Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Mångkultur

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag tycker ofta att diskussioner som denna utgår ifrån att alla med en annan kultur är födda utomlands och har kommit hit som flyktingar. Och helst att alla är militanta muslimer med hedersproblematik. 

Det stämmer ju inte överens med verkligheten. Det är en väldigt stor del som är födda här, har kanske bott här i både en, två och tre generationer men har en identitet som är dubbel - både svensk och någon annan kultur. En del har kommit hit som flyktingar, andra från EU-länder, eller pga kärlek, jobb eller liknande. 

Mångkulturen är ju här sedan länge och det finns inga möjligheter att förändra det. Det tror jag är den viktigaste sanningen att ta till sig. Kan man inte inse det, så lever man i en fiktiv värld som inte överensstämmer med verkligheten. 

Det är enkelt (och populistiskt) att slänga ur sig saker som att "folk ska utvisas" eller "skickas tillbaka", men det är såååå många av oss som inte kan skickas någonstans. Vi är en permanent del av Sverige så som det ser ut idag och det får man helt enkelt hacka i sig. 

Jag är 54 år gammal och jag var inte ens den första svarta babyn i Sverige. Långt ifrån! De flesta av de som vill skicka iväg mig har levt här kortare än jag. 

Frågade min son för ett tag sedan hur han ser på sig själv och han svarade självklart SVENSK. Då har han ändå inte en enda droppe svenskt dna, men det är så han ser på sig själv och det vill jag inte ta ifrån honom. För honom och hans vänner är det självklart att många har rötter på andra håll men hör hemma här. Tror de flesta i hans klass har en eller två föräldrar från ett annat land. Vet inte hur många olika kulturer de representerar, men det är många! 

• Mrs Moneybags
    Tom Araya skrev 2025-03-20 12:23:06 följande:
    Hur är detta relaterat till det jag skriver?
    Trådens titel är: Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Mitt svar på det är att det redan finns mångkultur i Sverige och att den inte kommer att försvinna. Därav är diskussionen ointressant. Den går inte att ta bort. 
Svar på tråden Mångkultur