• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-03-20 13:12:17 följande:
    Jo, men förstod du vad jag menade med mångkultur?
    Sverige har alltid varit mångkulturellt och det vi förknippar med svenskt är ofta hämtat från andra kulturer.

Språket är ett tydligt exempel på denna mångkulturalitet. Många svenska ord har sitt ursprung i andra språk, såsom tyska, franska, engelska och romska. Till exempel kommer ordet "fönster" från tyskans "Fenster", "byrå" från franskans "bureau", och "jobb" från engelskans "job". Tjej är det romska ordet för flicka..

Maten är ett annat område där influenser från andra kulturer är tydliga. Många av de rätter vi idag betraktar som typiskt svenska har sina rötter i andra länder. Köttbullar och kåldolmar har influenser från Turkiet. Kanelbullen har influenser från Tyskland o.s.v.

Traditioner och seder har också påverkats av andra kulturer. Midsommarfirandet, som är en av de mest svenska högtiderna, har inslag från gamla germanska och keltiska traditioner. Luciafirandet har sina rötter i Italien och har utvecklats till en unik svensk tradition. Julgranen är en gammal tysk tradition..
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-03-20 13:37:32 följande:
    Sverige har alltid varit mångkulturellt och det vi förknippar med svenskt är ofta hämtat från andra kulturer.

Språket är ett tydligt exempel på denna mångkulturalitet. Många svenska ord har sitt ursprung i andra språk, såsom tyska, franska, engelska och romska. Till exempel kommer ordet "fönster" från tyskans "Fenster", "byrå" från franskans "bureau", och "jobb" från engelskans "job". Tjej är det romska ordet för flicka..

Maten är ett annat område där influenser från andra kulturer är tydliga. Många av de rätter vi idag betraktar som typiskt svenska har sina rötter i andra länder. Köttbullar och kåldolmar har influenser från Turkiet. Kanelbullen har influenser från Tyskland o.s.v.

Traditioner och seder har också påverkats av andra kulturer. Midsommarfirandet, som är en av de mest svenska högtiderna, har inslag från gamla germanska och keltiska traditioner. Luciafirandet har sina rötter i Italien och har utvecklats till en unik svensk tradition. Julgranen är en gammal tysk tradition..
    Det här har vi diskuterat förut...

Jag tror inte att folk tycker att de saknar egen kulturell identitet för att en del av deras kultur kommit från andra länder för tvåhundra år sedan. För det skulle automatiskt innebära att det inte finns någon sudanesisk, tibetansk, irländsk, österrikisk, persisk eller argentinsk kultur, utan allt är "mångkultur". Säg det till dessa människor och se hur de reagerar...

Samtidigt vet vi att exempelvis arabisk kultur, persisk kultur och kurdisk kultur kan vara en del av flera länders kulturer och att det därmed kan finnas likheter men även skillnader med andra ursprung och historia.

Kultur som inte definieras som olika borde vara lika, men hur är det med den saken?

Själva begreppet "mångkultur" förutsätter dessutom att det finns flera olika definierade kulturer, vilket inte är möjligt med ditt sätt att definiera kultur.

Men de flesta svenskar vet inte vad svensk kultur är är för svensk kultur varken framhävs eller erkänns av oss svenskar. Det är ett stort problem vi har.
  • fultextad användarhandbok

Vad spelar det för roll att det finns ord som har sin härstamning i andra språk? Kultur är inte något som går att mäta exakt genom att påvisa måttangivelser, den är kvalitativ snarare än kvantitativ, sett ur det perspektivet. För hur skulle man annars kunna mäta och ange det som någon sorts storhet? Detta innebär inte att man kan relativisera bort den. Sedan kan man lägga det på olika abstraktionsnivåer. Stadskultur skiljer sig från landsortskultur, bägge omfattas, i samma land eller område, av samma metakultur som råder där.

Istället borde vi titta på kultur utifrån skalor, där vissa kulturer är mer lika och mer överlappande med ens egen, än vad andra är. Historiskt har i Sverige funnits, förutom svensk och skandinavisk kultur, även finsk, baltisk, samisk och vallonsk kultur, om än i mindre upplaga. Finsk, svensk och baltisk kultur har många beröringspunkter och överlappar ganska mycket på en skala. Utifrån ett svenskt perspektiv är det skillnaderna mellan svensk kultur och andra, som definierar dess existens i en jämförelse, förutom det har vi även de som upplever svensk majoritetskultur varje dag, vilket Sverige tveklöst bygger på. Kultur är också en identifikation. Jag vet inte hur det är med er, men jag känner då inte kulturell identifikation i vare sig kulturer från Mellanöstern eller Oceanien exempelvis.

• Padirac

Måste fråga  .menar du att ditt trådämne inte är relevant då de faktiska förutsättningarna gör att den diskussion du försökt dra fram är ointressant?

Jag uppfattar att du skriver att din tråd är lika ointressant som att diskutera varför vi inte ska ha soluppgång - men jag misstänker att jag missförstår dig. 

Mrs Moneybags skrev 2025-03-20 12:56:52 följande:
    Trådens titel är: Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Mitt svar på det är att det redan finns mångkultur i Sverige och att den inte kommer att försvinna. Därav är diskussionen ointressant. Den går inte att ta bort. 
  • fultextad användarhandbok
    Tom Araya skrev 2025-03-20 14:05:32 följande:
    Själva begreppet "mångkultur" förutsätter dessutom att det finns flera olika definierade kulturer, vilket inte är möjligt med ditt sätt att definiera kultur.
    Ursäkta den avkapade citeringen, men dels ville jag lyfta fram att jag var tvåa på pucken här, dels är detta en viktig definition.
  • KillBill

Här har migrationsminister Johan Forsell (M) rätt. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • nattuw
    Mrs Moneybags skrev 2025-03-20 10:24:43 följande:

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag tycker ofta att diskussioner som denna utgår ifrån att alla med en annan kultur är födda utomlands och har kommit hit som flyktingar. Och helst att alla är militanta muslimer med hedersproblematik. 

Det stämmer ju inte överens med verkligheten. Det är en väldigt stor del som är födda här, har kanske bott här i både en, två och tre generationer men har en identitet som är dubbel - både svensk och någon annan kultur. En del har kommit hit som flyktingar, andra från EU-länder, eller pga kärlek, jobb eller liknande. 

Mångkulturen är ju här sedan länge och det finns inga möjligheter att förändra det. Det tror jag är den viktigaste sanningen att ta till sig. Kan man inte inse det, så lever man i en fiktiv värld som inte överensstämmer med verkligheten. 

Det är enkelt (och populistiskt) att slänga ur sig saker som att "folk ska utvisas" eller "skickas tillbaka", men det är såååå många av oss som inte kan skickas någonstans. Vi är en permanent del av Sverige så som det ser ut idag och det får man helt enkelt hacka i sig. 

Jag är 54 år gammal och jag var inte ens den första svarta babyn i Sverige. Långt ifrån! De flesta av de som vill skicka iväg mig har levt här kortare än jag. 

Frågade min son för ett tag sedan hur han ser på sig själv och han svarade självklart SVENSK. Då har han ändå inte en enda droppe svenskt dna, men det är så han ser på sig själv och det vill jag inte ta ifrån honom. För honom och hans vänner är det självklart att många har rötter på andra håll men hör hemma här. Tror de flesta i hans klass har en eller två föräldrar från ett annat land. Vet inte hur många olika kulturer de representerar, men det är många! 

En grupp individer med samma åsikter och värderingar blir inte mångkulturell bara föra att de har olika hudfärg, kön, sexuell läggning eller är född på olika platser. Vilket många som talar sig varm för mångkultur verkar tro.

Mångkultur är när personer som anser att homosexualitet inte bör bestraffas lever sida vid sida med människor som tycker att det är rätt att kasta homosexuella från hustak.
  • Padirac
    nattuw skrev 2025-03-21 23:08:27 följande:
    En grupp individer med samma åsikter och värderingar blir inte mångkulturell bara föra att de har olika hudfärg, kön, sexuell läggning eller är född på olika platser. Vilket många som talar sig varm för mångkultur verkar tro.

Mångkultur är när personer som anser att homosexualitet inte bör bestraffas lever sida vid sida med människor som tycker att det är rätt att kasta homosexuella från hustak.
    Det senare har man hört från SDs och deras fotfolk i många år -  deras hat mot ej heteronorma och invandrare är lika stora....
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-03-21 23:16:10 följande:
    Det senare har man hört från SDs och deras fotfolk i många år -  deras hat mot ej heteronorma och invandrare är lika stora....
    Jag tror att det trots SD är lättare att leva som homosexuell i Sverige än i Iran eller Ryssland.

Jag tror att det är lättare att vara homosexuell Sverigedemokrat än att vara homosexuell och aktiv i partiet Nyans.
  • Tom Araya

Mångkulturalisterna och "kulturskillnadsförnekarna" (som tyvärr finns även på positioner i samhället där de har något att säga till om) är inte till någon hjälp när det gäller arbetet mot antisemitism, homofobi, hederskultur, inskränkningar av religions- och yttrandefrihet, ojämställdhet och föråldrade könsroller, ibland t.o.m. tvärt om.

Svar på tråden Mångkultur