• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • Padirac

Det är inte jag som drar in Riks där programledarna heilar i direktsändning, sprider etnonationalistiska konspirationsteorier och rasism.

Det är du, du är fri att sluta när du vill.

Tom Araya skrev 2025-03-19 21:31:27 följande:
    Om du ändå tar dig tid att kommentera, varför kan du då inte kommentera det Bard säger istället för ditt meningslösa och ointressanta dravel om Riks, SD, etnonationalister och nazister, som i sammanhanget helt saknar relevans?

Det är som att du lägger allt ditt fokus, tid och energi på att klaga över att taxin har fel färg, istället för att bara kliva in och sätta dig och åka dit du ska, vilket var syftet.
  • Padirac
    nattuw skrev 2025-03-19 21:08:50 följande:
    Tror du den som länkar till Aftonbladet ser Aftonbladet som en helig skrift?
    Tror du att alla invandrare från mellanösterns ser koranen som en helig skrift?
  • Anonym (?)

Jag är emot mångkultur.  Du ska fan ta tillgodo den kultur i det land du flyttar till.
    Minskar risken för hedersmord eller kvinnor som råkat falla från balkonger i Södertälje eller kranskommuner till Stockholm.
    Detta har pågått så länge men ingenting händer.

• Tom Araya
    Padirac skrev 2025-03-19 22:23:15 följande:

Det är inte jag som drar in Riks där programledarna heilar i direktsändning, sprider etnonationalistiska konspirationsteorier och rasism.

Det är du, du är fri att sluta när du vill.

Du skriver om det, väldigt tydligt...
    Padirac skrev 2025-03-19 20:17:00 följande:

Riks är kanske heligt för dig, inte för mig.

Entnonationalisterna och SDs följare gillar säkert den desinformation och hatpropaganda som riks sprider.

Deras huvudprogramledare heliade f*r f*n i direktsändning. Nyssnazisteras ränder finns kvar Död

men nu vill du inte stå för vad du skriver utan vill skylla över det på andra.

Du slår dina egna bottenrekord!
  • Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet)
    Tom Araya skrev 2025-03-19 16:27:24 följande:

Alexander Bard sätter ner foten för vår yttrandefrihet och mot islamism.

Alexander Bard: Koranen är helig för dig, inte mig

Jag vet att vissa av er tycker det är det mest hemska man kan göra är att se på Riks, men jag har sökt och inte funnit någon intervju med Bard i detta ämne på något annat forum.

Håller jag med Bard i det han uttrycker här? - Ja, det gör jag.
    Håller du med?
    Argumentera gärna för eller emot.
    Mycket tydligt och bra.

Att vissa försöker flytta fokus till i vilket media Bard säger sanningen är mycket talande gällande de som försöker flytta fokus.

Det Bard säger är självfallet sant, åtminstone i huvudsak sant, och den uppfattningen delas garanterat av en väldigt stor majoritet av alla svenskar.

Sedan i vilket forum, vilket forum som vågar släppa fram sanningen, det är i sammanhanget totalt ointressant.

Bard och många andra borde självfallet få säga sanningen, borde självfallet ha rätt att förmedla sin åsikt, även i t ex SVT och Public Service.
    Den rädsla och den censur PublicService, och andra gammelmedia, ägnar sig åt är ynklig och dessutom mycket skrämmande.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-03-19 16:27:24 följande:

Alexander Bard sätter ner foten för vår yttrandefrihet och mot islamism.

Alexander Bard: Koranen är helig för dig, inte mig

Jag vet att vissa av er tycker det är det mest hemska man kan göra är att se på Riks, men jag har sökt och inte funnit någon intervju med Bard i detta ämne på något annat forum.

Håller jag med Bard i det han uttrycker här? - Ja, det gör jag.
    Håller du med?
    Argumentera gärna för eller emot.
    Eftersom många av oss i tråden inte vill stödja en högerextrem kanal som Riks kanske du kan referera till vad Bard säger så att det finns något att diskutera?
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Mrs Moneybags

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag tycker ofta att diskussioner som denna utgår ifrån att alla med en annan kultur är födda utomlands och har kommit hit som flyktingar. Och helst att alla är militanta muslimer med hedersproblematik. 

Det stämmer ju inte överens med verkligheten. Det är en väldigt stor del som är födda här, har kanske bott här i både en, två och tre generationer men har en identitet som är dubbel - både svensk och någon annan kultur. En del har kommit hit som flyktingar, andra från EU-länder, eller pga kärlek, jobb eller liknande. 

Mångkulturen är ju här sedan länge och det finns inga möjligheter att förändra det. Det tror jag är den viktigaste sanningen att ta till sig. Kan man inte inse det, så lever man i en fiktiv värld som inte överensstämmer med verkligheten. 

Det är enkelt (och populistiskt) att slänga ur sig saker som att "folk ska utvisas" eller "skickas tillbaka", men det är såååå många av oss som inte kan skickas någonstans. Vi är en permanent del av Sverige så som det ser ut idag och det får man helt enkelt hacka i sig. 

Jag är 54 år gammal och jag var inte ens den första svarta babyn i Sverige. Långt ifrån! De flesta av de som vill skicka iväg mig har levt här kortare än jag. 

Frågade min son för ett tag sedan hur han ser på sig själv och han svarade självklart SVENSK. Då har han ändå inte en enda droppe svenskt dna, men det är så han ser på sig själv och det vill jag inte ta ifrån honom. För honom och hans vänner är det självklart att många har rötter på andra håll men hör hemma här. Tror de flesta i hans klass har en eller två föräldrar från ett annat land. Vet inte hur många olika kulturer de representerar, men det är många! 

• Tom Araya
    Mrs Moneybags skrev 2025-03-20 10:24:43 följande:

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag tycker ofta att diskussioner som denna utgår ifrån att alla med en annan kultur är födda utomlands och har kommit hit som flyktingar. Och helst att alla är militanta muslimer med hedersproblematik. 

Det stämmer ju inte överens med verkligheten. Det är en väldigt stor del som är födda här, har kanske bott här i både en, två och tre generationer men har en identitet som är dubbel - både svensk och någon annan kultur. En del har kommit hit som flyktingar, andra från EU-länder, eller pga kärlek, jobb eller liknande. 

Mångkulturen är ju här sedan länge och det finns inga möjligheter att förändra det. Det tror jag är den viktigaste sanningen att ta till sig. Kan man inte inse det, så lever man i en fiktiv värld som inte överensstämmer med verkligheten. 

Det är enkelt (och populistiskt) att slänga ur sig saker som att "folk ska utvisas" eller "skickas tillbaka", men det är såååå många av oss som inte kan skickas någonstans. Vi är en permanent del av Sverige så som det ser ut idag och det får man helt enkelt hacka i sig. 

Jag är 54 år gammal och jag var inte ens den första svarta babyn i Sverige. Långt ifrån! De flesta av de som vill skicka iväg mig har levt här kortare än jag. 

Frågade min son för ett tag sedan hur han ser på sig själv och han svarade självklart SVENSK. Då har han ändå inte en enda droppe svenskt dna, men det är så han ser på sig själv och det vill jag inte ta ifrån honom. För honom och hans vänner är det självklart att många har rötter på andra håll men hör hemma här. Tror de flesta i hans klass har en eller två föräldrar från ett annat land. Vet inte hur många olika kulturer de representerar, men det är många! 

Hur är detta relaterat till det jag skriver?
  • Mrs Moneybags
    Tom Araya skrev 2025-03-20 12:23:06 följande:
    Hur är detta relaterat till det jag skriver?
    Trådens titel är: Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Mitt svar på det är att det redan finns mångkultur i Sverige och att den inte kommer att försvinna. Därav är diskussionen ointressant. Den går inte att ta bort. 
  • Tom Araya
    Mrs Moneybags skrev 2025-03-20 12:56:52 följande:
    Trådens titel är: Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Mitt svar på det är att det redan finns mångkultur i Sverige och att den inte kommer att försvinna. Därav är diskussionen ointressant. Den går inte att ta bort. 
    Jo, men förstod du vad jag menade med mångkultur?
Svar på tråden Mångkultur