• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • Tyra myra

Svensk bondekultur skiljer sig från Jakt och fiske kulturen, Arbetar kulturen och Resande kulturen. Den officiellt Svenska kulturen företräddes främst av borgarna som i slutet av 1800-talet anammade delar av den Tyska kulturen. 

• Tom Araya
    Tyra myra skrev 2025-03-16 14:08:36 följande:
    Är det inte så att under tidens gång har delar av dessa kulturer anpassats till den officiellt Svenska.  Man kan säga att det sker en succesiv anpassning samtidigt som man bevarar sin särart?  
    Jo och så har det varit med den mesta kultur som kommit hit med invandring genom århundradena, men de har också haft en inverkan på hur vår kultur ser ut idag.

Men man måste förstå skillnaden på våra naturliga kulturförändringar av att vi inspireras från andra länder och kulturellt parallella samhällen med folk som invandrat och har svårt eller inte vill anpassa sig till majoritetskulturen.
  • nattuw
    Tyra myra skrev 2025-03-16 14:08:36 följande:
    Är det inte så att under tidens gång har delar av dessa kulturer anpassats till den officiellt Svenska.  Man kan säga att det sker en succesiv anpassning samtidigt som man bevarar sin särart?  
    Ofta har det skett genom tvång.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2025-03-16 15:19:24 följande:
    Jo och så har det varit med den mesta kultur som kommit hit med invandring genom århundradena, men de har också haft en inverkan på hur vår kultur ser ut idag.

Men man måste förstå skillnaden på våra naturliga kulturförändringar av att vi inspireras från andra länder och kulturellt parallella samhällen med folk som invandrat och har svårt eller inte vill anpassa sig till majoritetskulturen.
    Svårast att anpassa sig till samhället verkar etonationalisterna ha Tomte
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-03-16 15:34:29 följande:
    Svårast att anpassa sig till samhället verkar etonationalisterna ha Tomte
    Det tror jag inte. När det kommer till kritan vill nog inte massinvandrings- och mångkultursvurmarna heller prata arabiska eller bli behandlade som otrogna eller kvinnor blir i de länder folk flyr ifrån.
  • Padirac

Jag gissar att du tror på den stora folkutbytesteorin eller andra konspirationsteorier eller liknande resultat av flyktingmottagning. Gissar jag helt fel?

Skolskytten från Örebro läste väl också på sidor som spred de där påståendena

Du förstår iatt i ett multikulturellt samhäller tvingas inte alla att prata arabsika eller 'bli behandlade som otrogna eller kvinnor blir i de länder folk flyr ifrån'  ?

Tom Araya skrev 2025-03-16 19:22:03 följande:
    Det tror jag inte. När det kommer till kritan vill nog inte massinvandrings- och mångkultursvurmarna heller prata arabiska eller bli behandlade som otrogna eller kvinnor blir i de länder folk flyr ifrån.j

• Tom Araya
    Padirac skrev 2023-11-14 19:37:38 följande:
     Kulturrasist anses den vara som hävdar att människor från olika sociala eller kulturella sammanhang kan ha olika uppfattningar på grund av sin bakgrund. "
    Jag har antagligen svarat på detta inlägg tidigare...

Att hävda att erkännandet av hur verkligheten ser ut skulle vara rasism är nog bland det dummaste jag sett uttryckas i den här tråden.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2025-03-19 00:22:21 följande:
    Jag har antagligen svarat på detta inlägg tidigare...

Att hävda att erkännandet av hur verkligheten ser ut skulle vara rasism är nog bland det dummaste jag sett uttryckas i den här tråden.
    Nej, det är du som skrivit inlägget som hävdar att detta felaktiga påstående är sant, men det är fint att du nu uppfattar att det du tidigare skrivit och länkat är felaktigt.

Sen är det en tråkig vana att du kopierar en del av andras inlägg utan kontext och försöker spinna på det.

fy Tom

• Tom Araya
    Padirac skrev 2025-03-19 06:41:09 följande:
    Nej, det är du som skrivit inlägget som hävdar att detta felaktiga påstående är sant, men det är fint att du nu uppfattar att det du tidigare skrivit och länkat är felaktigt.

Sen är det en tråkig vana att du kopierar en del av andras inlägg utan kontext och försöker spinna på det.

fy Tom
    Jag erkänner mitt fel, läste ditt inlägg för snabbt.

Egentligen letade jag efter kommentarsväxlingen om Aron Flam och public service... var det inte du?
  • Tyra myra
    Tom Araya skrev 2025-03-16 15:19:24 följande:

Det handlar väl också om att det tar tid. Man kanske inte ska förvänta sig att anpassningen sker momentant. Det brukar ta generationer.
Svar på tråden Mångkultur