• Anonym (TS)

Någon mer som är gravid och har hiv?

Hej!

Som rubriken lyder så undrar jag om det är någon mer här inne som är gravid och har hiv? Skulle vara roligt att få kontakt med andra blivande mammor i "samma situation".

Jag väntar mitt tredje barn (sambons första och han är hiv-negativ för er som kanske undrar) men det är min första graviditet som hiv-positiv. Bf är 5 maj.

• Svar på tråden Någon mer som är gravid och har hiv?
  • Anonym (Hiv är hemsk sjukdom.)
    Påven Johanna skrev 2015-09-27 20:13:23 följande:

Det är väl ingen som gör? Det enda vi talar om här är att om man ändå och trots allt blivit smittad och bor i Sverige (eller motsvarande land) och sköter sin medicinering så kan så låga virusnivåer uppnås att viruset försatts ur spel och vare sig kan smitta längre eller förstöra så mycket för den redan smittade att denne riskerar att insjukna i aids. 

Självfallet bör man skydda sig vid sexuella kontakter (av flera skäl), men är oturen ändå framme så är HIV inte längre en dödsdom utan smittade kan precis som alla andra uppnå förväntad livslängd och därtill skaffa barn utan att riskera att vara smittsam. 

Tur att det inte längre är en dödsdom i Sverige, men trots det är det en allvarlig sjukdom/infektion som drabbar kroppen och värst av allt är att det smittar andra så som tex ts själv blivit smittad, sjukdomen begränsar enormt vad gäller mycket. Ingen vill väl bära på denna obotliga sjukdom och vara tvungen att knapra medicin livet ut.

Jag är glad att ts mår bra och har en fin familj.
  • Kungsholmsbo

Ang. förskylningsjämförelsen. Jag uppfattar faktiskt konversationen precis så. Att vissa i tråden skriver om hiv i Sverige idag på ett sätt som förringar sjukdomens allvar. Ja, det finns bra bromsmediciner i Sverige. Men det förutsätts att den som har hiv är ordningsam och tar sin medicin och sköter sin medicinering för att det ska fungera bra.

Jag tycker att man ska vara ärlig med att hiv idag - givet att man sköter sin medicinering och det går att ställa in medicineringen bra - inte är en dödsdom. Men jag tycker inte man ska förringa sjukdomens allvar. Så länge det inte finns ett bra vaccin bör man även ha hiv i åtanke när man skyddar sig mot sexuellt överförbara sjukdomar.

Det känns bra att höra att du ts har fått möjligheten att bli mamma och leva det liv du vill, trots att du smittats med hiv. För 20 år sedan var detta otänkbart. Om 20 år har vi kanske ett bra vaccin.

• camelCase

Äntligen en intressant tråd på FL!!! Och jag som börjat ge upp det här forumet.

Grattis TS till graviditet. 27 år och trebarnsmorsa låter kul (och lite svettigt ).

Jag har nu lärt mig en del saker som jag inte kände till om HIV så det tackar jag för. Hoppas du hittar någon i liknande situation att vädra dina tankar med.

• Anonym (Må väl)
    Anonym (Hiv är hemsk sjukdom.) skrev 2015-09-27 20:07:42 följande:

Tycker dock det är underligt att många i tråden börjat se hiv som om det vore någon slags förkylning som går över typ.

Att ha hiv är väldigt allvarligt och man ska skydda sig på alla plan man kan.

Hemskt att du ts har blivit drabbad av detta hemska som gjorde allt det rätta för att skydda dig och att träffa på en man som var hiv smittad själv, maximal otur

Kungsholmsbo skrev 2015-09-27 20:58:03 följande:

Ang. förskylningsjämförelsen. Jag uppfattar faktiskt konversationen precis så. Att vissa i tråden skriver om hiv i Sverige idag på ett sätt som förringar sjukdomens allvar. Ja, det finns bra bromsmediciner i Sverige. Men det förutsätts att den som har hiv är ordningsam och tar sin medicin och sköter sin medicinering för att det ska fungera bra.

Jag tycker att man ska vara ärlig med att hiv idag - givet att man sköter sin medicinering och det går att ställa in medicineringen bra - inte är en dödsdom. Men jag tycker inte man ska förringa sjukdomens allvar. Så länge det inte finns ett bra vaccin bör man även ha hiv i åtanke när man skyddar sig mot sexuellt överförbara sjukdomar.

Det känns bra att höra att du ts har fått möjligheten att bli mamma och leva det liv du vill, trots att du smittats med hiv. För 20 år sedan var detta otänkbart. Om 20 år har vi kanske ett bra vaccin.

Kan ni ge något/några exempel på inlägg där allvaret med HIV förminskas på det sätt ni menar?

• Påven Johanna
    Anonym (Hiv är hemsk sjukdom.) skrev 2015-09-27 20:57:03 följande:
    Tur att det inte längre är en dödsdom i Sverige, men trots det är det en allvarlig sjukdom/infektion som drabbar kroppen och värst av allt är att det smittar andra så som tex ts själv blivit smittad, sjukdomen begränsar enormt vad gäller mycket. Ingen vill väl bära på denna obotliga sjukdom och vara tvungen att knapra medicin livet ut.

Jag är glad att ts mår bra och har en fin familj.
    En allvarlig sjukdom som drabbar kroppen? Ingen vill väl bära på denna obotliga sjukdom och vara tvungen att knapra medicin livet ut? 

Ja, de flesta kroppsliga sjukdomar drabbar förstås kroppen. Jag begriper inte vad du vill säga med det, det är ju en självklar sak i sammanhanget.

Känner du många människor som har andra obotliga sjukdomar som de gärna och gladeligen önskar bära på? De allra flesta, förmodligen alla, önskar väl att man ska få vara frisk men om så inte är fallet så är det ju tacksamt att den sjukdom man drabbats av är behandlingsbar på det sätt som HIV är - det vill säga att den drabbade kan leva ett fullgott liv utan symptom under lika lång tid som du och jag och andra osmittade kan förväntas leva. 

Begränsar enormt vad gäller mycket? Berätta gärna vad det skulle vara då. Jag och andra i den här tråden talar ju om för dig att det ligger till på precis motsatt sätt. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Anna) skrev 2015-09-27 15:05:36 följande:

Det är när jag läser alla dumma inlägg i den här tråden som jag blir extra glad över att jag har valt att bli lärare så att jag kan utbilda kommande generationer lite bättre ;)

Fruktansvärt många trångsynta kommentarer av människor som inte har läst på alls. Väldigt tråkigt att läsa. Samtidigt så blir jag glad över alla peppande saker som skrivs och att det fungerar så bra för TS.

Angående själva syftet med tråden, att hitta andra mammor i samma sits: du kanske kan vända dig till någon stödgrupp för hivsmittade t.ex. Noaks Ark? Där kanske det är lättare att hitta någon :)

Ja, Noaks Ark ska jag gå till. De har stödgrupper i alla dess former för hiv-positiva. ???? Men i nuläget finns inte den tiden, får bli när jag väl är mammaledig. Min tanke med den här tråden var att den når över hela Sverige och inte bara där jag bor.
  • Anonym (TS)
    Madelenelisabeth skrev 2015-09-27 16:09:40 följande:

Jag vet så galet lite om hiv, men till alla som inte vet mycket - som jag, google is your friend - och alltid med en nypa salt! 

"Numera kan du föda barn även om du eller din partner har hiv. Risken för att hiv-viruset förs över till fostret under graviditeten, eller till barnet i samband med förlossningen, är minimal om du har en fungerande behandling. Prata med din behandlande hiv-läkare om du har hiv och funderar på att bli gravid." // hiv.se

Fantastiskt att det är minimal risk att föra över hiv till barnet! 

Finns det inget socialnätverk - sida, grupp för hiv positiva? Någon måste självklart ha erfarenheter! 

Google är bra! Tyvärr är det inte alla som vill lära sig nya saker utan vill vara kvar i sin trångsynthet.

Tyvärr är det dåligt med soviala nätverk för hiv-positiva. Några bekanta till mig håller på att starta upp en portal för personer upp till 30 som har hiv. Men det har inte riktigt tagit fart än.
  • Anonym (Seriöst?)
    Anonym (TS) skrev 2015-09-28 10:15:02 följande:
    Google är bra! Tyvärr är det inte alla som vill lära sig nya saker utan vill vara kvar i sin trångsynthet.

Tyvärr är det dåligt med soviala nätverk för hiv-positiva. Några bekanta till mig håller på att starta upp en portal för personer upp till 30 som har hiv. Men det har inte riktigt tagit fart än.
    Vet du ts, att påminna om att HIV fortfarande är en allvarlig och eventuellt även livshotande sjukdom är inte samma sak än att vara trångsynt.
    Jag tillhör en generation som varit med om fenomenet HIV - AIDS från första början. Jag har missat två mycket nära kompisar till mig i den sjukdomen och tro mig, det var långt ifrån att vara en rolig upplevelse.

Det är bra hur mycket forskningen och medikationen har utvecklats nuförtiden, ändå får jag en känsla, när jag läser era inlägg här, som om ni verkligen diskuterar om någon slags förkylning. 
    Med tanke på era partners. Har de drabbats av samma diagnos nu?
    När det gäller den här Noaks Ark hemsidan är jag däremot mycket tveksamt inställd pga av innehållet som de publicerar, men det är enbart min personliga uppfattning.
    Undvika gärna att kalla andra för trångsynta, bara för de har någon annan syn på saken. Tack.
  • Påven Johanna
    Anonym (Seriöst?) skrev 2015-09-28 14:00:13 följande:
    Vet du ts, att påminna om att HIV fortfarande är en allvarlig och eventuellt även livshotande sjukdom är inte samma sak än att vara trångsynt.
    Jag tillhör en generation som varit med om fenomenet HIV - AIDS från första början. Jag har missat två mycket nära kompisar till mig i den sjukdomen och tro mig, det var långt ifrån att vara en rolig upplevelse.

Det är bra hur mycket forskningen och medikationen har utvecklats nuförtiden, ändå får jag en känsla, när jag läser era inlägg här, som om ni verkligen diskuterar om någon slags förkylning. 
    När det gäller den här Noaks Ark hemsidan är jag däremot mycket tveksamt inställd pga av innehållet som de publicerar, men det är enbart min personliga uppfattning.
    Undvika gärna att kalla andra för trångsynta, bara för de har någon annan syn på saken. Tack.
    Men hur menar du att ts och HIV-bloggerskans partners skulle kunna drabbas av samma diagnos när ts och HIV-bloggerskan inte längre har några påvisbara nivåer av virus?

Förstår du inte det orimliga i att ha en annan syn på den saken? Det går inte att ha en annan syn på saken. Är de inte smittsamma så är de inte smittsamma. 
  • Anonym (hivbloggerskan)

Det är en balansgång hela det här tycker jag när det kommer till att prata om hur allvarligt det är. Ja, det är ett virus som obehandlat kan döda en. Men samtidigt behöver ingen bli paniskt rädd då det finns bra behandling. Här i Sverige har vi tillgång till de bästa medicinerna dessutom vilket påverkar vår livskvalitet positivt.

Min man har inte hiv. Och så länge jag sköter min medicinering och vi skyddar oss (använder kondom men skulle kunna använda andra medel med då mina vården är bra) så kommer det förbli så för honom. Från att jag smittades så tog det 2,5 år innan jag fick diagnosen. Under den tiden hade jag både kortare och längre förhållanden. Ingen snittades av mig. Hade ok värden men var ändå mycket högre än idag. DÅ var jag en risk för andra. INTE idag!

När jag fick diagnosen trodde jag att mitt liv skulle vara slut inom tio år. Jag trodde att jag aldrig skulle kunna få barn. För jag skulle aldrig utsätta mina barn för den risken. Men då det inte är någon risk för det idag när mamman står på en fungerande behandling så vågade jag skaffa barn. Är så glad för det, varje dag.

• Anonym (TS)
    Anonym (Seriöst?) skrev 2015-09-28 14:00:13 följande:

De jag menar på är trångsynta är de som bildar sin egen helt felaktiga bild av verkligheten och vägrar ta in den (nya) information som finns. Även de som kommer med helt urbota dumma påståenden och påhopp. Inte de som tycker att det fortfarande är en allvarlig sjukdom, vilket även jag gör!

Det är en allvarlig sjukdom, men en hiv-läkare/forskare som jag träffade knappt ett år efter att jag fått min diagnos sa en väldigt klok sak. Hon sa: Idag vet vi så mycket om hiv mot vad vi gjorde förut. Hivviruset är så här litet (höll ihop tumme och pekfingret för att visa att det inte går att se), det är så mycket du ska låta det påverka dig (alltså inte låta det påverka mig).

Jag beklagar att du förlorat två vänner i aids, det kan inte ha varit lätt. Det var tyvärr verkligheten då.

Nej, jag menar verkligen inte att hiv är som en förkylning, det är än så länge en kronisk sjukdom, men det är inte en dödlig sjukdom i västvärlden.

Vad menar du med frågan om våra partners har drabbats av samma diagnos nu?
  • Anonym (TS)
    camelCase skrev 2015-09-27 21:26:30 följande:

Äntligen en intressant tråd på FL!!! Och jag som börjat ge upp det här forumet.

Grattis TS till graviditet. 27 år och trebarnsmorsa låter kul (och lite svettigt ).

Jag har nu lärt mig en del saker som jag inte kände till om HIV så det tackar jag för. Hoppas du hittar någon i liknande situation att vädra dina tankar med.

Vad bra att du lärt dig nya saker om hiv : ) alltid kul med ny kunskap oavsett vad det gäller.

Tack så mycket! Ja, det lär bli fullt upp. Men mina två andra barn blir 11 och 9 nästa år så de är relativt självgående haha.
  • student2013
    Axe skrev 2015-09-26 17:05:20 följande:
    Nej. Det borde de inte göra om risken finns att barnet får sjukdomen.
    Min mamma fick astma när hon väntade mig borde hon gjort abort då bara för att inte riskera att jag skulle få det?
  • MEE83
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-09-27 03:44:10 följande:

MEE83

Tung kväll?

Och hur F*N hamnade du här? Sätt på vem du vill... men oftast är samtycke bra. LOVE 2015

Blev trampad på kuken av katten, hon har en sådan fantastisk förmåga att få in fullträffar, som en målsökande misil. Suspensoar är nästan ett krav om när man ligger och chillar i sängen annars är man körd. Överviktig som sjutton är hon med, ser ut som en öltunna, ungefär. 

• Gaskarl

Först grattis TS, till graviditeten.. Sedan en fråga som TS eller bloggerskan kan svara på. Jag har HIV-testat mig massor med ggr, alltid negativt. Föt ett par år sedan när jag träffade min tjej testade jag mig igen, positivt..... Satan, fick sedan besked från KS att det var negativt... Efter par månade kom nojorna igen, då gick jag o min tjej och testade oss tillsammans, efter en vecka ringde hon och fick svar, negativt. Dagen efter ringde jag, men fick till svar att dom kunde inte ge mig ngt ännu, efter ytterligare en vecka ringde jag igen, fick då svar, negativt... Frågan, hur kan man gå från klara negativa besked i alla år men helt plötsligt blir det såhär?? Ngt ni vet??

• Anonym (hivbloggerskan)
    Gaskarl skrev 2015-09-29 23:05:29 följande:

Först grattis TS, till graviditeten.. Sedan en fråga som TS eller bloggerskan kan svara på. Jag har HIV-testat mig massor med ggr, alltid negativt. Föt ett par år sedan när jag träffade min tjej testade jag mig igen, positivt..... Satan, fick sedan besked från KS att det var negativt... Efter par månade kom nojorna igen, då gick jag o min tjej och testade oss tillsammans, efter en vecka ringde hon och fick svar, negativt. Dagen efter ringde jag, men fick till svar att dom kunde inte ge mig ngt ännu, efter ytterligare en vecka ringde jag igen, fick då svar, negativt... Frågan, hur kan man gå från klara negativa besked i alla år men helt plötsligt blir det såhär?? Ngt ni vet??

Det låter jättekonstigt. Har du pratat med läkare om detta? De borde kunna ge dig svar där du tagit proverna. Antingen har man det eller inte liksom. Ibland kan det vara svårt att se på testerna om man smittades ganska nyligen men då du testat dig flera gånger så borde det synas nu i så fall. Mänskliga faktorn kan spela in, tester har blandats ihop förr. Därför tas alltid ett nytt prov vid ett positivt resultat
  • Gaskarl
    Anonym (hivbloggerskan) skrev 2015-09-30 01:20:46 följande:

Det låter jättekonstigt. Har du pratat med läkare om detta? De borde kunna ge dig svar där du tagit proverna. Antingen har man det eller inte liksom. Ibland kan det vara svårt att se på testerna om man smittades ganska nyligen men då du testat dig flera gånger så borde det synas nu i så fall. Mänskliga faktorn kan spela in, tester har blandats ihop förr. Därför tas alltid ett nytt prov vid ett positivt resultat

Har hört att det finns ngt som kallas "falskt positivt ", är visst ngt i blodet som ger såna resultat. Tycker bara att det är konstigt, tänkte om man ändrat känsligheten på testerna??
  • Anonym (Seriöst?)
    student2013 skrev 2015-09-29 20:35:29 följande:
    Min mamma fick astma när hon väntade mig borde hon gjort abort då bara för att inte riskera att jag skulle få det?
    Den jämförelsen håller inte.
    Jag utgår ifrån att du är lite äldre än 10. Självklart skulle din mamma inte göra abort för att hon fick diagnosen astma, men vid den tiden fanns inte den effektiva medikationen som det finns just nu mot HIV. Så svar ja, hade jag fått diagnosen HIV- positiv vid den tiden som vissa andra av mina vänner, hade jag absolut resonerat kring den optionen.
  • student2013
    Anonym (Seriöst?) skrev 2015-09-30 12:46:31 följande:
    Den jämförelsen håller inte.
    Jag utgår ifrån att du är lite äldre än 10. Självklart skulle din mamma inte göra abort för att hon fick diagnosen astma, men vid den tiden fanns inte den effektiva medikationen som det finns just nu mot HIV. Så svar ja, hade jag fått diagnosen HIV- positiv vid den tiden som vissa andra av mina vänner, hade jag absolut resonerat kring den optionen.
    Det var ingen jämförelse med TS utan mer för Axe skulle svara på det eftersom jag gärna vill veta det! Jag var 10 när jag fick det är 21 idag.
Svar på tråden Någon mer som är gravid och har hiv?