• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • Iskristall

Åh håller tummarna för alla nu!

Nmg skrev 2015-12-16 11:05:36 följande:

Åh vad spännande!!!! Nu är det ju så nära liksom! Och alla dessa grejer man känner... ska du testa 22/12?

Vi kommer nog testa på söndag, då är det den 20/12 Nmg!
  • hagnestahill
    Iskristall skrev 2015-12-15 17:28:43 följande:

Nu är jag besviken, ledsen och det känns som mitt hopp försvann. Idag fick vi reda på att embryot som de försökt odla vidare inte gått att frysförvara. Så nu är det bara att ställa in sig på sprutor, ÄP och illamående om det inte tar sig nu. Vilket jag tyvärr inte tror längre då jag får för mig, trots att jag vet att livmodern är bättre miljö än labbet, så har embryot jag fick återinsatt också dött, för det antagligen var av samma skrot och korn och inte heller skulle klarat sig vidare!

Håller tummarna för dig! Tror det kommer gå jättebra med det lilla embryot i din mage. Bara för att de andra inte klarade sig betyder inte det att det du fick återfört inte heller kommer göra det. Tvärtom, miljön i livmodern är bäst. Och du fick ju det bästa av dem alla.

Jag hade samma situation som dig, och för mig gick det bra! Eller rättare sagt, jag hade faktiskt sämre förutsättningar än dig, haha. Fick hela 9 befruktade ägg, men alla utom ett såg dåliga ut, så de paniksatte in ett dag 3 istället för som planerat dag 5. Och mycket riktigt dog alla de andra innan de hann bli 4-5 dagar, förutom det lilla de satte in i mig, det klarade sig och jag plussade! Blev också jätteledsen när de dagarna efter insättning ringde och sa att ingen av de andra klarade sig... Känns ju som att oddsen är emot en och att dessutom inte få ett enda till frysen med så många från början.. =(

Men är nu i v 8! Fast nu kommer oron att det ändå är nåt fel på embryot jag fick, och jag tänker ibland på risken för missfall senare om det är så att det är lika dålig kvalitet som de andra, men att det inte visat sig ännu... Åh att man alltid ska oroa sig för något!

Håller i alla fall tummarna för dig.
    Ps. Jag kunde inte hålla mig utan testade positivt redan Rd 9. Ville se om det ens fäst.
  • Tjorven1980

Nu har jag varit på äggplock. Precis hemkommen och bäddat ner mig i soffan med en ckoladkakaGlad

Gick hur bra som helst. Tyckte det gjorde väldigt ont när dom la bedövningen men sen var det hanterbart. Såklart kändes det lite men helt ok. Fick lugnande innan och smärtstillande under tiden. Var väldigt yr efteråt, kändes som en redig fylla. 14 ägg fick dom ut och imorgon får vi reda på hur det går med befruktningen. Troligtvis blir det 5 dagarsodling då jag hade så många ägg och hela tiden legat på gränsen till överstimulering. Läkaren tyckte att äggstockarna skulle få återhämta sig lite innan återföring.

Känns helt ok nu, lite trött men inte ont. Nu ska jag ligga på soffan hela dagen, tycker jag förtjänar det. Seriemaraton får det bliGlad

• Nmg

Va bra att det gick bra! Hoppas att du får en blasto , det fick jag ta hant om dig och vila ordentligt!

Tjorven1980 skrev 2015-12-16 12:10:14 följande:

Nu har jag varit på äggplock. Precis hemkommen och bäddat ner mig i soffan med en ckoladkaka

Gick hur bra som helst. Tyckte det gjorde väldigt ont när dom la bedövningen men sen var det hanterbart. Såklart kändes det lite men helt ok. Fick lugnande innan och smärtstillande under tiden. Var väldigt yr efteråt, kändes som en redig fylla. 14 ägg fick dom ut och imorgon får vi reda på hur det går med befruktningen. Troligtvis blir det 5 dagarsodling då jag hade så många ägg och hela tiden legat på gränsen till överstimulering. Läkaren tyckte att äggstockarna skulle få återhämta sig lite innan återföring.

Känns helt ok nu, lite trött men inte ont. Nu ska jag ligga på soffan hela dagen, tycker jag förtjänar det. Seriemaraton får det bli

• Regnbågsdröm
    Nmg skrev 2015-12-16 12:33:12 följande:

Va bra att det gick bra! Hoppas att du får en blasto , det fick jag ta hant om dig och vila ordentligt!

Vad spelar det för roll om man får en blastocyst egentligen?
  • Nmg

Det här känns som en julklapp man får stirra på

Men inte öppna... Man vet inte om den innehåller nåt eller om den är tom. Haha! Nu ska hag testa imorgon bitti kan inte hålla mig längre. Haha det där med dofterna har inte haft så mycket problem med just nu förutom nyss på lunchen när nån hade fisk i matlådan... Brrr.... Annars känner jag molvärk, ingen klassisk mensvärk men det kan ju vara biverkningar från crinone eller att det är mens på g fast den blir annorlunda nu eftersom det inte är en vanligt cykel. Åker till Sthlm i helgen på weekendresa, hade varit så roligt att slippa mens då och dessutom plussa!

• Nmg

Egentligen inte så stor roll, bara det att den har delat sig mer när man sätter in den men om det blir en graviditet av den så sägs det att den lika gärna hade blivit kvar i livmodern om man hade sett in den efter 2 dagar oxå.

Regnbågsdröm skrev 2015-12-16 12:55:05 följande:

Vad spelar det för roll om man får en blastocyst egentligen?

• Regnbågsdröm
    Nmg skrev 2015-12-16 13:15:58 följande:

Egentligen inte så stor roll, bara det att den har delat sig mer när man sätter in den men om det blir en graviditet av den så sägs det att den lika gärna hade blivit kvar i livmodern om man hade sett in den efter 2 dagar oxå.

Då känns det ju nästan bättre att få en tvådagars, så slipper man oroa sig för delningen ytterligare tre dagar? Ju.
  • stajlish
    Tjorven1980 skrev 2015-12-16 12:10:14 följande:

Nu har jag varit på äggplock. Precis hemkommen och bäddat ner mig i soffan med en ckoladkakaGlad

Känns helt ok nu, lite trött men inte ont. Nu ska jag ligga på soffan hela dagen, tycker jag förtjänar det. Seriemaraton får det bliGlad

Härligt! Skönt att det gick så bra. Nu hoppas vi på många befruktade ägg.. eller iaf ett! :) Det enda som behövs.. men skönt o få några till frysen såklart! 
  • Nmg

Ja men det är oftast kliniken som

Bestämmer det. Har man fler än 5 ägg som verkar bra så odlar de till blastocyststadiet, men visst det finns ju en risk med det oxå.

Regnbågsdröm skrev 2015-12-16 13:24:04 följande:

Då känns det ju nästan bättre att få en tvådagars, så slipper man oroa sig för delningen ytterligare tre dagar? Ju.

Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november