• Anonym (TS)

Någon mer som är gravid och har hiv?

Hej!

Som rubriken lyder så undrar jag om det är någon mer här inne som är gravid och har hiv? Skulle vara roligt att få kontakt med andra blivande mammor i "samma situation".

Jag väntar mitt tredje barn (sambons första och han är hiv-negativ för er som kanske undrar) men det är min första graviditet som hiv-positiv. Bf är 5 maj.

• Svar på tråden Någon mer som är gravid och har hiv?
  • Anonym (TS)
    Axe skrev 2015-09-26 16:07:06 följande:

Jag tycker inte att man ska skaffa barn om man har en potentiellt dödlig sjukdom som det faktiskt finns en risk, även om den är mycket liten, att barnet blir smittat. Jag tycker man direkt är en dålig mamma som ens tänkt tanken på barn då.

Hiv är mindre potentiellt dödligt vid medicinering än att dö utav en astm attack eller allergichock. Även ärftligheten av astma/allergier är högre än risken att barnet blir smittat. Ska inte allergiker, astmatiker etc heller skaffa barn då enligt dig?
  • Axe
    Anonym (TS) skrev 2015-09-26 16:52:37 följande:

Hiv är mindre potentiellt dödligt vid medicinering än att dö utav en astm attack eller allergichock. Även ärftligheten av astma/allergier är högre än risken att barnet blir smittat. Ska inte allergiker, astmatiker etc heller skaffa barn då enligt dig?

Nej. Det borde de inte göra om risken finns att barnet får sjukdomen.
  • Anonym (Nyfiken)

Intressant tråd! Vet inte särskilt mycket om HIV men visste att sannolikheten för att det ska smittas till barnet är litet. Kan man amma med HIV nuförtiden? Vad är sannolikheten att din sambo blir smittad? Kan ni alltid ha oskyddat samlag?

• Anonym (Flyktig själ)

Jag har inte HIV och är inte gravid, men jag vill gratulera till er lilla knodd.

• Anonym (Jodåsåatte)
    Axe skrev 2015-09-26 17:05:20 följande:

Nej. Det borde de inte göra om risken finns att barnet får sjukdomen.

Då hoppas jag att du oxå avstår att skaffa barn.. Trångsynthet o dumhet är heller inte nåt man borde föra vidare...
  • Anonym (hivbloggerskan)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2015-09-26 17:07:26 följande:

Intressant tråd! Vet inte särskilt mycket om HIV men visste att sannolikheten för att det ska smittas till barnet är litet. Kan man amma med HIV nuförtiden? Vad är sannolikheten att din sambo blir smittad? Kan ni alltid ha oskyddat samlag?

Nej, amma får vi inte göra.

Rekommendationen är att skydda sig med kondom vid sex. Men vet flera som har fått ok att inte göra det. Men då ska det vara en patient med välinställd behandling. Jag och min man har valt att fortsätta med kondom ändå, känns bäst för oss.
  • Anonym (hivbloggerskan)
    Fröken Citron skrev 2015-09-26 16:08:05 följande:
    HIV dör man av, visst finns det bromsmediciner, men som jag har förstått det så ger det kanske tio år till.
    Du har så fel, så fel! I Sverige har vi tillgång till de bästa medicinerna.

Jag trodde som du när jag fick min diagnos som 17-åring. Idag är jag 26 och mamma till två friska barn. Mina värden är strålande. Jag kollas minst två gånger om året. De har inte kunnat se virus i blodet (det minsta som går att se är 20kopior/ml) och det är ingen risk för mig att dö i förtid. Dessutom kollas andra saker med vid provtagningar och läkarbesök så de håller bra koll på mig. Hiv kommer inte döda mig.
  • Sous
    Anonym (Jodåsåatte) skrev 2015-09-26 17:18:03 följande:
    Då hoppas jag att du oxå avstår att skaffa barn.. Trångsynthet o dumhet är heller inte nåt man borde föra vidare...
    Bästa kommentaren idag!
  • Anonym (Jodåsåatte)
    Fröken Citron skrev 2015-09-26 16:08:05 följande:

HIV dör man av, visst finns det bromsmediciner, men som jag har förstått det så ger det kanske tio år till.

Nej. Man dör inte av hiv, man dör av Aids. Och typ ingen får Aids idag tack vare bromsmediciner. Det behöver knappt smitta. Du har förstått fel.
  • Anonym (bara undrar)

Har du Hiv 1 eller Hiv 2?

Svar på tråden Någon mer som är gravid och har hiv?