Dasha skrev 2015-11-19 13:06:13 följande:
vet din mamma att du aldrig låter din bebis vara utan blöja, inte ens nån gång i veckan en halvtimme mellan blöjbyten? berätta det för henne.den här tråden handlar INTE om ec.
den handlar om dem som aldrig låter barn, som inte är torra, vara utan blöja.
jag tycker att man bör låta bebisar 0-6 mån vara utan blöja i alla fall en stund, några gånger i veckan. kanske mellan blöjbyten.
sedan vill man torka kisset/bajset från golvet, eller fånga det i pottan - det är detaljer. Jag tipsade bara om ec för att jag tycker det gör det enklast för föräldrar. Men det kan man inte veta förrän man har provat.
man kan också ha barn ute i gräset utan blöja på sommaren. Men nu är det november.
jag antar att du tänker inte låta ditt barn vara ute utan blöja nästa sommar heller? är det för modernt för dig, säger du?
sedan lägger du över allt ansvar på dina barn: nu är det dags för dig att börja skolan, se själv om du vill gå ditt i blöja eller inte
ok, jag kanske överdriver lite. I de flesta fall löser barnen detta före de är 5 år. Själva. Genom hårt jobb och många misslyckanden. För att föräldrarna ville inte underlätta detta för dem, under tiden då barnen hade kvar sina naturliga instinkter.
ditt kall är att byta blöja? Vad bra att du hittat ditt kall, du med!
Ja, min mamma skulle nog bli rätt förvånad om jag sa det till henne eftersom hon vet hur min dotter gillar att springa runt naken här på vår tomt på sommaren. Hon skulle nog bli rätt förvirrad.
Min mormor hade bondgård och ägnade det mesta av sin vakna tid åt den. Min mamma lärde sig tidigt att roa sig själv.
Min mormors mor hade 9 barn och dessutom jobbade hon. Grannkvinnorna turades om att passa ungarna.
Så de hade nog både annat för sig än att kolla efter tecken på när deras bebisar ville pottas eller potta dem på schema. Jag tror knappast de ammade dem på pottan. Jag tror däremot att de hade önskat att libero comfort fit funnits då det hade underlättat deras liv avsevärt.
Troligtvis hade barnen tygblöjor och blev torra i ren självbevarelsedrift då dessa var oerhört obehagliga att ha på sig. Att ägna sådan uppmärksamhet och tid åt barnens toalettbestyr som du beskriver är en modern lyx.