• Anonym (TS)

Någon mer som är gravid och har hiv?

Hej!

Som rubriken lyder så undrar jag om det är någon mer här inne som är gravid och har hiv? Skulle vara roligt att få kontakt med andra blivande mammor i "samma situation".

Jag väntar mitt tredje barn (sambons första och han är hiv-negativ för er som kanske undrar) men det är min första graviditet som hiv-positiv. Bf är 5 maj.

• Svar på tråden Någon mer som är gravid och har hiv?
  • Anonym (Jodåsåatte)
    Anonym (Seriöst?) skrev 2015-09-27 14:52:10 följande:

Tvillingar? Eller så hade hon trots vetskapen om sin HIV diagnos oskyddat sex för att hon kunna bli gravid för andra gången? VAD ROLIGT........................

Har du inte läst i tråden?
  • Anonym (Seriöst?)
    Anonym (Jodåsåatte) skrev 2015-09-27 14:57:42 följande:
    Har du inte läst i tråden?
    Vad skulle det ändra vid JAG´s svar?
  • Anonym (4)
    Anonym (Seriöst?) skrev 2015-09-27 15:01:03 följande:
    Vad grundar du ett sånt dömande inlägg som du gjorde om en helt främmande människa på?
    Med vilken rätt tror du att du har kunskap nog för det?
  • Anonym (Anna)

Det är när jag läser alla dumma inlägg i den här tråden som jag blir extra glad över att jag har valt att bli lärare så att jag kan utbilda kommande generationer lite bättre ;)

Fruktansvärt många trångsynta kommentarer av människor som inte har läst på alls. Väldigt tråkigt att läsa. Samtidigt så blir jag glad över alla peppande saker som skrivs och att det fungerar så bra för TS.

Angående själva syftet med tråden, att hitta andra mammor i samma sits: du kanske kan vända dig till någon stödgrupp för hivsmittade t.ex. Noaks Ark? Där kanske det är lättare att hitta någon :)

• Anonym (Må väl)
    Anonym (TS) skrev 2015-09-27 09:22:01 följande:
    Tack för dina kloka och förstående inlägg! Det värmer verkligen!
    Bra :) Fint att höra att du känner så :)
  • Anonym (Jodåsåatte)
    Anonym (Seriöst?) skrev 2015-09-27 15:01:03 följande:

För att kommentaren gällde oskyddat sex "trots att hon visste om sin diagnos"... Om man läst tråden så förstår man att det inte innebär särskilt stora risker alls samt att vad har det med saken att göra? Tyckte hela den kommentaren var jättekonstig.
  • Madelenelisabeth

Jag vet så galet lite om hiv, men till alla som inte vet mycket - som jag, google is your friend - och alltid med en nypa salt! 

"Numera kan du föda barn även om du eller din partner har hiv. Risken för att hiv-viruset förs över till fostret under graviditeten, eller till barnet i samband med förlossningen, är minimal om du har en fungerande behandling. Prata med din behandlande hiv-läkare om du har hiv och funderar på att bli gravid." // hiv.se

Fantastiskt att det är minimal risk att föra över hiv till barnet! 

Finns det inget socialnätverk - sida, grupp för hiv positiva? Någon måste självklart ha erfarenheter! 

• Anonym (Läs)
    Fröken Citron skrev 2015-09-26 15:45:25 följande:

Förlåt om det här låter extremt okänsligt, men hur känns det att inte komma få se barnet växa upp? Det måste ju ändå vara något du tänker en del på tänker jag. Jag vet ju de som har haft obotlig cancer och småbarn, det är väldigt känslosamt för alla inblandade och det här måste nästan vara värre tänker jag eftersom HIV är så tabu belagt.

Jag antar att du fick veta att du hade HIV i samband med att du blev gravid. Är du rädd att barnet ska få det också? Hur har du blivit bemött av vårdpersonalen?

Men herregud!!
    Läs tråden.
  • Anonym (Hiv är hemsk sjukdom.)

Tycker dock det är underligt att många i tråden börjat se hiv som om det vore någon slags förkylning som går över typ.

Att ha hiv är väldigt allvarligt och man ska skydda sig på alla plan man kan.

Hemskt att du ts har blivit drabbad av detta hemska som gjorde allt det rätta för att skydda dig och att träffa på en man som var hiv smittad själv, maximal otur

• Påven Johanna
    Anonym (Hiv är hemsk sjukdom.) skrev 2015-09-27 20:07:42 följande:

Tycker dock det är underligt att många i tråden börjat se hiv som om det vore någon slags förkylning som går över typ.

Att ha hiv är väldigt allvarligt och man ska skydda sig på alla plan man kan.

Hemskt att du ts har blivit drabbad av detta hemska som gjorde allt det rätta för att skydda dig och att träffa på en man som var hiv smittad själv, maximal otur

Det är väl ingen som gör? Det enda vi talar om här är att om man ändå och trots allt blivit smittad och bor i Sverige (eller motsvarande land) och sköter sin medicinering så kan så låga virusnivåer uppnås att viruset försatts ur spel och vare sig kan smitta längre eller förstöra så mycket för den redan smittade att denne riskerar att insjukna i aids. 

Självfallet bör man skydda sig vid sexuella kontakter (av flera skäl), men är oturen ändå framme så är HIV inte längre en dödsdom utan smittade kan precis som alla andra uppnå förväntad livslängd och därtill skaffa barn utan att riskera att vara smittsam. 
Svar på tråden Någon mer som är gravid och har hiv?