• Tom Araya

    Mångkultur

    Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

    Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

    Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

    Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

    Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:


    www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

  • Svar på tråden Mångkultur
  • Rataxes
    Xenia skrev 2025-01-01 23:02:40 följande:

    Ja, det är bra. Men Ahmadiyyamuslimer är en minoritetsrikning inom islam, de räknas av andra muslimer som inte riktiga muslimer utan kafir. De förföljs och dödas, t ex i Pakistan.

    Man kan alltiså inte räkna med att andra muslimer följder detta goda exempel.


    Tyvärr är de även i minoritet. Om alla muslimer var som Ahmadiyya skulle vi inte få se såna här rubriker:

    Bild
    För övrigt anser jag att de som skjuter fyrverkeriraketer mot andra, särskilt mot poliser, som ju ska vara första barriären för medborgarna mot slöddret och besitter våldsmonopolet, ska sitta inspärrade i väldigt många år.
    "Demokratisk socialism" är som hälsosam rökning eller nyttig cancer.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2025-01-02 06:56:51 följande:
    Tyvärr är de även i minoritet. Om alla muslimer var som Ahmadiyya skulle vi inte få se såna här rubriker:

    För övrigt anser jag att de som skjuter fyrverkeriraketer mot andra, särskilt mot poliser, som ju ska vara första barriären för medborgarna mot slöddret och besitter våldsmonopolet, ska sitta inspärrade i väldigt många år.
    Ja  den förra S ledda regeringen skärpte straffen kraftigt för blåljussabotage. De som skjutit raketer mot poliser riskerar 4 års fängelse för blåljussabotage men här kan säker även andra brott ha skett och då  kan straffen bli hårdare. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-01-02 01:46:13 följande:
    Är det här kultur?

    Om Åtvidabergs fotbollsklubbs flicklag hade städat upp, hade det varit kultur och i så fall vilken kultur?
    Du konstaterar ju några rader upp att själv att religion och traditioner är mångkultur och dessa muslimska ungdomar har flera år i rad, på eget bevåg, städat upp efter nyårsaftonens stök och fylla. 

    Om Åtvidabergs fotbollslag flicklag hade städat upp hade det sannolikt skett mot betalning så kanske mammons?  
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Tom Araya
    Omar Makram om tiden med migrationsaktivisterna | Fredagsintervjun 334


    När Omar kom till Sverige under migrationskrisen anslöt han sig till antirasistiska grupper, men insåg snart att deras bild av verkligheten skilde sig från hans egen. Fredagsintervjun med poddaren och debattören Omar Makram. Programledare: Jörgen Huitfeldt.




  • Tom Araya
    Brinkemo: Vad hederskultur är ? och inte är

    TV4:s Jenny Strömstedts jämförelse av hederskultur med konservativ frikyrkomiljö är bara det senaste exemplet på artiklar och uttalanden som relativiserar hederskulturen. Det visar att kunskapen om vad hederskulturen är inte har sjunkit in för många ? trots mer än 20 års debatt, skriver Per Brinkemo.


    Brinkemo: Vad hederskultur är ? och inte är
  • Tom Araya

    Det finns de som ifrågasätter om kulturskillnader ens existerar.

    Följande är från en intervju som Elisabeth Cederbjörk gjorde med några somaliska kvinnor i slutet av 1990-talet i syftet att förstå kulturskillnader och invandrares syn på Sverige.

    Följande stycken är kopierade ur texten och längst ned har du en länk till den kompletta texten.

    Men kvinnornas muslimska tro innebar naturligtvis att de betraktade det svenska folkets beteende ur en speciell synvinkel. Detta kom till uttryck bland annat i deras syn på den förhärskande sexualmoralen i Sverige. Att svenskar godtar sexuella förhållanden mellan personer som inte är gifta, det förvånade åtminstone några av kvinnorna. En av dem fnyste ogillande: "Och så är de sambo!"

    ...

    Kvinnorna hade dock inte enbart negativa saker att säga om det folk som de hade bosatt sig bland. Svenskar beskrevs som "snälla", och flera av kvinnorna omnämnde med gillande att svenska män hjälper sina fruar med hushållsarbetet, något som männen aldrig gör i Somalia. Jämställdheten mellan kvinnor och män är större i Sverige än i Somalia, påpekade kvinnorna. En av dem nämnde faktiskt just detta som en viktig skillnad mellan länderna: "Kvinnorna i Somalia är hemma. Svenska kvinnor är aldrig bara hemma, de gör samma saker som männen", sade hon.
    ...


    Ett annat drag hos svenskarna, som några av de intervjuade kvinnorna omtalade, var punktligheten. I Sverige anstränger man sig för att komma i tid till avtalade möten, vilket man däremot inte fäster någon större vikt vid i Somalia. Alla kvinnor var medvetna om att det föreligger en skillnad mellan afrikaners och svenskars uppfattning om betydelsen av att komma i tid, och en kvinna yttrade att hon kände till att man i Sverige ibland säger "afrikansk tid" när man menar att den exakta tiden inte har någon betydelse.


    Kvinnorna berättade att det i Somalia inte på minsta sätt är något anmärkningsvärt om man kommer en halvtimme senare än man sagt. Och att vänta på en pojkvän, som har sagt att han skall komma klockan sju men kommer tre timmar senare, det är ingen ovanlighet för en somalisk flicka. En av kvinnorna påstod till och med att om man skall börja klockan nio på morgonen på en somalisk arbetsplats, ja, då kommer man klockan elva, "det spelar ingen roll".


    Kvinnan som berättade detta sade att hon försökte komma i tid i Sverige, eftersom hon visste att det är viktigt här. "Men jag är från Somalia", tillade hon, som förklaring till sin oförmåga att lyckas på denna punkt. Också flera andra av de intervjuade kvinnorna uppgav att de tyckte att det var svårt att vara så punktlig som man bör vara i Sverige. Emellertid ansåg några kvinnor - som inte hade problem med att passa tiden - att det svenska systemet är bättre än det somaliska.


    Att många somalier har svårigheter att infinna sig på avtalade tider, det var något som utredaren erfor under arbetet. Tre av kvinnorna kom för sent till intervjuerna; i ett fall visserligen endast tio minuter, men i de andra fallen en halvtimme respektive en timme. Men vad som orsakade större problem under utredningsarbetet var att fem av kvinnorna överhuvudtaget inte kom till det första intervjutillfället. Ingen av dem ringde och meddelade att de inte skulle infinna sig, fast de hade fått utredarens telefonnummer. När de senare blev tillfrågade varför de inte hade kommit, uppgav de att de hade varit sjuka eller att de hade tagit fel på dagen (ändå hade den kvinna som sade det sistnämnda fått ett papper av utredaren, där tiden för intervjun var angiven). Att de borde ha ringt och lämnat återbud när de blev sjuka tycks inte ha föresvävat dem.


    Alla somaliskor var dock inte nonchalanta beträffande tider. Några av de intervjuade hävdade tvärtom att det var viktigt att komma i tid till avtalade möten, ty Koranen säger att man skall göra det. "Det står i Koranen att om man är sen så skall man skynda sig. Och man får inte ljuga; om man har bestämt tid, så skall man komma", förklarade en kvinna. Beträffande sina landsmän yttrade hon: "Många somalier inser inte att det står så i Koranen, och därför kommer de för sent."
    ...


    Somaliskorna tillfrågades också hur de såg på sina barns förhållande till svensk och somalisk kultur. Barnen skulle troligen växa upp i Sverige - var de då att betrakta som svenskar eller somalier? En kvinna, som ännu inte hade några egna barn, uttalade bestämt om sina eventuella framtida söner och döttrar: "De är somalier!" Men en annan kvinna, som hade flera barn, kunde berätta att dessa själva hävdade: "Vi är svenskar!" Hon brukade då säga till dem: "Glöm inte varifrån ni kommer!" Även denna kvinna ansåg alltså att det var viktigt att barnen var medvetna om - och stolta över - sina rötter.


     


    En annan kvinna menade i stället: "De blir som svenskar, när de växer upp här." Och det hade hon inte något emot, eftersom hon tyckte att svenska män var bra karlar, som kan laga mat och sköta annat hushållsarbete; hennes söner fick gärna bli sådana. Det fanns dock ett villkor: "De skall vara muslimer!"
    ...

    En kvinna sade att hon inte var intresserad av Internet. Hon berättade att hon hade blivit arg när hon hade tittat på de somaliska hemsidorna, eftersom det där förekom klanstrider: en somalisk klan förtalade en annan. Övriga kvinnor som hade hämtat information om Somalia från Internet nämnde dock inget om sådana fejder.
    ...

    Somaliska kvinnor (Kultur och samhälle)




  • KillBill

    Moderaterna har ändrat ton i debatten efter massmordet i Örebro där 8 invandrare mördades.  


    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-03-02 20:03:48 följande:

    Moderaterna har ändrat ton i debatten efter massmordet i Örebro där 8 invandrare mördades.  


    Diskussioner kring mångkultur är meningslös om man inte först nått konsensus kring ordets mening.
  • Anonym (Anna)

    "Mångkultur berikar vårt land"

    2023-2024 detonerade 278 sprängladdningar - flera oskyldiga har dött

    Den första månaden i jan-25 detonerade 31 sprängladdningar

    Våra äldre har blivit våldtagna av unga män från Somalia. Denna gång skrev de ut deras namn.

    Ingår detta i invandrarnas kultur?

Svar på tråden Mångkultur