Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.
Dasha skrev 2015-10-09 14:54:11 följande:
nej jag tycker att många barn har tvingats att förtränga sina instinkter.förtränga sina instinkter till den grad att de känner inte av när de kissar eller bajsar!
jag pratar inte om att vara helt "torr" vid 3 år. Jag menar att om ett barn har hela sitt liv haf supertorra blöjor, då har många av barnets instinkter avprogrammerats.
En del barn har blivit jätteduktiga av denna blöjträning, så duktiga att det knappt går att träna bort detta blöjberoende.
Det var faktiskt ironi, med "skrikande barn vid matbordet".
Självklart är det ingen som sätter skrikande barn på pottan!!!!!!!!!!!!!!!! Varför i hela friden skulle någon göra det? Framföralt är det meningslöst, som du säger själv.
Däremot verkar det vara ett vanligt missförstånd bland de som har blöja på sina 3åringar, att "alla andra" som tog av blöjan tidigare sätter sina skrikande/gråtande barn på pottan och drillar dem.
Jag önskar att mitt barn ville/kunde sluta med blöjor, men jag har insett att jag inte har så mycket talan där. Hon är den som måste bestämma detta själv.
Ja, hon är över 3 år gammal. Hon både kissar och bajsar i blöja. Aldrig någon annanstans. Aldrig. För att jag är lat?
Nja, jag uppmuntrar henne, sätter henne på toaletten, talar om att sluta med blöja osv. Det jag inte gör är att tvinga henne.
Vi började med potta redan strax efter att hon var 1, men hon fick panik. Gallskrek och mådde riktigt dåligt av att sitta där. Inte optimalt för resultat, så vi avbröt efter ett tag försöken.
Hon vägrar sitta ner när hon gör sina behov. Vill inte ens böja på knäna med blöjan på, utan skall absolut stå upp. Du får gärna komma med tips om hur vi skall övertala henne till att börja sitta ner.
När hon sitter på toaletten nuförtiden så funkar det bra. Förutom att inget händer. Det kommer inte en droppe. Hur skall vi manipulera fram detta?
Hon har trosor på sig nästan jämt, och är torr nattetid sedan ca 1 år tillbaka, men när hon behöver gå på toa så ber hon om en blöja. Instinkterna finns där, och hon är mycket väl medveten om när hon behöver kissa eller bajsa och hon kan hålla sig om hon inte får blöja direkt. Tvingas hon sitta på toa så blir det gallskrik, inget resultat, förstoppning, och hon håller även inne urinen ett dygn om hon måste.
Hon säger att hon skall sluta med blöja när hon är 4 år. Jag hoppas på tidigare, men vet inte riktigt hur vi skall nå dit. Hon har ett mycket stort kontrollbehov och är sannolikt "rädd att misslyckas på toa".
I övrigt är hon tidig på ganska många områden. Räknar till 100, kan lite plus och minus, kan alfabetet och läser några ord, skriver några ord, kan planeter, veckodagar, månader, hur kroppens flesta organ fungerar mm. Men vill inte vara utan blöja.
Vad är din poäng?