• Dasha

Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.

Kom på en liten parallel/jämförelse efter att ha läst så många trådar om barn som inte är redo at ta bort blöjan vid 3-4 år.

föreställ er att i framtiden har man uppfunnit en liten manick som man kan sätta på en bebis. Manicken skickar alla nödvändiga näringsämnen/vitaminer direkt i barnets blodomloppet/magsäcken, utan att barnet behöver tränas på att äta själv. Manicken är avsedd främst för barn 4 månader-1,5 år, men det finns även för större barn.

Föräldrarna jublar!

SkålInget mer kladd vid matbordet!

SkålFöräldrarna får äntligen äta i lugn och ro, utan att behöva mata en 5-15 månaders med ena handen!

SkålInget mer gnäll vid matbordet, inget lagande av smakportioner!!!!!!!

SkålInget oro om barnet får i sig tillräckligt med järn, B2, fibrer, kalorier, D-vitamin osv.

Föräldrarna tänker medd avsky på sina grymma föräldrar som TVINGADE dem att äta gröt och mosad palsternacka när de var små. Visst gjorde alla så på den tiden, men lite empati borde de ju haft!!!!!!!!???????????Obestämd (och försök nu inte och säg att deras barn kanske ville äta riktig mat. Det står på 1177 att barn inte är redo att äta riktig mat tills de är tillräckligt stora för att använda kniv och gaffel!)  

{#emotions_dlg.flower}Barnet får bestämma själv när hen är redo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Tänk, alla barn utvecklas i sin egen takt!!!!!!!!!!!! det är gammaldags att tvinga en stackars bebis i en hård matstol, där han sitter onaturligt (för hens ålder) stilla under en så lång period, och utvecklar ohälsosam attitud till maten för hela framtiden!!!!!

Föreställ er: det har gått 10 år till, manicken har blivit en självklarhet för alla föräldrar.

Vilka trådar dyker upp dagligen på familjeliv, under rubricken manicken/matträning?

Några exempel:

Min nyblivna treåring vägrar att äta. Och det är som att det inte bekommer henne. Hon säger inte till eller någonting.

Säger jag åt henne att sätta sig vid bordet gör hon det men inte alltid hon får i något  i munnen och sen kan det gå 5 min och hon är hungrig igen.

Dricka gör hon nästa alltid med hjälp av manicken..

Är det så att hon faktiskt inte är mogen än?

Det tre äldre barnen började äta själva vid 3 års ålder..

Någon med tips?

Behöver lite pepp och råd. Har en son (2 år, 5 mån) som inte haft mat-manicken en enda gång dagtid sedan den 25 juni.Nu säger dagiset att han är ledsen och hungrig, vill inte sitta vid bordet. Ska jag sätta på honom mat-manicken igen?

Jag har en son på tre år som vägrar att äta. Jag vet att han känner när han är hungrig. Så fort jag tar av honom mat-manicken så skriker han att han vill ha en ny, så "nakentricket" fungerar inte. Har även försökt med "belöning" i form av klistermärken mm men inget biter. Vad ska jag göra!? Någon med bra tips?

• Svar på tråden Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.
  • Ellie
    Dasha skrev 2015-10-11 21:13:57 följande:
    Jag pratade inte om nutid, utan miljoner år sedan! Då hade man ingen aning att sex leder till barn.
    Är du säker på det?

Är du dessutom säker på att man hade tid att fundera över orgasm på den tiden? De kanske inte uppskattade sex överhuvudtaget, men visste att de var tvugna till det om de skulle få barn.... vad detta nu har med dagens blöjor att göra :)
  • Ellie
    Dasha skrev 2015-10-11 10:26:43 följande:
    Angående min dotter. Från första dagen då vi tog av blöjan (hon var 1 år 4 mån) gick det felfritt, hon rutinpottades, kissade-bajsade på pottan, höll sig ett bra tag utan problem och kunde säga till. Så jag såg tydligt att hon var mogen, att hon kunde det utan problem. Det var vid 2 år som hon började krångla lite.

Jag funderar lite över det du skrev ovan.
    När ni tog av henne blöjan gick allt felfritt från start (med lite krångel något halvår senare).
    Du upplever att ni gjorde allt rätt i och med att hon genast kunde vara blöjfri antar jag.
    Du såg "att hon var mogen".
    Nu använder du själv det du vänder dig emot... att vänta in ett barns mognad.
    Ditt barn var moget vid 1år och 4 mån, men vad hade ni gjort om det inte gått felfritt, och om hon inte varit mogen? Hur hade du hanterat ett läge där hon totalt låtit bli att kissa eller bajsa på pottan utan istället gjorde detta i trosorna lite när som helst utan att bry sig om det ett dugg? Hade ni fortfarande ansett att hon skulle vara utan blöja, eller hade ni haft den på ett tag till?
  • Dasha
    Ellie skrev 2015-10-11 23:01:36 följande:
    Ditt barn var moget vid 1år och 4 mån,
    Jag menar att hon var mogen vid 1år4mån just DÄRFÖR ATT vi körde så mycket blöjfritt innan:

jag ec-ade inte henne, men vädrade utan blöja flera ggr/veckan sedan hon var en vecka gammal, minst en timme åt gången, ofta 3.4 timmar. Så hon hade lite koll på vad som händer  och hur det känns redan under bebistiden, så hon förträngde inte det helt.

önskar att jag hade provat ec då istället (när dottern var nyfödd)! det är mycket enklare och smidigare än att "vädra rumpan mellan blöjbyten" vilket var rekommenderat av bvc.

sedan ser jag (läser på fl bland annat) att väldigt många föräldrar skulle inte ens PROVA ta av blöjan och använda potta vid 1år4m. Jag är extremt säker att om jag hade väntat tills hon var 2 -2,5år, då skulle jag missat tiden, dottern skulle ha vant sig att använda blöja, hon skulle börjat gilla det på ett nytt sätt: medvetet. Plus trotsåldern, plus större vana osv.
     Hur hade du hanterat ett läge där hon totalt låtit bli att kissa eller bajsa på pottan utan istället gjorde detta i trosorna lite när som helst utan att bry sig om det ett dugg? Hade ni fortfarande ansett att hon skulle vara utan blöja, eller hade ni haft den på ett tag till?
    det var väl ungefär det som jag hade förväntat mig när vi tog av blöjan. Därför gjorde vi det i april, och inte tidigare, då dottern hade bara två vinteroveraller.

visst gick inte hon på dagis då, det underlättade för oss. Hon behövde inte blöja när hon började på dagis i augusti, men fick ha den ändå ett tag.

om hon skulle kissat och bajsat i trosorna lite när som helst - skulle jag försöka fånga upp det i potta/toa t.ex. efter sömnen, efter maten, före promenaden. Om hon skulle ha total pott och toaskräck, skulle vi provat kissa i duschen i början, köpt en ny annorlunda potta eller något annat i den stilen.

• sextiotalist
    Dasha skrev 2015-10-12 10:08:29 följande:
    Jag menar att hon var mogen vid 1år4mån just DÄRFÖR ATT vi körde så mycket blöjfritt innan:

jag ec-ade inte henne, men vädrade utan blöja flera ggr/veckan sedan hon var en vecka gammal, minst en timme åt gången, ofta 3.4 timmar. Så hon hade lite koll på vad som händer  och hur det känns redan under bebistiden, så hon förträngde inte det helt.

önskar att jag hade provat ec då istället (när dottern var nyfödd)! det är mycket enklare och smidigare än att "vädra rumpan mellan blöjbyten" vilket var rekommenderat av bvc.

sedan ser jag (läser på fl bland annat) att väldigt många föräldrar skulle inte ens PROVA ta av blöjan och använda potta vid 1år4m. Jag är extremt säker att om jag hade väntat tills hon var 2 -2,5år, då skulle jag missat tiden, dottern skulle ha vant sig att använda blöja, hon skulle börjat gilla det på ett nytt sätt: medvetet. Plus trotsåldern, plus större vana osv.
     Hur hade du hanterat ett läge där hon totalt låtit bli att kissa eller bajsa på pottan utan istället gjorde detta i trosorna lite när som helst utan att bry sig om det ett dugg? Hade ni fortfarande ansett att hon skulle vara utan blöja, eller hade ni haft den på ett tag till?
    det var väl ungefär det som jag hade förväntat mig när vi tog av blöjan. Därför gjorde vi det i april, och inte tidigare, då dottern hade bara två vinteroveraller.

visst gick inte hon på dagis då, det underlättade för oss. Hon behövde inte blöja när hon började på dagis i augusti, men fick ha den ändå ett tag.

om hon skulle kissat och bajsat i trosorna lite när som helst - skulle jag försöka fånga upp det i potta/toa t.ex. efter sömnen, efter maten, före promenaden. Om hon skulle ha total pott och toaskräck, skulle vi provat kissa i duschen i början, köpt en ny annorlunda potta eller något annat i den stilen.

Min grabb var ofta blöjfri, speciellt under sommaren, så länge det gick. Men han gillade inte att springa naken när han blev omkring två. Han fick ha kalsonger på sig, men det gjorde ingen skillnad, han brydde sig helt enkelt inte om kalsongerna blev blöta och bajsa, det gjorde han bara i blöjan. Eftersom han hade problem med hård mage, så var det viktigt att han bajsade, (han bajsade bara hemma t.ex, aldrig på dagis eller när vi var borta) så fanns det inte ens på världskartan att ta en fight som gjort en mage ännu hårdare än vad den var innan.

Och än en gång, det finns några saker som barn kan styra över och ge sina föräldrar ångest, det är maten och så är det när det ska bajsa och kissa.  
  • Dasha
    Sous skrev 2015-10-10 21:42:52 följande:
    Att det inte på något sätt är samma sak som att småbarn inte skulle äta något kan alla med barn som haft sond eller knapp vittna om, så akta dig lite med dina jämförelser.
    Alltså akta dig med dina jämförelser med min underbara bekväma fullt absorberande och torra fantastiska mat-manicken!

Min mat-manick är jättebekväm! det senaste inom teknologi!!!
    med silkeslen insida! Mat-manicken är skapad i unika och skonsamma material som ger ditt barn den allra bekvämaste upplevelsen dygnet runt. Midjan och öppningarna för benen har en överlägsen flexibilitet som mjukt och lyhört följer ditt barns rörelser och sitter lika skönt mot den lilla kroppen som tunna underkläder. Den mjuka rörelsefriheten är extra viktig för ditt barn då det börjar gå, springa omkring och utforska världen.
  • sextiotalist
    Dasha skrev 2015-10-12 10:08:29 följande:

Du verkar bara ha ett barn, det är inte alls ovanligt att det första barnet så kan man lägga den tiden man behöver, inga konkurrerande syskon, all fokus på det enda barnet.
    Hur skulle du löst det med tvillingar, barnen tätt, två blöjbarn, barn i trotsåldern etc etc
  • sextiotalist
    Dasha skrev 2015-10-12 10:19:19 följande:
    Alltså akta dig med dina jämförelser med min underbara bekväma fullt absorberande och torra fantastiska mat-manicken!

Min mat-manick är jättebekväm! det senaste inom teknologi!!!
    med silkeslen insida! Mat-manicken är skapad i unika och skonsamma material som ger ditt barn den allra bekvämaste upplevelsen dygnet runt. Midjan och öppningarna för benen har en överlägsen flexibilitet som mjukt och lyhört följer ditt barns rörelser och sitter lika skönt mot den lilla kroppen som tunna underkläder. Den mjuka rörelsefriheten är extra viktig för ditt barn då det börjar gå, springa omkring och utforska världen.
    Ta och presentera den för en barnläkare och dra parallellerna, jag misstänker att den läkaren bara kommer skaka på huvudet.
    Förresten, så en väninna till mig, hennes numera döda far, var läkare (specläkare och även doktorerat), men inriktning barn som inte höll tätt. Tack vare hennes pappas (vetenskapliga baserade kunskaper) så tog hon det väldigt lugnt med att få sina barn blöjfria. Men ack, hon lyssnade på sin pappa, barnläkare, men stora kunskaper inom detta område. Men han hade nog fel, du vet ju bättre eller hur?
  • Dasha
    sextiotalist skrev 2015-10-12 10:20:17 följande:
    Du verkar bara ha ett barn, det är inte alls ovanligt att det första barnet så kan man lägga den tiden man behöver, inga konkurrerande syskon, all fokus på det enda barnet.
    Hur skulle du löst det med tvillingar, barnen tätt, två blöjbarn, barn i trotsåldern etc etc
    Jag har två, sonen är 13 månader och ec-ad sedan han var en månad. Jag var helt chockad så enkelt det gick.

Jag vet att inte alla bebisar är så tydliga med sina signaler. Men jag tycker synd om de som ÄR lika tydliga och enkla  att ec-a ssom min son, men ignoreras
  • sextiotalist
    Dasha skrev 2015-10-12 10:28:25 följande:
    Jag har två, sonen är 13 månader och ec-ad sedan han var en månad. Jag var helt chockad så enkelt det gick.

Jag vet att inte alla bebisar är så tydliga med sina signaler. Men jag tycker synd om de som ÄR lika tydliga och enkla  att ec-a ssom min son, men ignoreras
    Aha, jag förstod det. Du är en som gillar EC, fine, det är nästan som en ideologi, man får nästan lite sektkänsla när man läser om detta och nu ska du frälsa världen.

• Dasha
    sextiotalist skrev 2015-10-12 10:37:24 följande:
    Aha, jag förstod det. Du är en som gillar EC, fine, det är nästan som en ideologi, man får nästan lite sektkänsla när man läser om detta och nu ska du frälsa världen.
    skulle det inte vara konstigare om jag tipsade om ec utan att ha använt den själv???
Svar på tråden Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.