Fröken Citron skrev 2015-09-26 15:45:25 följande:
Förlåt om det här låter extremt okänsligt, men hur känns det att inte komma få se barnet växa upp? Det måste ju ändå vara något du tänker en del på tänker jag. Jag vet ju de som har haft obotlig cancer och småbarn, det är väldigt känslosamt för alla inblandade och det här måste nästan vara värre tänker jag eftersom HIV är så tabu belagt.
Jag antar att du fick veta att du hade HIV i samband med att du blev gravid. Är du rädd att barnet ska få det också? Hur har du blivit bemött av vårdpersonalen?
Ser att flera andra har svarat på din märkliga kommentar i mitt ställe. Men svarar jag med. Det där "förlåtet" hade du kunnat skippa.
Jag kommer få se mina barn växa upp. Hiv är idag en kronisk sjukdom, när man medicinerar levar man precis lika länge som vem som helst.
Nej, jag har haft hiv i 3,5 år. Jag är inte det minsa orolig att barnet ska få hiv. Det har inte fötts ett enda barn med hiv sedan 1996 i Sverige där mamman har ätit mediciner.
Hoppas att jag har kunnat skingra lite av dina fördommar och okunskap. Har du frågor är du varmt välkommen att ställa dem.