• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • Xenia
    fornminne skrev 2024-12-21 11:02:29 följande:
    Judarna har aldrig varit en stor minoritet i Sverige. De flesta är helt integrerade, många är assimilerade.

Eller menar du att det är vanligt att judiska barn förtrycks av sina familjer i Sverige? Eller att svenska judar springer omkring på stan och ställer till jäkelskap? Båda förekommer säkert, men knappast mer än bland andra svenskar.

Man måste inte "bli svensk". Om ens kultur och värderingar går att förena med det samhälle man lever i, behöver man inte skaka av sig något.

Om ens kultur och värderingar däremot inte går ihop med det samhälle man lever i - som ofta är fallet idag - blir det i stället problem, eftersom ingen skakar av sig sådant frivilligt. Det vet både du och jag. Det är b la därför vi har de samhällsproblem vi har idag.

De invandrare som ändrar sig, eller vars värderingar inte är oförenliga med ett västerländskt samhälle, får inte samma problem. I decennier har dessa liberala invandrare varnat för mer konservativa landsmän samt utbredningen av islamism och klanstrukturer.
    Man behöver varken gilla eller ogilla 'mångkultur', bara inse att världen är mångkulturell. Man behöver bara flytta till Danmark.

Judarna var avvikande under medeltidens Europa, de var inte kristna. Och det blev de förföljda för. Pogromerna förekom ända in på 1800-talet i Ryssland. Trots att de inte störde någon. Problemet var inte mångkulturen utan den bristande acceptansen för olikhet.
  • fornminne
    Xenia skrev 2024-12-21 11:56:36 följande:
    Man behöver varken gilla eller ogilla 'mångkultur', bara inse att världen är mångkulturell. Man behöver bara flytta till Danmark.

Judarna var avvikande under medeltidens Europa, de var inte kristna. Och det blev de förföljda för. Pogromerna förekom ända in på 1800-talet i Ryssland. Trots att de inte störde någon. Problemet var inte mångkulturen utan den bristande acceptansen för olikhet.
    Så barbariska sedvänjor som hedersförtryck och könsstympning är ok så länge de inte "stör" någon?

Kom inte dragande med lagstiftning igen. Läs mina tidigare inlägg. Lagar är inte huggna i sten och existerar inte i ett vakuum. Och de med helt andra värderingar, som inte kan eller vill ändra sig, kommer ändå inte att följa lagen.

Judar förföljdes inte för att de orsakade problem, utan för att de var judar. Kristna beskyllde judarna för Jesus död och många som hade lånat pengar av judar såg ett enkelt sätt att slippa betala tillbaka sina lån.

Sen har jag aldrig förespråkat förföljelser eller bristande tolerans, bara att toleransen har sina gränser.

Men du har rätt i att dagens Sverige är mångkulturellt vare sig man gillar det eller inte. Världen har alltid varit mångkulturell. Det är något annat.

Sverige har aldrig varit helt homogent (vilket inte heller är nödvändigt eller önskvärt), men var betydligt mer homogent för bara några decennier sen.
  • Tom Araya
    Man behöver varken gilla eller ogilla 'mångkultur', bara inse att världen är mångkulturell. 
    Såklart världen är mångkulturell, det är lika självklart som att nationer och etniciteter i världen skrivs i plural. Så oerhört meningslöst att påpeka.
    Religionen och dess makt och inflytande över samhället och kulturen har varit den stora faktorn för intolerans.
  • KillBill

Det här är bra! Muslimska ungdomar städar upp efter stök och fylla på  nyårsafton!

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Xenia
    Tom Araya skrev 2024-12-21 11:51:08 följande:

Omskärelse av flickor är förbjudet i Sverige. Utan mångkultur skulle vi troligen ha förbjudit det även på pojkar.

Det tror jag inte. Det skulle blivit stora protester från Israel och anklagelser för antisemitism. Kanske även från USA där många män är omskurna trots att de varken är judar eller muslimer.
  • Xenia

Ja, det är bra. Men Ahmadiyyamuslimer är en minoritetsrikning inom islam, de räknas av andra muslimer som inte riktiga muslimer utan kafir. De förföljs och dödas, t ex i Pakistan.

Man kan alltiså inte räkna med att andra muslimer följder detta goda exempel.

KillBill skrev 2025-01-01 19:41:15 följande:

Det här är bra! Muslimska ungdomar städar upp efter stök och fylla på  nyårsafton!

• Tom Araya
    Xenia skrev 2025-01-01 22:53:14 följande:
    Det tror jag inte. Det skulle blivit stora protester från Israel och anklagelser för antisemitism. Kanske även från USA där många män är omskurna trots att de varken är judar eller muslimer.
    Alla skäl du nämner kommer ur mångkultur.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-01-01 19:41:15 följande:

Är det här kultur?

Om Åtvidabergs fotbollsklubbs flicklag hade städat upp, hade det varit kultur och i så fall vilken kultur?
  • Xenia
    Tom Araya skrev 2025-01-02 01:44:09 följande:
    Alla skäl du nämner kommer ur mångkultur.
    Det är din definition. Jag kallar det religion (när det gäller judar och muslimer) och tradition (när det gäller amerikaner).

Judar har funnits i Sverige i flera hundra år och aldrig kom någon på tanken att förbjuda omskärelse av nyfödda pojkar. Det är snarare vår kultur som på senare år vill ta större hänsyn till barnen, att de inte ska utsättas för sådant förrän de är gamla nog att besluta det själva.

Men av politiska skäl vill inga politiker förbjuda det. 
  • Tom Araya
    Xenia skrev 2025-01-02 01:51:19 följande:
    Det är din definition. Jag kallar det religion (när det gäller judar och muslimer) och tradition (när det gäller amerikaner).
    Religion och tradition ingår i det vi kallar kultur, ja.
    Xenia skrev 2025-01-02 01:51:19 följande:
    Judar har funnits i Sverige i flera hundra år och aldrig kom någon på tanken att förbjuda omskärelse av nyfödda pojkar. 
    Ingen kom på tanken att förbjuda omskärelse eller könsstympning överhuvudtaget för 70, 100 eller 200 år sedan. Detta har inget med mångkultur at göra, utan om att man har förändrat perspektivet på barns rättigheter.
Svar på tråden Mångkultur