• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • Anonym (FFFFFF)
    fornminne skrev 2025-03-04 03:21:34 följande:
    Det är knappast mat, musik eller olika högtider som är problemet, utan eventuella värderingskonflikter.

Men det spelar ingen roll om ett mångkulturellt samhälle är bra eller dåligt. Sverige har aldrig varit helt homogent, men är betydligt mer mångkulturellt än för ett halvsekel sedan, vare sig man gillar det eller inte. Det går inte att vrida klockan tillbaka. Vad som återstår är att göra det bästa av det samhälle vi har idag. 
    Det är exakt såna saker som diskuteras när man vill slopa Sveriges mångkulturella samhälle. Förväntan borde vara att människor ska följa svenska lagar och regler när de befinner sig i Sverige. Vilket är något helt annat.

Sverige börjar ju närma sig fascism om man ska plocka bort mångkulturen. Har bott i ett land som inte var särskilt demokratiskt, även där så var vi med våran kultur accepterade.
  • fornminne
    Anonym (FFFFFF) skrev 2025-03-04 03:56:19 följande:
    Det är exakt såna saker som diskuteras när man vill slopa Sveriges mångkulturella samhälle. Förväntan borde vara att människor ska följa svenska lagar och regler när de befinner sig i Sverige. Vilket är något helt annat.

Sverige börjar ju närma sig fascism om man ska plocka bort mångkulturen. Har bott i ett land som inte var särskilt demokratiskt, även där så var vi med våran kultur accepterade.

Lagar och regler är inte huggna i sten. De är direkt eller indirekt ett resultat av gemensamma värderingar. Och de som inte delar dessa värderingar kommer ändå inte att följa gemensamma lagar och normer. Därav hedersförtryck, klankriminalitet mm. 

Sen finns det självklart även andra orsaker till normbrytabde beteende, som inte har med kultur eller värderingar att göra. T ex ekonomisk utsatthet och psykisk ohälsa.

• Tom Araya
    Anonym (FFFFFF) skrev 2025-03-04 03:49:34 följande:
    För att du är svensk naturligtvis. 
    Nej, det är överförbart till vilket land, folk och kultur som helst.

Om vi hittar på ett land som exempel och kallar det Pärland.
    I Pärland bor det pärländare och där råder pärländsk kultur.

Om då fem familjer från Sverige flyttar dit, blir landet då automatiskt en mångkultur?

Enligt mitt sett att se det, där ett lands kultur omfattar de allmänt rådande normerna, moraliska ramarna och lagstiftning, så blir svaret nej.
    Att vi behåller vissa av våra svenska traditioner inom familj och hem påverkar inte den saken.

När man pratar om kultur som betydelse för ett samhälle, så måste man dels skilja på sådant som sång, dans, musik, teater, film, mat, dryck o.s.v. och moraliska/ideologiska normer och värderingar samt att man måste skilja på det som kan finnas på individnivå men inte påverkar samhället i stort och det som är mer allmänrådande i samhället.

Så länge ingen inskränker på andras rätt- och frihet, så är den kultur som finns på individnivå för individens privatliv inte särskilt intressant i det här sammanhanget, utan det intressanta är vad som gäller på samhällsnivå och om det påverkas av att det kommer hit många människor med andra normer.

För mig är motsatsen till mångkultur på samhällsnivå att vi i Sverige har svenska normer och svenska lagar för hur vi beter oss, behandlar och bemöter andra människor som är svenskar eller av annat ursprung än du samt att svenska är det allmängiltiga språket som alla kan/lär sig och använder. Syftet är att skapa en tydlig ram och mindre förvirring för immigrerades integration (eller assimilering om man vill kalla det så).

Det är det parallella samhället jag vill motverka, inte att det finns människor här med annan kulturell bakgrund och som utan påverkan på samhället bevarar en del av sin ursprungliga kultur.
  • Xenia

Sverige har gått från en extrem till en annan. Från det gamla socialdemokratiska folkhemmet (DDR-Sverige enligt vissa) till ett extremt invididualistiskt och kapitalistiskt Sverige.

Finns det något annat land där privatskolor får bidrag från staten?

Det är genom skolorna som samhällets värderingar ska överföras till barnen, om de inte överförs via föräldrarna. Men det görs tydligen inte. Skulle föräldarna ogilla att barnen får lära sig t ex att flickor har samma rättigheter som pojkarna eller om Förintelsen, så är det bara att sätta barnen i en muslimsk friskola.

• Anonym (Anna)

Jag googlade "svensk kultur", och det skrevs då om våra jultraditioner, påsk, midsommar och skolavslutningar. Inom islam ska man bara fira de två islamiska högtider som finns; eid al-fitr och eid al-adha. Det betyder att muslimer inte firar påsk, midsommar, födelsedagar eller jul. Inte heller Alla Hjärtans Dag eller Halloween.

En vän till mig arbetade som lärare i grundskolan, men bytte jobb. Det var hela tiden diskussioner om svenska traditioner, muslimerna tog inte någon som helst hänsyn till vår kultur. De accepterar inte skolavslutningar i kyrkan, och därför måste vi ta bort denna fina tradition. Varför ska vi inte kunna vårda vårt kulturarv för att ta hänsyn till en helt annan religion? Det är inte längre tillåtet att sjunga "Den blomstertid nu kommer".

Midsommar är kanske den mest kända svenska traditionen. Då många svenskar samlas för att fira midsommar och äta god mat fastar muslimerna eftersom det fortfarande är ramadan. Kommer Midsommar att försvinna? För en muslim kan Midsommar vara "kränkande", dessutom så dricker vi mycket alkohol!

Muslimer firar inte påsken eftersom det inte är en del av deras tro och traditioner.

Att fira lucia och jul på ett traditionellt svenskt sätt går inte ihop med islam. Kommer det också att försvinna?

Även om islam inte förbjuder nyårsfirande så "avråds från överdriven extravagans eller aktiviteter som strider mot islamiska värderingar.

Svenska barn tvingades vara med på firande av Id och fick halalmat trots att de inte är muslimer. Mångkulturen verkar bara slå åt ett håll, och islam strider mot de svenska traditionerna. Varför ska bara vi kristna behöva ta hänsyn och ta bort vår kultur och våra traditioner? Sverige är nu ett land som håller på att infiltreras av muslimska sedvänjor. Jag är tacksam att jag är äldre och inte har några barn. 

• Anonym (FFFFFF)
    fornminne skrev 2025-03-04 04:28:42 följande:

Lagar och regler är inte huggna i sten. De är direkt eller indirekt ett resultat av gemensamma värderingar. Och de som inte delar dessa värderingar kommer ändå inte att följa gemensamma lagar och normer. Därav hedersförtryck, klankriminalitet mm. 

Sen finns det självklart även andra orsaker till normbrytabde beteende, som inte har med kultur eller värderingar att göra. T ex ekonomisk utsatthet och psykisk ohälsa.

Ja.
  • Anonym (FFFFFF)
    Tom Araya skrev 2025-03-04 07:52:42 följande:
    Nej, det är överförbart till vilket land, folk och kultur som helst.

Om vi hittar på ett land som exempel och kallar det Pärland.
    I Pärland bor det pärländare och där råder pärländsk kultur.

Om då fem familjer från Sverige flyttar dit, blir landet då automatiskt en mångkultur?

Enligt mitt sett att se det, där ett lands kultur omfattar de allmänt rådande normerna, moraliska ramarna och lagstiftning, så blir svaret nej.
    Att vi behåller vissa av våra svenska traditioner inom familj och hem påverkar inte den saken.

När man pratar om kultur som betydelse för ett samhälle, så måste man dels skilja på sådant som sång, dans, musik, teater, film, mat, dryck o.s.v. och moraliska/ideologiska normer och värderingar samt att man måste skilja på det som kan finnas på individnivå men inte påverkar samhället i stort och det som är mer allmänrådande i samhället.

Så länge ingen inskränker på andras rätt- och frihet, så är den kultur som finns på individnivå för individens privatliv inte särskilt intressant i det här sammanhanget, utan det intressanta är vad som gäller på samhällsnivå och om det påverkas av att det kommer hit många människor med andra normer.

För mig är motsatsen till mångkultur på samhällsnivå att vi i Sverige har svenska normer och svenska lagar för hur vi beter oss, behandlar och bemöter andra människor som är svenskar eller av annat ursprung än du samt att svenska är det allmängiltiga språket som alla kan/lär sig och använder. Syftet är att skapa en tydlig ram och mindre förvirring för immigrerades integration (eller assimilering om man vill kalla det så).

Det är det parallella samhället jag vill motverka, inte att det finns människor här med annan kulturell bakgrund och som utan påverkan på samhället bevarar en del av sin ursprungliga kultur.
    Problemet med ditt tänk är att mångkultur handlar om saker såsom traditioner, språk, högtider. Som svensk boende i utlandet så vill jag interagera med andra svenskar då jag värderar såna saker. Svensk kultur helt enkelt. Jag förstår att andra utlänningar vill det också.

Nu finns det politiker i landet som vill slopa mångkulturen. Och då handlar det de facto om ovanstående saker. Men det kan de naturligtvis inte säga. Man skulle kunna ha en utbildning för utlänningar i Sverige där man förklarar om hur ett svenskt samhälle ser ut, vilka lagar. regler och vilka värderingar man förväntas ha i Sverige. Nu vet jag inte om det görs, det kanske det görs redan. Det är en helt annan sak än att slopa mångkulturen.

Hur tror du egentligen det här slopandet av mångkulturen ska genomföras egentligen?
  • Anonym (FFFFFF)
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-04 14:01:06 följande:

Jag googlade "svensk kultur", och det skrevs då om våra jultraditioner, påsk, midsommar och skolavslutningar. Inom islam ska man bara fira de två islamiska högtider som finns; eid al-fitr och eid al-adha. Det betyder att muslimer inte firar påsk, midsommar, födelsedagar eller jul. Inte heller Alla Hjärtans Dag eller Halloween.

En vän till mig arbetade som lärare i grundskolan, men bytte jobb. Det var hela tiden diskussioner om svenska traditioner, muslimerna tog inte någon som helst hänsyn till vår kultur. De accepterar inte skolavslutningar i kyrkan, och därför måste vi ta bort denna fina tradition. Varför ska vi inte kunna vårda vårt kulturarv för att ta hänsyn till en helt annan religion? Det är inte längre tillåtet att sjunga "Den blomstertid nu kommer".

Midsommar är kanske den mest kända svenska traditionen. Då många svenskar samlas för att fira midsommar och äta god mat fastar muslimerna eftersom det fortfarande är ramadan. Kommer Midsommar att försvinna? För en muslim kan Midsommar vara "kränkande", dessutom så dricker vi mycket alkohol!

Muslimer firar inte påsken eftersom det inte är en del av deras tro och traditioner.

Att fira lucia och jul på ett traditionellt svenskt sätt går inte ihop med islam. Kommer det också att försvinna?

Även om islam inte förbjuder nyårsfirande så "avråds från överdriven extravagans eller aktiviteter som strider mot islamiska värderingar.

Svenska barn tvingades vara med på firande av Id och fick halalmat trots att de inte är muslimer. Mångkulturen verkar bara slå åt ett håll, och islam strider mot de svenska traditionerna. Varför ska bara vi kristna behöva ta hänsyn och ta bort vår kultur och våra traditioner? Sverige är nu ett land som håller på att infiltreras av muslimska sedvänjor. Jag är tacksam att jag är äldre och inte har några barn. 

Det är så underligt att du betraktar saken som helt svart-vitt. De muslimer jag känner beter sig inte på det sättet.
  • Tom Araya
    Anonym (FFFFFF) skrev 2025-03-04 14:17:46 följande:
    Problemet med ditt tänk är att mångkultur handlar om saker såsom traditioner, språk, högtider. Som svensk boende i utlandet så vill jag interagera med andra svenskar då jag värderar såna saker. Svensk kultur helt enkelt. Jag förstår att andra utlänningar vill det också.

Nu finns det politiker i landet som vill slopa mångkulturen. Och då handlar det de facto om ovanstående saker. Men det kan de naturligtvis inte säga. Man skulle kunna ha en utbildning för utlänningar i Sverige där man förklarar om hur ett svenskt samhälle ser ut, vilka lagar. regler och vilka värderingar man förväntas ha i Sverige. Nu vet jag inte om det görs, det kanske det görs redan. Det är en helt annan sak än att slopa mångkulturen.

Hur tror du egentligen det här slopandet av mångkulturen ska genomföras egentligen?
    Då har du alls inte förstått vad jag skrev.
  • Anonym (FFFFFF)
    Tom Araya skrev 2025-03-04 14:20:56 följande:
    Då har du alls inte förstått vad jag skrev.

Jag har förstått att du gör en egen tolkning av vad mångkultur är. 

Du kan inte basera hela ditt resonemang på en felaktig tolkning.

Svar på tråden Mångkultur