• annananos

Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.

Dasha skrev 2015-11-16 10:00:20 följande:
    jag menar självklart inte varje gång, utan första en-två ggr, för att bryta mönster.

tänk om det skulle förresten funka även med en 3-åring? ge nån keks eller välling i mugg medan han sitter på toa?
    Har följt denna tråd, men har inte brytt mig om att skriva för att jag tycker själva grunden starten med matmanick va en lite rolig tanken men inte relevant efter som jag har svårt att tänka att det skulle ha ett sammanhang mellan mat å blöjor.
    men nu har det ju gått över helt till att vara en tråd om hur och när man skall potträna sitt barn. och TS du har mycket tankar å ider men tyvärr det funkar inte så i verkligheten. vissa barn klarar inte toaletten vist det har inte alltid varit så förr va det sämre blöjor och innan dess fanns det inga blöjor. men nu har vi blöjor som är bra och det har gjort att visa barn är rädda för toaletten och använder blöja långt upp i åren. 
    om det hade funnit ett sätt som funkade på ALLA barn så hade man troligtvis fått med sig det från BB. alla barn är inte lika alla föräldrar är inte lika. det som är viktigt är att föräldrar och barnen är överens. funkar det med EC bra för dom funkar det att använda toan från 1, 2 eller 3 år så bra om alla är nöjda. vill barnet bajsa i blöjan tills det är 4 år så vad gör det. jag har hittills aldrig sett eller hört om en sjuåring med blöja på skolan för att föräldrarna har varit "lata"
    lyssna på barnen och ta det i deras takt alla friska barn blir blöjfria.
  • annananos
    Dasha skrev 2015-11-16 10:55:56 följande:
    det var ju för att flera bad mig om konkreta tips, så jag var tvungen att svara.
    annananos skrev 2015-11-16 10:14:41 följande:
    . det som är viktigt är att föräldrar och barnen är överens.

jag misstänker att nästan alla 3åringar VILL vara pottränade och blöjfria, tror till och med att många 3åringar lider av att behöva kissa/bajsa i blöjan, men det är svårt för dem att bli blöjfria/toatränade. Just därför att:
    annananos skrev 2015-11-16 10:14:41 följande:
    om det hade funnit ett sätt som funkade på ALLA barn

nej inte alla, men de allra flesta, det är min gissning!
    jag pratar inte alls om dem som är helt nöjda!

för det första, märker jag att många föräldrar tycker det är jobbigt att deras 3-4 åring har blöja, de vet inte vad/hur de ska göra.
    för det andra, som jag har precis skrivit här, tror jag att barnen som är 3-4år och kissar/bajsar endast i blöjan, är inte heller nöjda med det.
    Vad jobbar du med? hur vet du att 3-4 åringar med blöja är missnöjda? 
    jag vet inte men jag har svårt att veta vad andras 3 åringar tycker. inte så att jag frågar barnen direkt om dom tycker det är jobbigt md blöja eller inte. det finns ju många i den åldern som faktiskt själva väljer att bajsa i blöjan i stället för toaletten fast dom inte har blöja egentligen. utan helt enkelt säger till eller ber om en blöja när dom skall bajsa. kan man inte se dom barnen som pottränade? 
    jag ser att vårat barn blev gladare och mer tillfreds när vi började med blöja igen istället för att varje dag känna att han misslyckas. med andra ord jag tror att man med barn som är såpass stora som 3 år kan föra en dialog så dom barnen får vara med att bestämma om dom vill ha blöja eller inte. 
    som någon skrev. att deras dotter sagt själv att hon skall kissa på toalleten när hon är fyra år. ja låt hon ha blöja tills hon är fyra då.
  • annananos
    sextiotalist skrev 2015-11-16 11:20:19 följande:

Kineserna och asiaterna hade ett hål där barnet gjorde sina behov genom, och jag tror inte att de var de enda som använde den lösningen.

Men du kanske har samma inställning till att utveckling. Varför använda hjulet, folk fixade att ta sig fram utan hjul för miljoner år sedan. Yxa, när det finns flintastenar, lyxigt.

Till saken hör att de enda som mår dåligt av att barnen inte bli torra vid ett års ålder är din grupp, dvs EC-föräldrar och jag vill fortfarande ha svar på frågan.
    Vad är det som stör dig så mycket att min son slutade med blöjor efter tre års ålder? Påverkar det din vardag?

De som är intresserade av EC de letar rätt på informationen, vi andra vi löser detta med tiden, varken EC-barn eller barn med blöja länge tror jag inte påverkas av detta beslut som vuxen. Blöjan hindrar inte barn att kissa och bajsa, däremot din sk uppfinning skulle hindra barn att äta. Det är en väldigt stor skillnad.
    Den uppfinningen hindrar maten att komma in i magen den naturliga vägen, blöjor hindrar inte avföringen att komma ut den naturliga vägen. Det motsvarande hade varit en stomipåse.
    Så likheten med din knapplösning är en stomipåse, inte blöjor
     Väl skrivet, som du skriver det är ju inga vuxna som använder blöja. och jag tror inte man kan se någon klass skillnad mellan dom barnen som haft blöja länge 3-4 år eller dom kom blev blöjfri vid 1 år.

se det bara så hur många barn har blöja efter 4 år? antalet blöjbarn minskar nog fort efter 3 år och är nog mer eller mindre noll vid 5 år
  • annananos
    Dasha skrev 2015-11-16 15:14:07 följande:
    till exempel många föräldrar berättar om det här på fl.
    ja precis, det är jobbigt för barnet att känna sig misslyckas, när kompisar går på toaleten.
    Men om det är föräldrarna som tycker det är jobbigt att deras barn fortfarande har blöja så är det väl egentligen inget problem? jag ser till mitt barns bästa i alla lägen vist kan det vara jobbigt för mig som förälder eller pinsamt. men om mitt barn vill ha blöja och jag märker att barnet mår bättre och är gladare för det så får min fina sida om en världsbäst förälder stå förbi. jag är inte världsbäst på att vara förälder men jag är ta mig fan bäst på att vara förälder till mina barn. sedan gör jag inte allt rätt och jag får backa ibland å det gjorde vi med blöjan. det funkade inte utan fast månader med försök utan tvättmaskinen gick varm. å ja skall man gå på din tes så började vi försent vi startade första försöken vid ca 2 år. men efter som JAG inte tror/orkar/vill kämpa med en ettåring om att den måste säga till när den skall kissa eller bajsa så väntade vi. rätt eller fel kan ingen veta men att VI tycker det är 100 gånger bättre med blöja nu än utan är ett som är säkert.
  • annananos
    Ellie skrev 2015-11-17 19:07:16 följande:
     3-åringen tycker inte alls det är skönt med något i blöjan. Har hon kissat eller bajsat vill hon inte sitta ner, rör sig långsamt och vill gärna bli av med blöjan. Hon går ju också med trosor mellan "toalettbesöken".
    Mitt barn bryr sig inte om det är något i blöjan utan fortsätter sin lek som om inget har hänt, man måste alltså själv ta reda på om det är dags att byta blöja.
    Dasha skrev 2015-11-17 19:58:10 följande:
    så fort jag började ec-a sonen (han var nog 1,5 månad då) - då blev han jättenöjd! Tänker bara, hur mycket skrik och smutsiga skötbordsunderlägg jag kunnat slippa med dottern!
    Hur gör ni på dagis eller dagmamma? har ditt barn blöja då? inte kan dom ha 10-15 barn som skall EC:as?
  • annananos
    Dasha skrev 2015-11-18 15:27:32 följande:
    1.sonen har blöjan oftast på ute som backup.Blöjan oftast förblir oanvänd. Han säger till och väntar/håller sig. Det är hans val, och jag förstår det (skulle inte själv vilja kissa/bajsa i blöja)
    1. har du provat kissa i en blöja? jag har det inte men efter som min och många andras barn inte verkar bry sig så mycket om dom har kiss i blöjan så tror jag heller inte dom tycker det är så obekvämt.
    Dasha skrev 2015-11-19 12:50:17 följande:
    om vi nu pratar om blöjor:
    min mamma brukade ha mig i libero comfort fit, dag och natt till 3års ålder.
    hennes mamma brukade ha henne i libero comfort fit, dag och natt till 3 års ålder.
    min mormors mamma brukade också ha henne i libero comfort fit, dag och natt till 3 års ålder.
    häftigt att ha en sådan ung mormor så när hon va liten fan libero comfort fit. jag tror knappt det fanns sådana blöjor när jag var liten. utan då var det mest plast snibbar med tjocka ilägg.
    Dasha skrev 2015-11-19 13:10:33 följande:
    båda mina  bebisar passade på att kissa och bajsa så fort blöjan var avtagen. sonen slutade med det, så fort jag började potta honom.

så din son slutade kissa när blöjan var av när du började potta han? om han slutade kissa utan blöja så var det väll ingen ide att sätta han på pottan?

Svar på tråden Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.