Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.
Min mormor hade bondgård och ägnade det mesta av sin vakna tid åt den. Min mamma lärde sig tidigt att roa sig själv.
Min mormors mor hade 9 barn och dessutom jobbade hon. Grannkvinnorna turades om att passa ungarna.
Så de hade nog både annat för sig än att kolla efter tecken på när deras bebisar ville pottas eller potta dem på schema. Jag tror knappast de ammade dem på pottan. Jag tror däremot att de hade önskat att libero comfort fit funnits då det hade underlättat deras liv avsevärt.
Troligtvis hade barnen tygblöjor och blev torra i ren självbevarelsedrift då dessa var oerhört obehagliga att ha på sig. Att ägna sådan uppmärksamhet och tid åt barnens toalettbestyr som du beskriver är en modern lyx.
Här i Sverige går blöjanvändandet upp i åldrarna allt mer. Även i Sverige har bebisarna blivit torra tidigt fram till andra hälften av 1950-talet, då utvecklingen sakta gått åt ett att ha blöjor allt längre upp i åldrarna. Nu har barn blöjor längre än de är 2 år som på tex 1970-talet var den vanliga åldern att sluta.