man märker om bebisen är nöjd eller missnöjd
    Ellie skrev 2015-11-18 19:37:46 följande:

Du skulle inte vilja kissa i en blöja, men det är inget som säger att bebisar har något emot det. Att din bebis inte gör det är ju för att du utövat betingning, och han inte längre kan kissa lika bra i blöja som på potta. Det är inte nödvändigtvis bättre för en bebis att hålla sig, än att uträtta sina behov direkt.
    återigen, man märker vad som gör bebisen nöjd eller missnöjd.

båda mina  bebisar passade på att kissa och bajsa så fort blöjan var avtagen. sonen slutade med det, så fort jag började potta honom.

• annananos
    Dasha skrev 2015-11-18 15:27:32 följande:
    1.sonen har blöjan oftast på ute som backup.Blöjan oftast förblir oanvänd. Han säger till och väntar/håller sig. Det är hans val, och jag förstår det (skulle inte själv vilja kissa/bajsa i blöja)
    1. har du provat kissa i en blöja? jag har det inte men efter som min och många andras barn inte verkar bry sig så mycket om dom har kiss i blöjan så tror jag heller inte dom tycker det är så obekvämt.
    Dasha skrev 2015-11-19 12:50:17 följande:
    om vi nu pratar om blöjor:
    min mamma brukade ha mig i libero comfort fit, dag och natt till 3års ålder.
    hennes mamma brukade ha henne i libero comfort fit, dag och natt till 3 års ålder.
    min mormors mamma brukade också ha henne i libero comfort fit, dag och natt till 3 års ålder.
    häftigt att ha en sådan ung mormor så när hon va liten fan libero comfort fit. jag tror knappt det fanns sådana blöjor när jag var liten. utan då var det mest plast snibbar med tjocka ilägg.
    Dasha skrev 2015-11-19 13:10:33 följande:
    båda mina  bebisar passade på att kissa och bajsa så fort blöjan var avtagen. sonen slutade med det, så fort jag började potta honom.

så din son slutade kissa när blöjan var av när du började potta han? om han slutade kissa utan blöja så var det väll ingen ide att sätta han på pottan?

• sextiotalist
    Dasha skrev 2015-11-19 13:06:13 följande:

vet din mamma att du aldrig låter din bebis vara utan blöja, inte ens nån gång i veckan en halvtimme mellan blöjbyten? berätta det för henne.den här tråden handlar INTE om ec.

jag tycker att man bör låta bebisar 0-6 mån vara utan blöja i alla fall en stund, några gånger i veckan. kanske mellan blöjbyten.

sedan vill man torka kisset/bajset från golvet, eller fånga det i pottan - det är detaljer. Jag tipsade bara om ec för att jag tycker det gör det enklast för föräldrar. Men det kan man inte veta förrän man har provat.

man kan också ha barn ute i gräset utan blöja på sommaren. Men nu är det november.

jag antar att du tänker inte låta ditt barn vara ute utan blöja nästa sommar heller? är det för modernt för dig, säger du?

sedan lägger du över allt ansvar på dina barn: nu är det dags för dig att börja skolan, se själv om du vill gå ditt i blöja eller inte 

ok, jag kanske överdriver lite. I de flesta fall löser barnen detta före de är 5 år. Själva. Genom hårt jobb och många misslyckanden. För att föräldrarna ville inte underlätta detta för dem, under tiden då barnen hade kvar sina naturliga instinkter.

ditt kall är att byta blöja? Vad bra att du hittat ditt kall, du med!

Du kan vara lugn. Min son låg ofta utan blöja när han var spädbarn. De gånger det hände något är lätt räknade. Någon enstaka gång kom det omtalade kisseriet vid blöjbyte på skötbordet (som vi för övrigt slutade att använda efter det han började gå vid 9 månader, då var det blöjbyte stående)

Att jag hade honom utan blöja var för att han skulle slippa få röd stjärt, det var en väldigt varm sommar, så jag lät honom sprattla naken så mycket det gick
  • Dasha
    annananos skrev 2015-11-19 15:23:42 följande:
    .
    Dasha skrev 2015-11-19 12:50:17 följande:
    om vi nu pratar om blöjor:
    min mamma brukade ha mig i libero comfort fit, dag och natt till 3års ålder.
    hennes mamma brukade ha henne i libero comfort fit, dag och natt till 3 års ålder.
    min mormors mamma brukade också ha henne i libero comfort fit, dag och natt till 3 års ålder.
    häftigt att ha en sådan ung mormor så när hon va liten fan libero comfort fit. jag tror knappt det fanns sådana blöjor när jag var liten. utan då var det mest plast snibbar med tjocka ilägg.s
    Skrattande det var ironi
    annananos skrev 2015-11-19 15:23:42 följande:
    Dasha skrev 2015-11-19 13:10:33 följande:

så din son slutade kissa när blöjan var av när du började potta han? om han slutade kissa utan blöja så var det väll ingen ide att sätta han på pottan?

han slutade skrika, vara missnöjd och kissa/bajsa direkt, så fort blöjan var avtagen (trots att han hade nyss kissat).

istället började han vänta snällt och nöjt på att bli satt på pottan.

det slutade hända olyckor.

så det var faktiskt en stor lättnad att slippa tvätta flera skötbordsunderlägg varje dag, slippa få kiss/bajs på sig vid många blöjbyten, och särskillt att slippa ignorera sonen som visade sååå tydligt när han behövde kissa, han visade det med gnäll och VÄNTADE även som två-tremånaders, sedan hände inget, då kissade han. Eller så lyfte jag upp honom och bar till toa, då väntade han lite längre.
    sextiotalist skrev 2015-11-19 16:06:43 följande:
    Du kan vara lugn. Min son låg ofta utan blöja när han var spädbarn. De gånger det hände något är lätt räknade. Någon enstaka gång kom det omtalade kisseriet vid blöjbyte på skötbordet (som vi för övrigt slutade att använda efter det han började gå vid 9 månader, då var det blöjbyte stående)

Att jag hade honom utan blöja var för att han skulle slippa få röd stjärt, det var en väldigt varm sommar, så jag lät honom sprattla naken så mycket det gick
    slippa röd sjärt är ju dubbel bonus såklart.

fast nu är det nog väldigt wsällan barn får röd sjärt i moderna blöjor, då räcker det oftast att byta från libero till pampers eller tvärtom, så det finns inget behov att lufta rumpan just för att undvika röd sjärt. se bara på fl, väldigt få som klagar om det, och får oftast tips att byta blöjmärke.

så det gjorde så att de flesta slutade lufta bebisrumpor totalt.

• Rani
    Dasha skrev 2015-11-19 13:06:13 följande:

vet din mamma att du aldrig låter din bebis vara utan blöja, inte ens nån gång i veckan en halvtimme mellan blöjbyten? berätta det för henne.den här tråden handlar INTE om ec.

sedan lägger du över allt ansvar på dina barn: nu är det dags för dig att börja skolan, se själv om du vill gå ditt i blöja eller inte 

ditt kall är att byta blöja? Vad bra att du hittat ditt kall, du med!

Ja, min mamma skulle nog bli rätt förvånad om jag sa det till henne eftersom hon vet hur min dotter gillar att springa runt naken här på vår tomt på sommaren. Hon skulle nog bli rätt förvirrad.

Min mormor hade bondgård och ägnade det mesta av sin vakna tid åt den. Min mamma lärde sig tidigt att roa sig själv.

Min mormors mor hade 9 barn och dessutom jobbade hon. Grannkvinnorna turades om att passa ungarna.

Så de hade nog både annat för sig än att kolla efter tecken på när deras bebisar ville pottas eller potta dem på schema. Jag tror knappast de ammade dem på pottan. Jag tror däremot att de hade önskat att libero comfort fit funnits då det hade underlättat deras liv avsevärt.

Troligtvis hade barnen tygblöjor och blev torra i ren självbevarelsedrift då dessa var oerhört obehagliga att ha på sig. Att ägna sådan uppmärksamhet och tid åt barnens toalettbestyr som du beskriver är en modern lyx.
  • Dasha
    Rani skrev 2015-11-19 22:51:35 följande:
    Ja, min mamma skulle nog bli rätt förvånad om jag sa det till henne eftersom hon vet hur min dotter gillar att springa runt naken här på vår tomt på sommaren. Hon skulle nog bli rätt förvirrad.
    när jag säger "bebis", då menar jag inte treåringen! Skrattande
     Jag tror däremot att de hade önskat att libero comfort fit funnits då det hade underlättat deras liv avsevärt.

jaja, precis!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

och tänk så många moderna kvinnor önskar att min underbara mat-manick funnits nu, då det hade underlättat deras liv avsevärt!
  • sextiotalist
    Dasha skrev 2015-11-20 12:48:59 följande:

och tänk så många moderna kvinnor önskar att min underbara mat-manick funnits nu, då det hade underlättat deras liv avsevärt!

Med all sannolikhet ytterst få. De få som idag har sk knappbarn upplever det nog mer sorgligt och jobbigt än njuter på det där som du beskriver.

Egentligen är din trådstart en förolämpning för de föräldrar som idag har knappbarn och jag anser fortfarande att parellen till din ironiska beskrivning är stomipåse
  • Anonym (basera helst på fakta, tack)

Min mormor hade bondgård och ägnade det mesta av sin vakna tid åt den. Min mamma lärde sig tidigt att roa sig själv.

Min mormors mor hade 9 barn och dessutom jobbade hon. Grannkvinnorna turades om att passa ungarna.

Så de hade nog både annat för sig än att kolla efter tecken på när deras bebisar ville pottas eller potta dem på schema. Jag tror knappast de ammade dem på pottan. Jag tror däremot att de hade önskat att libero comfort fit funnits då det hade underlättat deras liv avsevärt.

Troligtvis hade barnen tygblöjor och blev torra i ren självbevarelsedrift då dessa var oerhört obehagliga att ha på sig. Att ägna sådan uppmärksamhet och tid åt barnens toalettbestyr som du beskriver är en modern lyx.
    Forskning visar att i utvecklingsländer blir bebisar torra tidigt. De har mindre besvär med urnivägsinfektioner och förstoppning än västerländska barn. (tex nyligen Duongs avhandling från 2013 om vietnamesiska barn (som inte har blöjor, eller DeVries & DeVries studier publicerade 1977 som jämfört kulturella faktorer i potträning).

Här i Sverige går blöjanvändandet upp i åldrarna allt mer. Även i Sverige har bebisarna blivit torra tidigt fram till andra hälften av 1950-talet, då utvecklingen sakta gått åt ett att ha blöjor allt längre upp i åldrarna. Nu har barn blöjor längre än de är 2 år som på tex 1970-talet var den vanliga åldern att sluta.
  • Rani
    Anonym (basera helst på fakta, tack) skrev 2015-12-12 20:18:11 följande:

Forskning visar att i utvecklingsländer blir bebisar torra tidigt. De har mindre besvär med urnivägsinfektioner och förstoppning än västerländska barn. (tex nyligen Duongs avhandling från 2013 om vietnamesiska barn (som inte har blöjor, eller DeVries & DeVries studier publicerade 1977 som jämfört kulturella faktorer i potträning).

Här i Sverige går blöjanvändandet upp i åldrarna allt mer. Även i Sverige har bebisarna blivit torra tidigt fram till andra hälften av 1950-talet, då utvecklingen sakta gått åt ett att ha blöjor allt längre upp i åldrarna. Nu har barn blöjor längre än de är 2 år som på tex 1970-talet var den vanliga åldern att sluta.

Ja? På vilket sätt motsade det det du citetade?
    Rani skrev 2015-12-12 22:04:29 följande:
    Ja? På vilket sätt motsade det det du citetade?
    Det motsade ditt påstående om att kvinnor förr inte hade tid att uppmärksamma sina barns signaler. Forskningsstudierna som jag nämnde om kulturella skillnader i potträning (där vi i västerlandet har blöjor allt längre) handlar just om att i utvecklingsländer så gör de som vi gjorde förr, aktivt lyssnande av barnens signaler. Tex just i Vietnam där föräldrarna följer barnens signaler för att få dem torra tidigt. Det är ingen modern lyx att läsa sina barns signaler när denne är nödig, utan så man alltid gjort, vilket också medicinskt är bättre för barnen (mindre förstoppningar och urinvägsinfektioner än svenska barn i samma ålder).

• Rani
    Anonym (basera helst på fakta, tack) skrev 2015-12-12 22:17:01 följande:

Det motsade ditt påstående om att kvinnor förr inte hade tid att uppmärksamma sina barns signaler. Forskningsstudierna som jag nämnde om kulturella skillnader i potträning (där vi i västerlandet har blöjor allt längre) handlar just om att i utvecklingsländer så gör de som vi gjorde förr, aktivt lyssnande av barnens signaler. Tex just i Vietnam där föräldrarna följer barnens signaler för att få dem torra tidigt. Det är ingen modern lyx att läsa sina barns signaler när denne är nödig, utan så man alltid gjort, vilket också medicinskt är bättre för barnen (mindre förstoppningar och urinvägsinfektioner än svenska barn i samma ålder).

Prova du att tvätta tygblöjor till nio barn och yrkesarbeta. Kom sedan och säg igen att det beror på batnets signaaaaaaler att de blivit torra. Troligen för att tygblöjor är så satans obekbäma att kissa i. Som jag sa - barnen blev torra tidigt av ren självbevarelsedrift. Det du skrev bekräftar att barn blev torra tidigt (jag håller med) dock styrker din tes om signaaaaaler.

Som sagt. Tvätta tygblöjor åt nio ungar och arbeta (överig tid passa även andras ungar) och kom sedan och berätta hut mycket tid du haft över till att potta bebisar utifrån deras signaaaaaler.
    Rani skrev 2015-12-13 00:12:37 följande:
    Prova du att tvätta tygblöjor till nio barn och yrkesarbeta. Kom sedan och säg igen att det beror på batnets signaaaaaaler att de blivit torra. Troligen för att tygblöjor är så satans obekbäma att kissa i. Som jag sa - barnen blev torra tidigt av ren självbevarelsedrift. Det du skrev bekräftar att barn blev torra tidigt (jag håller med) dock styrker din tes om signaaaaaler.

Som sagt. Tvätta tygblöjor åt nio ungar och arbeta (överig tid passa även andras ungar) och kom sedan och berätta hut mycket tid du haft över till att potta bebisar utifrån deras signaaaaaler.
    Men du, i dessa studier jag länkar till har de följt mammor i utvecklingsländer och intervjuat dem och de berättar om att de lär sig att se barnens signaler. Och de har väl inte nio blöjbarn åt gången, utan ett i taget (eller två om de fått tvillingar). Men skillnaden är ju att de ofta lever mer kollektivt med tex sina föräldrar/svärföräldrar och då finns ju andra vuxna till hjälp med sysslor.

Men visst hände det något när industrialiseringen kom till Sverige, när barnen inte längre var med i det dagliga arbetet med föräldrarna...

Jag länkar till avhandlingen om de vietnamesiska barnen. Den är faktiskt jättespännande.

gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/33100/1/gupea_2077_33100_1.pdf

Sen menar jag inte att alla måste göra så här, men jag ville bara visa att det faktiskt världen över lyssnans på barnens kiss- och bajssignaler. Sen är självklart just EC en västerländsk variant av detta. EC är inte för alla, vissa gör på annat sätt, och det får ju varje förälder välja själv. Tex har jag inte EC:at utan började rutinpotta från ca 11 mån. Däremot tycker jag det är viktigt  att få fakta baserad på forskning som underlag för sina beslut.

Numera har ju BVC börjat rekommendera pottning från 10 månader (sedan 2015 finns detta i riktlinjerna).

www.dn.se/nyheter/sverige/varden-borja-pottrana-innan-barnet-kan-ga/
  • Rani
    Anonym (basera helst på fakta, tack) skrev 2015-12-13 08:42:38 följande:

Men du, i dessa studier jag länkar till har de följt mammor i utvecklingsländer och intervjuat dem och de berättar om att de lär sig att se barnens signaler. Och de har väl inte nio blöjbarn åt gången, utan ett i taget (eller två om de fått tvillingar). Men skillnaden är ju att de ofta lever mer kollektivt med tex sina föräldrar/svärföräldrar och då finns ju andra vuxna till hjälp med sysslor.

Men visst hände det något när industrialiseringen kom till Sverige, när barnen inte längre var med i det dagliga arbetet med föräldrarna...

Jag länkar till avhandlingen om de vietnamesiska barnen. Den är faktiskt jättespännande.

gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/33100/1/gupea_2077_33100_1.pdf

Sen menar jag inte att alla måste göra så här, men jag ville bara visa att det faktiskt världen över lyssnans på barnens kiss- och bajssignaler. Sen är självklart just EC en västerländsk variant av detta. EC är inte för alla, vissa gör på annat sätt, och det får ju varje förälder välja själv. Tex har jag inte EC:at utan började rutinpotta från ca 11 mån. Däremot tycker jag det är viktigt  att få fakta baserad på forskning som underlag för sina beslut.

Numera har ju BVC börjat rekommendera pottning från 10 månader (sedan 2015 finns detta i riktlinjerna).

www.dn.se/nyheter/sverige/varden-borja-pottrana-innan-barnet-kan-ga/

Nu skrev inte jag något om utvecklingsländer. Det var du som tog upp (oklart varför).Man det säger sig självt att har man unte tillgång till moderna blöjor så blir barnen torra tidigare. Självbevarelsedrift som sagt. Jag hävdar fortfarande att diverse metoder såsom AP, EC etc är modern lyx som medelklassrn som har tid kan ägna sig åt. Det får de gärna göra, men det finns en väldig besserwisserattityd hos många som jag vänder mig mot. Typ "jag lägger all min tid på mitt baaarn och ammar/sjalar/pottar, varför gör inte alla det?". Samma människor refererar ofta till utvecklingsländer/naturfolk som något slags belägg för ditten och datteen. Typ "naturfolk sjaaaalar sina barn och känner av deras signaaaaler". Jo, det är ju jättefint och bra men troligtvis bär man sina barn i många länder för att det är direkt farligt för dem att vara på marken. Många kvinnor som bär runt på barnen hade nog önskat att de kunnat lägga deem i en babysitter. Precis som min mormor och hennes mor troligen hade varit överlyckliga för våra moderna blöjor. Kvinnor har haft och har det på många håll otroligt kämpigt. Hjälpmedel som kan underlätta ska vi vara tacksamma för och inte romantisera "förr i tiden"/naturfolk/utvecklingsländer. Jag är snarare väldigt tacksam för att jag lever i en tid där det finns moderna hjälpmedel.

Jag skrev om min mormor och hennes mor eftersom någon frågade hur de gjorde. Jag behöver ingen avhandling för att veta hur de gjorde. Min mormor följde inte sin mor i hennes dagliga arbete då hon jobbade som hushållerska hos fin folk och hade inte barn1en med sig. De togs hand om andra som nog varken pottade bebisar eller ammade dem på pottan.

Min dotter har också gått på pottan sedan hon var ett. Man gör som man vill.
  • Rani

Att BVCs material utgår från forskning och att man uppdaterar denna enligt gällande rön är givetvis bra ska tilläggas. Jag ser givetvis inget fel i att barn blir torra tidigt, det är väl bra och praktiskt. Men som sagt, besserwisserattityden från diverse "metodare" som inte kan se utanför sin egen kontext stör mig.

Anledningen att jag tog upp utvecklingsländer eller östasiatiska länder är för att du skrev att det var "en modern lyx" att läsa av sina barns signaler. Jag ville visa att det varken är "modernt" eller en "lyx". Eller ja "modernt" är det ju faktiskt då detta med blöjor och vänta uppkom under moderniteten (eller senmoderniteten pga urbanisering och industrialisering och uppkomsten av konsumtionssamhället).

Jag vet ju inte om just din mormors mors historia, eller hur liten din mormor var när din mormors mor tvingades lämna bort henne, samt vem som skötte om henne då när din mormors mor arbetade som hushållerska.

Däremot vet jag utifrån de studier som finns att även i Sverige var idealet för vad som sågs som "en god mor" att barnet skulle bli torrt så snabbt som möjligt, alltså detta var fram till 1950-talet. Och att det då arbetades aktivt med att få barnet torrt, eftersom detta just var ett mått på "en god mor". Idag finns andra och varierande ideal gällande vad en god förälder är. För vissa ingår att tidigt potta sitt barn, medan det inte ingår för andra i idealet. Och att ha olika ideal är ju helt okej.

Det jag tycker är knepigt är när folk pratar utifrån sina egna privata föreställningar som om det vore ett rättesnöre för alla att leva efter (jag menar inte dig, utan bara generellt i denna tråd - och det är från alla läger: både EC:are och såna som väntar tills barnet "mognat" av sig självt och alla där mitt emellan). Jag ville bara nyansera diskussionen utifrån den forskning som finns. Att jag citerade dig här inledande är just som jag skrev att du tog upp EC som en "modern lyx". Ja, det var det hela.

Och visst är det skönt att ha torra barn och slippa hålla på med blöjor och lägga ner tråkiga pengar på att köpa blöjor/ alternativt tråkigt att tvätta tygblöjor. ;)

Anonym (basera helst på fakta, tack) skrev 2015-12-13 10:38:13 följande:

Anledningen att jag tog upp utvecklingsländer eller östasiatiska länder är för att du skrev att det var "en modern lyx" att läsa av sina barns signaler. Jag ville visa att det varken är "modernt" eller en "lyx". Eller ja "modernt" är det ju faktiskt då detta med blöjor och vänta uppkom under moderniteten (eller senmoderniteten pga urbanisering och industrialisering och uppkomsten av konsumtionssamhället).

Jag vet ju inte om just din mormors mors historia, eller hur liten din mormor var när din mormors mor tvingades lämna bort henne, samt vem som skötte om henne då när din mormors mor arbetade som hushållerska.

Däremot vet jag utifrån de studier som finns att även i Sverige var idealet för vad som sågs som "en god mor" att barnet skulle bli torrt så snabbt som möjligt, alltså detta var fram till 1950-talet. Och att det då arbetades aktivt med att få barnet torrt, eftersom detta just var ett mått på "en god mor". Idag finns andra och varierande ideal gällande vad en god förälder är. För vissa ingår att tidigt potta sitt barn, medan det inte ingår för andra i idealet. Och att ha olika ideal är ju helt okej.

Det jag tycker är knepigt är när folk pratar utifrån sina egna privata föreställningar som om det vore ett rättesnöre för alla att leva efter (jag menar inte dig, utan bara generellt i denna tråd - och det är från alla läger: både EC:are och såna som väntar tills barnet "mognat" av sig självt och alla där mitt emellan). Jag ville bara nyansera diskussionen utifrån den forskning som finns. Att jag citerade dig här inledande är just som jag skrev att du tog upp EC som en "modern lyx". Ja, det var det hela.

Och visst är det skönt att ha torra barn och slippa hålla på med blöjor och lägga ner tråkiga pengar på att köpa blöjor/ alternativt tråkigt att tvätta tygblöjor. ;)

Hoppsan glömde länka till dig Rani. Men ja, du kanske ser att det var ett svar till dig.
    Rani skrev 2015-12-13 10:16:08 följande:

Att BVCs material utgår från forskning och att man uppdaterar denna enligt gällande rön är givetvis bra ska tilläggas. Jag ser givetvis inget fel i att barn blir torra tidigt, det är väl bra och praktiskt. Men som sagt, besserwisserattityden från diverse "metodare" som inte kan se utanför sin egen kontext stör mig.

Nej, jag gillar inte heller besserwissare. Hoppas jag inte framstår som en sådan själv. Ville bara peka på de rön och den forskning som finns. Men det här är ett område som är väldigt lite beforskat än så länge och det finns bara få studier...

Ville också länka till ytterligare en stark "röst" som driver på blöjanvändande i Sverige (och västerlandet), nämligen blöjindustrin. De gör ju reklam bland annat på denna sida om barn som sover så gott trots att de kissar på natten.

Så att tänka på de som tjänar pengar på att barn har blöja allt längre upp i åldrarna är ju också intressant, och att blöjindustrin ökar sin omsättning inte enbart för att det föds fler barn utan för att barn har blöjor längre än förr.

Här är en spännande artikel om det:

www.svd.se/skitbra-business

Vad jag ville med denna länk, visa att våra idéer om hur länge barn ska ha blöja också uppstår genom reklam och påverkan från de som tjänar pengar på blöjor.

Svar på tråden Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.