• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • Tjorven1980
    Regnbågsdröm skrev 2015-12-16 13:24:04 följande:
    Då känns det ju nästan bättre att få en tvådagars, så slipper man oroa sig för delningen ytterligare tre dagar? Ju.
    Nmg skrev 2015-12-16 13:26:48 följande:

Ja men det är oftast kliniken som

Bestämmer det. Har man fler än 5 ägg som verkar bra så odlar de till blastocyststadiet, men visst det finns ju en risk med det oxå.

För min del lät det som att dom vill avvakta med återföring pga överstimuleringsrisken som jag har legat inom. En överstimulering får inte hända mig då hela denna ivf grejjen är en risk för mig. Jag har ökad risk för blodproppar och tar blodförtunnande i samband med denna behandling. Överstimulering innebär ytterligare risk för blodproppar därför är läkarna väldigt försiktiga. Har fått gå på kontroller varannan dag under tiden jag har sprutat med Gonal-F för att dom ska ha mig under ständig kontroll. Från början var tanken att det skulle bli återföring på fredag men efter att det blev så många ägg lät det som att läkaren ville vänta några dagar extra. Men vi får se imorgon vad dom säger. Bara jag får ett riktigt guldägg tillbaka så är jag nöjd. Och gärna några guldägg till frysen oxåGlad
  • Regnbågsdröm
    Tjorven1980 skrev 2015-12-16 13:53:17 följande:
    Nmg skrev 2015-12-16 13:26:48 följande:

Ja men det är oftast kliniken som

Bestämmer det. Har man fler än 5 ägg som verkar bra så odlar de till blastocyststadiet, men visst det finns ju en risk med det oxå.

För min del lät det som att dom vill avvakta med återföring pga överstimuleringsrisken som jag har legat inom. En överstimulering får inte hända mig då hela denna ivf grejjen är en risk för mig. Jag har ökad risk för blodproppar och tar blodförtunnande i samband med denna behandling. Överstimulering innebär ytterligare risk för blodproppar därför är läkarna väldigt försiktiga. Har fått gå på kontroller varannan dag under tiden jag har sprutat med Gonal-F för att dom ska ha mig under ständig kontroll. Från början var tanken att det skulle bli återföring på fredag men efter att det blev så många ägg lät det som att läkaren ville vänta några dagar extra. Men vi får se imorgon vad dom säger. Bara jag får ett riktigt guldägg tillbaka så är jag nöjd. Och gärna några guldägg till frysen oxåGlad
    Ja, jag förstår absolut hur du tänker och hur det är i ditt fall.

Jag som inte fick något ägg tillbaka tror tre befruktade av sju plockade ägg, så känns det som att man hellre vill ha tillbaka redan efter två dagar... Än att gå runt med rädslan för att något ska hända igen i fem. Men visst, verkar ju kanske inte supervanligt att misslyckas på det stället som vi gjorde heller..
  • FruGrävling
    Regnbågsdröm skrev 2015-12-16 13:24:04 följande:

Då känns det ju nästan bättre att få en tvådagars, så slipper man oroa sig för delningen ytterligare tre dagar? Ju.

Blastocystodling görs ju bara om man har flera (oftast 5 eller fler) befruktade ägg. Anledningen är att det så att säga blir lättare att urskilja vilka som utvecklas bra. Att långtidsodla förbättrar ju inte embryot på nåt sätt men det innebär ändå en lite större chans att lyckas just pga att man kan välja att återföra ett embryo som utvecklas bra.

Blastocystodling görs ju därför inte om man har få ägg.
  • Regnbågsdröm
    FruGrävling skrev 2015-12-16 14:52:33 följande:
    Blastocystodling görs ju bara om man har flera (oftast 5 eller fler) befruktade ägg. Anledningen är att det så att säga blir lättare att urskilja vilka som utvecklas bra. Att långtidsodla förbättrar ju inte embryot på nåt sätt men det innebär ändå en lite större chans att lyckas just pga att man kan välja att återföra ett embryo som utvecklas bra.

Blastocystodling görs ju därför inte om man har få ägg.
    Okej. Tack för förklaring.
    Tycker dock ändå att det känns konstigt. För jag tänker att mina ägg tex var ju uppenbarligen kassa allihop, eftersom de befruktades, men inte klarade sig till dag 3 då jag skulle få återföring. Tänker att det liksom blivit samma sak även om jag haft fler än 3 befruktade ägg, eftersom alla uppenbarligen var av samma skrot och korn och "dog" exakt samtidigt.
  • Nmg

Fråga: är det nån mer här som är svälld i magen under ruvartiden? Jag ser ut att vara gravid i tredje månaden. Det är lite böttre på morgonen men sen under dagen ökar det igen. Tänk om det är överstimulering eller kanske mensen som är på G. De sa att jag inte hade npgra tecken på att bli överstimulerad ?

• Iskristall
    Nmg skrev 2015-12-16 18:48:19 följande:

Fråga: är det nån mer här som är svälld i magen under ruvartiden? Jag ser ut att vara gravid i tredje månaden. Det är lite böttre på morgonen men sen under dagen ökar det igen. Tänk om det är överstimulering eller kanske mensen som är på G. De sa att jag inte hade npgra tecken på att bli överstimulerad ?

Jag känner mig svullen och är gasig i magen. Men jag har ju ingen risk för överstimulering med mina få ägg.

Vet inte om jag skrev tidigare om att jag är öm i hela brösten nu och inte bara bröstvårtorna. Känns när jag känner och gå nerför trappor.

Hur känns det i dina bröst Nmg?
  • Nmg

Aha ok det kanske är progrsterontabletterna som gör att man blir svälld och gasig? mina bröst känns bara ömma och tunga och något tydligare blå ådror men jag kanske inbillar mig. Annars inget speciellt ! Brukar du känna så som du har nu? Annars borde det vara ett bra tecken?

Iskristall skrev 2015-12-16 19:05:50 följande:

Jag känner mig svullen och är gasig i magen. Men jag har ju ingen risk för överstimulering med mina få ägg.

Vet inte om jag skrev tidigare om att jag är öm i hela brösten nu och inte bara bröstvårtorna. Känns när jag känner och gå nerför trappor.

Hur känns det i dina bröst Nmg?

• Iskristall
    Nmg skrev 2015-12-16 19:41:09 följande:

Aha ok det kanske är progrsterontabletterna som gör att man blir svälld och gasig? mina bröst känns bara ömma och tunga och något tydligare blå ådror men jag kanske inbillar mig. Annars inget speciellt ! Brukar du känna så som du har nu? Annars borde det vara ett bra tecken?

Nä jag brukar ju inte det. Ömma bröstvårtor ja, men inte öm i hela brösten. Men tänker att det kan vara progesteronet iallafall. Vi har ju säkert högre progesteronhalter än vanligt eftersom vi tar tillskott så man vet ju inte egentligen. Men man hoppas ju!
  • Nmg

Absolut, hoppet är det sista som överger oss nu

Är det sluttampen! Inte

Många dagar kvar nu av ruvardagarna

Iskristall skrev 2015-12-16 20:18:22 följande:

Nä jag brukar ju inte det. Ömma bröstvårtor ja, men inte öm i hela brösten. Men tänker att det kan vara progesteronet iallafall. Vi har ju säkert högre progesteronhalter än vanligt eftersom vi tar tillskott så man vet ju inte egentligen. Men man hoppas ju!

• Iskristall
    Nmg skrev 2015-12-16 20:27:19 följande:

Absolut, hoppet är det sista som överger oss nu

Är det sluttampen! Inte

Många dagar kvar nu av ruvardagarna

Åh lite läskigt att tänka så, snart vet vi! Å vad jag hoppas för oss alla! Skulle du testa i morgon igen?
Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november