• Anonym (TS)

Någon mer som är gravid och har hiv?

Hej!

Som rubriken lyder så undrar jag om det är någon mer här inne som är gravid och har hiv? Skulle vara roligt att få kontakt med andra blivande mammor i "samma situation".

Jag väntar mitt tredje barn (sambons första och han är hiv-negativ för er som kanske undrar) men det är min första graviditet som hiv-positiv. Bf är 5 maj.

• Svar på tråden Någon mer som är gravid och har hiv?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2015-09-26 17:07:26 följande:

Intressant tråd! Vet inte särskilt mycket om HIV men visste att sannolikheten för att det ska smittas till barnet är litet. Kan man amma med HIV nuförtiden? Vad är sannolikheten att din sambo blir smittad? Kan ni alltid ha oskyddat samlag?

Nej, ammning är inte tillåtet i Sverige då det fortfarande finns för lite forskning på risken för det. Den är extremt liten. Vi har oskyddade vaginala samlag även när vi "inte skaffar barn". Detta har vi pratat om tillsammans och med läkaren. Skulle aldrig ha det om jag inte vore i ett fast förhållande såklart.
  • Anonym (TS)
    Anonym (N) skrev 2015-09-26 19:58:32 följande:

Grattis till graviditeten :)

Är nyfiken så måste fråga, hur reagerade dina föräldrar? och vet dina vänner?

Hur reagerade du själv när du fick veta?

På att jag är gravid eller har hiv?
  • Anonym (TS)
    Anonym (propaganda?) skrev 2015-09-26 20:22:55 följande:

Förövrigt är det en myt att HIV inte skulle vara ett problem i Sverige idag. Antalet smittade ökar hela tiden och det tack vare den inställning som TS och några till i tråden har.

Vi hade kunnat utrota HIV i västvärlden, om vi hade velat. Men så länge folk har den där låt gå-attityden så är det omöjligt och fler och fler smittas.

Jag är en riktig person som lever med hiv och inget annat...

Jag har verligen ingen låt-gå-attityd. Det är inte av oss som vet om vår hiv och går på medicinering man blir smittad utan av de som inte vågar/vill gå och testa sig och då är obehandlade. Sen jag fick hiv har i princip hela min vänkrets som vet om min diagnos regelbundet börjat göra hivtester. Det om något är väl att ta ansvar?

Hiv ökar inte mer nu än förut. Ca 500 nysmittade per år. Däremot lever fler personer med hiv idag just för att det inte längre är en dödlig sjukdom i västvärlden.
  • Anonym (TS)
    Anonym (sebbe) skrev 2015-09-26 21:37:55 följande:

Det handlar inte bara om de fysiska problemen. Det har stora mentala följder att bli smittad av HIV. Man får en annan syn på sin kropp, sitt sex- och kärleksliv. Det kan bli svårare att hitta en partner. Jag vet några som har sagt att får jag HIV så tar jag självmord, och de har menat det på fullaste allvar. Kanske lite okunskap som spelar in också, och personligen skulle jag inte göra något så drastiskt men jag vet att mitt liv skulle aldrig kännas detsamma.

Så astma kanske ger en större fysiska begränsningar men HIV sätter större spår mentalt. Om man dessutom tänker en tanke på situationen i Afrika och hur många barn som dagligen dör samt förlorar sina föräldrar i AIDS så tycker jag inte man ska prata som om att HIV det är väl ingenting...

Jaha, får man? Har du hiv?

För min del var det (och konstigt vore annars) en chock att få hiv-beskedet. Ja, till en början slogs mitt liv i spillror. Men vet du vad? Nu mer är mitt liv faktiskt bättre än innan jag fick hiv. Jag mår även bättre än innan. Varför? Jo, för att jag värdesätter livet på ett annat sätt och tar hand om mig själv bättre både fysiskt och mentalt. Med det sagt är det såklart inte önskvärt att få hiv, men det förutsätter jag att du förstår?
  • Anonym (?)
    Anonym (sebbe) skrev 2015-09-26 21:37:55 följande:
    Det handlar inte bara om de fysiska problemen. Det har stora mentala följder att bli smittad av HIV. Man får en annan syn på sin kropp, sitt sex- och kärleksliv. Det kan bli svårare att hitta en partner. Jag vet några som har sagt att får jag HIV så tar jag självmord, och de har menat det på fullaste allvar. Kanske lite okunskap som spelar in också, och personligen skulle jag inte göra något så drastiskt men jag vet att mitt liv skulle aldrig kännas detsamma.

Så astma kanske ger en större fysiska begränsningar men HIV sätter större spår mentalt. Om man dessutom tänker en tanke på situationen i Afrika och hur många barn som dagligen dör samt förlorar sina föräldrar i AIDS så tycker jag inte man ska prata som om att HIV det är väl ingenting...
    Du måste göra skillnad på de som lever med HIV i länder där de inte har tillgång till mediciner, och till de som har HIV i Sverige idag. Skillnaden handlar om liv och död. Att HIV skulle sätta större spår rent mentalt är inte en absolut sanning. Snarare är det nog just de med okunskap kring sjukdomen som skulle lida mest... tills de satt sig in i hur det fungerar.
  • Anonym (sebbe)
    Anonym (TS) skrev 2015-09-26 22:52:36 följande:
    Jaha, får man? Har du hiv?

För min del var det (och konstigt vore annars) en chock att få hiv-beskedet. Ja, till en början slogs mitt liv i spillror. Men vet du vad? Nu mer är mitt liv faktiskt bättre än innan jag fick hiv. Jag mår även bättre än innan. Varför? Jo, för att jag värdesätter livet på ett annat sätt och tar hand om mig själv bättre både fysiskt och mentalt. Med det sagt är det såklart inte önskvärt att få hiv, men det förutsätter jag att du förstår?
    Tänker inte diskutera min egna status. Du förutsätter att jag förstår att det inte är önskvärt att få HIV? Vad fint av dig. Fantastiskt. 

Vad bra att du mår bättre än innan, det menar jag verkligen.
  • Anonym (sebbe)
    Anonym (?) skrev 2015-09-26 22:55:33 följande:
    Du måste göra skillnad på de som lever med HIV i länder där de inte har tillgång till mediciner, och till de som har HIV i Sverige idag. Skillnaden handlar om liv och död. Att HIV skulle sätta större spår rent mentalt är inte en absolut sanning. Snarare är det nog just de med okunskap kring sjukdomen som skulle lida mest... tills de satt sig in i hur det fungerar.
    Jag gör ju skillnad! Jag skrev "om man dessutom tänker en tanke på sitautionen i Afrika..." Det är ju förstås det jag menar då. Att där skördar AIDS fortfarande hundratusentals liv, medan vi har våra utvecklade mediciner.
  • Anonym (Dumb)
    Axe skrev 2015-09-26 19:39:54 följande:

Fast bara för att man tycker det är dumt att skaffa biologiska barn som riskerar allvarliga sjukdomar så ska man inte ha barn? Du är sanslös!

Hade jag haft allvarlig ärftlig sjukdom hade jag avstått barn. Tyvärr, men man får tänka på barnet före sig själv.

Jag antar att du inte påstår dig ha någon "ärftlig sjukdom" när du formulerar dig så. Har någon i din släkt drabbats av cancer? Då är risken att dina barn kommer drabbas av det och dö i förtid större än vad den är för ts barn att smittas. Hiv är inte en ärftlig sjukdom. Idiot.
  • Anonym (?)
    Anonym (sebbe) skrev 2015-09-26 23:14:18 följande:
    Jag gör ju skillnad! Jag skrev "om man dessutom tänker en tanke på sitautionen i Afrika..." Det är ju förstås det jag menar då. Att där skördar AIDS fortfarande hundratusentals liv, medan vi har våra utvecklade mediciner.
    Ja, HIV är en tragisk sjukdom i stora delar av världen. Trots det måste vi kunna prata om HIV i Sverige som att "det är väl ingenting" här. Eller, tja, jag tror inte någon som drabbas tänker att "det är väl ingenting", men efter ett tag måste man kunna inse att livet går vidare som förut, man dör inte i förtid, drabbas inte av massor av hemska biverkningar av medicinerna, man kan ha sex, och man kan få barn. Kort sagt, leva ett i stort sett normalt liv. Alltså behöver HIV inte sätta stora mentala spår här.
Svar på tråden Någon mer som är gravid och har hiv?