• Anonym (TS)

Någon mer som är gravid och har hiv?

Hej!

Som rubriken lyder så undrar jag om det är någon mer här inne som är gravid och har hiv? Skulle vara roligt att få kontakt med andra blivande mammor i "samma situation".

Jag väntar mitt tredje barn (sambons första och han är hiv-negativ för er som kanske undrar) men det är min första graviditet som hiv-positiv. Bf är 5 maj.

• Svar på tråden Någon mer som är gravid och har hiv?
  • Påven Johanna
    Fröken Citron skrev 2015-09-26 15:45:25 följande:

Förlåt om det här låter extremt okänsligt, men hur känns det att inte komma få se barnet växa upp? Det måste ju ändå vara något du tänker en del på tänker jag. Jag vet ju de som har haft obotlig cancer och småbarn, det är väldigt känslosamt för alla inblandade och det här måste nästan vara värre tänker jag eftersom HIV är så tabu belagt.

Jag antar att du fick veta att du hade HIV i samband med att du blev gravid. Är du rädd att barnet ska få det också? Hur har du blivit bemött av vårdpersonalen?

Men alltså, den förväntade livslängden för HIV-positiva under behandling i Sverige idag är ju i princip densamma som för oss som inte är smittade. Så om ts inte går framför en buss, drabbas av någon annan sjukdom eller olycka (som ju kan drabba dig och mig och alla andra också) så kommer hon förstås att få se sina ungar växa upp.

Jag hade ingen aning om att det är så uselt ställt med människors kunskaper om detta. 
  • Anonym (se)
    Påven Johanna skrev 2015-09-26 15:49:33 följande:
    Men alltså, den förväntade livslängden för HIV-positiva under behandling i Sverige idag är ju i princip densamma som för oss som inte är smittade. Så om ts inte går framför en buss, drabbas av någon annan sjukdom eller olycka (som ju kan drabba dig och mig och alla andra också) så kommer hon förstås att få se sina ungar växa upp.

Jag hade ingen aning om att det är så uselt ställt med människors kunskaper om detta. 
    Jag är också chockad. Jag känner ingen som har HIV, men har ändå snappat upp basala kunskaper kring sjukdomen.
  • Sous

Förlåt om det här låter extremt okänsligt, men hur känns det att inte komma få se barnet växa upp? Det måste ju ändå vara något du tänker en del på tänker jag. Jag vet ju de som har haft obotlig cancer och småbarn, det är väldigt känslosamt för alla inblandade och det här måste nästan vara värre tänker jag eftersom HIV är så tabu belagt.

Jag antar att du fick veta att du hade HIV i samband med att du blev gravid. Är du rädd att barnet ska få det också? Hur har du blivit bemött av vårdpersonalen?

Det får väl TS visst? Se barnet växa upp, alltså. Vad pratar du om?

Ts är medicinerad och har omätbara nivåer av virus i blodet, hon kan leva i högönsklig välmåga lika länge som du och jag.
  • Axe

Jag tycker inte att man ska skaffa barn om man har en potentiellt dödlig sjukdom som det faktiskt finns en risk, även om den är mycket liten, att barnet blir smittat. Jag tycker man direkt är en dålig mamma som ens tänkt tanken på barn då.

• Fröken Citron
    Sous skrev 2015-09-26 15:56:57 följande:

Det får väl TS visst? Se barnet växa upp, alltså. Vad pratar du om?

Ts är medicinerad och har omätbara nivåer av virus i blodet, hon kan leva i högönsklig välmåga lika länge som du och jag.

HIV dör man av, visst finns det bromsmediciner, men som jag har förstått det så ger det kanske tio år till.
  • Anonym (Cc)
    Fröken Citron skrev 2015-09-26 16:08:05 följande:
    HIV dör man av, visst finns det bromsmediciner, men som jag har förstått det så ger det kanske tio år till.
    Alla dör vi till slut på ett eller annat sätt ska ingen skaffa barn då???

Du har ingen kunskap om HIV, varför kan du inte bara använda ett sådant enkelt verktyg som google och lära dig mera? å bara för att du "förstått" något så är det sanningen menar du?, här visar du ju på att det är precis tvärtom. 
  • Påven Johanna
    Fröken Citron skrev 2015-09-26 16:08:05 följande:
    Nej, man dör inte av HIV. Man dör av AIDS, eller rättare så dör man av att så många vita blodkroppar förstörts (av HIV-infektionen) så att immunförsvaret inte längre kan reagera tillräckligt på de små och stora infektioner som vi hela tiden utsätts för. När man säger att någon dör av aids så betyder det att personen dör av någon följdsjukdom. Nu för tiden - i västvärlden - så får inte människor aids längre och dör därför inte heller av följdsjukdomar eftersom de inte uppstår. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Hivskräcken) skrev 2015-09-26 15:31:25 följande:

Dethär så himla intressant. Jag har haft sådan extrem HIV-skräck att jag under en period inbillade mig att jag hade HIV. Jag planerade inför döden i stort sett o va ledsen för allt jag inte kommer kunna/hann göra. Jag klarade inte av att se order HIV det gav mig panik. Kändes som jag kunde bli smittad av att läsa ordet... Minsta lilla symptom kunde vara HIV, speciellt enligt google.. Och då är jag ingen direkt "riskgrupp".. (Tror dock detta kan vara någon annan sjukdom eller psykiskt problem :))

Sen gjorde jag en uppsats när jag läste upp mina betyg och jag var tvungen att ha med HIV i en del av denna. Ojoj vilken panik!

Men det avdramatiserade alltihop och nu tycker jag istället att det är intressant.

Ingen pratar om sin HIV då det känns overkligt att det finns folk som har det.

TS, vad sa din partner när du berättade? Mår du dåligt varje dag/ofta av sjukdomen eller har du "accepterat"?

Tycker du att du blir behandlad annorlunda av vården? Alltså extra skyddsåtgärder?

Vad glad jag blir för din skull att din hiv-skräck är borta. Det måste ha varit väldigt jobbigt att leva med den.

Han sa: Jaha? Och vad gör det? Jag hade väntat mig en helt annan reaktion så blev alldeles paff. Men han var påläst redan innan. Jag tänker inte ens på det längre mer än ibland. Förut tänkte jag på det när jag tog medicin (vilket jag gör en gång om dagen) men inte ens då tänker jag på det alltid.

Ja, det har funnits tillfället då jag har blivit bemött på ett dåligt sätt utav vården pga av bristande kunskaper hos dem.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Må väl) skrev 2015-09-26 15:43:29 följande:

Jag har ingen egen erfarenhet att bidra med men vill gärna gratulera dig till graviditeten och önska er lycka till, jag vet att det finns tjockt med fördomar och okunskap bland folk om HIV/HIV och graviditet. Tack ni som bidrar till att skingra dessa!

Tack, det värmer!
  • Anonym (TS)

Ser att flera andra har svarat på din märkliga kommentar i mitt ställe. Men svarar jag med. Det där "förlåtet" hade du kunnat skippa.

Jag kommer få se mina barn växa upp. Hiv är idag en kronisk sjukdom, när man medicinerar levar man precis lika länge som vem som helst.

Nej, jag har haft hiv i 3,5 år. Jag är inte det minsa orolig att barnet ska få hiv. Det har inte fötts ett enda barn med hiv sedan 1996 i Sverige där mamman har ätit mediciner.

Hoppas att jag har kunnat skingra lite av dina fördommar och okunskap. Har du frågor är du varmt välkommen att ställa dem.
Svar på tråden Någon mer som är gravid och har hiv?