• Regnbågsdröm

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Tjorven1980 skrev 2015-12-11 23:14:49 följande:

Pratade med kliniken under eftermiddagen och fick resultat av dagens blodprov och ultraljud. Många ägg och hormonnivåerna har ökat lite. Ska öka dosen Gonal-F idag och imorgon och sedan nytt ultraljud och blodprov på söndag. Känns väldigt skönt med så täta kontroller, har läst lite om överstimulering och det låter ju inte så trevligt.

Ska bli spännande å se hur många ägg dom får ut och hur många som blir befruktade och delar sig som dom ska. Har idag börjat tänka ganska mycket på äggplocket vilket jag inte gjort tidigare då det har känts så avlägset. Börjar bli riktigt nervös. Har ni haft er man/sambo med er under äggplocket? Hur ont gör det? Jag blir superspänd bara jag ligger i en gynstol så jag tycker att cellprover gör ont. Ultraljudet idag tyckte jag oxå kändes en del. Usch, får ta en massa lugnande så går det nog bra....

Hoppar in här och bara svarar på frågan. Du får både lugnande och smärtstillande under och inför plocket. Får du ont så får du mer lugnande. Så det är ingen fara. Har förstått att alla upplever det olika, men skulle absolut inte säga att det gör ont. Du blir så väck av morfinet.
    Och ja, din man eller den andra parten ska förstås vara med under plocket. Lycka till!
  • Regnbågsdröm

Besvikelsen om ni får negativt test är med största sannolikhet lika stor om ni testar tidigare som om ni testar när ni ska. Så varför i så fall riskera att bli besviken två gånger? Vänta till testdag! Man kan inte ställa in sig på hur man ska känna i alla fall.

• Regnbågsdröm
    Tjorven1980 skrev 2015-12-13 13:54:17 följande:

3:e ultraljudet gjort. 8 äggblåsor som var bra i storlek och 19 som var lite mindre fattade jag det som att läkaren sa. Ska ta sista dosen Gonal-F ikväll och imorgon blir det Ovitrelle. Äggplock på onsdag och troligtvis återföring på fredag em.

Får bli sjukskrivning på onsdag. Börjar jobba 11,30 men gissar att jag inte är redo att åka på jobb då. Avskyr att sjukskriva mig men vågar inte be om ledigt. Rädd att jag inte får det beviljat. Vi har tid 8,30 på morgonen. Spänd, lite nervös och väldigt förväntansfull just nu. Fattar knappt att vi äntligen har kommit så här långt.

Man får/ska inte jobba på äggplockdagen. Vissa behöver även vara hemma dagen efter. Men samma dag kan du definitivt inte jobba. Det är bara soffläge då.
    Lycka till med allt! Och ja, sjukskriv dig du. Behöver du då vara hemma dagen efter också och för återföring på fredagen, så kommer ingen misstänka något. Inget konstigt med sjukdom tre dagar på rad. Kram!
  • Regnbågsdröm

Hej vänner! Hoppas ni mår okej. Tänkte fråga om någon av er här tar menopur? Skulle vilja fråga lite grejer i så fall

• Regnbågsdröm
    hope88 skrev 2015-12-15 18:58:25 följande:
    Hej =) det pendlar mellan bra och dåligt. Själv?

Tyvärr inte vi använde gonal-f
    Tack som frågar. Det är bra här. Fick ett sjukt migränanfall igår. Annars inte mycket mer biverkningar än huvudvärk av synarelan än så länge. Tagit den ett par dagar nu, så kommer väl mer. Men än så länge är det okej
  • Regnbågsdröm
    Nmg skrev 2015-12-15 20:53:53 följande:

Jag har tagit menopur

Okej. Hur tyckte du att det funkade att blanda och så? Tycker det verkar lite krångligt. Men är väl inte värre än att läsa hur man gör, så kan man det kanske efter en gång?

Det jag undrar mest över är det här med att man inte får skaka den när den har blandats (eller ska blandas) Vi ska resa i bil och den kommer vara blandad då. Tror du att det kan vara riskabelt? Har du varit med om att den typ blivit grumlig någon gång av att den skakats eller så? Sorry för många frågor. Hoppas du kan svara
  • Regnbågsdröm
    Nmg skrev 2015-12-15 21:32:22 följande:

Hej! Jag tyckte det fick jättebra att blanda. Det var ju en plastförpackning med 2 förifyllda vätskesprutor som man skulle spruta i lilla burken med pulver. Jag snurrade runt flaskan lite som i en ring, skakade inte. Har inte varit med om att den blivit grumlig. Vet inte hur mycket det skakar i bilen men om du håller i den borde det ju gå bra? Fast jag vet ju inte hur långt du ska resa fråga på om det är nåt mer!

Tack för dina svar!
    Ja alltså, vi ska åka i ett par timmar. Så hålla i den kanske inte är optimalt. Kanske bättre om den är typ i en väska ståendes eller nått?
  • Regnbågsdröm
    Daiwa 33 skrev 2015-12-16 00:43:53 följande:

hej tjejer det var ett tag sen ,jag var senast här(ber om ursäkt mådde väldigt dåligt)...mitt senaste inlägget var den 20 november o vart så ledsen att fick avbryta våran behandling eftersom jag fick bara två stora blåsorpå höger sida :( o då dem sa till oss åk hem ta ovitrille o mys i sängen sen i 2 veckor skulle jag ta lutinus :) vart så ledsen att inte orkat skriva att jag hade mysslyckats osv :( hade tom.börjat röka igen o lite vin o rom då o då ...o jul bord o nån fylla.....men så hade vi bestämt med läkarna att vi ska påbörja allt igen i januari eftersom dem har julstängt! Så jag skulle ta lutinus 3 gången om dan ganska svårt på tanke ommitt jobb o mycked resande osv ...så vart nån dag utan oxå -eftersom jag trodde det var kört ändå (tänkte då nästa gång frågar jag dem ordentligt vad menas med lutinus osv ....-ftersom det e deras jobb o dem tror att vi vanligt folk e med på allt vad dem säger men egentligen 50% är en stor frågetecken :) igent mer om det så jag slutade med lutinus den 6 december (inte hela kuren :()o då kom jag på igår att den 14 jag skulle göra GRAV test ändå o bara ringa o säga att jag gjort -O TJEJER NI KOMMER INTE TRO MIG JAG GJORDE IDAG IMORSE JAG ÄR GRAVID I VECKA 4-5 <3 <3 <3 <3 <3 är i stor chock fast positivt -trodde att nå var på tok eftersom det hugger i ryggen hela tiden som jag svartnar ,ont i bröstet o nedre delen vid livmorden :) men ringde till läkare idag o dem grattade mig o sa va kul ....-nu vet inte näs vad som händer vidare bara vet att jag är lycklig -5 januari går jag på min första ultra ljud .----nu ere bara hålla tummarna att uteblir nå missfall! så med det tänkte jag säga tjejer tappa inte modet o hoppet det kommer o hoppas ni får mycket stöd i från era andra hälften -min man hjälpte mig till 100% ...är så tacksam ...tjejer jag håller tummarna för er o kom igåg hoppet dör sist ....puss o kram ska försöka lite läsa här har missat så mycket som hänt här ,men jag jobbat så mycket så inte haft tid---puss o kram på er o grattis till dem som blivit gravida o för andra det kommer för alla -kärlek 

Så vackert!
    Jag har inte varit i kontakt med dig här innan vad jag minns. Ändå börjar jag gråta när jag läser ditt meddelande (okej, lite kan det bero på de här biverkningarna också, om man nu ska skylla på något, men vad fan) Så fint! Stort lycka till och massa kärlek till er! Fantastiskt!
  • Regnbågsdröm
    Nmg skrev 2015-12-16 12:33:12 följande:

Va bra att det gick bra! Hoppas att du får en blasto , det fick jag ta hant om dig och vila ordentligt!

Vad spelar det för roll om man får en blastocyst egentligen?
  • Regnbågsdröm
    Nmg skrev 2015-12-16 13:15:58 följande:

Egentligen inte så stor roll, bara det att den har delat sig mer när man sätter in den men om det blir en graviditet av den så sägs det att den lika gärna hade blivit kvar i livmodern om man hade sett in den efter 2 dagar oxå.

Då känns det ju nästan bättre att få en tvådagars, så slipper man oroa sig för delningen ytterligare tre dagar? Ju.
  • Regnbågsdröm
    Tjorven1980 skrev 2015-12-16 13:53:17 följande:
    Nmg skrev 2015-12-16 13:26:48 följande:

Ja men det är oftast kliniken som

Bestämmer det. Har man fler än 5 ägg som verkar bra så odlar de till blastocyststadiet, men visst det finns ju en risk med det oxå.

För min del lät det som att dom vill avvakta med återföring pga överstimuleringsrisken som jag har legat inom. En överstimulering får inte hända mig då hela denna ivf grejjen är en risk för mig. Jag har ökad risk för blodproppar och tar blodförtunnande i samband med denna behandling. Överstimulering innebär ytterligare risk för blodproppar därför är läkarna väldigt försiktiga. Har fått gå på kontroller varannan dag under tiden jag har sprutat med Gonal-F för att dom ska ha mig under ständig kontroll. Från början var tanken att det skulle bli återföring på fredag men efter att det blev så många ägg lät det som att läkaren ville vänta några dagar extra. Men vi får se imorgon vad dom säger. Bara jag får ett riktigt guldägg tillbaka så är jag nöjd. Och gärna några guldägg till frysen oxåGlad
    Ja, jag förstår absolut hur du tänker och hur det är i ditt fall.

Jag som inte fick något ägg tillbaka tror tre befruktade av sju plockade ägg, så känns det som att man hellre vill ha tillbaka redan efter två dagar... Än att gå runt med rädslan för att något ska hända igen i fem. Men visst, verkar ju kanske inte supervanligt att misslyckas på det stället som vi gjorde heller..
  • Regnbågsdröm
    FruGrävling skrev 2015-12-16 14:52:33 följande:
    Blastocystodling görs ju bara om man har flera (oftast 5 eller fler) befruktade ägg. Anledningen är att det så att säga blir lättare att urskilja vilka som utvecklas bra. Att långtidsodla förbättrar ju inte embryot på nåt sätt men det innebär ändå en lite större chans att lyckas just pga att man kan välja att återföra ett embryo som utvecklas bra.

Blastocystodling görs ju därför inte om man har få ägg.
    Okej. Tack för förklaring.
    Tycker dock ändå att det känns konstigt. För jag tänker att mina ägg tex var ju uppenbarligen kassa allihop, eftersom de befruktades, men inte klarade sig till dag 3 då jag skulle få återföring. Tänker att det liksom blivit samma sak även om jag haft fler än 3 befruktade ägg, eftersom alla uppenbarligen var av samma skrot och korn och "dog" exakt samtidigt.
  • Regnbågsdröm

Det här kanske låter jättedumt nu. Ta mig inte fel nu. Jag kom själv aldrig till ruvning vid vårt förra försök, så jag vet ju inte hur det är.
    Men allt det här tjuvtestandet? Ångest hit och spökstreck dit. Varför väntar ni inte bara? Ni blir lika besvikna oavsett om testet visar negativt. Det här verkar bara spä på ert hopp och sen förtvivlan ännu mer.
    Och det går inte att "ställa in sig i förväg" på vad man ska känna. Ni som får negativt på dagarna i början och säger att "det kan vara bra att jag har ställt in mig på det", ni får ju ändå höra att "det kan ändras fort" och "ge inte upp". Besvikelsen kommer då bli exakt lila stor, om inte större, om ni sen får ett negativt test på testdagen igen. Jag tror verkligen det.

Anledningen till att jag skriver det här är för att det gör så ont att läsa hur ni kastas mellan hopp och förtvivlan ännu mer. Det gör man ju hela tiden i den här processen, men med det här testandet gör ni det ännu värre. Jag tror verkligen det.

Hoppas ni inte tar illa upp av mitt inlägg. Jag önskar er alla lycka till. Och lite lugn i själen. Kram!

• Regnbågsdröm
    Viscaria skrev 2015-12-20 12:12:49 följande:

Hittade denna tråd och hoppas kunna få svar på en fundering jag har. Har skrivit i andra också men inte fått något svar.

Är i start groparna för barnlöshet utredning och ska nu till en början lämna blodprover. Det är på cykeldagar 2 och sedan 7 dagar innan beräknad mens. Min fråga är om man kan ta dessa prover i olika cykler? Eller om det lämpligast ska vara från samma? Någon som har koll? Jag tycker inte det borde spela någon roll men kanske det gör det ändå? Någon som har kolla på detta?

Hej! Jag vet själv hur det är att skriva frågor utan att få svar, så därför vill jag inte ignorera dig när jag såg din fråga
    Däremot har jag inget ordentligt svar. Jag minns inte riktigt hur det var. Det där på mensdag 2 minns jag. Dock inte det där andra blodprovet. Men sambon säger att vi var och tog blodprover tillsammans en gång. Så kanske är då? I vilket fall som helst så vet jag inte om det var i samma cykel. Men jag tänker att om du är osäker så kan du väl fråga de som skickat dig för att ta proverna? Inga frågor är dumma. Ni kommer bli vana. Tro mig. Man har tusentals frågor under hela processen.

Lycka till med er resa!
  • Regnbågsdröm
    Nmg skrev 2015-12-21 08:41:03 följande:

Åh va tråkigt ! Men jag håller tummarna för dig ändå in i det sista! Nör var det du skulle ha haft mens då? Är den sen? Förstår att du är less på vaggisarna, så jobbiga... Jag tog min sista crinone igår, könns skönt att slippa faktiskt! Är sjölv lite nere idag för der könns som att Mina symptom avtagit. Men detnkab ju vara allt som håller på att gå ur kroppen oxå. Min man tycker jag ska ringa kliniken ich fråga om det vanligt men vad skulle de kunna veta om ärtan där inne är ok eller inte? Har 1 test kvar hemma så hag ska om några dagar bara för att kolla att det fortfarande är plus.

Fast om du har slutat på Crinone precis så är det ju troligtvis därför som symptomen avtagit? Man får ju biverkningar/symptom av Crinone? Jag tog den själv bara i två dagar då vår insättning ställdes in. Men läser hela tiden om biverkningar av den och hur de avtar när folk slutar. Det är ju av den anledningen man inte ska tjuvtesta innan heller, då läkemedlen kan ge falska utslag. Både testmässigt och symptommässigt. Så är nog med andra ord inget konstigt att symptom du haft har avtagit med tanke på att du slutat på läkemedlet Lycka till med allt!
  • Regnbågsdröm
    FörstaIVF skrev 2015-12-22 08:53:52 följande:

Vi som trodde att det skulle gå så bra... äggplocket gick jättebra, 7 av 8 ägg blev befruktade. När vi i söndags skulle åka tillbaka för att förhoppningsvis få tillbaka en blastocyst så ringer läkaren när vi nästan är framme för att meddela att det inte blir någon insättning :( Det fanns två ägg som kanske skulle gå att frysa men det visste som inte förrän dagen efter. Igår ringde dom och meddelade att inget av äggen gick att frysa. Jag blir gaaaalen... J*vla pisspotta rent utsagt. Så söndagen gick åt till att gråta, äta choklad och tycka synd om mig själv.

Har talat med läkaren igen (dom är ju helt FANTASTISKA måste jag tillägga) och hon tyckte också det var jättetråkigt men var väldigt positiv och menade att det nog säkert komma gå vägen tillslut. Så i feb gör vi ett nytt försök! Känns redan lite bättre faktiskt... Jag börjar få tillbaka min kropp igen om man ska säga nåt positivt om det hela. Magen börjar kännas plattare igen och träningslusten är tillbaka. Har  ju kört nonstop denna hösten utan uppehåll med pergotime och två omgångar sprutbehandlingar så kroppen behöver nog vila och återhämta sig lite :)

Grattis till alla som har plussat, det är ju helt fantastiskt!

Lider med dig. Och vet hur det känns. Var liknande för oss vid vårt första försök. Men vi hade bara tre befruktade ägg och skulle ha insättning dag 3 när de ringde.. Världen rasar, men man tar sig upp igen. Gråt. Sen tar ni tag i nästa försök när ni är redo. Vi är i full gång nu. Äggplock vecka 2 är planen. Kram till dig!
  • Regnbågsdröm
    Tjorven1980 skrev 2015-12-30 10:12:54 följande:

Om inte mensen kommit imorgon så gör jag ett gravtest. Imorse var lutinuskladdet ljust brunt, typ lattefärg. Tänkte på en gång att det är mensen som är på väg. Bara att vänta å se, har inte kommit nått mer färgat sen jag steg upp. Känns som att mensen är på väg men samtidigt inte. Springer på toaletten hela tiden för att kolla. Så för att få sinnesro ska jag göra ett test imorgon. Tur att FL finns, hade tjatat hål i huvudet på min stackars sambo annarsGlad 

Är inte din sambo lika nervös då?
    Jag tycker också att FL är skitbra. Men jag och min sambo tjatar ju håll i huvudet på varandra oavsett. Det är ju liksom båda som genomgår detta.
    Stort lycka till! Hoppas på positivt besked imorgon!
  • Regnbågsdröm
    hope88 skrev 2016-01-05 16:50:07 följande:

Hej nu är kanske denna tråd gammal då det var vi som gjorde ivf november/december men ser att några andra trådar är aktiva än för oss som inte lyckades denna omgång där vi kan forsätta prata i =)

Skapade också en tråd så heter vi som gör ivf 2 2016 tror jag den heter :D där ni gärna får hoppa in i ni som fortfarande fortsätter denna resa.

Kram på er

Japp, jag är med i den gruppen också! Nu jävlar ska det bli vår tur! Vi hörs i den andra gruppen!
  • Regnbågsdröm
    Nmg skrev 2016-06-02 23:07:47 följande:

Hej allihopa! Hittade vår tråd när jag surfade runt lite på FL. Hur har det gått för alla? Känns som att detta var flera år sen!

Känns verkligen länge sen vi skrev här. Hänt mycket sedan dess. Glad att några här lyckats och får sina efterlängtade snart.
    Vi har gjort tre försök nu. Fortfarande ingen graviditet. I höst börjar vi igen och får då betala. Hoppas på bättre resultat då. Kram till alla!
Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november