• Dasha

Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.

Kom på en liten parallel/jämförelse efter att ha läst så många trådar om barn som inte är redo at ta bort blöjan vid 3-4 år.

föreställ er att i framtiden har man uppfunnit en liten manick som man kan sätta på en bebis. Manicken skickar alla nödvändiga näringsämnen/vitaminer direkt i barnets blodomloppet/magsäcken, utan att barnet behöver tränas på att äta själv. Manicken är avsedd främst för barn 4 månader-1,5 år, men det finns även för större barn.

Föräldrarna jublar!

SkålInget mer kladd vid matbordet!

SkålFöräldrarna får äntligen äta i lugn och ro, utan att behöva mata en 5-15 månaders med ena handen!

SkålInget mer gnäll vid matbordet, inget lagande av smakportioner!!!!!!!

SkålInget oro om barnet får i sig tillräckligt med järn, B2, fibrer, kalorier, D-vitamin osv.

Föräldrarna tänker medd avsky på sina grymma föräldrar som TVINGADE dem att äta gröt och mosad palsternacka när de var små. Visst gjorde alla så på den tiden, men lite empati borde de ju haft!!!!!!!!???????????Obestämd (och försök nu inte och säg att deras barn kanske ville äta riktig mat. Det står på 1177 att barn inte är redo att äta riktig mat tills de är tillräckligt stora för att använda kniv och gaffel!)  

{#emotions_dlg.flower}Barnet får bestämma själv när hen är redo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Tänk, alla barn utvecklas i sin egen takt!!!!!!!!!!!! det är gammaldags att tvinga en stackars bebis i en hård matstol, där han sitter onaturligt (för hens ålder) stilla under en så lång period, och utvecklar ohälsosam attitud till maten för hela framtiden!!!!!

Föreställ er: det har gått 10 år till, manicken har blivit en självklarhet för alla föräldrar.

Vilka trådar dyker upp dagligen på familjeliv, under rubricken manicken/matträning?

Några exempel:

Min nyblivna treåring vägrar att äta. Och det är som att det inte bekommer henne. Hon säger inte till eller någonting.

Säger jag åt henne att sätta sig vid bordet gör hon det men inte alltid hon får i något  i munnen och sen kan det gå 5 min och hon är hungrig igen.

Dricka gör hon nästa alltid med hjälp av manicken..

Är det så att hon faktiskt inte är mogen än?

Det tre äldre barnen började äta själva vid 3 års ålder..

Någon med tips?

Behöver lite pepp och råd. Har en son (2 år, 5 mån) som inte haft mat-manicken en enda gång dagtid sedan den 25 juni.Nu säger dagiset att han är ledsen och hungrig, vill inte sitta vid bordet. Ska jag sätta på honom mat-manicken igen?

Jag har en son på tre år som vägrar att äta. Jag vet att han känner när han är hungrig. Så fort jag tar av honom mat-manicken så skriker han att han vill ha en ny, så "nakentricket" fungerar inte. Har även försökt med "belöning" i form av klistermärken mm men inget biter. Vad ska jag göra!? Någon med bra tips?

• Svar på tråden Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.
  • Ellie
    Dasha skrev 2015-11-17 11:58:52 följande:
    bebisar brukar oftast bajsa eller kissa när de ammas!

Min 6 veckors pojke bajsar nästan alltid bara när han ammas

Min Rasmus bajsar nästan alltid när jag ammar eller precis efter
    Lisa är 2 månader och bajsar under amningen eller vid slutet..
    Inte mina bebisar.
    sextiotalist skrev 2015-11-17 13:05:00 följande:
    Och de som har smått av mina kolleger (frågat runt lite), deras barn säger till när de har fått något i blöjan, även om de inte fullt ut behärskar att styra.

Så så bekväma är nog inte blöjorna ändå
    Ja, visst är det så. 3-åringen tycker inte alls det är skönt med något i blöjan. Har hon kissat eller bajsat vill hon inte sitta ner, rör sig långsamt och vill gärna bli av med blöjan. Hon går ju också med trosor mellan "toalettbesöken".
  • Rani

Nej, jag vill lova att det går mycket snabbare för mig att byta kissblöja i vagnen i lekpaken än att leta reda på en toa att sätta bebisen på.

En 4-5 åring kan ju hålla sig tills man hittar en lämplig plats att kissa på.

• Dasha
    Rani skrev 2015-11-17 18:59:05 följande:

Haha, ja det är tur vi har olika intressen. En del vill vara ute i friska luften, leka och umgås. Andra vill potta bebis fem gånger om dagen och amma när hen skiter. Nej, det finns en gräns för naturligheten för mig. Den är passerad för länge sedan vid amma på pottan.

Verkar som man aldrig kan gå hemifrån när man sysslar med EC. Alternativt alltid ha med en potta. Inte så smidigt på vintern. Men folk skulle allt titta om jag började amma min bebis på pottan i lekparken eller på öppna förskolan. Verkar vara något för föräldrar utan större barn eller egna fritidsintressen. Nä, jag tror jag skippar det faktiskt.

försöker du missförstå med vilja? Drömmer

ellie frågade, vad har jag för tips om en ettåring skriker och får totalpanik på pottan och kan inte slappna av så ingenting kommer.

jag svarade, att potta efter maten, efter sömn, att hålla om barnet lugnande.

ellie svarade, att de har redan gjort det, och det har inte hjälp.

ellie har även nämnt flera till saker som de försökte, och inget hjälpte.

då var mitt nästa tips, att amma så att barnet slappnar av.

inget av mina barn fick sådan panik på pottan.

jag har varit tydlig varje gång att det är nån gång i början möjligen, för att bryta mönster att pottan är en hemsk plats där man inte kan slappna av.

har även sagt att mitt barn som är 14 mån fick 4-5 ggr amma på pottan under hela sitt liv, då han råkade vakna på hemsk humör (tänderna var på g), men han ändå kissade inte i blöjan utan väntade på att bli pottad, men hade svårt att slappna av.

vi är faktiskt ute massor, både i attraktionsparker, i skogen, stranden, museer osv, nästan mer än de flesta som jag känner.

det går utmärkt att kombinera.

däremot när jag bytte blöja, då var det nästan mer slit!

båda barn brukade gallskrika på skötbordet vid blöjbyte. båda försökte att passa på och kissa/bajsa under sekunderna då blöjan var av. Hade det gått att amma under blöjbyte - skulee jag försökt då, då jag inte kände till ec!

så fort jag började ec-a sonen (han var nog 1,5 månad då) - då blev han jättenöjd! Tänker bara, hur mycket skrik och smutsiga skötbordsunderlägg jag kunnat slippa med dottern!
  • Rani

Tur du hittat din grej TS.

Alla har sina egna intressen som sagt.

• Ellie

TS, en nyfiken fråga (jag har inte tänkt börja med EC av olika skäl, men undrar ändå):
    När du är ute med bebisen har du blöja på då och låter det komma där, eller tar du alltid med dig en potta? I så fall... vad gör du med pottans innehåll på tex lekplatsen? Kiss kan man ju hälla i en buske, men bajset? Tar du med det i vagnen tills ni kommer till en toalett, eller...?

• annananos
    Ellie skrev 2015-11-17 19:07:16 följande:
     3-åringen tycker inte alls det är skönt med något i blöjan. Har hon kissat eller bajsat vill hon inte sitta ner, rör sig långsamt och vill gärna bli av med blöjan. Hon går ju också med trosor mellan "toalettbesöken".
    Mitt barn bryr sig inte om det är något i blöjan utan fortsätter sin lek som om inget har hänt, man måste alltså själv ta reda på om det är dags att byta blöja.
    Dasha skrev 2015-11-17 19:58:10 följande:
    så fort jag började ec-a sonen (han var nog 1,5 månad då) - då blev han jättenöjd! Tänker bara, hur mycket skrik och smutsiga skötbordsunderlägg jag kunnat slippa med dottern!
    Hur gör ni på dagis eller dagmamma? har ditt barn blöja då? inte kan dom ha 10-15 barn som skall EC:as?
  • Ellie
    annananos skrev 2015-11-18 08:08:54 följande:
    Mitt barn bryr sig inte om det är något i blöjan utan fortsätter sin lek som om inget har hänt, man måste alltså själv ta reda på om det är dags att byta blöja.

Ja, det är helt klart olika från barn till barn hur det fungerar med toalettsignaler, känsel mm. Det gäller helt enkelt att följa sitt barn i detta (trots att TS menar att alla barn är rätt lika och att barnen borde följa föräldrarna).
  • Dasha
    Ellie skrev 2015-11-18 09:26:45 följande:
     TS menar att  barnen borde följa föräldrarna).
    helt fel!

jag menar att föräldrarna ska följa sina barn!

sååå synd om stackars bebisarna som visar TYDLIGT när de vill utföra sina behov, och föräldrarna struntar i det, eftersom
    Rani skrev 2015-11-17 19:08:50 följande:

Nej, jag vill lova att det går mycket snabbare för mig att byta kissblöja i vagnen i lekpaken än att leta reda på en toa att sätta bebisen på.

• Dasha

Jag har enn fråga till er!!!!!

Byter ni blöja efter VARJE kiss på en 0-2 åring?

• Rani

Nix, det är därför jag misstänker att man inte har något liv med EC eftersom man måste spana efter subtila tecken på varje kiss på g.

Svar på tråden Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.