• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-03-15 18:25:41 följande:
    Tydligen fortfarande för svårt med ironi Skål

Lite till då: entnonationalisterna behöver börja uppföra sig och uttrycka sig som svenskar så att de kan assimileras till samhället i Sverige.Tomte
    Du gör mest narr av dig själv.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2025-03-15 18:39:51 följande:
    Du gör mest narr av dig själv.
    Va fint att du tycker att jag är som du HjärtaHjärta
  • Tyra myra

Har inte skrivit i tråden tidigare men känner att jag ändå vill lägga en liten kommentar.

Har inte Sverige alltid varit mångkulturellt?

Det beror helt på vad man menar med mångkultur.  Vi har länge haft en samisk kultur, en finsk kultur, en Svensk bondekultur, Judisk kultur och en resande kultur.

Alla dessa kulturer har existerat sida vid sida med vår officiella Svenska kultur. Så varför skulle olika kulturer i Sverige sammanvävas nu ?

• Anonym (Långsiktigt projekt)
    Tom Araya skrev 2025-03-15 14:16:12 följande:
    Är detta en idé som politiker i Europa och EU stödjer och arbetar för?

Jag stödjer inte den idén.
    Ja. Inte jag heller.
    Rataxes skrev 2025-03-15 14:45:29 följande:
    Jag bara älskar när det dyker upp fånar som svamlar om kalergiplaner, WEF, Klaus Schwab och andra konspirationsteorier.

Popcornvänligt.
    Det är inte en konspiration, det är helt öppen information. 
  • Padirac

Den pan-europeiska NGOn är inte samma organisation som EUoch har inte samma mål. 

EU började som internationella myndigheten för Ruhr som syftade till att förhindra tysk upprustning efter ww2, skapa en integrerad ekonomi för att skapa fred och välstånd till hela europa. IMR ersattes efter några år av kol och stålunionen som senare utvecklats till EG och EU.

EU stödjer på många sätt alla människor och länders fri- och rättigheter och ger stöd för att utveckla och behålla hela Europas mångfacetterade kultur.

Through various initiatives and funding programmes, the EU works to preserve Europe's rich cultural heritage, foster favourable ecosystems for cultural and creative industries, and promote cultural diversity.22 Aug 2024

Tom Araya skrev 2025-03-15 14:16:12 följande:
    Är detta en idé som politiker i Europa och EU stödjer och arbetar för?

Jag stödjer inte den idén.
    Du ska inte tro på allt som skrivs och påstås i informationsbubbblorna på internet Tom.
  • Rataxes
    Anonym (Långsiktigt projekt) skrev 2025-03-15 20:59:35 följande:
    Ja. Inte jag heller.
    Rataxes skrev 2025-03-15 14:45:29 följande:
    Jag bara älskar när det dyker upp fånar som svamlar om kalergiplaner, WEF, Klaus Schwab och andra konspirationsteorier.

Popcornvänligt.
    Det är inte en konspiration, det är helt öppen information. 
    Av någon lustig anledning är det alltid en viss kategori som även hänger sig till antivaxxande, judiska konspirationer, plattjordare m.m. oftast är det folk som även tror på allt som skrivs på Vaken.nu, fria tider och röstar på AfS.
    Tomte
    Diskuterar inte med angivarkryp.
  • Anonym (M)

De fungerar med människor som vill ha de bra om alla har samma mål , men är ju sällan så !

• Tom Araya
    Tyra myra skrev 2025-03-15 18:59:01 följande:

Har inte skrivit i tråden tidigare men känner att jag ändå vill lägga en liten kommentar.

Har inte Sverige alltid varit mångkulturellt?

Det beror helt på vad man menar med mångkultur.  Vi har länge haft en samisk kultur, en finsk kultur, en Svensk bondekultur, Judisk kultur och en resande kultur.

Alla dessa kulturer har existerat sida vid sida med vår officiella Svenska kultur. Så varför skulle olika kulturer i Sverige sammanvävas nu ?

Svensk bondekultur= en del av den svenska kulturen.

Samisk kultur= En minoritetstkultur hos ett folk som bott i det som kallas Lappland sedan tiden innan vi blev landet Sverige. Denna kultur har alltså inte kommit utifrån och tvingats på samhället.

Finsk kultur= är mindre "osvensk" (i meningen svensk majoritetskultur) än samisk kultur och har dessutom ursprung i att Finland tillhört Sverige.

Judisk kultur= Har judar i Sverige haft en avvikande kultur jämfört med majoritetsbefolkningen på andra plan än de rent personliga och religiösa?

Med undantag för samisk kultur så betecknar jag de nämnda som varianter på svensk kultur, jämförbart med lokala variationer.

Ingen av dessa kräver anpassning från majoritetsbefolkningen med majoritetskultur, med några få undantag för den samiska kulturen.
  • Tyra myra
    Tom Araya skrev 2025-03-16 13:24:10 följande:
    Svensk bondekultur= en del av den svenska kulturen.

Samisk kultur= En minoritetstkultur hos ett folk som bott i det som kallas Lappland sedan tiden innan vi blev landet Sverige. Denna kultur har alltså inte kommit utifrån och tvingats på samhället.

Finsk kultur= är mindre "osvensk" (i meningen svensk majoritetskultur) än samisk kultur och har dessutom ursprung i att Finland tillhört Sverige.

Judisk kultur= Har judar i Sverige haft en avvikande kultur jämfört med majoritetsbefolkningen på andra plan än de rent personliga och religiösa?

Med undantag för samisk kultur så betecknar jag de nämnda som varianter på svensk kultur, jämförbart med lokala variationer.

Ingen av dessa kräver anpassning från majoritetsbefolkningen med majoritetskultur, med några få undantag för den samiska kulturen.
    Är det inte så att under tidens gång har delar av dessa kulturer anpassats till den officiellt Svenska.  Man kan säga att det sker en succesiv anpassning samtidigt som man bevarar sin särart?  
Svar på tråden Mångkultur