Dasha skrev 2015-10-09 14:54:11 följande:
nej jag tycker att många barn har tvingats att förtränga sina instinkter.
förtränga sina instinkter till den grad att de känner inte av när de kissar eller bajsar!
jag pratar inte om att vara helt "torr" vid 3 år. Jag menar att om ett barn har hela sitt liv haf supertorra blöjor, då har många av barnets instinkter avprogrammerats.
En del barn har blivit jätteduktiga av denna blöjträning, så duktiga att det knappt går att träna bort detta blöjberoende.
sextiotalist skrev 2015-10-09 11:42:43 följande:
, däremot så satt vi inte en skrikande unge på pottan,
Det var faktiskt ironi, med "skrikande barn vid matbordet".
Självklart är det ingen som sätter skrikande barn på pottan!!!!!!!!!!!!!!!! Varför i hela friden skulle någon göra det? Framföralt är det meningslöst, som du säger själv.
Däremot verkar det vara ett vanligt missförstånd bland de som har blöja på sina 3åringar, att "alla andra" som tog av blöjan tidigare sätter sina skrikande/gråtande barn på pottan och drillar dem.
Min bror har två småttingar och inte är de blöjorna så bra att de avprogrammeras. Den äldste blev blöjfri utan några större problem. Den yngste är bara året än så länge, men hon säger till när det är dags att byta blöja.
Jag undrar om det inte är lite myt detta, att barnen avprogrammeras, om man läst svaren i andra blöjtrådar, så är de flesta barnen torra vid tre, några behöver längre tid på sig, men ytterst få ha blöja efter fyra.
Om det skulle vara så att de har fått ett blöjberoende (var ett nytt ord) så hade många 6-åringar haft blöjor idag.
Barn blir inte blöjberoende, barns utveckling av att styra blåsa och tarm har inte avprogrammerats.
Däremot kan blöja många gånger för barn vara en trygghet, sedan finns det några saker som barnen kan kontrollera, det är maten och avföring, så jag tror det snarare sagt är tvärtom, barn som vägrar släppa blöjan eller trasslar vid maten har full koll på detta. Du kan tvinga ett barn i säng, tvinga barn på kläder, men du kan aldrig, aldrig tvinga ett barn att bajsa.
Jag menar inte att det är ett missförstånd, utan däremot har man fått höra, bara för att ens barn släppte blöjan sent, att man var en lat och bekväm förälder. Men mitt barn vägrade pottan, det var först när han var så stor att han kunde sitta på toaletten som det blev aktuellt att släppa blöjan helt. Styra blåsan var han sen med.