• Ellie

Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.

Dasha skrev 2015-10-11 21:13:57 följande:
    Jag pratade inte om nutid, utan miljoner år sedan! Då hade man ingen aning att sex leder till barn.
    Är du säker på det?

Är du dessutom säker på att man hade tid att fundera över orgasm på den tiden? De kanske inte uppskattade sex överhuvudtaget, men visste att de var tvugna till det om de skulle få barn.... vad detta nu har med dagens blöjor att göra :)
  • Ellie
    Dasha skrev 2015-10-11 10:26:43 följande:
    Angående min dotter. Från första dagen då vi tog av blöjan (hon var 1 år 4 mån) gick det felfritt, hon rutinpottades, kissade-bajsade på pottan, höll sig ett bra tag utan problem och kunde säga till. Så jag såg tydligt att hon var mogen, att hon kunde det utan problem. Det var vid 2 år som hon började krångla lite.

Jag funderar lite över det du skrev ovan.
    När ni tog av henne blöjan gick allt felfritt från start (med lite krångel något halvår senare).
    Du upplever att ni gjorde allt rätt i och med att hon genast kunde vara blöjfri antar jag.
    Du såg "att hon var mogen".
    Nu använder du själv det du vänder dig emot... att vänta in ett barns mognad.
    Ditt barn var moget vid 1år och 4 mån, men vad hade ni gjort om det inte gått felfritt, och om hon inte varit mogen? Hur hade du hanterat ett läge där hon totalt låtit bli att kissa eller bajsa på pottan utan istället gjorde detta i trosorna lite när som helst utan att bry sig om det ett dugg? Hade ni fortfarande ansett att hon skulle vara utan blöja, eller hade ni haft den på ett tag till?
  • Ellie
    Anonym (mamma H) skrev 2015-11-09 01:54:53 följande:
    Hon hinner alltså få av trosorna och på med en blöja innan kiss och bajs kommer. Då har hon ju ändå kommit en bra bit på väg. 

Min treåring hinner aldrig känna något förrän det kommit. Blöja, trosa eller naken spelar ingen roll - kiss och bajs kommer som en överraskning.
    Ja, då har vi olika typer av problem. Min dotter känner när hon behöver gå, och kan hålla sig i evigheter tills hon får en blöja. Kan tex hålla sig korta stunder som från affären och hem, men även hela dagen (går mellan 9-14) på förskolan om hon inte har lust att ta på en blöja där.

För din 3-åring kommer det säkert lossna helt plötsligt och det blir allt mindre överraskning. Det verkar vara mer fysiologiskt, medan vårt problem är mentalt.
  • Ellie
    Dasha skrev 2015-11-11 16:25:24 följande:
    mycket intressent erfarenhet!

du säger att du "lät det vara" med lillasyster.

hur blev hon torr nattetid? ni hade blöja jämnt och ständigt dag och natt, pottade henne aldrig, och vid 1 år plötsligt slutade hon kissa på natten?

tog ni av blöjan då?

eller fortsatte ni ha blöjan på dag och natt jämnt och ständigt, och vid 2 år började hon säga till innan hon ville kissa?
    Hur blir man annars torr nattetid?
    Vi hade blöja jämt, men helt plötsligt var blöjorna torra på morgonen = torr nattetid. Då tog vi av blöjan på natten.
  • Ellie
    Anonym (165) skrev 2015-11-13 14:13:09 följande:
    Hur länge skall man ha blöja på natten om det fortfarande händer olyckor ibland?
    När man väl tagit bort blöjan hur länga skall man då ha "kissskydd" i sängen? kommer det hända någon olycka om det inte hänt på en månad kommer det hända en olycka om det inte hänt på ett halvår?
    Hur ofta är "ibland"? Är det flera gånger i veckan är man inte torr än nattetid.
    Ofta fungerar det så att blöjorna helt plötsligt är torra varje morgon. Jag tror vi gav det ca 1 vecka med torra blöjor innan vi tog bort dem på natten. Det var över ett år sedan och har aldrig hänt någon olycka.

Om man vill ha kisskydd eller inte är väl en smaksak. Vi hade aldrig det. Har inte behövts.

Ja, det kan hända en olycka om det inte hänt på en månad, ett halvår, eller flera år. Ibland börjar barn kissa på sig på natten igen efter att ha varit torra. Ofta i samband med händelser som oroar dem.
  • Ellie
    Rani skrev 2015-11-14 01:20:39 följande:
    Ts! Du är välkommen hem till mig och lära min treåring gå på toa. Både jag och hon vill inget hellre. Tyvärr förstår hon inte hur hon ska släppa på kisset och bajset när hon sitter på toa och är jätteledsen för det. Hur lär du henne det? Kom igen, berätta! Förhär har det suttits på toa i timtal utan resultat.
    "Kul" att höra att någon annan har exakt samma problem som vi. Min 3-åring klarar inte heller att släppa ut något när hon sitter på toa, trots att hon sitter där långa stunder.
    Du får hemskt gärna berätta för mig om ni kommer närmare en lösning, hur ni sedan får det att fungera mm. Jag tar tacksamt emot alla tips :)
  • Ellie

Dasha skrev 2015-11-14 15:47:36 följande:

jag blir faktiskt orolig. det är inte nyttigt att sitta på toa längre stunder. Instraabdominella trycket ökar när man sitter på toaletten, detta ökar blodflödet till området kring analöpningen, och långvarig ökning kan leda till hemorrojdutveckling. Ännu värre om barnen krystar på toa, längre stunder, utan resultat.

Du behöver inte oroa dig. Här krystas inte på toa. Det är inte heller farligare att sitta länge på toa än att sitta och läsa en bok på en stol, om inget händer.

I övrigt kanske du har bra tips om man sätter ett litet barn (kring 1 år eller så) på toa ofta, men inget händer. Inget händer heller när barnet blir 2 år. Eller 3 år. Du kunde ju ge tips om man börjar tidigt, så hur skulle du göra när det aldrig kommer något för 1-åringen?
  • Ellie
    Dasha skrev 2015-11-14 18:31:00 följande:
    massa tips, t.ex:
    sätta ettåringen på pottan direkt efter sömn, men man  får helst fortsätta hålla barnet när han är på pottan första ggn, inte släppa kontakten. sätta på pottan direkt efter maten, då är det lättast att bajsa. ge en leksak i barnets hand så han slappnar av, då blir det lättare i fortsättning
    Dasha skrev 2015-11-14 18:35:36 följande:
    blåsa lite lätt på huvudet.

prova kissa ute i buskarna på sommaren, brukar gå bättre eftersom det är lite kyligare än hemma

Mm... och om inget händer ändå? Du tror inte vi provat massor av saker utöver det du nämnt, som spola i vattenkranen, ha fötterna i fotbad, kissa i duschen mm? Det har aldrig kommit något utomhus heller, trots långa nakenheter i trädgården sommartid. Vad gör man då?
  • Ellie
    Dasha skrev 2015-11-14 18:32:12 följande:
    ser du ingen skillnad?
    Nja. En skillnad finns väl om barnet faktiskt sitter och krystar mm, men sitter det som på en vanlig stol med bra stöd under fötterna och inget annat händer än att barnet sitter där så kommer det inte orsaka några som helst hemorrojder eller annat.
  • Ellie
    Dasha skrev 2015-11-15 14:49:57 följande:
    harni provat det med en ETTÅRING?
    Jadå. Det har vi. Tyvärr fick hon då panik om hon kände att hon var på väg att kissa eller bajsa. Började skrika, sprattla och försöka ta sig därifrån. Inte hjälpte det att hålla om henne lugnande, sjunga sånger, eller liknande. Hon skulle bara bort från pottan.

Nu när hon är 3 år sitter hon där utan panik, men vägrar/kan inte släppa ut något kiss eller bajs där det skall vara. Allt sådant gör hon ståendes, i blöja. Det är inte lätt ens för vuxna att tex kissa i liggande ställning om man inte är van vid det. Har man hela sitt liv kissat ståendes är det inte så enkelt att släppa ut kisset när man sitter ner. Särskilt inte om man lägger till lite rädsla för att kissa i en toalett. Senast igår sade hon att hon är rädd för att kissa där, men att hon tänker göra det när hon är 4 år. Det är något hon upprepar då och då. Antagligen för att skjuta det på framtiden, men jag kan ändå inte tvinga henne att slappna av i rätt muskler när hon sitter på toaletten. Det måste vara hennes beslut. Det jag kan göra är att fortsätta sätta henne där, prata med henne om det och vänta in att hon själv klarar av detta.
  • Ellie
    Dasha skrev 2015-11-16 09:52:13 följande:
    ellie, ammadu du henne då när hon var 1år och började prova pottan? för att nästan alla bebisar kissar/bajsar när de ammas, de slappnar av vid amning, och en del som ec-ar ammar samtidigt som de sätter bebisen på pottan.
    jag själv gjorde det fyra-fem gånger när sonen vaknade på jättedålig humör, ville inte sitta på pottan, men han var ju redan van att kissa/bajsa där efter sömn. så jag satt ju ändå på pallen framför pottan, då ammade jag samtidigt och han slappnade av.

vet inte om det funkar likadant med flaska, men skulle faktiskt tro det (ersättning eller välling).

provade ni också att spola pottan med varmt vatten och sedan torka av? då är pottan varm och torr, behaglig att sitta på.

Ja, jag ammade henne, men provade aldrig att amma på pottan. Visst skulle det eventuellt ha kunnat hjälpa, men jag är tveksam. Dessutom tycker jag det känns fel att amma i den situationen. Inte heller brukar mina barn bajsa under amning, utan vid andra tillfällen.

Som sagt, vi provade många saker. Givetvis inte allt som finns, och nu är det "försent" att börja behandla henne som en 1-åring. Hon är 3,5 år med stark vilja och integritet. Vi får ta det i hennes takt. Förr eller senare kommer det lossna för henne. Däremot tar jag gärna emot tips från andra i samma situation som vi, som har kunnat hjälpa barnet till en lösning på detta.
  • Ellie
    Dasha skrev 2015-11-17 12:44:51 följande:
    då kan man behålla blöjan och potta på rutin:
    efter somn
    efter mat (som du pottade efter luch, men varför inte efter frukost och middag också?

ooch ta av blöjan när man HAR tid, typ ett par timmar i veckan, plus låta barnet leka ute i gräset på sommaren utan blöja.

just det här händer ofta lätt och snabbt, om man börjar potta en BEBIS på rutin, inte en utan kanske 5 ggr/dagen, som sagt, efter mat och efter sömn.

Samtidigt är allt detta med att potta en bebis 5 ggr/dagen när man även har storasyskon mm att ta hand om kanske inte det som prioriteras. Barnet blir av med sina blöjor så småningom, med eller utan att sitta på pottan ofta redan innan 1 års ålder. Ibland är det helt enkelt bäst för hela familjen att man inte lägger fokus på onödiga saker.
  • Ellie
    Rani skrev 2015-11-17 18:59:05 följande:
    Haha, ja det är tur vi har olika intressen. En del vill vara ute i friska luften, leka och umgås. Andra vill potta bebis fem gånger om dagen och amma när hen skiter. Nej, det finns en gräns för naturligheten för mig. Den är passerad för länge sedan vid amma på pottan.

Verkar som man aldrig kan gå hemifrån när man sysslar med EC. Alternativt alltid ha med en potta. Inte så smidigt på vintern. Men folk skulle allt titta om jag började amma min bebis på pottan i lekparken eller på öppna förskolan. Verkar vara något för föräldrar utan större barn eller egna fritidsintressen. Nä, jag tror jag skippar det faktiskt.
    Ungefär så jag menade Glad
  • Ellie
    Dasha skrev 2015-11-17 11:58:52 följande:
    bebisar brukar oftast bajsa eller kissa när de ammas!

Min 6 veckors pojke bajsar nästan alltid bara när han ammas

Min Rasmus bajsar nästan alltid när jag ammar eller precis efter
    Lisa är 2 månader och bajsar under amningen eller vid slutet..
    Inte mina bebisar.
    sextiotalist skrev 2015-11-17 13:05:00 följande:
    Och de som har smått av mina kolleger (frågat runt lite), deras barn säger till när de har fått något i blöjan, även om de inte fullt ut behärskar att styra.

Så så bekväma är nog inte blöjorna ändå
    Ja, visst är det så. 3-åringen tycker inte alls det är skönt med något i blöjan. Har hon kissat eller bajsat vill hon inte sitta ner, rör sig långsamt och vill gärna bli av med blöjan. Hon går ju också med trosor mellan "toalettbesöken".
  • Ellie

TS, en nyfiken fråga (jag har inte tänkt börja med EC av olika skäl, men undrar ändå):
    När du är ute med bebisen har du blöja på då och låter det komma där, eller tar du alltid med dig en potta? I så fall... vad gör du med pottans innehåll på tex lekplatsen? Kiss kan man ju hälla i en buske, men bajset? Tar du med det i vagnen tills ni kommer till en toalett, eller...?

• Ellie
    annananos skrev 2015-11-18 08:08:54 följande:
    Mitt barn bryr sig inte om det är något i blöjan utan fortsätter sin lek som om inget har hänt, man måste alltså själv ta reda på om det är dags att byta blöja.

Ja, det är helt klart olika från barn till barn hur det fungerar med toalettsignaler, känsel mm. Det gäller helt enkelt att följa sitt barn i detta (trots att TS menar att alla barn är rätt lika och att barnen borde följa föräldrarna).
  • Ellie
    Dasha skrev 2015-11-18 15:09:45 följande:
    helt fel!

jag menar att föräldrarna ska följa sina barn!

sååå synd om stackars bebisarna som visar TYDLIGT när de vill utföra sina behov, och föräldrarna struntar i det, eftersom

Men bara för att en bebis visar att den skall kissa eller bajsa betyder det inte nödvändigtvis att den vill göra det på en potta.
    Dasha skrev 2015-11-18 15:10:33 följande:
    Jag har enn fråga till er!!!!!

Byter ni blöja efter VARJE kiss på en 0-2 åring?
    Inte på en 0-1-åring, men från ungefär 2,5 års ålder blir det i stort sett varje gång, eftersom hon går med trosor mellan blöjorna.
    Dasha skrev 2015-11-18 15:27:32 följande:
    1.sonen har blöjan oftast på ute som backup.Blöjan oftast förblir oanvänd. Han säger till och väntar/håller sig. Det är hans val, och jag förstår det (skulle inte själv vilja kissa/bajsa i blöja)

Du skulle inte vilja kissa i en blöja, men det är inget som säger att bebisar har något emot det. Att din bebis inte gör det är ju för att du utövat betingning, och han inte längre kan kissa lika bra i blöja som på potta. Det är inte nödvändigtvis bättre för en bebis att hålla sig, än att uträtta sina behov direkt.

Svar på tråden Inte redo att sluta med blöjan vid 3 år? En parallel.