• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • Xenia
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-03 10:03:34 följande:

"Mångkultur berikar vårt land"

2023-2024 detonerade 278 sprängladdningar - flera oskyldiga har dött

Den första månaden i jan-25 detonerade 31 sprängladdningar

Våra äldre har blivit våldtagna av unga män från Somalia. Denna gång skrev de ut deras namn.

Ingår detta i invandrarnas kultur?

Brott är inte kultur. Brott förekommer överallt.

Det står ingenstans i koranen att det är rätt att våldta gamla kvinnor, bara de är kuffar.
  • Anonym (Lollo)
    Xenia skrev 2025-03-03 12:38:00 följande:
    Brott är inte kultur. Brott förekommer överallt.

Det står ingenstans i koranen att det är rätt att våldta gamla kvinnor, bara de är kuffar.V
    Visst förekommer brott överallt. Men när Sverige var svenskt så låg vi i topp när det gäller trygghet och säkerhet. När "Global Initiativ" presenterade sitt senaste index för hur utbredd den organiserade brottsligheten är hamnar Sverige högst bland de åtta länderna i norra Europa. 

Om det inte såg ut så här innan invandringen, vad beror det då på? Att få uppleva mångkultur är inte värt att Sverige nu är förstört på grund av invandrare som har blivit gängkriminella. Enligt polisen är c:a 62 000 anslutna till dessa nätverk. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-03 10:03:34 följande:

"Mångkultur berikar vårt land"

2023-2024 detonerade 278 sprängladdningar - flera oskyldiga har dött

Den första månaden i jan-25 detonerade 31 sprängladdningar

Våra äldre har blivit våldtagna av unga män från Somalia. Denna gång skrev de ut deras namn.

Ingår detta i invandrarnas kultur?

Jag är uppväxt i ett tryggt och säkert Sverige, men nu ser det ut så här. Hur ska man då kunna tycka att mångkulturen är något positivt? Det var inte så här när Sverige var svenskt.

Under 2024 skedde 296 skjutningar, 44 avlidna och 66 skadade.

Av nationalekonomer uppskattas att en skjutning med två skadade kostar samhället 75 miljoner. Då är det inräknat för bland annat vård, polis och rättsväsendet + dolda och indirekta kostnader.

I utsatta områden blir polis och blåljuspersonal utsatta för hot och stenkastning.

Affärsinnehavare måste betala till kriminella.

Socialtjänsten och Försäkringskassan utsätts för hot.

Vissa akutmottagningar behöver vakter på grund av hot mot personalen.

Påskupploppet kostade 20 miljoner, och 71 poliser blev skadade. Eftersom det handlade om Koranen så var det bara invandrare som var inblandade.

Men av oss etniska svenskar så förväntas det ändå att vi ska uppskatta det nya multikulturella Sverige. Och om vi inte gör det så är vi rasister.
  • Tom Araya

Var vänliga och skilj på kultur och sådana effekter som kriminalitet, arbetslöshet e.t.c. Det finns andra trådar för de senare ämnena och det var inte mitt syfte med denna tråd att koppla ihop dessa, även om någon skulle finna belägg för sådana kopplingar.

Den här tråden handlar om kultur/mångkultur och dess direkta konsekvenser, som svårigheter med integration då tanken om mångkultur skapar förvirring om vilka normer som gäller.

• KillBill
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-03 18:13:21 följande:
    Jag är uppväxt i ett tryggt och säkert Sverige, men nu ser det ut så här. Hur ska man då kunna tycka att mångkulturen är något positivt? Det var inte så här när Sverige var svenskt.

Under 2024 skedde 296 skjutningar, 44 avlidna och 66 skadade.

Av nationalekonomer uppskattas att en skjutning med två skadade kostar samhället 75 miljoner. Då är det inräknat för bland annat vård, polis och rättsväsendet + dolda och indirekta kostnader.

I utsatta områden blir polis och blåljuspersonal utsatta för hot och stenkastning.

Affärsinnehavare måste betala till kriminella.

Socialtjänsten och Försäkringskassan utsätts för hot.

Vissa akutmottagningar behöver vakter på grund av hot mot personalen.

Påskupploppet kostade 20 miljoner, och 71 poliser blev skadade. Eftersom det handlade om Koranen så var det bara invandrare som var inblandade.

Men av oss etniska svenskar så förväntas det ändå att vi ska uppskatta det nya multikulturella Sverige. Och om vi inte gör det så är vi rasister.
    Är du född på 2000-talet? Trots att dödligt våld genom skjutningar har ökat, har andra typer av mord minskat, vilket gör att det totala antalet mord i Sverige har förblivit relativt konstant. Faktum är att dödligt våld var vanligare på 80-talet än vad det är idag.

Under 2024 dog fler personer i arbetsplatsolyckor än i skjutningar, men det pratas nästan inte alls om det. Är inte det lite märkligt?

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Xenia
    Anonym (Lollo) skrev 2025-03-03 16:44:12 följande:
    Visst förekommer brott överallt. Men när Sverige var svenskt så låg vi i topp när det gäller trygghet och säkerhet. När "Global Initiativ" presenterade sitt senaste index för hur utbredd den organiserade brottsligheten är hamnar Sverige högst bland de åtta länderna i norra Europa. 

Om det inte såg ut så här innan invandringen, vad beror det då på? Att få uppleva mångkultur är inte värt att Sverige nu är förstört på grund av invandrare som har blivit gängkriminella. Enligt polisen är c:a 62 000 anslutna till dessa nätverk. 
    Vi har haft mångkultur i många år. Men Sverige har länge varit "soft on crime", med ändrade förutsättningar måste vi ha hårdare lagar.

T ex så ska så mycket vara frivilligt. Det finns barn som varit våldsamma och kriminella långt innan de fyllt 15 år. Men föräldrarna säger nej till stöd från socialtjänsten.

Eller tror du att man kan kasta ut alla invandrare, hederliga som kriminella? Tror du att man kan kasta ut kriminella svenska medborgare för att deras föräldrar är invandrare?

Sverige kommer aldrig att bli som förut, det är bara att acceptera.
  • Anonym (FFFFFF)

Tycker det är bisarrt att ens diskutera om mångkultur ska tillåtas. Vad kommer härnäst? Åsiktsregistrering?

Är själv svensk som har bott i flera länder. Ingen som tvingat mig att ge avkall på högtider eller traditioner såsom jul, påsk, valborg och midsommar. Pratar svenska med svenskar, även i det offentliga rummet. Tar del av diverse svenska grupper som arrangerar (svensk)kulturella händelser. Mitt barn har tagit del av svenska skolan på helgerna.

• fornminne
    Anonym (FFFFFF) skrev 2025-03-04 02:58:44 följande:

Tycker det är bisarrt att ens diskutera om mångkultur ska tillåtas. Vad kommer härnäst? Åsiktsregistrering?

Är själv svensk som har bott i flera länder. Ingen som tvingat mig att ge avkall på högtider eller traditioner såsom jul, påsk, valborg och midsommar. Pratar svenska med svenskar, även i det offentliga rummet. Tar del av diverse svenska grupper som arrangerar (svensk)kulturella händelser. Mitt barn har tagit del av svenska skolan på helgerna.

Det är knappast mat, musik eller olika högtider som är problemet, utan eventuella värderingskonflikter.

Men det spelar ingen roll om ett mångkulturellt samhälle är bra eller dåligt. Sverige har aldrig varit helt homogent, men är betydligt mer mångkulturellt än för ett halvsekel sedan, vare sig man gillar det eller inte. Det går inte att vrida klockan tillbaka. Vad som återstår är att göra det bästa av det samhälle vi har idag. 
  • Tom Araya
    Anonym (FFFFFF) skrev 2025-03-04 02:58:44 följande:

Det du beskriver är i min mening inte mångkultur.
  • Anonym (FFFFFF)
    Tom Araya skrev 2025-03-04 03:48:16 följande:
    Det du beskriver är i min mening inte mångkultur.
    För att du är svensk naturligtvis. 
Svar på tråden Mångkultur