• Anonym (TS)

Någon mer som är gravid och har hiv?

Hej!

Som rubriken lyder så undrar jag om det är någon mer här inne som är gravid och har hiv? Skulle vara roligt att få kontakt med andra blivande mammor i "samma situation".

Jag väntar mitt tredje barn (sambons första och han är hiv-negativ för er som kanske undrar) men det är min första graviditet som hiv-positiv. Bf är 5 maj.

• Svar på tråden Någon mer som är gravid och har hiv?
  • Anonym (Hmmm)

MEE83

Tung kväll?

Och hur F*N hamnade du här? Sätt på vem du vill... men oftast är samtycke bra. LOVE 2015

• Anonym (Må väl)
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-09-27 02:56:38 följande:
    Att det skulle vara känsligt ämne just vid HIV... får väl andra tolka. Du kan smitta ditt barn med obotliga ögonsjukdomar, de kan få egna könssjukdomar via direkt smitta m.m. Fler skulle reagera om nån mamma skrev om det. Hemskt med alla typer av smitta för så väl mamma som ofödda. Mitt barn kan få värsta smittan men ROLIGT att komma i kontakt med andra mammor....
    Ja, det kan mycket väl vara roligt att komma i kontakt med andra som är i liknande situation som en själv, för att stötta, ge råd och tips, dela gemensamma erfarenheter och diskutera högt och lågt med andra som är i samma sits som en själv.

Själv lider jag av en helt annan kronisk sjukdom och är med i en självhjälpsgrupp som blivit rätt tight med tiden. Jag tycker inte att det är ett dugg roligt att andra också drabbas av samma (potentiellt dödliga) sjukdom som jag men jag tycker faktiskt att det är skitroligt att träffa mina "medpatienter" som jag lärt mig så mycket av och delat både bekymmer och glädjeämnen med.

Att som HIV-positiv se fram emot, och tycka det är roligt att få kontakt med andra i samma sits är inte samma sak som att tycka det är roligt att andra är smittade. Tänk hur ensamt det kan kännas att bära på något som de utan personlig erfarenhet inte fullt ut förstår och vilken lättnad det kan vara att få vädra sina funderingar med någon som förstår och "vet hur det känns".

Varför skulle ett möte med en medmänniska inte kunna vara roligt bara för att man har en tråkig gemensam nämnare?
  • Anonym (Jag)

Det skrämmer mig hur okunniga och trångsynta vissa folk är!! Förskräckligt..

Min syster har Hiv. Hon har 2 barn som kommit till på naturlig väg. Dom föddes vaginalt och dom är friska båda två!

Grattis till graviditeten! Hoppas att allt går bra

• Anonym (!!!!!)
    Anonym (TS) skrev 2015-09-26 22:27:08 följande:

Nej, ammning är inte tillåtet i Sverige då det fortfarande finns för lite forskning på risken för det. Den är extremt liten. Vi har oskyddade vaginala samlag även när vi "inte skaffar barn". Detta har vi pratat om tillsammans och med läkaren. Skulle aldrig ha det om jag inte vore i ett fast förhållande såklart.

Hur fan kan du utsätta andra människor för denna skräcksjukdom genom att ha oskyddat sex?! Den mannen är korkad enligt mig. Det finns en lag som säger att man måste berätta om smittan för sin sexpartner. Varför tror du att det är så? Lägg ner snacket om att det inte går att smitta. Du HAR sjukdomen! Sluta lev i förnekelse!
  • Påven Johanna
    Anonym (!!!!!) skrev 2015-09-27 08:11:00 följande:
    Hur fan kan du utsätta andra människor för denna skräcksjukdom genom att ha oskyddat sex?! Den mannen är korkad enligt mig. Det finns en lag som säger att man måste berätta om smittan för sin sexpartner. Varför tror du att det är så? Lägg ner snacket om att det inte går att smitta. Du HAR sjukdomen! Sluta lev i förnekelse!
    Och så dyker förstås ett sådant här praktarsle upp som inte förmår att ta till sig kunskap och/eller information alls. 
  • PennyLane

Hej! Vill bara säga några saker;

1. Stort grattis ts till din graviditet, härligt att höra!

2. Alla ni som skriver idiotiska kommentarer, läs på om hiv, era inlägg är tröttsamma.

3. Glad jag är över att du ts och hivbloggerskan skriver om detta så att det öppnar upp ögonen för fler människor. Hiv idag är ingen dödsdom.

• Anonym (TS)
    Anonym (!!!!!) skrev 2015-09-27 08:11:00 följande:

Jag är mycket väl medveten om att jag har hiv. Att leva i förnekelse är inte riktigt min grej... Jag förstår folks rädslor och fördommar. Alla har vi fördommar om olika saker och detta pga okunskap! Det jag inte kan förstå är hur man inte kan vara villig att ta till sig ny kunskap när gyllene tillfälle ges.

Om en person, till exempel jag, står på en välinställd behandling (vilket betyder att virusnivåerna i blodet varit omätbara under minst 2 test under 6 månaders tid) så har ens läkare rätt att häva informationsplikten. Då förutsatt att man använder kondom om man väljer att inte tala om det för den man har sex med.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Må väl) skrev 2015-09-27 04:24:57 följande:

Ja, det kan mycket väl vara roligt att komma i kontakt med andra som är i liknande situation som en själv, för att stötta, ge råd och tips, dela gemensamma erfarenheter och diskutera högt och lågt med andra som är i samma sits som en själv.

Själv lider jag av en helt annan kronisk sjukdom och är med i en självhjälpsgrupp som blivit rätt tight med tiden. Jag tycker inte att det är ett dugg roligt att andra också drabbas av samma (potentiellt dödliga) sjukdom som jag men jag tycker faktiskt att det är skitroligt att träffa mina "medpatienter" som jag lärt mig så mycket av och delat både bekymmer och glädjeämnen med.

Att som HIV-positiv se fram emot, och tycka det är roligt att få kontakt med andra i samma sits är inte samma sak som att tycka det är roligt att andra är smittade. Tänk hur ensamt det kan kännas att bära på något som de utan personlig erfarenhet inte fullt ut förstår och vilken lättnad det kan vara att få vädra sina funderingar med någon som förstår och "vet hur det känns".

Varför skulle ett möte med en medmänniska inte kunna vara roligt bara för att man har en tråkig gemensam nämnare?

Tack för dina kloka och förstående inlägg! Det värmer verkligen!
  • Anonym (Seriöst?)
    Anonym (Jag) skrev 2015-09-27 06:58:06 följande:

Det skrämmer mig hur okunniga och trångsynta vissa folk är!! Förskräckligt..

Min syster har Hiv. Hon har 2 barn som kommit till på naturlig väg. Dom föddes vaginalt och dom är friska båda två!

Grattis till graviditeten! Hoppas att allt går bra

Tvillingar? Eller så hade hon trots vetskapen om sin HIV diagnos oskyddat sex för att hon kunna bli gravid för andra gången? VAD ROLIGT........................
Svar på tråden Någon mer som är gravid och har hiv?