• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • Tom Araya

Ett par artiklar i nättidningen Kvartal (de hör inte ihop, men tycks inte gå att sära på).

Den femte nyansen av brunt - Kvartal

Den första artikeln handlar om Jonas Inde, känd komiker och manusförfattare, bl.a. i Killinggänget och hur hans liv har förändrats och ser ut idag, bl.a. p.g.a. en del kontroversiella uttalanden på Twitter.

Den andra artikeln är den jag i huvudsak vill dela med er i detta inlägg.
    Den är skriven av Mustafa Panshiri 2018. 
    Panshiri har sitt ursprung i Afghanistan och har som vuxen bl.a. arbetat som polis och med integration. Få människor i Sverige har gjort så mycket i integrationsfrågan och för att få svenskar att förstå kulturkrockarna och varför integrationsproblem uppstår.

Några utdrag ur artikeln:

Vem drömmer om mångkultur?

På en konferens för Region Halland ställde jag frågan som jag alltid ställer till publiken under mina föreläsningar:

?Vill du leva i ett mångkulturellt samhälle? Och om svaret på frågan är ja, vad är det då specifikt med det mångkulturella samhället som du tycker om? Alltså, vad är det med afghansk kultur, somalisk kultur, eritreansk kultur etcetera som du tror kommer att berika vårt svenska samhälle? Och jag vill inte höra något om maträtter och folkdans.?

De som sitter i publiken under de här föreläsningarna är gode män, socialsekreterare, personal på HVB-boenden och lärare på skolan som direkt eller indirekt kommer i kontakt med ensamkommande och nyanlända. Men på konferensen i Halland var det chefer, mellanchefer och strateger på kommun- och regionnivå. Jag var nyfiken på vad de skulle svara på min fråga.

Oftast när jag ställer den blir det knäpptyst och när någon väl räcker upp handen brukar svaret bli att utlänningar ?berikar svenskar? med alla sina olikheter.

Jag brukar då leka djävulens advokat och fråga om svenskarna inte kan åka utomlands och uppleva dessa olikheter? Varför måste människor komma till Sverige och bosätta sig här, bara för att vi ska bli ?berikade?? Är inte det ett litet postkolonialt ? och ganska själviskt ? tänk?

?Nej, det är bra att människor kommer hit,? blir svaret, ?Då lär vi oss ju saker av varandra!?

De som under föreläsningarna brukar säga att de inte vill leva i ett mångkulturellt samhälle är människor av utländsk härkomst.

Varför?

Jo, dessa människor kommer från ?mångkulturella länder? och i Sverige bor de i ?mångkulturella? (läs segregerade, socioekonomiskt utsatta) områden. De som med näbbar och klor försvarar det mångkulturella samhället är oftast etniska svenskar.

Dessa människor bor i icke mångkulturella områden, tillsammans med andra etniska svenskar. Men man har en föreställning om mångkultur som något givande och exotiskt. Det är som en kärleksrelation på avstånd, en platonisk relation där man aldrig har träffats och helst inte vill göra det heller. Men man vill gärna behålla den positiva bilden av sin tilltänkta partner.

Man vill att det ska vara fint och romantiskt.

• Xenia

Men vad menar du? Att alla som kommit ska skaka av sig sin kultur, sina värderingar, sin religion m m och försöka bli så svenska som möjligt?

Vad säger du om judarna då som under århundraden hållit fast vid sin religion o kultur?

Rår de själva för att de blivitförföljda?

• fornminne
    Tom Araya skrev 2024-12-20 17:18:19 följande:

Ett par artiklar i nättidningen Kvartal (de hör inte ihop, men tycks inte gå att sära på).

Den femte nyansen av brunt - Kvartal

Den första artikeln handlar om Jonas Inde, känd komiker och manusförfattare, bl.a. i Killinggänget och hur hans liv har förändrats och ser ut idag, bl.a. p.g.a. en del kontroversiella uttalanden på Twitter.

Den andra artikeln är den jag i huvudsak vill dela med er i detta inlägg.
    Den är skriven av Mustafa Panshiri 2018. 
    Panshiri har sitt ursprung i Afghanistan och har som vuxen bl.a. arbetat som polis och med integration. Få människor i Sverige har gjort så mycket i integrationsfrågan och för att få svenskar att förstå kulturkrockarna och varför integrationsproblem uppstår.

Några utdrag ur artikeln:

Vem drömmer om mångkultur?

På en konferens för Region Halland ställde jag frågan som jag alltid ställer till publiken under mina föreläsningar:

?Vill du leva i ett mångkulturellt samhälle? Och om svaret på frågan är ja, vad är det då specifikt med det mångkulturella samhället som du tycker om? Alltså, vad är det med afghansk kultur, somalisk kultur, eritreansk kultur etcetera som du tror kommer att berika vårt svenska samhälle? Och jag vill inte höra något om maträtter och folkdans.?

De som sitter i publiken under de här föreläsningarna är gode män, socialsekreterare, personal på HVB-boenden och lärare på skolan som direkt eller indirekt kommer i kontakt med ensamkommande och nyanlända. Men på konferensen i Halland var det chefer, mellanchefer och strateger på kommun- och regionnivå. Jag var nyfiken på vad de skulle svara på min fråga.

Oftast när jag ställer den blir det knäpptyst och när någon väl räcker upp handen brukar svaret bli att utlänningar ?berikar svenskar? med alla sina olikheter.

Jag brukar då leka djävulens advokat och fråga om svenskarna inte kan åka utomlands och uppleva dessa olikheter? Varför måste människor komma till Sverige och bosätta sig här, bara för att vi ska bli ?berikade?? Är inte det ett litet postkolonialt ? och ganska själviskt ? tänk?

?Nej, det är bra att människor kommer hit,? blir svaret, ?Då lär vi oss ju saker av varandra!?

De som under föreläsningarna brukar säga att de inte vill leva i ett mångkulturellt samhälle är människor av utländsk härkomst.

Varför?

Jo, dessa människor kommer från ?mångkulturella länder? och i Sverige bor de i ?mångkulturella? (läs segregerade, socioekonomiskt utsatta) områden. De som med näbbar och klor försvarar det mångkulturella samhället är oftast etniska svenskar.

Dessa människor bor i icke mångkulturella områden, tillsammans med andra etniska svenskar. Men man har en föreställning om mångkultur som något givande och exotiskt. Det är som en kärleksrelation på avstånd, en platonisk relation där man aldrig har träffats och helst inte vill göra det heller. Men man vill gärna behålla den positiva bilden av sin tilltänkta partner.

Man vill att det ska vara fint och romantiskt.

De flesta svenskar vill egentligen inte leva i ett mångkulturellt samhälle, med allt vad det innebär. Om de ville det, skulle de inte bosätta sig i områden med främst andra svenskar.

De flesta svenskar vill bara ha mångkultur på avstånd, eller i små doser. Inte vara omgivna av det.
  • nattuw
    Xenia skrev 2024-12-20 19:55:28 följande:

Men vad menar du? Att alla som kommit ska skaka av sig sin kultur, sina värderingar, sin religion m m och försöka bli så svenska som möjligt?

Nej de som kommer hit skall naturligtvis bevara sin kultur och sina värderingar där till exempel mödomskontroller och kvinnlig omskärelse är viktiga delar.
  • Xenia
    nattuw skrev 2024-12-20 20:44:03 följande:
    Nej de som kommer hit skall naturligtvis bevara sin kultur och sina värderingar där till exempel mödomskontroller och kvinnlig omskärelse är viktiga delar.
    Dåligt arggument, kallas halmgubbe. Läser du aldrig innantill vad jag skrivit?

Jag har redan skrivit att "mångkultur" inte innebär att man får bryta mot landets lagar.
  • ClumsySmurf

Vad säger du om judarna då som under århundraden hållit fast vid sin religion o kultur?

Man behöver inte slänga hela sin kultur och bli svenne banan
    men för att kunna integreras i samhället behöver de ju ta till sej av svensk kultur och värderingar som inte är kompatibla bör slängas.

För att multikultur öht ska kunna fungera måste man plocka russinen ur kakan, det gör vi ju med våran egen kultur

Afghanen Mustafa Panshiri behöver ju inte vara svensk eller afghan när han kan vara en svensk afghan så man har en gemensam identitet.

Får inte vara rädd för friktioner, i de konflikträddas land...

När mat och dans är det enda folk kan komma på som är bra med multikultur verkar inte särskilt genomtänkt.
    Mustafa Panshiri: Får inte vara rädd för friktioner

? Vi kommer aldrig att fullt ut lyckas med integrationen om vi inte kan få alla att skriva under på värden som allas lika rättigheter och skyldigheter, jämställdhet och vad yttrandefrihet innebär. Om vi kan få alla att vara överens om de sakerna, kan vi hitta en väg framåt och då kan vi också vara olika varandra på de områden vi inte behöver vara överens.

Likt assimilation är det mångkulturella samhället ett omdiskuterat begrepp. Hur ser du på den debatten?

- När jag är ute och föreläser om integration frågar jag alltid publiken: Vill du leva i ett mångkulturellt samhälle och om svaret på frågan är ja, vad är det specifikt med det mångkulturella samhället du tycker om? Vad är det med afghansk, eritreansk och somalisk kultur som du tror kommer berika vårt svenska samhälle? Min regel är att ingen får svara något om mat eller dans. Jag har varit runt i över 100 kommuner och oftast har det blivit helt knäpptyst.

....

- Många svenskar tycks älska det mångkulturella samhället samtidigt som de inte verkar vilja ha det i sin närhet. Det blir som en kärleksrelation på avstånd. Man har en så fin bild av sin älskade att man inte vill riskera att förstöra den genom att träffa personen i verkligheten

https://tidningen.nu/mustafa-panshiri-far-inte-vara-radd-for-friktioner/

• nattuw
    Xenia skrev 2024-12-20 22:20:55 följande:

Jag har redan skrivit att "mångkultur" inte innebär att man får bryta mot landets lagar.
    Det var inget argument utan bara ett försök att få dig och övriga läsare av tråden att fundera på hur ett parallellsamhälle där invandrare inte anpassar sig till de svenska värderingarna skulle kunna se ut.

För utan gemensam kultur och värderingar så får du parallellsamhällen. Nu behöver det i sig inte vara något negativt och om det är en sådan samhällsutveckling du vill ha så är det bara argumentera för en sådan utveckling.

Men tänk först igenom saken så att du är på det klara med vart du tycker gränserna för ett sådant parallellsamhälle skall gå eller om du anser att det är den svenska kulturen och värderingarna som skall anpassa sig.
  • fornminne
    Xenia skrev 2024-12-20 22:20:55 följande:

Lagar är inte huggna i sten. De vilar i grund och botten på kultur och värderingar.

Därför är det motsägelsefullt att säga att mångkultur är ok, till och med önskvärt, så länge alla följer lagen. Lagar kan ändras, och de som har värderingar som går stick i stäv med rådande lagstiftning i det samhälle de lever, kommer ändå inte att följa lagen. Det är b la därför vi har fått framväxande parallellsamhällen (eller i alla fall början till parallellsamhällen) i Sverige.

Ingen har påstått att all invandring eller all mångkultur är dålig. Migration och kulturutbyten har alltid förekommit och bidragit positivt till många samhällens utveckling. Sveriges ekonomi och välfärd har delvis byggts upp av invandrare, inte minst under efterkrigstiden.

Men sedan gick det snett. Ett land med 8-9 miljoner invånare kan inte på bara ett par decennier ta emot hundratusentals människor från andra kulturer, med helt andra värderingar, som ofta har svårt att komma in på arbetsmarknaden pga låg utbildning och förändrad arbetsmarknad, och tro att det ska fungera.

Sverige har vida överskridit sin integrationskapacitet. Resultatet ser vi nu.

Vi hade inte behövt vara i den här situationen. Det handlar inte om att stänga gränserna. Vi hade kunnat fortsätta ta emot både arbetskraftsinvandrare och flyktingar, men i långsiktigt hållbar mängd.
  • fornminne

Judarna har aldrig varit en stor minoritet i Sverige. De flesta är helt integrerade, många är assimilerade.

Eller menar du att det är vanligt att judiska barn förtrycks av sina familjer i Sverige? Eller att svenska judar springer omkring på stan och ställer till jäkelskap? Båda förekommer säkert, men knappast mer än bland andra svenskar.

Man måste inte "bli svensk". Om ens kultur och värderingar går att förena med det samhälle man lever i, behöver man inte skaka av sig något.

Om ens kultur och värderingar däremot inte går ihop med det samhälle man lever i - som ofta är fallet idag - blir det i stället problem, eftersom ingen skakar av sig sådant frivilligt. Det vet både du och jag. Det är b la därför vi har de samhällsproblem vi har idag.

De invandrare som ändrar sig, eller vars värderingar inte är oförenliga med ett västerländskt samhälle, får inte samma problem. I decennier har dessa liberala invandrare varnat för mer konservativa landsmän samt utbredningen av islamism och klanstrukturer.
  • Tom Araya

Omskärelse av flickor är förbjudet i Sverige. Utan mångkultur skulle vi troligen ha förbjudit det även på pojkar.

Svar på tråden Mångkultur